Ferenc pápa Madagaszkáron: Az egyik legrosszabb rabszolgaság az, ha önmagunkért élünk
Ferenc pápa szeptember 8-án délelőtt Madagaszkár fővárosában, a Soamandrakizay-mezőn szentmisét mutatott be közel egymillió ember előtt. A szentmise idejére az oltárra helyezték a 2009. június 7-én Antananarivóban boldoggá avatott Rafael Luis Rafiringa ereklyéit. Ferenc pápa az egyéni érdekek előtérbe helyezése és a korrupció ellenében testvériességre és szolidaritásra buzdított.
Az
evangéliumban hallottuk, hogy Jézust „nagy népsokaság követte” (Lk 14,25).
Ahogyan az a sok ember ott tolongott, amerre Jézus járt, úgy jöttetek el ti is,
nagyon sokan, hogy befogadjátok az üzenetét és a követésére szegődjetek. Pedig
jól tudjátok, hogy Jézus követése nem túl pihentető dolog! Ti nem pihentétek ki
magatokat, és sokan közületek az éjszakát is itt töltötték. Lukács evangéliuma
ma éppen arra emlékeztet minket, milyen feltételekkel jár ez az
elkötelezettség.
Fontos
megjegyezni, hogy ezeket az előírásokat akkor mondja el Jézus, amikor
Jeruzsálem felé tart, megelőzi a példabeszéd a lakomáról, amelyre mindenki
meghívást kap (különösen azok, akiket mások elutasítanak, akik az utcákon és a
tereken, az útkereszteződésekben élnek), és az irgalmasság három példabeszéde
követi, amelyekben ünnepséget rendeznek, amikor megtalálják, ami elveszett,
amikor befogadják, megünneplik és visszaadják az életnek azt, akit halottnak
hittek, hogy lehetősége legyen újra kezdeni. Minden keresztény lemondásnak csak
a Jézus Krisztussal való találkozás örömének és ünnepének fényében van értelme.
Az első
feltétel arra hív, hogy gondoljuk át családi kapcsolatainkat. Az új élet,
amelyet az Úr elénk állít, kényelmetlennek és botrányos igazságtalanságnak
tűnik azok számára, akik azt hiszik, hogy korlátozhatják, lekicsinyíthetik a
mennyek országába való bejutást csupán a vérségi kapcsolatok, a csoporthoz,
klánhoz vagy egy bizonyos kultúrához való tartozás alapján. Amikor a „rokoni
kapcsolat” dönti el, határozza meg, hogy mi a helyes és a jó, az végül olyan
viselkedésmódok igazolásához, sőt, egyenesen „szentesítéséhez” vezet,
amelyekből kialakul a kivételezés és a kirekesztés (a jogtalan előnyben
részesítés, a klientúra építése, vagyis a korrupció) kultúrája.
A mester
által támasztott feltétel arra ösztönöz minket, hogy emeljük fel tekintetünket,
és azt mondja nekünk: „nem lehet a tanítványom” (Lk 14,26) az, aki nem képes
meglátni a másik emberben a testvért a családi, kulturális, társadalmi
hovatartozáson túl, és nem képes megrendülni a másik ember életén, helyzetén.
Jézus szeretete és odaadása ingyenes ajándék mindenki számára.
A
második feltétel azt mutatja meg nekünk, milyen nehéz úgy követni az Urat, hogy
közben a mennyek országát saját személyes érdekeinkkel azonosítjuk, vagy
valamilyen ideológia varázsával, amely végül eszközként használja Isten vagy a
vallás nevét ahhoz, hogy igazolja az erőszak, a szegregáció, de akár az
emberölés, a száműzetés, a terrorizmus és a kirekesztés tetteit. A mester által
támasztott feltétel arra bátorít minket, hogy
ne
használjuk az evangéliumot manipulatív, bántóan leszűkítő módon, hanem
testvériesen és szolidárisan alakítsuk általa a történelmet,
miközben
önzetlenül tiszteletben tartjuk a földet és a föld ajándékait, ellentmondva a
kizsákmányolás minden formájának; bátran éljük meg „a párbeszéd kultúráját mint
követendő utat; az együttműködést mint magatartást; a kölcsönös megismerést
mint módszert és kritériumot” (Az emberi testvériségről szóló, Abu-Dzabiban
2019. február 4-én aláírt dokumentum); ne adjuk át magunkat olyan tanítások
kísértésének, amelyek nem képesek eltűrni, hogy a búza és a konkoly együtt
növekedjen az aratás urára való várakozás idején (vö. Mt 13,24–30).
És
végül: milyen nehéz lehet megosztani másokkal az Úrtól kapott új életet, amikor
folyamatosan úgy érezzük, hogy magunkat kell igazolnunk, mert azt hisszük, hogy
minden csakis a saját erőnkön múlik és azon, amit birtoklunk; amikor a
felhalmozási kényszer már szorongat, elnyom – ahogyan hallottuk az első
olvasmányban –, mert az egoizmust táplálja és erkölcstelen eszközök
használatára indít! A mester által támasztott feltétel meghívás arra, hogy újra
hálával tudjunk emlékezni és be tudjuk ismerni, hogy életünket és
képességeinket nem annyira a személyes győzelmünknek köszönhetjük, hanem
ajándékba kaptuk (vö. Gaudete et exsultate, 55): ajándék,
amely Isten és sok ember csendes munkája nyomán szövődött, akiknek nevét majd
csak a mennyek országának eljövetelekor ismerjük meg.
Ezekkel
a feltételekkel az Úr fel akarja készíteni tanítványait Isten országa
eljövetelének ünnepére azzal, hogy megszabadítja őket attól a romboló erejű
akadálytól, ami tulajdonképpen az egyik legrosszabb rabszolgaság: attól, hogy
önmagukért éljenek.
Annak a
kísértése ez, hogy bezárkózzunk kis világunkba, ami miatt aztán kevés teret
hagyunk másoknak: a szegények nem férnek már be, Isten hangját már nem
hallgatjuk, nem élvezzük többé szeretetének édes örömét, nem lüktet már bennünk
a lelkesedés, hogy jót tegyünk…
Ebben a
bezárkózásban sokan talán látszólag biztonságban érzik magukat, de végül
haragossá, panaszossá, élettelenné válnak. Ez nem a méltó és teljes élet
melletti döntés, nem Isten vágya rólunk, nem a Szentlélekben való élet, mely a
feltámadt Krisztus szívéből fakad (vö. Evangelii gaudium, 2).
Az Úr a
Jeruzsálem felé vezető úton arra hív minket ezekkel a feltételekkel, hogy
emeljük fel tekintetünket, állítsuk helyre a fontossági sorrendet, és
mindenekelőtt adjunk helyet, hogy Isten lehessen életünk középpontja és
sarokköve.
Nézzünk
körül: milyen sok ember, férfiak és nők, fiatalok, gyermekek szenvednek, és
élnek teljesen kisemmizve! Ez nem része Isten tervének!
Milyen
sürgető Jézusnak ez a meghívása, hogy haljunk meg a bezártságunknak, büszke
individualizmusunknak, és engedjük, hogy a testvériség lelke – ami Krisztus
megnyílt oldalából árad ki, ahonnan megszületünk mint Isten családja –
győzedelmeskedjen és mindenki érezhesse, hogy szeretik, mert megértik,
elfogadják, értékelik a méltóságát. „A sárba tiport emberi méltóságot látva
gyakran csak karba tett vagy kitárt kézzel állunk, tehetetlenül a gonosz sötét
erőivel szemben. A keresztény ember azonban nem állhat karba tett kézzel,
közönyösen, vagy kitárt kézzel, megadóan, nem. A hívő kinyújtja a kezét,
ahogyan Jézus teszi velünk” (Homília a szegények világnapján, 2018. november
18-án).
Isten
szava, amit hallottunk, arra hív minket, hogy induljunk ismét útnak, merjük
megtenni ezt a minőségi ugrást és tegyük magukévá az egyéni érdekektől való
elszakadás bölcsességét, ami az igazságosság és mindannyiunk életének
alapja. Mert
együtt
le tudunk győzni minden olyan bálványimádást, ami miatt figyelmünket a hatalom,
a karrier és a pénz kínálta hamis biztonságra és az emberi dicsőség keresésére
összpontosítjuk.
A Jézus
által jelzett feltételek teljesítése már nem nehéz, ha elkezdjük megízlelni az
örömét az új életnek, amelyet ő maga kínál: annak a tudatából fakad ez az öröm,
hogy ő az, aki elsőként elindul, hogy megkeressen minket az
útkereszteződésekben, akkor is, amikor elvesztünk, mint az a bárány vagy mint
az a tékozló fiú. Vezessen minket ez az alázatos realizmus – realizmus,
keresztény realizmus – arra, hogy szembe tudjunk nézni a nagy kihívásokkal, és
ébressze fel bennetek a vágyat, hogy szép országotokat olyan hellyé tegyétek,
ahol az evangélium életté tud válni, és legyen ez az élet Isten nagyobb
dicsőségére.
Határozzuk
el magunkat és tegyük magunkévá Isten terveit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése