ARLES-I SZENT CAESARIUS
püspök
*Chalon-sur-Saőne vidékén, 470/71 +Arles, 542. augusztus 27.
Vannak emberek, akik híd módján két világ, két kultúra, két korszak között
állnak; azok az emberek ők, akik összekötik a múltat és a születő jövőt, akik
mindkét világhoz tartoznak, mindkettőt szeretik, s a kettő harcát és
megbékélését saját szívükben élik át.
Ilyen volt Szent Caesarius is. Ebben a burgundiai nemesből lett rómaiban
találkozott az ókor hanyatló városi kultúrája és a germanizálódás által magára
ébredő műveletlen vidék; a szerzetesség, amely annyira döntően meghatározta az
eljövendő középkor bensőségét, és a püspöki hivatal, amely viszont a Nyugat
politikai sorsára nézve volt meghatározó jellegű; a katolikum, amely a
népvándorlás zűrzavaraiban Rómához igazodott, és az egyházias lelkület, amely
megbecsülte és magába olvasztotta a germán sajátosságot; továbbá a bibliai hit,
amely nyugodtan tudta tisztelni a kegyelem titkát, és egy olyan teológia, amely
a patrisztikus, mindenekelőtt ágostoni hagyomány legjavát közvetítette
Nyugatnak; végül annak tudata, hogy felelős ezért a világért, és az akarat,
hogy ne hasonuljon hozzá. Mivel Caesarius mindezeket az ellentéteket össze
tudta egyeztetni önmagában, szent volt.
Amikor Caesarius, feltehetően egy Chalon-sur-Saőne melletti földbirtokon
megszületett, már letűnt az ott ötszáz év óta megtelepedett rómaiak politikai
uralma: a burgundok uralkodtak Savoyában és a Rhőne vidékén. Ők is, mint a
gótok, frankok és germánok valamennyien, kulturált barbárok voltak, vallási
szempontból még pogányok, vagy ha keresztények, akkor ariánusok, tehát eretnekek.
Mindez éppen elég ok volt arra, hogy a katolikus rómaiak megvessék ezeket a
betolakodókat, és megkettőzött erővel forduljanak azok felé a területek felé,
amelyek még megmaradtak nekik, hogy hagyományukat, az ókori műveltséget és a
római Egyházat ápolhassák. Mivel Caesarius tizennyolcadik életévéig apja
birtokán nevelkedett, semmiféle rétori vagy kolostori iskolában nem ismerhette
meg a klasszikus irodalmat; ugyanakkor Chalon vidékén nagyon elevenen élt a
Marcus Aurelius alatt üldözött vértanúk emléke, s az emberekben az a
meggyőződés élt, hogy az egyházi szolgálat, a papi vagy püspöki, mindenekelőtt
pedig a szerzetesi élet vértelen mártírium. Érthető, ha a fennkölt lelkű fiatal
római arisztokrata arra gondolt, hogy Nolai Szent Paulinushoz (lásd: A szentek
élete, 278. o.) vagy Tours-i Szent Mártonhoz (lásd: A szentek élete, 650. o.)
válik buzgóságban hasonlóvá.
Így hát egy napon elment Chalon-sur-Saőne püspökéhez, Szilveszterhez, aki fel
is vette klerikusai közé. Mindez a szülők tudta nélkül történt, amint a krónika
közli, hogy kiemelje: a családnak más volt a terve. Caesarius azonban nem
maradt Chalonban: szerzetesi eszménye nem hagyta nyugton. Két évvel később, kb.
489-ben Lérins szigetének híres kolostorában (ma: Szent Honoratus, a
Földközi-tenger Cannes melletti részén) találjuk. Először a kolostor szakácsa
lett, és buzgón fáradozott azon, hogy jó szerzetes váljék belőle. Kolostori
tapasztalatai nemcsak arra képesítették, hogy később mint püspök iskolát
teremtő szerzetes- és nővérregulát szerkesszen, hanem hogy az alája rendelt
szerzeteseknek erőteljesen a lelkére beszélhessen: ,,Azzal szoktunk hízelegni
magunknak, hogy testünket gyakran vetjük alá éjszakai virrasztásoknak; de ha a
vigília végeztével a zsoltárénekesek kórusától elosonunk tisztességtelen
lakomákhoz és titkos ivászatokhoz, akkor inkább jobb lenne józannak maradni és
átaludni az éjszakát.''
Caesarius szakácsként megtanulta az ügyintézés művészetét, gyakorolta a
szegények iránti szeretetet, és megsejtette, milyen fájdalmas lehet az éhség.
Ezért később mint püspök mindig a szenvedő nép mellett állt, prédikációiban
hevesen követelte a gazdagok alamizsnáját a szűkölködők számára. Még fontosabb
volt azonban az a szellemi és lelki távlat, amely Lérins-ben -- ahol Afrika és
Kisázsia találkozik Európával -- nyílt meg Caesarius előtt: olvasta a Bibliát,
és szerinte is élt; tanulmányozta az ,,atyákat'': Origenészt, Szent Ambrust
(lásd: A szentek élete, 696. o.), Szent Eucheriust, Arles-i Hiláriust;
foglalkozott a szemipelagianizmussal, amellyel később püspökként szembefordult,
és érzéket szerzett a liturgia iránt, amely alkalmas arra, hogy újból Istenhez
és egymáshoz kapcsolja a lelkeket. Amikor Caesariust kilencévi lérins-i
tartózkodás után Arles-ba küldték, hogy ott helyreállítsa megromlott egészségét,
még nem tudta, hogy nem tér vissza többé a kolostorba.
Arles abban az időben nem csupán Gallia déli részének egyik városa volt, hanem
dicsőséges múltja alapján (császári székhely) egyházi igazgatási központként
még mindig ,,a gall Rómának'' tekintették. A római módon gondolkodó arles-iek
ugyanis (477 óta) a nyugati gótok uralma alatt megkísérelték, hogy politikai
elszigeteltségüket az ókori kultúra buzgó ápolásával egyenlítsék ki, s a papság
is ösztönözte őket erre. Firminus és felesége, akik a beteg szerzetest
otthonukba fogadták, nemcsak a legjobb orvosokat hozták neki, hanem bevezették
irodalmi köreikbe is. Itt Caesarius Julianus Pomeriusban, aki rétor, filozófus
és teológus volt egy személyben, kiváló tanítóra talált. Hogy Caesarius a
keresztény ókor egyik legnagyobb népszónoka lett, Pomeriusnak és Szent
Aeoniusnak, Arles püspökének köszönhette. Mindketten hamar felismerték a
szerzetes rendkívüli adottságait, és Aeonius számára, aki érsek, a pápa
bizalmasa és a nyugati gótok birodalmának egyik legtekintélyesebb férfia volt,
könnyen ment, hogy megszerezze Lérins apátjától az engedélyt, hogy Caesarius
egyházmegyei szolgálatba lépjen. Amikor kiderült, hogy Caesarius távolról még
rokona is a püspöknek, ez nem habozott tovább: pappá szentelte, és egy Rhőne-
szigeten levő kolostor apátjává tette azzal a szándékkal, hogy ily módon egyben
saját utódját is kijelöli. Ennek a kolostornak Caesarius olyan regulát
szerkesztett, amelyben lerögzítette alapvetően fontos szerzetesi
tapasztalatait: a kolostor önállóságát, mindenféle javakról való maradéktalan
lemondást, a teljesen közös életet és annak tilalmát, hogy bármit is bezárva
tartsanak.
Amikor Aeonius 503 körül meghalt, utódlásának kérdését már rendezte a nyugati
gót hatóságokkal, papságával és a néppel egyaránt. A műveltek és a képzetlen
nép egyaránt saját emberének tartotta Caesariust, ő pedig megértette, hogy
mindenkinek mindenévé kell lennie. Prédikációival, melyeket a későbbi hagyomány
Szent Ágostonnak tulajdonított, a vidék plébániáiról való gondoskodásával és a
tovább parázsló pogányság elleni harcával Caesarius a középkor számára a néphez
közel álló püspök mintaképe lett.
Abban a kényes helyzetben azonban, amelyben az arles-i püspök élt akkoriban,
nem maradhattak el a politikai, egyházpolitikai, személyes és hitviták sem. A
nyugati gót Arles kezdetben a burgundok uralmi területével volt határos,
Caesarius fájlalta, hogy egyházkerületének egy része más politikai
beállítottságú volt, egyházpolitikailag pedig Szent Avitus, Vienne püspöke, a
burgundiai egyház érseke idővel magához csatolta. A két egyházfejedelemnek eme
viszálya végül átterjedt egész Provance-ra, sőt egész Galliára és Hispániára
is, mivel ,,a gall Rómáról'' volt szó. Mindketten igyekeztek megnyerni maguknak
Rómát és politikai uralmát. Ez az egyházpolitikai tevékenység Caesariust
505-ben abba a gyanúba keverte, hogy Arles-nek Burgundiához való
csatlakoztatására törekszik, s ezért igazolnia kellett magát Bordeaux- ban II.
Alarik előtt. Miután fényes elégtételt kapott, 506-ban az agde- i zsinattal
megnyitotta annak az 55 zsinatnak sorát, amelyeket a következő 88 évben gall
földön tartottak, és amelyek közül Caesarius maga hatot vezetett. Köztük volt
az 529. évi orange-i zsinat, amelyen Caesariusnak meg kellett védenie
igazhitűségét, -- s ez volt a legjelentősebb, mert utána az úgynevezett
lérins-i iskola (lérins-i Vince, reji Faustus) szemipelagianizmusát véglegesen
legyőzték saját tanítványai. Ettől kezdve általánossá vált a bibliai és
ágostoni meggyőződés, ,,hogy egyetlen jó cselekedetben sem mi vagyunk azok,
akik kezdeményezünk, hanem Isten önti belénk előzetesen a hitet és szeretetet
minden megelőző érdemünk nélkül''.
Az 507-től 510-ig tartó dél-galliai háború alatt hosszú ostrom után (amely
Caesarius számára nem csupán a szegények szeretetét, hanem a hazaárulás
gyanúját is magával hozta), Arles a keleti gót Teoderik uralma alá került.
Teoderik hatalmának megnövekedése Arles püspökének is kapóra jött, de csak
miután a bizalmatlankodó Teoderiknek Ravennában letette a hűségesküt, Rómában
pedig megmagyarázta eljárását a pápának. Ezután már semmi sem állt az első
nyugati palliumadományozás útjában (átvevője akkoriban a pápa személyes
képviselőjének számított). A palliummal együtt Caesarius Gallia prímási
méltóságát is megkapta Szent Symmachus pápától (513). Egyúttal megkezdődött
Caesarius messzeható befolyása a gall egyházi alkotmányra, s ez a befolyás csak
húsz évvel később csökkent. 537-ben ugyanis a frank királyok felosztották
egymás közt Provance-ot, Arles a párizsi I. Childeberté lett, s ezzel az
egyházpolitikai fejlődés a frank államegyháziságnak kedvezett, többnyire
északon lévő központokkal.
Caesarius utolsó éveit a szegénygondozás kiépítésének szentelte; kórházat
alapított Arles-ban (az elsőt Galliában!), és nővérkolostort, amelyben nővére,
Szent Caesaria lett az apátnő; a püspök később megszerkesztette sokáig ható
reguláját a nővérek részére. Ez tartalmazta a rendek történetében elsőként az
exemptio gondolatát (a kolostor nem a püspöknek, hanem közvetlenül a pápának
van alárendelve), s okos rendelkezéseket foglalt magába a klauzúrára, a
felvételre és minden hasonló eljárásra vonatkozóan. Caesarius hetvenkét éves
korában, püspökségének negyvenedik évében halt meg.
,,Örömömre szolgált volna -- így végződik egy prédikációja --, ha még többet
mondhatok nektek Szent Józsefről; de a szegények miatt, akiknek munkába kell
menniök, jobb lesz, ha holnapra halasztjuk. Forduljunk azért az Úrhoz, és
kérjük, szüntelenül növelje és tartsa meg vágyunkat Isten igéjének
hallgatására, hiszen ő ültette ezt belénk megbékítő kegyelmével, ő, aki az
Atyával és a Szentlélekkel együtt él és uralkodik mindörökkön-örökké. Amen.''