Orosz Atanáz miskolci
megyéspüspök húsvéti üzenete
Orosz Atanáz miskolci görögkatolikus püspök
2017 húsvétjára szóló üzenetét közöljük az alábbiakban.
„Krisztus feltámadt!” – kiáltjuk világgá húsvét
ünnepén. „Valóban feltámadt!” – válaszoljuk. Ezzel hitvallást teszünk, amely
Szent Pál bizonyságtétele szerint üdvösségünkre, sőt mások üdvösségére is
válik. „Mi nem hallgathatunk arról, amit láttunk és hallottunk!” – mondták az
apostolok (ApCsel 4,21). Húsvéti kiáltásunkkal szeretnénk hitre ébreszteni
minden embert.
Jézus feltámadása az ébredésre emlékeztet
sokakat. „Benne élet volt, és az élet volt az emberek világossága.” A tavasz, a
kikelet, az új hajtások, virágok, sőt a bárányok és gidák is az újjáéledésre
utalnak ilyenkor. A húsvéti tapasztalat az, hogy az embert nem lehet többé
véglegesen kirekeszteni az életből és a halál kultúrájába, húsdaráló
kamionokba, terrorista kalitkákba bezárni. Ez az élet nem merül ki annyiban,
hogy születünk, élünk és meghalunk, mert a feltámadt Jézus még a halottaknak is
életet ajándékoz. Nem lehet a pusztulásé, az értelmetlen terroré az utolsó szó,
mert a szeretetben kibontakozó energiák és remények nem vesznek el: mert „a
halálból az éltre, a földről az égbe átvitt minket Krisztus Istenünk”. A
negyvennapos megtisztulásra azért volt szükség, hogy ebben a magasztos
pillanatban „meglássuk a föltámadás megközelíthetetlen fényében tündöklő
Krisztust, és tisztán halljuk, midőn mondja: Örvendjetek! – kik az ő győzelmét
énekeljük.” Érdemes a szeretet friss lendületében szólni, új áldozatokat hozni,
szolgálni, örömet osztogatni, mert nincs fölösleges áldozat, ha az szeretetből
fakad. A megbékélés felülmúlja a meg nem értés és gyűlölet fagyát. Mindenkinek
lehetséges újrakezdeni. „Az élet megjelent, és mi láttuk, és tanúságot teszünk
róla, és hirdetjük nektek az örök életet, mely az Atyánál volt és megjelent
nekünk – írja a szeretett tanítvány, János evangélista. Még az élet utolsó
stádiumában is meg lehet térni e mindenkit magához vonzó teljesebb, új Élet
felé. Mert ez a földi élet még nem minden, hanem csak előszobája annak a
teljesebb Életnek, amely húsvétkor mindenki számára megnyílik. Ahol már
semmiképp sem a pusztulásé, gyűlöleté az utolsó szó, hanem Isten Országa szeretetközössége
vár minden jóakaratú embert.
Ugyanakkor a húsvéti örömhírnek etikai
következményei is vannak. „Amit láttunk és hallottunk, azt hirdetjük nektek is,
hogy ti is közösségben legyetek velünk” – folytatja iménti üzenetét Szent János
evangélista. „A feltámadás által gyűlölőinknek is bocsássunk meg!” –
figyelmeztet bennünket ünnepi sztihiránk által Egyházunk. Nem ünneprontás ez.
Mert gyűlölőink akadnak ám bőven. Modern
világunk az ellenségkép fokozásával, színezésével és elsötétítésével teszi
eladhatóvá óriásplakátjait. Jézus Krisztus pedig nem azt akarja, hogy egymás
ellenségei legyünk, mert ő kereszthalálával nemcsak a halált győzte le, hanem
az ellenségeskedést is (vö. Gal 2,16). A Sátán az, aki az ellenségképet
fokozza, az ellenségeskedést szítja. Pártok és országok, népek, vallások és
földrészek között. Az ellenségkép egy ideig-óráig összetartásra késztethet egy
közösséget, de nem biztosít tartós közösséget és boldogságot. Az ünneplés
viszont „egybegyűjti a barátokat, egységre vezeti a szembenállókat, és kibékíti
egymással az ellenségeskedőket. Hiszen ki is tarthatná még ellenségének azt,
akivel együtt emelte föl Istenhez a hangját?”
Kívánom, hogy Egyházunkban „a feltámadás által”
mindenkinek, még „gyűlölőinknek is bocsássunk meg”. Nemcsak egy-két csínytevést,
hanem ahogy húsvéti sztihiránk görög szövege folytatódik: „bocsássunk meg
mindent”. Ne csak ünnepi „vizsgálati fogságra” ítéljük a korábbi ellenségeket,
hanem tudjunk és merjünk szívből megbocsátani mindenkinek, még a bennünket
gyűlölőknek is! Így halt meg Urunk, Jézus Krisztus a kereszten, és így lettek
követői minden kor vértanúi, egészen a napokban elhunyt közel-keleti
testvéreinkig, akikért buzgón imádkozunk.
Nagyszombati vecsernyénken a zsoltáros
szavaival azt kértük: „Kelj föl Isten, ítéld meg a földet, mert neked jut
örökségül minden nemzet!” S hozzátettük korunk nyomorúságát: „Meddig ítélkeztek
álnokul, meddig pártoljátok a bűnösöket?” Illetve „De ők nem tudják ezt és nem
értik, sötétségben járnak, rendüljön meg a föld minden alapja!” Hogyan
rendülnek meg? A 67. zsoltár ma sokat ismételt versei Istenünk győzelmét
mutatják be a rossz fölött, de némileg csatakiáltásnak is tűnnek. „Úgy
vesszenek el a bűnösök Isten színe elől!” Nem a bűnösök elleni hadjárat
meghirdetése a célunk, hanem a világosság sötétség feletti győzelmének
hangsúlyozása. Hogy még akik „sötétségben járnak”, azok is jóra térjenek.
Erről nagyon szép tanúságtételt kaptunk
Egyiptomból, ahol 1400 éve folyik a keresztények áttérítése és likvidálása
tűzzel-vassal, bombával és minden elképzelhető erőszakkal. Henri Boulad atya
tette ezt a tanúságot a virágvasárnapi robbantások után:
„Nem szégyelljük a keresztet, amit akár a
csuklónkon viselünk, amit születésünkkor ránk tetováltak, akár a mellkason
viseljük, akár a templomokra tesszük fel. Ez nem egy egyszerű szimbólum, nem
csupán díszítőelem. Ez igaz, valós. A kereszt a mi egyiptomi egyházunk közepén
van felállítva. Ott van elültetve keresztényeink testének élő húsában.
S ez a titka a kereszténység túlélésének. S ez megőrjíti a többieket. Ez kikészíti őket.
S ez a titka a kereszténység túlélésének. S ez megőrjíti a többieket. Ez kikészíti őket.
Azt várják magukban, hogy erőszakkal
válaszolunk az erőszakra, s gyűlölettel a gyűlöletre. Nem!!! A gyűlöletünket
nem kapjátok meg! Szeretünk titeket. Szeressétek ellenségeiteket, szeressétek
őket: ez az evangélium szíve. Szeressétek ellenségeiteket! Ez megőrjíti azokat,
akik gyűlölnek benneteket! »Te gyűlölsz engem? Én szeretlek téged.«”
Ezt a határtalan szeretetet látva én is
fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy mi sem gyűlölhetünk senkit. És Isten
Országából ki sem rekeszthetünk senkit. Még a menekülteket sem, akik között ott
van a mi Urunk, Jézus Krisztus is. Epiphaniosz ciprusi püspök neve alatt maradt
ránk egy homília Krisztus isteni testének sírbatételéről, amit a nagyszombati
zsolozsma végén kellene felolvasni. Ebből a megható szentbeszédből
nyilvánvalóvá válik, hogy az idegenben tartózkodás kérdése hitünk
leglényegével, a keresztre feszített Krisztussal is kapcsolatban áll. A homília
szerint Arimatheai József nem ékes szavakkal kért szívességet Pilátustól,
„nehogy haragját felszítva célt tévesszen”:
„Nem mondja, hogy Add nekem a Megváltót, »mert
nem is oly rég elsötétült a Nap és a sziklák megrepedtek…« Előáll valami
nyomorúságos kéréssel: Ó bíró, kis kéréssel jöttem hozzád! Add ide nekem a
holttestet, hogy eltemessem! […] A fejét a szabad ég alatt lehajtó Jézusét, a
vándor Jézusét, az ismeretlen vándor Jézusét, a lenézettét! Add nekem ezt az
idegent! Mert messze tájról érkezett ide, hogy megmentse az idegent! Leszállt a
sötét helyekre, hogy felhozza a száműzöttet. Add ide nekem ezt az idegent! Mert
egyedül ő az idegen! Add ide nekem ezt az idegent, akinek lakhelyét, születési
helyét és módját nem ismerjük mi, az idegenek! Add ide nekem ezt az idegent,
aki idegen életet és életmódot vállalt az idegenek között! Add ide nekem ezt a
názáreti vándort, akinek születését és annak módját nem ismerjük mi, az
idegenek! Add ide nekem ezt az idegent! Teljesen idegen országban van ez az
idegen! … Ő az Egyetlen egyetlen Egyszülötte!”
„Pászka” a megváltó Krisztus. Ő „a Paradicsom
ajtaját megnyitó Pászka és minden hívőt megszentelő Pászka”. Akik húsvétkor
megáldozva a halhatatlanság Pászkáját veszik magukhoz, a liturgia után együtt a
terített asztalnál elfogyasztják a betevő falatot is krisztusivá átalakító
„Pászkát”. Ezen az ünnepi kalácson sok más húsvéti jelkép mellett olykor ott
olvasható az oltárkenyér pecsétjének görög betűs felirata is: ICXC NIKA –
„Jézus Krisztus győz”. Beszédes és úgyszólván mindenki által megemészthető
tanúságtétel arról, hogy a szeretetből hozott életáldozat nem vall kudarcot,
hanem látszólag legyőzetve is biztosan győz.
A feltámadt Krisztus üzenetét megfogadva
törekedjünk hát mindenki felé szeretetre!
A húsvéti öröm a
feltámadott Jézus által megnyitott szeretetközösségre irányul, amelyben
távlatot kap minden jóakaratú ember. Ennek elérése reményében kívánok
mindenkinek békés húsvéti ünneplést.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése