Virágvasárnap
Virágvasárnap - HOZSANNA Dávid
Fiának!
Áldott,
aki az Úr nevében jön! Hozsanna a magasságban” A mai vasárnap nagyböjt utolsó
vasárnapja. Az ősi latin megnevezés: pálma-vasárnap. Jézus Jeruzsálembe történt
ünnepélyes bevonulása alkalmával ugyanis pálmaágakat vágtak az út menti fákról
és azokat lengetve kísérték az Urat, miközben zengett a diadalmas ének:
„Hozsanna Dávid Fiának! Áldott, aki az Úr nevében jön! Hozsanna a
magasságban”(Mt 21,9) Mi virágvasárnapnak szerettük nevezni, mert nincsenek
útjainkat szegélyező pálmafánk, a korai húsvétok idején gyümölcsfáink sem
nagyon virágoznak, de a fűzek vattaszerű virágjai kínálják az ünnepi díszt.
Ezzel a vasárnappal kezdődik a nagyhét, vagyis a történelem legfontosabb hete.
A názáreti Jézus ünnepélyesen bemutatkozik a zsidók, az ószövetség választott
népének fővárosában, mint a megígért Messiás. Ezért éneklik folyamatosan
kísérői: „Hozsanna Dávid Fiának!” Ez a cím csak a Messiásnak jár. Róla szólt
Isten Dávidnak tett ígérete: „Állandó lesz házad és királyságod mindörökké”
(2Sám 7,16) A megtestesülést hirdető angyal is ezt említi: „Nagy lesz ő, a
Magasságbeli Fiának fogják hívni; az Úr Isten neki adja Dávidnak, az ő atyjának
trónját, és uralkodni fog Jákob házában mindörökké, és királyságának nem lesz
vége”. (Lk 1,32-33) Ez a bemutatkozás külsőségekben roppant szerény. Nem római
triumfus zsoldos légiókkal. Nem is keleti királyé kecses lovon vagy legalább
öszvér hátán. Szamárcsikón ül az Úr, azt is kölcsönvette. Öt és
félszázados forgatókönyvhöz igazodik, mert Zakariás próféta így írta meg:
„Felette örvendezzél, Sion leánya, ujjongj Jeruzsálem leánya: íme, bevonul
hozzád királyod, igaz ő és megszabadít, szegény ő szamáron ül, szamárkanca
fiatal vemhén”. (Zak 9,9) Szerény a megjelenése, de igaz ember. Azért jött
emberalakban, bár Ő az Isten Fia, hogy megigazulttá tegye a bűnös emberiséget.
A nagyhét többi napjának liturgiája arról szól hogy ez a megigazulás sok
szenvedésébe kerül. Testi és lelki szenvedések két súlyos napja vár rá. Meghal
népéből kitaszítottan, rabszolgák keresztjére feszítve. Holttestét eltemetik,
lelke alászáll a poklokra, megvigasztalni a pokol tornácán várakozó üdvözült
lelkeket, behajtani ősi ellenségeinek, az ördögök légióinak hódolatát. Aztán
vissza jön a földre halálon, poklok uralma fölött győztesen. Addig a hét nagyon
szomorú napokból áll. Jézus a liturgia szent cselekményeiben újra átéli
kínszenvedéseit, és várja, hogy hívei esténként összegyűlnek, hogy vele együtt
szenvedjenek. Ne tagadjuk meg tőle ezt a résztvevő szeretetet. A hívő ember, a
hívő katolikus nagyon várja feltámadását. Testvéreim, tegyük a magunk
szenvedéseit Jézus kínszenvedéseihez, méltóképpen várva a feltámadását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése