A konzisztóriumról
adott interjút Erdő Péter bíboros a Vatikáni Rádiónak
Erdő Péter bíboros kétnapos látogatást tett
Rómában: június 28-án részt vett a konzisztóriumon, amelyen a Szentatya öt új
bíborost kreált; június 29-én, Szent Péter és Szent Pál ünnepén koncelebrált a
pápa által bemutatott szentmisén. A Vatikáni Rádió telefonos interjút készített
a főpásztorral.
Az interjúban Erdő Péter szólt a Ferenc pápa
által kreált öt új bíborosról. Elmondta: régóta ismeri, és igen jó kapcsolatban
van Anders Arborelius stockholmi megyéspüspökkel, és aki a területi lakók,
a különböző nemzeti közösségek, külkönböző nyelvi közösségek lelkipásztori
ellátását is a szívén viseli. A magyarok számára is nagyon szívesen fogad
olyan papokat, akik egybehívják a közösséget, és felkészítik akár a szentségek
vételére is, fiatalok, felnőtteket egyaránt. Járt Budapesten is; vele nagyon
sokoldalú az együttműködés – mondta el Erdő Péter. Hozzátette: az Európai
Püspöki Konferenciák Tanácsában is számos ügyben dolgoztak együtt. Nagy örömmel
köszöntötte őt a konzisztórium alkalmával.
Juan José Omella barcelonai
érsek személyében egy olyan európai főpásztort ismerhetünk meg, aki
fontos lesz a következő években – hangzott el az interjúban. Jean Zerbo
bamakói érsek a Mali Köztársaságból érkezett, és a helyi katolikus sajtó nagyon
nagy megtiszteltetésnek tekinti, hogy az ő országukból most először a
történelem során egy bíborost nevezett ki a Szentatya. Nagyon fontos az, hogy
Laoszból, egy nehéz történetet átélt katolikus közösség éléről egy apostoli
vikáriust nevezett ki a pápa bíborosnak, Louis-Marie Ling Mangkhanekhoun
személyében, akit egy jelentős ázsiai közösség vette körül Rómában.
Gregorio Rosa Chávez San Salvadorban
segédpüspöki tisztséget tölt be, azonban címzetes püspökként is fontos
tagja a püspöki konferenciának. Abba a korosztályba tartozik,
akinek még eleven, személyes élmény volt a vértanúság időszaka. Az ő
személyes körébe tartozott az az érsek, akit nemrégen avattak boldoggá: Romero
érsek. Romero érsek képe az új bíboros beiktatási szentképe lett. Így
Romero arca is jelen volt a gratulációk során. Ez is nagyon fontos, hiszen egy
olyan egyéniségre emlékeztünk, aki az életét is veszélyeztetve vállalta a saját
meggyőződését és azokat a gyakorlati következtetéseket, amik a hitéből adódtak
– hangsúlyozta Erdő Péter bíboros.
A kérdésre, hogy milyen üzenetet hordoz az,
hogy Ferenc pápa ismét a perifériákról választott új
bíborosokat, leszögezte, hogy mindegyik esetben megvan ennek a maga
előzménye: a svédországi kinevezés nagyon is benne van a korábbi
hagyományok medrében, hiszen az észak-európai térségből egy-egy bíboros szokott
lenni. Most Svédország katolikus közösségét érte ez a megtiszteltetés, de
az ő személyében az egész régiót remprezentálja valaki. A távol-keleti,
délkelet-ázsiai kinevezéseknél tényleg lehet azt mondani, hogy van valami
speciális abban a térségben: egyrészt a nagyon nehéz és üldözésekkel
is megterhelt út, másrészt a reménységek. Olyan reménységek, amelyek arra
irányulnak, hogy az Egyház Délkelet-Ázsiában gyorsabban terjed. Nem tudni, hogy
ennek mennyi esélye van olyan országokban, mint Laosz, de például Vietnámban a
meglévő katolikus közösség fejlődése, intézményes bontakozása mindennapi
tapasztalat.
Június 29-én, Szent Péter és Szent Pál ünnepén
Erdő Péter bíboros is részt vett és koncelebrált a Ferenc pápa által vezetett
szentmisén. A Szentatya homíliájában három gondolat köré fonta
szempontjait: hitvallás, üldöztetés és imádság. A világegyházban számos helyen
nagy próbatételnek vannak kitéve a keresztények, üldöztetést szenvednek. A
Vatikáni Rádió munkatársának kérdésére, hogy a magyar kontextusban hogyan
értelmezhetjük ezeket a pápai gonolatokat, Erdő Péter kifejtette:
Szent Péter az, aki vallomásában – a
többiek nevében és többiek helyett is – elsőként mondja ki, hogy Jézus a
Krisztus, Jézus a Messiás, az áldott Isten Fia. Tehát ő az, aki felismeri ezt,
és ezért mint sziklára rá építi Krisztus az egyházát. A tagadás háromszoros
tragédiája után háromszor kell megvallania azt is, hogy szereti Krisztust. Arra
a kérdésre, hogy jobban szereti-e, mint a többiek, értelemszerűen alázatosan
úgy válaszol, hogy nem tudja, hogy jobban-e; Jézus azonban mindent tud,
azt is tudja, hogy szereti őt. Tehát ennek a következménye a megbizatás, a
pásztori megbizatás, ha tetszik: a misszió teljessége, amely után azonban újra
megjelenik a „kövess engem” motívuma. Most már nem csupán a tanítóutakon, nem
csupán Galilea és Judea útjain kell követnie a Mestert, hanem követni
kell őt az életet feláldozó tanúságtételben is. Ez az, amit Szent
Péter Róma városában, a kereszthalállal vállal el.
Az imádság mint motívum is felmerült a
Szentatya beszédében. Nélkülözhetetlen a Krisztussal való állandó személyes kapcsolat,
ami az imádságban valósul meg, az imádságban erősödik meg. Ez kell ahhoz, hogy
tényleg vele tudjuk járni az életünk útját, és ne a saját ötleteinkről,
hanem az ő hiteles tanításáról tudjunk tanúságot tenni, hiszen az az, ami
megéri a fáradságot, az az, ami megéri azt is, hogy áldozatot vállaljunk érte.
Az interjút záró kérdésre,
hogy milyen üzenetekkel fordul a magyar hívekhez, hogyan éljék
meg hitüket nyáron, a kikapcsolódás ideje során, Erdő Péter kifejtette: „Azt
hiszem, hogy a hit öröme nemcsak a munkában, hanem a ihenés idején is kísér
bennünket. Pihentetőbbé, felemelőbbé, érdekesebbé teszi a vakáció napjait.
Tehát, ha nyaralóhelyre megyünk, akkor ma már nem nehéz megtudnai, hoyyg hol
van szentmise, vasárnap hánykor kezdődnek az istentiszteletek, és részt tudunk
venni rajta. Azt hiszem, hogy ez gerincét alkothatja egy igazán szép
nyaralásnak is. Vannak olyan katolikus táborok, ahol a közös imádság és adott
esetben, ha kápolna is van a közelben, akár a közös szentségimádás alkalmai is
kísérik az egyébként játékkal, szórakozással teli táborozásnak az idejét.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése