Ferenc pápa katekézise: Átfogó közösség a hívek gyülekezetében
A hatodik katekézisét tartotta Ferenc pápa a VI. Pál aulában a
szerdai általános kihallgatás során, tovább folytatva az Apostolok Cselekedetei
magyarázatát. Ezúttal a könyv negyedik fejezetét vette, mely bemutatja a
jeruzsálemi ősegyházat: „A sok hívő mind egy szív, egy lélek volt. Egyikük sem
mondta vagyonát sajátjának, mindenük közös volt. Az apostolok nagy erővel
tanúsították Urunk, Jézus feltámadását, és mindnyájan bőségesen részesültek a
kegyelemben. Nem akadt köztük szűkölködő, mert akinek földje vagy háza volt,
eladta, és az érte kapott pénzt elhozta, és az apostolok lába elé tette.
Mindenkinek adtak belőle, a szükséghez mérten” (ApCsel 4,32-35).
A szolidaritás dinamizmusa építi az egyházat
A
keresztény közösség a Szentlélek bőséges kiáradásából ered és a testvérek
Krisztusban való osztozásának kovásza révén gyarapodnak – kezdte beszédét
Ferenc pápa. A szolidaritás dinamizmusa építi az egyházat, melyben a koinonia,
a közösség játszik főszerepet, hiszen a görög szó, koinonia jelentése:
közösbe tenni, megosztani, közölni, részt venni. Ennek a koinoniának az
eredete az Egyházban a Krisztus Testében és Vérében való részvétel, mely
testvéri közösségben valósul meg, egybegyűjti a javakat és pénzt gyűjt a
jeruzsálemi anyaegyház javára.
A koinonia-közösség az Úr tanítványai kapcsolatainak új formája
Az
eucharisztikus élet, az imádságok, az apostoli prédikáció, a közösség
megtapasztalása formálja a hívek sokaságát olyan közösséggé, melynek „egy a
szíve és a lelke” és ahol „senki sem mondja vagyonát sajátjának, mert
mindenük közös”. Ennek következtében „nem akadt köztük szűkölködő, mert
akinek földje vagy háza volt, eladta, és az érte kapott pénzt elhozta, és az
apostolok lába elé tette”. A koinonia-közösség ily módon az Úr tanítványai
kapcsolatainak új formája lett, melyben a Krisztussal való kapcsolat alapozza
meg a testvérek egymás közötti kapcsolatát, ami a vagyonközösségben is
kifejeződik. Krisztus teste tagjának lenni, felelősséget jelent egymás iránt
is. Felkarolják a gyengéket és nincs nélkülöző köztük - értelmezte Ferenc pápa
a jeruzsálemi közösség életét. Eladják a javaikat, árát az apostoloknak adják,
és így mindenki szüksége szerint részesül belőle. Ez a gyakorlat arra irányult,
hogy távol tartsa tőlük a szegénység csapását.
A szolidaritás nemes versenye a testvéregyházak között
Ez a
szempont később is megmarad, mert amikor Péter, Jakab és János, az „egyház
oszlopai” közösségi kapcsolatokat építenek, Pált és Barnabást arra rendelik,
hogy a pogányoknak hirdessék az evangéliumot, de lelkükre kötik, hogy a
„szegényekről meg ne feledkezzenek (vö Gal 2,9-10). Pál engedelmesen
eleget tesz a kérésnek és a gyűjtés a közösségek közötti szolidaritás
versenyévé válik. A „szolidaritás ugyanis döntés, mely a szegénynek juttatja
a neki járó részt” – idézett a pápa az Evangelii gaudium kezdető
apostoli buzdításából.
Az önérdek és csalás szomorú története
Barnabás
az apostolok lába elé teszi javainak az árát. Az ilyen és hasonló szép
példák között a pápa megemlítette azt a szomorú történetet, mely megszakította
a megosztás ingyenes, derűs és érdekmentes tapasztalatának láncolatát. Péter
leleplezi Ananiás és felesége, Szafíra becstelen magatartását: „Ananiás,
hogy csábíthatta el szívedet a sátán, hogy be akard csapni a Szentlelket, és a
föld árának egy részét félretedd?” Miért vetemedtél ilyesmire? Nem embereknek
hazudtál, hanem Istennek!” (ApCsel 5,3-6). Anaiás csalárd, képmutató és
alkudozó módon jár el, amit Aranyszájú Szent János egyik homíliájában „igazi
szentségtörésnek” nevez.
Az Úr öntse belénk a gyengédség Lelkét, a keresztény szolidaritást
Aki nem
számol a testvéri megosztással, az valójában képmutató és eltávolodik az
igazságtól, önző lesz, kioltja a közösségi érzés tüzét és benső fagyhalálra
adja magát. Nem az egyház lakója, hanem csak turista benne egy szállodai
szobával. Nyereségre tör, előnyt húz a helyzetekből mások kárára. Pedig Jézus
szava szerint az elszáradt venyigét le kell metszeni a szőlőtőről. Ferenc pápa
végül annak a kívánságának adott hangot, hogy az Úr öntse belénk a gyengédség
Lelkét, mely legyőz minden képmutatást és táplálja a keresztény szolidaritást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése