Nagyszombat
Nagyszombatnak is megvan a maga sajátos, rejtetten
gazdag lelkisége. A szertartáskönyvek szűkszavúan csak ennyit írnak elő erre a
napra: „Nagyszombaton az Egyház Urunk sírjánál időzik, és az ő szenvedéséről és
haláláról elmélkedik. A szent asztal megfosztva áll, a szent áldozatot nem
mutatják be mindaddig, amíg csak az ünnepi vigília, vagyis a feltámadás
éjszakai virrasztva várásának liturgiája be nem fejeződik. Csak ezután lesz
helye húsvéti örömnek, amelynek bőséges folyama ötven napra árad ki. A
szentáldozás ezen a napon csak mint szent útravaló szolgáltatható ki, tehát
súlyos betegnek, haldoklónak.”
A Teremtés könyve szerint „a hetedik napra befejezte
Isten a munkáját, amelyet végzett, és a hetedik napon megnyugodott minden
munkától, amelyet végzett” (Ter 2,2). Erre a nyugalomra meghívja az embert is,
akit saját képére alkotott. Józsue bevezette Izrael népét az ígéret földjére,
ám ott sem leltek végső nyugalomra. Ezért jövendölt Dávid egy másik napról,
amelyen majd bemehetünk Isten nyugalmába. A Zsidókhoz írt levél az egész
keresztény életet úgy fogja fel, mint arra való igyekezetet, hogy még a földi
életben bejussunk az igazi, az újszövetségi szombatba, amelyet Jézus Krisztus
szerzett meg nekünk megváltó halálával. E nagyszombati csöndnek és nyugalomnak
benne kell lennie valamennyiünk lelkében. Ez a kereszténység egyedüli sabbatja,
melyet a zsidókkal egy napon, de még mélységesebb tartalommal ünnepel. A hívő
nép csendben térdel a szentsírnál, szemlélődik és hallgat, belemerülve a
kozmikus méretű csöndbe.
Mit is jelent belépni az Úr nyugalmába? Azt, hogy
kimondjuk Istennek a végleges igent, és ezzel egyszer s mindenkorra az ő kezébe
helyezzük életünk és halálunk, örök sorsunk, üdvösségünk gondját. Jelenti
továbbá a rossz szenvedélyek, zabolázatlan indulatok lecsillapítását, az
értelem, az akarat végleges megnyugvását Jézus Krisztusban. Mindenekfölött
pedig a szívét, mert „nyugtalan a mi szívünk, amíg meg nem nyugszik Istenben”,
az örök szeretetben.
Szent Pál írja: „Krisztussal eltemetkeztetek a
halálba, és vele együtt fel is támadtok.” (Kol 2,12) Mindennél inkább érvényes
ez a katekumenekre, akik éppen a nagyszombati csöndben érkeznek el a
keresztségre való felkészülés utolsó állomásához. Azonban nekünk,
megkeresztelteknek is újra végig kell gondolnunk ezen a napon, hogy Krisztus
azt kívánja tőlünk, hogy meghaljunk a világnak, a bűnnek és az Isten nélküli,
felszínes életnek, azaz olyannyira végleges döntéssel forduljunk el
mindezektől, mint amennyire visszafordíthatatlan folyamat a halott és elföldelt
test felbomlása.
Ugyancsak Nagyszombat titkához tartozik Szent Pál egy
másik kijelentése: „Életetek Krisztussal el van rejtve Istenben.” (Kol 3,3) Ez
utal a krisztusi ember idegenségére az Isten nélküli világban, amely nem érti,
nem ismeri a keresztény életének meghatározó gyökerét, alapját, s egyben
kifejezi, hogy az egyszerű, eseménytelen mindennapokban is ott van Krisztus az
ő gyöngéd szeretetével. Az ilyen elrejtett élet részesít valamiképpen az Úr
temetésének nyugalmából, s nélkülözhetetlen a keresztény hívő egészséges lelki
fejlődéséhez.
Az emberi szeretet két jele között rémséges és
gyönyörűséges hallgatás van és próbára tevő jelzésnélküliség, melyet nem
viselhetünk el másképp, csak a jelenbe hozó emlékezés és az új jelre való
bizalomteli várakozás által. Krisztus két eljövetele között ilyen a szentmise,
mely a szeretet emlékét jelenvalóvá teszi a Szentlélek teremtő ereje által, és
egyben az Úr végső eljövetelét is elővételezi. A mai napon azonban nincs
szentmise, nem hangzik fel az Evangélium sem, hanem Isten Szentlelke a csend
által szól hozzánk.
Jézus számára is volt üzenete az égből jövő csöndnek.
Az Atya akkor szólt hozzá utoljára a földön, amikor Jézus lelke megrendült a
szenvedések keserű árnyékától a templomudvaron, amikor Atyja nevének
megdicsőülését kérte. És majd szól hozzá a most következő éjszaka a 2. zsoltár
szavával, amely az örökkévalóság éneke az Atya és a Fiú között: „Én fiam vagy
te, én ma szültelek téged” – és erre a szóra a sírban fekvő test megdicsőül:
romolhatatlan, örökkévaló, átistenült test lesz.
A két szó között azonban ott van a csönd. Meg kell
tanulnunk ezt az édes-rettenetes csöndességet. Két isteni ige, két prédikáció,
két szentírásolvasás, két találkozás között ott van a kereszthalálból részesítő
csend. Ki kell bírni ezt a csendet azzal a bizalommal, hogy nem azért hallgat
Isten, mert elfelejtett, hanem azért, mert isteni életébe akar belenöveszteni
minket.
*
Nagypénteken a körülállók látták Jézust meghalni.
Nagyszombat azonban még mélyebbre vezet, hiszen a halál mélyebb misztérium,
mint ami látható belőle. Nem biológiai bomlás csupán, hanem zuhanás az
alvilágba, a seolba, melyet az Apostoli hitvallásban „pokloknak” nevezünk. (Ez
azonban nem azonos a kárhozattal, amely azokra vár, akik végérvényesen
ellenállnak a Krisztus kereszthalálában megnyilvánuló megváltó szeretetnek.)
Nem vélemény, vitatható teológiai tanítás ez, hanem az apostoli hitletétemény
lényeges eleme, hogy Jézus nemcsak a halálig mint fizikai megsemmisülésig
vezető utat járta be velünk és értünk, hanem egészen odáig ment, ahová a bűnbe
esett ember zuhan: leszállt abba az ismeretlen világba, ahol a megváltatlan
lélek sínylődik, beteljesítve a zsoltáros szavát: „Ha leszállnék az alvilágba,
jelen vagy ott is.” (138. zsoltár)
Van a halálban valami, ami nem is halál – valójában
ettől rettegünk: a bűnbeesett ember magánya, életének értelmetlensége, egyfajta
élőhalott állapot. Amikor a Szentírás azt mondja, hogy az embernek a bűn miatt
kell meghalnia, nem a biológiai halálról beszél, hanem erről a mögötte lévő,
fenyegető valóságról, amelyben Jézus a biológiai halálon túl is sorsközösséget
vállalt velünk. Azóta nincs az emberi életnek olyan helyzete, melyben az Isten
jelen ne lenne: nem csupán a földi élet poklaiban, hanem a halál utáni
sötétségben, magányban is velünk van. Ez az önkiüresítés végpontja, ahonnan
azután a felfelé szállás kezdetét veszi, a feltámadással kezdve a
mennybemenetelen és a pünkösdi Lélek-kiárasztáson át az utolsó ítéletig, amikor
minden Krisztus lába alá lesz vetve az égen és a földön.
Jézus ugyanis azért szállt le az alvilágba, hogy
kiemelje a bűnös embert léte értelmetlenségéből, és magával vigye oda, ahol
istenségében öröktől fogva van, s ahová immár emberi természete is felvétetett:
a Szentháromság belső életébe, örök dicsőségébe. Az Istennel való közösséget
elvitte oda is, ahol addig az elhagyatottság és a reménytelenség uralkodott.
Nemcsak az Atya iránt tanúsított emberfeletti bizalmat a halálban és a halálon
túl, hanem ugyanilyen ragaszkodással és hűséggel vállalta a velünk való egylényegűséget
is emberségében, egyszer s mindenkorra bizonyítva, hogy „erős a szerelem, mint
a halál” (Én 8,8).
Az alvilágba való leszállás azt is jelenti továbbá,
hogy Jézus Krisztus minden ember Megváltója. Igaz, elsősorban azért jött, hogy
Izrael szétszóródott fiait egybegyűjtse, de azért akarta őket összegyűjteni,
hogy a pogányok zarándoklása megindulhasson Sion hegye felé. Minthogy pedig
Izraelből csak egy kicsiny maradék gyűlt össze, a zsidók többsége elutasította
Jézust, a pogányságból megtérők számára nem Sion hegye, hanem a Kálvária hegye
lett az a hely, ahol az Isten összegyűjtötte őket, hogy beléphessenek
szövetségébe. Az, hogy Ádámhoz szállt le, egyértelműen kifejezi, hogy minden
ember Üdvözítője, s hogy a keresztáldozat hatása az emberiség kezdetéig
visszamenőleg is érvényesül.
Ha Ádám és Éva elkárhozott volna, Jézus nem tudta
volna megmenteni őket. Mivel azonban kiszabadította és az üdvösségbe emelte
őket, nyilvánvaló, hogy a szentek között vannak. Csodálatos képek, régi ikonok
ábrázolják, ahogy Jézus mintegy belöki az alvilág ajtaját, és kézen fogva
kivezeti onnan Ádámot. Milyen nagy misztérium: Krisztus, miközben teste a
sírban nyugszik, istenségében leszáll az ősszülőhöz, az Istentől lezuhant,
gyönge emberhez, és a szentek közé emeli őt.
Megrendítő drámai erővel elmélkedik erről egy
nagyszombati őskeresztény prédikáció:
„Az Úr leszállt az alvilágba. Miféle dolog ez? Nagy a
csend ma a földön: nagy a csend és a magány mostantól fogva. Megrendült a föld
és megnyugodott, mert Isten a testben elaludt és fölébresztette a régtől
alvókat. Meghalt az Isten a testben és felébresztette az alvilágot.
Először a szülőhöz ment, hogy az alvó juhot
megkeresse. A sötétben és a halál árnyékában ülőket mindenképpen meg akarja
látogatni. A fogságba jutott Ádámhoz és a vele fogságra jutott Évához
mindenképpen elmegy az Isten, hogy kiszabadítsa kínjaiból. Belépett hozzájuk
Isten, a kereszt győzedelmes fegyvereit markolva. Mikor aztán őt Ádám, az
elsőszülött meglátta, döbbenten verte mellét; mindenkinek odakiáltotta: »Az én
Uram legyen veletek!« Krisztus pedig felelvén mondá Ádámnak: »És a te
lelkeddel!«
Megragadván aztán a kezét ébresztgette, mondván: »Kelj
föl, te alvó! Kelj föl halottaidból! És fölragyog neked Krisztus! Én vagyok a
te Istened, ki fiad lettem éretted! Éretted és ezekért, kiknek tőled kellett
születniük. Most pedig mondom neked és hatalommal parancsolom mindazoknak, akik
bilincsekben vannak: Világosodjatok meg!, és a szendergőknek: Keljetek fel!
Parancsolom neked: Indulj, te alvó, mert nem azért alkottalak téged, hogy az
alvilág legyőzzön és fogva tartson. Kelj föl, kezem alkotása! Kelj föl,
képmásom, ki arcom vonásait viseled. Kelj föl! Menjünk innen, mert te bennem,
én pedig benned egyetlen és osztatlan személy vagyunk. Én, a te Istened, éretted
lettem fiaddá. Én, az Úr, éretted vettem föl a szolgai alakot. Én, aki az egek
fölött vagyok, éretted jöttem a földre és a föld alá szálltam.
Ó, ember! Érted lettem mintegy ember a holtak közül,
mint akinek nincs segítsége. Éretted mentem a getszemáni kertbe, hol a zsidók
kezébe adtak, és keresztre feszítettek. Nézd csak a köpéseket az arcomon.
Éretted vettem magamra, hogy eredeti állapotodba visszahelyezzelek téged.
Nézzed arcomon az ütések helyét, én ezeket vállaltam, hogy helyrehozzam az én
képmásomra a te megromlott szépséged. Nézd csak hátamon az ostorcsapások okozta
sebeket, én ezeket vállaltam, hogy levegyem bűneid terhét, mely hátadra
tétetett. Nézd csak a szögeket! Jól a fához erősítették kezeimet éretted, ki
ahhoz a bizonyos fához bűnösen nyújtottad ki kezeidet. Elaludtam a kereszten és
a lándzsa behatolt oldalamba. Éretted, ki elaludtál a Paradicsomkertben és
oldaladból vétetett elő Éva. Az én oldalam gyógyította meg oldalad fájdalmát.
Az én álmom hoz ki téged az alvilág álmából. Az én lándzsám tartja féken a
lándzsát, mely ellened fordult. Rajta, menjünk el innen!
Kivonszolt téged az Ellenség az Éden földjéről, én
pedig már nem a Paradicsomkertbe, hanem a mennyei trónra helyezlek téged.
Eltiltott téged az Élet előképes fájától, de én, aki maga az Élet vagyok, eggyé
lettem teveled. Kerubokat állítottam, hogy ők szolgáljanak neked, kik egy
darabig őriztek téged. Most pedig azt akarom, hogy a kerubok, mint Istenhez
illik, hódoljanak neked. Elkészült a kerubos trón, vár rád az égi hintó, vár a
nászágy, készen a lakoma, az örök hajlékok és a feldíszített lakások.
Megnyíltak a kincseskamrák, a világ kezdete óta neked készített mennyország.«”
Krisztus eljövetelével tehát új teremtés vette
kezdetét. Az örök Ige testet öltvén az emberi létezést, a szellemi és
anyagvilágot és az egész univerzumot újból a szentség erőterébe emelte.
Halálában, leszállván az alvilágba megszabadította a bűnös embert léte
értelmetlenségétől, s feltámadásával kinyilvánította azt a dicsőséget, mely az
emberre és rajta keresztül az egész világmindenségre vár. Ez nem csupán
helyreállítása a paradicsomi állapotnak, hanem egy magasabb szintű életegység
megvalósulása: Jézus Krisztusban Isten kinyilatkoztatást adott belső életéről,
a Szentháromság közösségéről, és Pünkösdkor saját Lelkét adva nekünk képessé
tett arra, hogy ebben a közösségben részesedjünk. Így ugyanazzal a soha el nem
múló szeretettel – vagyis a Szentlélekkel – szerethetjük viszont Istent és
szerethetjük embertársainkat, amellyel Isten szeret minket, most és mindörökké.
A szentsírnál időző hívő nép ösztönösen érzi, hogy a
Feltámadott húsvéti megjelenéseit valamilyen titkos készülődésnek kell
megelőznie. A húsvéti megjelenéseket csak egy már meglévő hitbe ágyazódva lehet
értelmezni: Nagypéntek és Húsvétvasárnap között kell lennie valaminek, ami
fenntartja a hitbeli folyamatosságot a földön járó Jézus és a megdicsőült
Krisztus között. Ez az összekötő kapocs pedig nem más, mint Mária és János
hite. Az apostolokban Nagypénteken teljesen összeomlott a hit, Máriában és
„fiában”, Jánosban azonban élő maradt. János evangéliumában az utolsó szó
Máriáról az, hogy „magához vette őt a tanítvány” (Jn 18,27). Ez fizikai
értelemben azt jelenti, hogy János gondjaiba vette Máriát, lelki értelemben
viszont éppenséggel fordítva: Mária vette be Jánost az ő hitébe. Ez az egyelőre
még csíraként rejtőző, mustármagnyi hit lesz az, amelyből azután kisarjad a
többi tanítvány és az egész Anyaszentegyház győzedelmes húsvéti hite.
Nem véletlen, hogy az evangélium nem beszél arról,
hogy a feltámadt Jézus megjelent volna Szűz Máriának, ugyanakkor pedig a népi
hagyomány úgy tartja, hogy neki jelent meg először. Nincs ebben ellentmondás: a
hitben ő az első, aki találkozik feltámadott Fiával, még mielőtt a feltámadás
megtörtént volna. Természetesen nem arról van szó, hogy biztos tudással
rendelkezett arra vonatkozólag, hogy Jézus fel fog támadni. A kínhalált halt
Jézus feltámadása – még ha ő maga megjövendölte is – emberileg felfoghatatlan
és elképzelhetetlen volt. Mária hitében éppen az a csodálatos, hogy van benne
homály, hogy sok mindent nem ért, mit sem tud a hogyanról (mint ahogy az
angyali üdvözletkor sem), mégis e minimális kézzelfogható alapból kiindulva a
hit maximumát nyújtja: tökéletesen aláveti magát annak, amit Isten tenni
készül. Ezért számára szent Fia halála minden emberi gyásznál mélyebb fájdalom
volt, de nem összeomlás: ő továbbra is készen állt arra, hogy elfogadja,
befogadja Isten szent cselekvését. Amikor rá mint Fájdalmas Anyára tekintünk,
nem egy szenvedésébe bezárt asszonyt szemlélünk, hanem az Isten iránti
megmagyarázhatatlan, természetfölötti bizalom megtestesítőjét.
A Fájdalmas Anya kultusza a latin Egyházban nagyon
fontos. A szentsírnál éneklik a Mária-siralmakat, melyekben a részvét és a
gyász mellett már megfogalmazódik az is, hogy a Szűzanya várja Fia
feltámadását. Keleten pedig a liturgiában szerepel egy ikon, amely nagyon
hasonlít a karácsonyi ikonhoz, csak éppen egy kicsit mintha megnőtt volna Mária
ölében az a betlehemi Gyermek. Ott van a barlangban a halott Krisztus bepólyálva,
Mária karjában, jönnek a kenetvivő asszonyok, az apostolok meg az angyalok.
Több ez, mint költői párhuzam: a Krisztus halála árán megvalósult új születés
mélyen szimbolikus kifejeződése.
A húsvéti hit másik őrzője a szeretett tanítvány,
János, akinek hitéhez szintén nem volt szükséges a Feltámadott megjelenése. Ő
Húsvét hajnalán látta a megnyitott sírban az elhagyott lepleket, „látta és
hitt” (Jn 20,8). A besüppedt, nagy lepedő alól ugyanis, ahol Jézus feje volt,
hatalmas gyűrűszerűen dudorodhatott ki a szudárion, az a kendő, amellyel állát
felkötötték. A feltámadásnak ezt a soha nem sejtett módját nem lehet kitalálni!
Jézus nem úgy támadt fel, mint Lázár, hogy szépen felkelt, összehajtogatta a
lepleket, majd távozott. Ez nem is feltámadás volt az ősi vallási képzetek
szerint, mert Jézus nem jött vissza erre a világra, hanem szabadon előre ment,
magával vivén az anyagot annak új, romolhatatlan és dicsőséges formájában. Az ő
megdicsőült testét – amelynek a zárt ajtó sem jelentett akadályt –, nem kellett
kiszabadítani a leplekből: egyszerűen keresztülhatolt rajtuk, anélkül, hogy
eredeti helyzetüket megváltoztatta volna. (Ezt támasztja alá az evangéliumi
beszámoló eredeti görög szövege – szemben a pontatlan magyar fordítással –,
valamint a torinói lepellel kapcsolatos vizsgálatok is.) Ez a kétszeresen
besüppedt lepedő a názáreti Jézus elegáns kézjegye, egy új világ, a krisztusi
feltámadás diszkrét, de beszédes jele. János számára ez a látvány adott
alkalmat a hit megszületésére, és ezáltal csatlakozott Mária lelkületéhez, hogy
vele együtt a megelőlegezett hit és a ki nem alvó remény által előre igent
mondjon Isten készülő nagy műveire. Isten a megváltást sem teszi egyedül,
legalábbis abban az értelemben, hogy ne lenne szüksége valakire, aki hittel
várja és befogadja.