Balás Béla – Bolberitz
Pál: Regnum Marianum
Balás Béla kaposvári megyéspüspök és Bolberitz
Pál pap teológus 75. születésnapjuk alkalmából adtak életút-interjút Kovács
Lajos Péternek, az Éghajlat Kiadó igazgatójának papi hivatásukról, valamint
hitbeli, közéleti és erkölcsi kérdésekről.
Balás Béla és Bolberitz Pál is már kamaszkorukban
tagjai lettek az ötvenes években illegálisan működő Regnum Marianum
mozgalomnak, s ez egész életükre meghatározó élményükké vált. A
Mária-tiszteletről Balás Béla püspök kifejtette: személyesen tapasztalta meg,
hogy a Mária-tisztelet nem emlék, nem olyan, mint a magyarok titokzatos
Hold-istennője. „Mária élő személy. A Mária mennybevétele ünnep azt jelenti,
hogy Mária testben és lélekben hozzánk hasonló, de ott van Isten közelében,
nagyon a közelében. Nekem ez bőven elég ahhoz, hogy alapom legyen az élő
kapcsolathoz és a reménységhez.”
Bolberitz Pál kiemeli: Mária az egyház anyja,
ami azt is jelenti, hogy lehet hozzá imádkozni. Balás Béla pedig tényként
állapítja meg, hogy a Regnum alapításától kezdve közösség volt, nem
magánvallás. „Jézus Krisztus közösséget épített, Isten országát hozta le a
közösségbe.” Bolberitz Pál számára a közösség azt jelenti, hogy szeretet tartja
össze, és ez jellemezte a Regnumot, amely baráti közösség volt.
A két egyházi személyiség kamaszként élte meg
az 1956-os forradalmat és szabadságharcot, s annak véres leverése jelentősen
befolyásolta a szocializmushoz való viszonyukat is, hiszen egyértelmű volt
számukra a rendszer totalitárius mivolta. Bolberitz Pált elsőre nem vették fel
a szemináriumba, Balás Bélát pedig harmadévesként az első Regnum-perben
eltávolították, s csak másfél évnyi kitérő után folytathatta tanulmányait. Ily
módon képet kapunk a kötetből az egyházakat ért zaklatásokról, rendszeres
megfigyelésekről, titokban történt szentelésekről. S bár 1956 után a korábbiakhoz
képest valóban enyhült a hatalom nyomása az egyházra, egészen a hetvenes évek
elejéig voltak perek, az pedig tiltva volt, hogy az egyház hivatalosan
fiatalokkal foglalkozzon. Az 1989-es egyesülési törvény megszületéséig
semmifajta egyházi közösséget nem lehetett alakítani.
Az egyház és a nem hívők kapcsolatát illetően
Balás Béla kifejti: az ateistákkal nem megértetni akarja az Igét, nem célja
„lenyeletni a házi feladatot.” Sokkal inkább szeretné meghökkenteni és
elgondolkodtatni az embereket. Alapelve: „Ne beszélj Istenről, csak ha
kérdeznek, de élj úgy, hogy kérdezzenek!” Egyszerűen éli a maga meggyőződését,
de érthetően. „El tudom magyarázni, miért élek így, és nem bántom meg a másik
embert. Akkor sem, ha látom, hogy eszelősen érzékeny a szabadságára, a személyi
méltóságára. Nem leszek támadó, mert akkor becsukódik, és ellenáll. Azt akarom
megéreztetni, hogy mi egészen mást adunk, mi az ember számára hoztunk valamit!”
A kereszténységben az a plusz, hogy „Mi ismerjük Jézus Krisztust, és a halálon
túl is tudunk gondolkodni. Ezen a ponton kezdődik az egyház felelőssége. Nem
lehet az embert magára hagyni úgy, hogy alapvető kérdések megoldásában csak
önmagára tudjon támaszkodni.”
Bolberitz Pál meggyőződése szerint a papnak
egyformán kell szeretnie a magányt és a közösséget is. „Egyszerre kell
remetének és közösségteremtő, közösségmegőrzőnek lennie. Az a jó pap, aki
mindkettőt tudja gyakorolni.” Minden népszerű pap mögött jelentős szociális
érzékenység és tevékenység áll, „ez az, amire a hitetlen ember is érzékeny.”
Ezért kell az egyháznak és az egyház papjainak különösen odafigyelniük a
szociális munkákra, mégpedig magas szinten megszervezve – vallja Bolberitz
professzor. Egyúttal figyelmeztet: Jézus Krisztus nélkül fogalmunk sincs
Istenről. Jézus azért jött le közénk és lett emberré, hogy bemutassa nekünk,
milyen a mennyei Atya. „Ezt úgy nevezik, hogy kinyilatkoztatás.” Bolberitz Pál
attól sem tart, hogy a kereszténység visszaszorulóban van Európában, a lényeg
ugyanis nem a földrajzi elhelyezkedés, hanem, hogy a szívünkben ott van-e az
Isten. „Ahol a keresztények léteznek, ott az Isten. Ez nem azt jelenti, hogy ne
legyenek templomok. De ha történetesen nincsenek templomok, attól a
kereszténység nem fog megszűnni.”
A kötetben olvashatjuk Balás Béla (A Regnum)
és Bolberitz Pál (Az emberi kapcsolatok alapformái; Az egyház
szociális tanításának lényege) tanulmányait is, a könyv végén pedig helyet
kapott (többek mellett) két írás, amely Szűz Máriának mint a Magyarok
Nagyasszonyának alakjával foglalkozik (Balás Béla: Mária országa;
Bolberitz Pál: Tegyétek, amit Ő mond!). A főpásztor tényként állapítja
meg: nincs keresztény Magyarország. Ez azonban nem tragédia, és mint írja:
„Bennem a harci kedvet kelti föl ez a helyzet. Egy új honfoglalást érzek
sürgetőnek. Elölről kell kezdeni mindent. A hitet amúgy sem lehet örökölni. Azt
meg kell szerezni. Vagy más oldalról közelítve: anyává kell válni egy leánynak,
meg kell szülni a gyermekét, és akkor kezdődik egy anya-fiú viszony. Az
anyaszentegyháznak meg kell szülnie az újabb és újabb nemzedékeit, és azok a
nemzedékek ilyen-olyan lelkiséghez tartoznak. Az új máriás ország személyről
személyre sugárzó, egymásra villózó hatásokból keletkezik. Isten kegyelmét most
kell befogadni.” Bolberitz Pál pedig kiemeli: „A magyarság akkor méltó arra,
hogy a mennybe fölvett Szűz Mária legyen az ő királynője, legyen az erkölcsi
példaképe, sőt az erkölcsi legitimitásnak is a forrása, ha megfogadja Szűz
Mária tanácsát: tegyétek azt, amit Jézus mond!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése