Nem az a probléma, hogy nem hisznek a međugorjei jelenésekben – mondja az ott szolgáló ferences atya
A Szeretetláng Fesztivál főelőadója Ljubo Kurtović Međugorjében szolgáló ferences szerzetes volt augusztus 25-én, a máriaremetei kegytemplom kertjében. A szerzetes papot, aki hivatását is a bosznia-hercegovinai kegyhelynek köszönheti, Međugorjéról és a Mária-jelenésekről kérdeztük.
– A jelenések természetfeletti voltáról a mai napig nem tett végleges állásfoglalást a Vatikán, de az, hogy Henryk Hoser nyugalmazott lengyel érseket Ferenc pápa különleges, helyben lakó vizitátorrá tette, arra mutat, hogy fontosnak tartja a zarándokok lelkipásztori kísérését. Éreznek bármiféle változást Međugorjéban ennek hatására?
– A
tény, hogy Hoser érseket Međugorjéba küldte a Szentatya, mindenképpen pozitív
lépés a Szentszék részéről a kegyhelyet illetően. Međugorje valóság, ami
megérinthető, tapasztalható, a sok millió zarándok, aki évről évre elmegy
Međugorjéba, kézzelfogható tény. Az Egyháznak az emberekről, az élő emberekről
kell gondoskodnia, vagyis szerintem ezt már korábban is meg kellett volna
tenni, de nyilván sohasem késő. Maga Hoser érsek is azt nyilatkozta, hogy nem
fog belemenni a jelenések valódiságának kérdéskörébe, hanem a lelkipásztori
területen szeretne segíteni. Ez a döntés megkönnyíti a kegyhelyen szolgáló
ferencesek munkáját, mert ezáltal azt érzékelik, az Egyház a hátuk mögött áll.
Mielőtt ez megtörtént volna, kicsit illegálisnak volt érezhető az egész kegyhely,
ami természetesen nem azt jelenti, hogy a szerzetesek illegalitásban végezték
volna a szolgálatukat, hiszen megkapták erre a dekrétumot az elöljárójuktól. A
legfontosabb az, hogy Međugorje megőriztetett az Egyházban, az Egyházért.
–
Međugorje neve kétségtelenül összeforrt a Mária-jelenésekkel, a legtöbb
zarándok részben emiatt is érkezik, de mit él meg az, aki – akár hívőként, akár
nem hívőként – szkeptikusan megy oda?
– Akinek
zárva van a szíve, az nem tud semmit sem megtapasztalni, de Istennek minden
lehetséges. Nagyon sok ember jött Međugorjéba kíváncsiságból, voltak olyanok
is, akik a tengerhez igyekeztek, és előtte vagy utána csak beugrottak a
kegyhelyre, s aztán volt, hogy ott töltötték az egész évi szabadságukat,
annyira megérintette őket. Tehát hogy ki mit érez meg, azt csak Isten tudja.
Ám az
Egyház nem is fogja addig elismerni Međugorje Mária-jelenéseit, amíg azok
tartanak. Olyan ez, mint ahogy a szenteket is csak akkor ismerik el szenteknek,
amikor már meghaltak; nem avatnak szentté élő embert.
– A
Katolikus Egyház Katekizmusa szerint a magánkinyilatkoztatásokban nem kell
hinni ahhoz, hogy valaki elfogadja az Egyház hitét. Ugyanakkor azt is mondja a
katekizmus, hogy ezek nem arra szolgálnak, hogy Krisztus végleges
kinyilatkoztatását „kiegészítsék” vagy „tökéletesítsék”, hanem azt kell
elősegíteniük, hogy az adott korban tökéletesebben lehessen a kinyilatkoztatás
alapján élni. Eszerint a Szűzanya Međugorjéban valamire nagyon fel akarja hívni
a figyelmet, ha ennyiszer és visszatérően megjelenik. Ennyire süket és vak
lenne a mai világ, a mai ember Krisztusra?
– A
Szűzanya azt akarja mondani, hogy vegyük Jézust komolyan. Mert nem az a
probléma, hogy az emberek nem hisznek Međugorjéban, a jelenésekben, hanem hogy
nem hisznek az evangéliumban: Európából eltűnt a hit. Nem véletlenül mondta
Jézus azt, ami a Szentírásban is le van jegyezve, hogy „amikor az Emberfia majd
eljön, talál-e hitet a földön?”. A Szűzanya nem fenyeget, nem mond prófétai
kinyilatkoztatásokat, nem beszél a világ végéről, nem mond semmi olyat, amit
Jézus ne mondott volna. Az a baj, hogy mi a feledékenység betegségébe estünk,
elfelejtettük a hitünknek a lényegét, anélkül pedig nincsen örök élet, nincs
üdvösség, nincsen béke. A Szűzanya jelenéseinek az a célja, hogy ehhez
visszavezessen minket. Egyszer az egyik üzenetében azt mondta: „Drága
gyermekeim, majd eljön az idő, hogy nem leszek már ilyen módon veletek, mint
most”, és több üzenetében is beszél róla, hogy ez a mostani idő a kegyelem
ideje; vagyis elérkezik majd az idő, amikor véget ér a kegyelem ideje. Ilyenek
vagyunk mi, emberek: csak akkor tudjuk az egészségünket értékelni, amikor
elveszítjük; ám amikor egészségesek vagyunk, nem is tudjuk, mekkora nagy
kincsnek vagyunk a birtokában. Hogyha majd megszűnnek a Szűzanya mindennapi
jelenései, akkor tudjuk majd igazán értékelni, ami jelenleg történik.
– Hoser érsek nemrégiben beszélt arról, hogy egyre inkább elterjed a bűnszervezetek, többek között a maffia tevékenysége Međugorjéban, a démoni működés jeleinek nevezte ezeket a szervezeteket, „melyek mindenáron ennek a helynek a vesztét keresik”. Ljubo atya hogy látja, mennyire változott mindez az idők során, mennyire veszélyes ez?
– Az
apostoli vizitátor arra akart ezzel rávilágítani, hogy érzékeljük, harc van a
jó és a rossz között. Mindez benne van az evangéliumban, és Szent Pál is
háborús helyzethez hasonlítja az ember állapotát. Azt mondja, hogy öltsétek
magatokra Isten fegyverzetét: vegyétek fel a hit pajzsát, az üdvösség sisakját
és a Lélek kardját. Az, amit az Efezusiaknak írt levél hatodik fejezetében
felsorol, és kéri, hogy vegyünk magunkra: a katonák fegyverzete. Ez a harc,
amiről Jézus és Szent Pál is beszél, nem fog megszűnni a világ végéig, így van
ez Međugorjéban is és azon kívül is.
Egy
kicsit hangzatos is arról beszélni, hogy Međugorjéban jelen van a démoni
működés, hiszen világszerte ismert hely. Ott is vannak rosszak, vannak, akik az
érdekeiket akarják érvényesíteni, de ezek máshol is megtalálhatók a világban.
Van, aki azt mondja, Međugorje üzletté vált. Aki a bizniszt keresi, meg is
fogja találni; aki viszont Međugorjéban kegyelmet keres, az kegyelmet fog
találni. Minden attól függ, hogy az ember mire kíváncsi, mit keres.
– A
Szeretetláng Fesztiválon tartott egyik előadásában beszámolt arról, hogy első
útján inkább a lábában érezte Međugorjét, és nem annyira a szívében. Milyen
hatással volt a későbbiekben a kegyhely Ljubo atya életére?
– Hogyha
nem lenne Međugorje, én nem lennék pap. Nem azért mentem el a kegyhelyre, hogy
imádkozzam azért, hogy szerzetes pap legyek – nem akartam semmilyen pap sem
lenni. Más dolgokat éreztem szükségesnek, és azokért mentem oda imádkozni. Amit
Istentől kértem, az nem talált meghallgatásra, ebből is látszik, hogy a
kívánságaim, a vágyaim mennyire önzők tudnak lenni. A hivatásom tehát
Međugorjéban kezdődött, egy kicsi mag hullott a lelkembe, amely lassan-lassan
elkezdett növekedni (a Szűzanya mindig csak egy pici kis magot vet el a
lelkünkbe). Ám én egy keményfejű ember vagyok, ezért a Szűzanyának sokat
kellett szenvednie velem, és még most is szenved, akárcsak én – ez mindig
kölcsönös. Jómagam sohasem láttam a Szűzanyát, csak a látnokoknak jelenik meg.
De a látnokok mindig azt vallják: „Mi nem vagyunk kiváltságosabbak amiatt, hogy
látjuk a Szűzanyát azoknál, akik nem.” A lelki tervben ez nem jelent különleges
kiváltságot, sokkal fontosabb, hogy szeressük a Szűzanyát, mint hogy lássuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése