A megváltás ünnepkörének befejezése
A PÜNKÖSD UTÁNI VASÁRNAPOK
A PÜNKÖSD UTÁNI VASÁRNAPOK
Megváltásunk misztériumait végig megünnepeltük. A kegyelem ezek által újra szívünkbe szállt, megerősödött és gyarapodott. Most kezdődik a nyugodt növekedés és érés, a kipróbálás és a megpróbáltatás ideje. Ez tart egész nyáron és őszön át. És valóban, erre a két évszakra gondolva, két észrevétlenül egymásba olvadó részre tudjuk osztani ezt az időt. A fordulópont a Pünkösd utáni 18. vasárnap. Az ez előtti időszak inkább visszatekint a múltba, a Húsvét ünnepére és a kegyelmekre, amelyeket hozott. Az utána jövő viszont már előretekint, és Krisztus eljövetelére készül maga is, és erre készít minket is. A vasárnapok misztérium ünnepe kegyelmi hatásában jelenlevő valósággá teszi az üdvösség azon tényét, amelyre elsősorban irányul.
Krisztus,
az Úr, az égben trónol, az Egyház azonban itt maradt a földön, és várja az Ő
visszatérését. Ebből a tényből és ennek következményéből fakad ennek az egész
időnek a hangulata. És ez a hála: ezért a megváltásért „hálát adva” (azaz
„Eucharisztiát tartva”) tekintenek az Egyház tagjai Krisztusra. Örömmel
gondolnak Húsvétra, mely nekik a megváltást, Krisztusnak pedig a dicsőséget
hozta. A hívők számára minden vasárnap új Húsvét. Ezért a régi időben vasárnap,
a feltámadás napján, csak állva imádkoztak. Ennek nyoma még, hogy vasárnap a
Mária-antifonát és az Úrangyalát állva imádkozzuk. Vasárnap a szenteltvízzel
való meghintés keresztségünkről és a mi lelki feltámadásunkról való
megemlékezés.
De
földi életünk, az időben való járásunk, „távol az Úrtól” e Krisztus-ellenes
világban az Egyház számára szenvedést, üldözést és az üdvösség ellenségeivel
való harcot hozza magával. És a belsőbe, a hívők szívébe is be akar hatolni a
világ lelke, és valóban talál is utat oda. Ebből fakad a vágy, a forró
kívánság: szabadulni, megváltva lenni ettől a fáradságtól, ettől a harctól.
Vágyakozással telítve néz a liturgiában a hívő lélek Krisztus eljövetele elé,
aki ezt a megváltást hozza. Oly szívesen időzne Krisztusnál, fejénél és
vőlegényénél, a megdicsőülésben. Ez a liturgia másik nagy érzelme ebben az
időben.
Az
Egyház a Pünkösd utáni vasárnapokon a frissen rügyező élet zöld színébe
öltözik. Az Egyház magasztos küldetését a Pünkösd utáni időben a Szentlélek
Úristen csendes működésének megfelelően tölti be, minden nagyobb változatosság
és minden különösebb ünnepi fény nélkül. A vasárnapi evangéliumok, a Szent Pál
leveleiből vett olvasmányok legnagyobb része, de különösen a forma és
gondolatmélység tekintetében utolérhetetlen oratiók, a közös imádságok
juttatják kifejezésre, amire a léleknek az üdvösség szempontjából szüksége van,
és amit Istentől kell és szabad remélnie: a bocsánatot, a kegyelmet, az
Istennel való egyesülés boldogságát. Mindezeket azonban a Szentlélek Isten
működése adja meg nekünk addig a napig, amíg az Úr mint ítélőbíró eljön, hogy
megítélje az embereket, jókra és rosszakra, kiválasztottakra és átkozottakra
ossza szét. Azért lesz a Pünkösd utáni idő utolsó vasárnapjain az evangélium
tárgya az általános utolsó ítélet, amely az egész egyházi évnek méltó és
jelentőségteljes befejezését adja.
Az egész egyházi év szent idejével és ünnepeinek misztériumával újra
megjeleníti előttünk Jézus életét, kiváltképp megváltói működését. Krisztus ma
is él Egyházában és az Egyház által mi bennünk. Azért lelki szemeinket
állandóan rá kell irányítanunk, amikor az Egyház vezetésével a liturgikus évet
átéljük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése