Hívom a családokat 2013 februárjában – Bíró László püspök levele
Levél
a családokhoz, a házaspárokhoz, a jegyesekhez és a szerelmesekhez, a családokat
szerető szerzetesekhez és paptestvérekhez és mindenkihez, aki a családi élet
mellett áll.
Az
emberi társadalom családokból épül fel, családok nélkül nem létezhetne emberi
társadalom. A családnak a világban betöltött elsődleges szerepét mutatja az is,
hogy Jézus az emberi történelembe való belépése színteréül a családot
választotta. Harminc évig a názáreti családban élt, „növekedett és erősödött,
telve bölcsességgel, és az Isten kegyelme volt vele.” (Lk 2, 40). Emberi
fejlődését, tapasztalatait és ismereteit az emberi valóságról meghatározta a
názáreti családi környezet. Az Atyával való legbensőbb egysége, a Vele való
állandó és közvetlen párbeszéde (lásd pl. Mt 14,23; Mk 1,35; Mk. 6,45; Lk 5,16;
Lk, 6,12) pedig isteni bölcsességgel töltötte el.
Jézus
belépett az emberi létezés drámájába, végigjárta azt a legvégső mélységéig.
Belebocsátkozott az emberi létezés testi-lelki fenyegetettségébe és
veszélyeztetettségébe, sőt „hozzánk hasonlóan mindenben kísértést szenvedett, a
bűntől azonban ment maradt” (Zsid 4,15).
A mai
embert, napjaink családjait is a kísértések sorozata éri. A keresztény ember és
család a kísértések legyőzéséhez abból is erőt meríthet, hogy Jézus
megkísértésekor legyőzte a kísértőt, és ment maradt a bűntől. XVI. Benedek pápa
figyelmeztet Názáreti Jézus c. könyvében: A kísértő sokféle alakban arra akarja
Jézust (és a mai embert is) rávenni, hogy Istent másodrangúként vagy egyenesen
feleslegesként és zavaró tényezőként szorítsa háttérbe, az előtérbe azok a
dolgok kerüljenek, amelyek az életben sürgetőbb jelentőségűnek látszanak. Isten
mellőzésével „hozzuk rendbe” a világot, csak a saját teljesítményünkre
építsünk, a világnak csak a politikai és az anyagi realitásait ismerjük el
valóságként, Istent pedig, mint illúziót állítsuk félre. A kísértő látszólag a
jobb, a reálisabb, az eredménnyel kecsegtetőbb utat mutatja nekünk: hagyjunk fel
végre az ábrándokkal, és szenteljük magunkat cselekvően a világ „jobbá”
tételének; a világ számunkra akkor lesz „jó”, ha maradéktalanul jóllakhatunk,
ha sokat birtokolhatunk, és ha hatalmunkat semmi sem korlátozza. Isten dolgait
ezzel szemben irreálisnak tűnteti fel: mint egy másodlagos világot, amelyre
tulajdonképpen nincs is szükség. (vö. Lk 4, 1-13)
Hogyan
sikerült nektek, vagy szüleiteknek, nagyszüleiteknek megoldani azokat a
történelmi konfliktushelyzeteket, amelyekben Istent félre akarták állítani? Milyen
személyes és a nagyobb közösséget érintő következményekkel járt ez?
Korunkban
nagy a kísértés, hogy az egész életre szóló hűségben megélt házasság helyett az
alkalmi, a jelen pillanatban kellemes párkapcsolatot válasszuk. Látszólag
könnyebb kölcsönös elkötelezettség nélküli párkapcsolatban élni, „élvezni” az
életet, nem vállalni „felesleges” felelősséget gyerekekért, idősödő
családtagokért, egyáltalán másokért. A kísértő azt sugallja, hogy jogunk van
jól élni és mindent a saját egyéni javunkra kihasználni; a jólétet magunknak
kell megteremtenünk, csak magunkra számíthatunk, nem várhatunk segítséget sem
másoktól, sem Istentől – ha egyáltalán létezik –, ne is hallgassunk tehát
azokra, akik természetfeletti valóságokról ábrándoznak. Elegendő csak a házasság
és a család körüli jogi és gazdasági szabályozás jelenlegi tendenciáira
utalnunk, ezek ma Európában és a világban többnyire a kísértő logikáját
követik.
Aki az
éhes embert arra biztatja, hogy ugyancsak éhes családjának bármi áron szerezzen
kenyeret, látszólag valami jó irányába akarja terelni: ha majd jóllaktatok,
akkor foglalkozzatok magasabb rendű értékekkel. „Nem csak kenyérrel él az
ember, hanem minden igével, amely az Isten szájából származik” (Mt 4, 4) –
válaszolja Jézus a kísértőnek. Ha a családok nem élnek Isten igéjével, azaz
nincs bennük szeretet, szolidaritás, az igazra, a jóra és szépre törekvés,
hiába van gazdagon megrakott asztaluk, békétlenek és boldogtalanok lesznek. Az
a társadalom, amely ilyen, csak a pillanatnyi jólét és élvezet bűvöletében élő
családokból épül, előbb-utóbb összeomlik. Éppen ezért az egész társadalom
érdeke, hogy minden családnak jusson elegendő kenyér. Globalizálódó világunkban
egyre sürgetőbb, hogy a családon belüli és a családok közötti szolidaritás
határai egyre tágabbak, szélesebbek legyenek.
A
fogyasztói társadalmak azt hirdetik, hogy ha az emberek mindent megszereznek,
amit a piac kínál, akkor boldogok lesznek. A reklámok boldogan mosolygó
családokat mutatnak, amint egy új gépet, tisztítószert, vagy bútort vesznek használatba.
Amit eddig nehéz, fárasztó munkával érhettek csak el, azt most az új csodaszer
játszva megoldja: tehát vásárolni, fogyasztani, a régi elavultat eldobni!
Sajnos ehhez sok pénz kell, sokat kell tehát dolgozni, a családtagok pedig
ritkán érnek rá egymással beszélgetni, egymás gondját-baját megtárgyalni, a
többiek életébe bekapcsolódni. A kísértő pedig elérte célját: Isten helyére az
aranyborjú került. Az ilyen családokra épülő társadalom jövője reménytelen.
Minden
társadalomban fontos szerepe van a hierarchiának, a vezetők és vezetettek
egymáshoz való viszonyának. A kísértő arra buzdít, hogy kerítsünk minél többet
hatalmunkba, minél nagyobb területen, minél több emberrel szemben érvényesüljön
a mi akaratunk. Milyen egyszerű: mi jól tudjuk, hogy mi szolgál a család, a
közösség, az állam javára, ha mi diktálunk, mindenki jól jár. Legfőképpen mi
magunk, mert ha mi vagyunk felül, nekünk senki nem árthat. A keresztény ember
alapállása azonban ezzel ellentétes: naponta (többször is) elmondja: „Mi
Atyánk, legyen meg a Te akaratod!” A világ birodalmai pedig, amelyeket a sátán
annak idején megmutatott az Úrnak, mind elpusztultak. Krisztus fényessége,
szeretetének alázatos és szenvedni kész ragyogása nem pusztult el, és nem is
fog soha.
Soroljatok
fel olyan kísértéseket, amelyek arra csábítanak, hogy a realitások figyelmen
kívül hagyásával akarjatok többet birtokolni, többet költeni ételre-italra,
szórakozásra, hogy szerezzetek meg hatalmi pozíciókat!
Az
önző, a saját érdekét néző, saját erejére és találékonyságára építő embert a
hatalom, az élvezet és a pénz utáni vágy hajtja, ebből versengés,
bizalmatlanság és dicsvágy lesz.
Ha
mindenki hatalomra tör, minden ember mindenkinek ellenségévé válik, a családok
széthullanak, a társadalom élhetetlen, atomizált lesz. Ha mindenki többet akar
birtokolni, akkor lesznek, akiknek kevesebb jut, mert a versengés következtében
óhatatlanul lesznek vesztesek; ezek kiesése a társadalom egészének veszteség. A
családoknak egyenként és összességükben is az szolgál javára, ha egymást segítik,
támogatják, azaz szolidárisak egymással és a társadalomban is érvényesül a
szolidaritás és a szubszidiaritás elve. Ha a családon belül és a családok
között is a mozgató erő a szeretet, a boldoggá tenni akarás, akkor a társadalom
is az emberek javát fogja szolgálni.
A
nyugati civilizáció megteremtette a történelem első Isten nélküli kultúráját,
úgy látszik, mintha Isten háttérbe szorult volna. A társadalom csak a politikai
és az anyagi realitásokat ismeri el valóságként, Istent pedig mint illúziót félre
állította. Ne feledjük azonban, hogy Jézus Krisztus nem a világbékét, mindenki
jólétét, egy igazán jó, tejjel-mézzel folyó világot hozni jött el, hanem
elhozta közénk Istent. Rajtunk áll, hogy befogadjuk-e.
Milyen
lehetőségeket láttok arra, hogy segítsetek a gyengéknek, elesetteknek anélkül,
hogy beleavatkoznátok életvitelükbe? Hogyan tudtok a szegényeknek abban
segíteni, hogy talpraálljanak és el tudják magukat látni, ne szoruljanak
segélyekre?
Bíró László
a MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
a MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése