Cserháti Ferenc: Hívő elvárások és csalódások
Cserháti Ferenc, a külföldi magyarok lelkipásztori ellátásával megbízott esztergom-budapesti segédpüspök Magyar Kurír számára írt virágvasárnapi gondolatait olvashatják.
Virágvasárnapot,
Jézus dicsőséges jeruzsálemi bevonulásának ünnepét akár a hamis elvárások és a
nagy csalódások napjának is nevezhetnénk. Az ünnepi liturgiában felszínre
kerülnek Jézus kortársainak hamis elvárásai, vágyakozásai a Messiással szemben;
felszínre kerülnek az emberi félreértések és csalódások, amelyeket ma is
megtapasztalunk vallásos életünkben.
A
virágvasárnapi körmeneten örömmel visszük a pálmaágakat, és máris húsvétra
gondolunk, a feltámadás örömünnepére, amikor ugyancsak diadalmas körmenetet
tartunk zászlókkal, csengőkkel és vidám énekléssel. Ilyenkor a győzelem
mámorában ringatódzunk, alig számolunk a virágvasárnapi passióval, a
nagycsütörtöki árulással, a nagypénteki keresztre feszítéssel, a nagyszombati
gyásszal: a csalódásokkal és a hazugságokkal, a kínokkal, a szenvedésekkel, a
könyörtelen halállal. Ki ne szeretné kitörölni életéből a nagycsütörtöki, a
nagypénteki, a nagyszombati kegyetlen valóságokat: az árulást, a szenvedést, a
halált? A legtöbben azt szeretnénk, ha virágvasárnap után rögtön húsvétra
ébrednénk; ha Istennel elkezdett életünk csupa diadalút, fény és pompa lenne,
amely a teljes életbe, a húsvéti feltámadás örömébe torkollik. A nagyheti
szertartások gyér látogatottsága vajon nem annak jele, hogy csak vonakodva,
kénytelen-kelletlen követjük Urunkat a keresztúton?! Szívesen vagyunk mellette
a dicsőséges jeruzsálemi bevonuláson, de nem a kálvárián!
Jeruzsálem
népe vajon milyen várakozásokkal kiáltozta a bevonuló Messiás király felé:
„Hozsanna! Áldott, aki az Úr nevében jön!... Hozsanna a magasságban!” (Mk
11,10) A hozsanna héber szó eredetileg „Segíts hát!”
kérést jelentett, amolyan „Segítség, segítség!” kiáltozást, csak
később lett belőle üdvrivalgás: „Éljen, éljen!”, „Vivat, vivat”
– „Salve”, „Üdvözölve légy!” kiáltozás. Több ezer évvel
ezelőtt a nép a „Hosianna!” kiáltással várta az átvonuló és pénzt
osztogató (dobálgató) nagy urak, fejedelmek segítségét. Napjainkban Isten
ujjongó köszöntése helyett, ismét előtérbe került a „Segíts, hát, Isten!”
kiáltozás; az Istent magasztaló, istendicsérő „hozsanna” helyett, az „Istenem,
segíts”. A tömeg talán nem ezt kiáltja ma is tisztes távolból: „Segíts,
hát, Isten, ha vagy?! Azért vagy, hogy segíts, ha kell! Istenem, segíts!”
Valamikor
Jeruzsálem összesereglett lakóival együtt hozsannáztak az útszéli tömegben: a
zelóták, a hitbuzgók, akik Isten nagy csatájára, döntő győzelmére,
partizánharcuk sikerére vártak. Arra gondoltak, hogy itt az idő: „Most vagy
soha!” Eljött, aki kiszabadítja a népet a rómaiak rabigájából, helyreállítja,
újra felvirágoztatja Dávid, a nagy király legendás hírű birodalmát. A Messiás
azonban csalódást okozott hamis elvárásaikban, hiszen az Ő országa nem e
világból való. Ő nem azért jött, hogy helyreállítsa Dávid egykori birodalmát,
hanem azért jött, hogy helyreállítsa Isten uralmát, Isten országát a földön. És
ők ezt nem értették.
Az
írástudók, a farizeusok gyanakvóan figyelték Jézus dicsőséges bevonulását
Jeruzsálembe. Ők is várták az isteni szabadítást, de nem egy ilyen
szurkolótábortól körülrajongott, ki tudja honnan jött tanítótól, akinek
tulajdonképpen még rendes diplomája és megfelelő engedélye sincs a tanításra.
Ők, a nagyok, a bölcsek az erős, hatalmas Megváltót várták, aki ismeri és
tiszteletben tartja saját törvényeiket, nem forgatja fel az eddigi rendet, mint
ez a körülrajongott vándorprédikátor! Csalódtak a Messiásban, mert nem felelt
meg elképzeléseiknek, elvárásaiknak: nem szentesítette rossz szokásaikat.
Az
„átlagpolgárok” ugyancsak tele voltak hamis várakozásokkal és elvárásokkal. A
híres „csodadoktor”-t, a legjobb orvost keresték, akinek a praxisában „mindenki
meggyógyul”. A jogfosztottak és károsultak ugyancsak kiáltoztak: „Hozsanna!
Segíts, hát!”. Ők a „legfőbb bíró”-ra vártak, aki gyorsan elintézi vitás
ügyeiket, megfékezi a karhatalmi szervek túlkapásait! Szavahihető politikust
vártak, akinek szava éppúgy érvényes lesz holnap, mint ma; a jóléti minisztert
keresték, aki ügyesen és jól megszervezi majd a közellátást, hiszen Jézus több
ezres hallgatóságát már többször is ingyen kenyérhez juttatta! Az eszményi
királyt keresték benne, a jólét, az új és rózsás korszak megteremtőjét!
Csalódniuk kellett, mert Jézus Isten országát hirdette, a megváltást: „Aki
utánam akar jönni, vegye fel keresztjét!” Ezt mondta, és hogy
hordozza, ahogyan ő is tette, hordta, viselte keresztjét, míg végül lelkét is
kilehelte rajta. Buzdította őket: imádkozzatok és dolgozzatok!
A
tanítványok ugyancsak tele voltak hamis elvárásokkal. Ők személyesen is
ismerték Mesterüket és nagy fellépéseinek, tetteinek, csodáinak is tanúi
voltak. Számukra már egészen világos lehetett, hogy Jézus az Úr fölkentje. A
jeruzsálemi diadalmas bevonulást látva, azt remélték, hogy elérkezett az idő és
Jézus a templom főterén kikiáltja Isten országát, a Krisztus-hívők nagy
birodalmát. Talán még valamiféle jézusi, nagy „keresztény” államról is
ábrándoztak, miniszteri tárcákról, amelyeket maguk között már szépen el is
osztogattak. Valamiféle hatalomátvétel lebeghetett szemük előtt, amelyet
okosan, diplomatikusan, simán, lehetőleg mindenféle kellemetlenség, nagy
veszteség nélkül Jézus fog végrehajtani! Nem számoltak Jézus szenvedésével és
kereszthalálával, a nagypéntekkel!
Az
Urunk dicsőséges jeruzsálemi bevonulásának emlékére tartott körmeneteken a
legtöbben büszkén menetelünk dicsőséges Királyunk oldalán. Elvárásaink azonban
alig különböznek hitbeli őseink egykori elvárásaitól. Az ünnepeken hívő
lélekkel dicsőítjük Istenünket, hozsannázunk, de valójában „Segíts, hát,
Istenünk!”-et kiáltozunk, segítségére számítunk, mindennapi előnyöket
várunk Tőle. A megbízható partnert, a biztos „szerződő felet” keressük, akire
aztán bátran ráhagyatkozhatunk. Jussanak csak eszünkbe jámbor szokásaink! Ha
Isten megsegít, vagy átsegít a vizsgán, a megpróbáltatásokon, akkor ígérünk
neki egy pár ezrest (Ft), vagy jobb esetben néhány Miatyánkot és Üdvözlégyet?!
S aztán azt is elvárjuk Tőle, szinte előírjuk Neki, hogy meghallgasson! Ha nem
ezt teszi, felhánytorgatjuk Istennek, hogy kudarcok értek, elveszítettük
állásukat, pedig „vallásosan éltünk”! Felhánytorgatjuk Neki, hogy rosszul
sikerült a házasságunk, pedig fiatal korunktól arra készültünk és azért
imádkoztunk, hogy szép legyen a családi életünk. Gyermekeinket vallásosan
neveltük, ma mégsem hallgatnak Istenre! Minden másképpen alakult az életünkben,
mint szerettük volna, pedig mindig vallásosak voltunk, hittünk és imádkoztunk!
Isten mégsem adta meg elvárásaink beteljesedését. A gyógyíthatatlan betegségek,
kínok és fájdalmak idején feltör bennünk a keserűség: Hát ezt érdemeltük
Istentől? Hol marad az isteni jóság, igazságosság és irgalom? És még
sorolhatnám.
Virágvasárnap
a hamis elvárások és a nagy csalódások napja lenne? Emberi vágyaink és
elvárásaink korlátlanok, és ezek csak gyarapodnak. „Emberi bölcsességgel” soha
sem tudjuk kielégíteni azokat. A sír szélén, az elmúlás és halál láttán nincs
kielégítő emberi magyarázat és válasz. Jézus igéi a keresztre mutatnak és
választ ígérnek: „Krisztusnak szent keresztje győzedelmi zászlónk, amellyel
megszerezte üdvünket Megváltónk” (H 60,2). „Krisztus mindannyiunkért,
bűnösökért vállalta a halált, és példájával arra tanít, hogy nekünk is
hordoznunk kell azt a keresztet, amelyet a test és a világ rak azok vállára,
akik a békét és az irgalmasságot keresik” (GS 37). Jézus Krisztus
megtapasztalta emberi életünk ellentéteit: tudta mi a magasság és mélység, az
öröm és a szenvedés. „Szolgai alakot öltött, kiüresítette önmagát, és hasonló
lett az emberekhez [...]. Megalázta magát és engedelmes lett a halálig,
mégpedig a kereszthalálig. Ezért Isten felmagasztalta őt, és olyan nevet adott
neki, amely fölötte van minden névnek, hogy Jézus nevére hajoljon meg minden
térd a mennyben, a földön és az alvilágban, s minden nyelv hirdesse az
Atyaisten dicsőségére, hogy Jézus Krisztus az Úr” (Fil 2,6–11). A miértek
azonban tovább kínoznak, csak nehezen értjük a kereszt misztériumát,
megváltásunk szent jelét. Azt várnánk, hogy Isten erősnek, hatalmasnak
mutatkozzon, mi pedig mindig és mindenütt megtapasztaljuk dicsőséges
mindenhatóságát. Nem ez történik. Ellenkezőleg: Jézus ismételten elénk áll
kereszttel a vállán, mintegy „keresztezi” elvárásainkat, az égre, az örök életre,
a túlvilágra mutat. Rámutat arra, hogy hozzá hasonlóan vállalnunk kell a
keresztet, mert ez életünk velejárója és Vele megtaláljuk életünk értelmét,
célját, beteljesedését, annak minden nyomorúsága, törékenysége, csalódása,
nagypénteki drámája, a halál ellenére is. „Arra tanít minket, hogy az ember
tökéletesedésének, és következőleg a világ átalakításának alaptörvénye az új
parancs: a szeretet” (GS 38). Életünk Krisztussal, még a nagypénteki
katasztrófa, a nyomorúságos emberi keresztek ellenére is, a dicsőségbe
torkollik. A szégyen fája Jézus Krisztus által üdvösségünk szent jelévé
változott, és fennkölten hirdeti, hogy Isten szereti az embert és üdvösséget
kínál neki.
Dietrich
Bonhoeffer protestáns teológus mondta halála előtt, mielőtt kivégezték bátor keresztény
tanúságtételéért: „Isten nem feltétlenül teljesíti kívánságainkat, de
feltétlenül beteljesíti nekünk adott ígéreteit”. Ehhez viszont el kell
fogadnunk, hogy a keresztény élet valóságához, a virágvasárnapi,
húsvétvasárnapi diadallal együtt, hozzátartozik a nagycsütörtöki, a
nagypénteki, a nagyszombati kudarc is. Még akkor is, ha erre lelkünk felsír,
felzokog és keserűen kérdezi: Miért? Miért van az, hogy a kereszt útja vezet a
dicsőségbe? Miért van az, hogy „In cruce salus” – a keresztben az üdvösség, és
„In hoc signo vinces” – e jelben győzni fogsz?
Romano
Guardini, a világhírű müncheni teológus vallomása: „Miért kell szenvednünk,
Uram? Miért kell szenvednünk, amikor minden a boldogságra és alkotásra hív?
Miért halunk meg? Miért kell eltávoznunk? Miért kell elmennünk, ha igazán még
nem is éltünk? Miért kell odaadnunk azt, ami oly értékes számunkra? Ezekben a
kérdésekben az emberi bölcsesség csődöt mond. Csak a keresztben találjuk meg a
választ: 'A búzamag, ha el nem hal, egyedül marad.' Minden szenvedésünk, minden
áldozatunk és halálunk is: mennyei vetemény. Ha Isten akaratával egyesülünk,
belőle élet keletkezik, számunkra és mások számára is.”
Virágvasárnap a keresztények vidáman lengetik a pálmaágakat és örvendező
szívvel énekelik: „Hozsanna Dávid Fiának! Áldott, aki az Úr nevében jön!
Hozsanna a magasságban!” (Mt 21,9). Megvallják, hogy Jézus az ég és föld
dicsőséges királya, híven kiáltják: „Jézus, a mi királyunk”, bár nincs neki se
koronája, se kardja; ékessége a töviskorona, napi parancsa: „Tedd vissza
hüvelyébe kardodat” (Mt 26,52).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése