Húsvét 3. vasárnap
A
Jelenések könyvében felhangzó égi Isten-dicsőítéseknek hallatlan aktualitása
van, hiszen a földi és az égi liturgia ugyanazon trónon ülőnek, az
Atyaistennek; a Báránynak, vagyis a megölt, de feltámadott áldozati
Krisztusnak; és a Hét Lángnak, azaz a Szentléleknek szól. Szent János
Jelenéseiben nem úgy van tehát, mint a többi apokalipszisben, hogy az eljövendő
világ dicsőséges ragyogása élesen elkülönül a jelen világ bűnös, pusztulásra
ítélt valóságától. Keresztény hitünk szerint a történelmi jelen és az örök jövő
nem egymás után következik, hanem egyszerre van jelen: a mulandósággal
megjelölt világba a megtestesüléssel berobbant örökkévalóság itt van bennünk és
közöttünk, s belülről folyamatosan feszegeti a jelen idő burkát.
Így
az Egyház maga is eszkatologikus, végidőkbeli valóság: noha még ezen világ
veszedelmei között él, liturgiája már az egyetlen isteni trón körül a végső
győzelmet ünnepli és abból részesít. Ezért a jelen idő, ez a földi élet, amely
valóban üldöztetéssel, vérontással, bűnnel szennyezett, valamiképpen már
magában hordozza a végső győzelem napját: a földön miséző Egyház énekei
azonosak az angyalok és üdvözültek megszámlálhatatlan seregének győzelmi
énekével, s némán is ezt harsogja az egész univerzummal együtt minden
teremtmény: „A trónon ülőnek és a Báránynak áldás, tisztelet, dicsőség és
hatalom örökkön örökké”.
Feltámadott Jézusunk, Te vagy, aki
jelenléteddel az Egyház hajóját, mely a mulandó idő vizén úszik, az
örökkévalóság partjai felé irányítod. Add nekünk, kérünk, a szeretett
tanítvány, János apostol figyelmes szeretetét és a bűnbánó tanítvány, Péter
apostol minden akadályt legyőző, készséges ragaszkodását, hogy egész valónkkal
Rád figyeljünk és Hozzád siessünk, aki már nem hallal és kenyérrel akarsz
megvendégelni bennünket, hanem saját isteni életedet osztod meg velünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése