Átkelni saját „Vörös-tengeremen”
Évközi 7. vasárnap – Gondolatok az evangéliumhoz (Lk 6,27–38)
A hegyi
beszédben Jézus így szólt tanítványaihoz: „Nektek pedig, akik hallgattok engem,
ezt mondom: szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek
titeket” (Mt 5,38–48).
Jézus, a
küldött tanítása és magatartása ez. Kétségkívül nehezen élhető,
küzdelmesnek tűnik, és veszteségre kárhoztat.
Megfogalmazzuk
a kifogásainkat: érzelmeimmel, alapvető ösztöneimmel ellenkezik ez, felülmúlja
az erőmet, meghaladja a szükségleteimet. Büszkeségem, hiúságom okán nem teszem,
vagy a méltóságom csorbulásától való félelmem akadályoz. Idea ez a kevesek
számára, ám az élet más. Megpróbáltam ezerszer, de nem megy. Megpróbáltam, és
visszaéltek vele.
Igaz,
reális tapasztalatok, vélemények, élmények ezek mindannyiunk számára. A
Szentírást magyarázók azonban kiemelik e jézusi tanítások valós alapját. Ez a
tanítás közelít a mindennapi élethez, arra irányul. A gyökere ott van a
mindennapjainkban, átszövi családi, baráti, munkahelyi kapcsolatainkat.
Jézus
mégsem etikát vagy viselkedési szabályt tanít. Nem valami földi bölcsességet,
jó üzletet, egy meghatározó magatartást vagy egy hosszú távú, jól felfogott
érdek mentén való gondolkodást.
A Fiú
magatartása, lelkülete, cselekvése ez – a föltámadás cselekvése. A megváltott
és föltámadott ember cselekvése, aki átkelt a Vörös-tengeren, elhagyta a
szolgaság házát, és belépett az ígéret földjére. Olyan ember cselekvése, aki
gyermeki lelkülettel tudja imádkozni a Miatyánk imádságot, amit Jézustól
tanult.
Ezek a
parancsok az Egyházban élők kapcsolatát fejezik ki, akik megtalálták
Krisztusban az Atyához vezető utat, akik Krisztusban fogadott gyermekekké
születtek. Rabságból gyermekségre; lázadó, menekülő rabszolga magatartásból
szabadságra jutottak.
A
kiszabadított szolga – amíg a pusztában van, s hordozza a rabszolga szokásait –
még nem szabad. A szabadság a krisztusi lelkületben és cselekvésben gyökerezik.
A megbocsátás, az ellenségszeretet, a jóakarat jelenti azt a demarkációs
vonalat, amin egyértelműen át kell lépni, ami egyértelműen megmutatja a
különbséget: átkeltem a tengeren, vagy még ott toporgok, hezitálok, mérlegelek
a partján.
A
keresztségben fedezzük ezt fel, ahol vagy átkelek a saját Vörös-tengeremen,
vagy pedig szolga, rabszolga maradok.
A
döntéssel, amellyel átlépünk ezen a vonalon – a megbocsátás, a nagylelkűség, az
ellenségszeretet vonalán –, saját kezünkbe vesszük a megváltottságunkat, élni
akarunk ezzel az ajándékkal. Amit nem bocsátok meg, nem engedek el, az ellenem
szól, gyengít – szolgaként, megkötözve tart.
Jézus a
mai evangéliumban a Vörös-tengeren való bátor átlépésre, a megváltott ember
szabadságára hív. S képesek vagyunk rá, hiszen Isten ereje, csodája megvalósul
bennünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése