Kit kerestek? (2.)
Sztankó Attila liturgiatörténeti jegyzetét olvashatják az alábbiakban.
A
középkori egyházban alapvetően három módon kívánták megjeleníteni az Úr
feltámadásának misztériumát a nép számára képileg jobban megfogható formában.
Általában
a Matutinum elejéhez kapcsolódóan történt a Szent Kereszt vagy a Legszentebb
Oltáriszentség kiemelésének szertartása a sírból, illetve az Úrkoporsóból,
megjelenítendő az Úr feltámadását. Máshol viszont a Matutinum végéhez
kapcsolódóan megjelenítették a sír felkeresését és az asszonyok örömét, akik
megvitték az Úr feltámadásának örömhírét a tanítványoknak. Végül a 18.
században, főleg a közép-európai népek között gyökeresedett meg a legszentebb
Oltáriszentség fölemelésének és felmutatásának megújított és dramatizálás
nélküli szertartása, amelyet később Úrhordozó (theophorikus) körmenet követett
Krisztus tiszteletére, aki feltámadott a halálból. Ennyiben ez a körmenet a
diadalmas Krisztus körmenetévé vált.
Magyarországon
a szertartás 1625-től követhető nyomon világosan. Eszerint este, a szokásos
időben gyülekezett a papság és a nép, majd körmenetszerűen vonultak a Sírhoz, a
gyertyákat, a lobogókat és a tömjénezőt követve. A Sírhoz érve térdre borultak,
és a szertartást vezető énekelni kezdte a Kelj fel! kezdetű bevonulási
éneket, amelyet a kar folytatott, majd elénekelték a 138. zsoltárt. Míg a
zsoltárt énekelték, a szertartást végző pap föllépett az Oltáriszentségért,
amely ki volt helyezve a Szentsír fölött, megfordult vele és intonálta a Feltámadtam!
kezdetű bevonulási éneket, amelyet a kar folytatott. Közben a főoltárhoz
vonultak, ahol az officiáns folytatta a Békesség veletek, én vagyok, alleluja!
verzust. Ennek végeztével a szertartást vezető pap a Feltámadt
Krisztus kezdetű húsvéti éneket intonálta. Már ebből is látható,
honnan is eredeztethető a magyarországi hagyomány és a feltámadási körmenet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése