A Szűzanya fatimai üzenete – a jelenések centenáriuma alkalmából elhangzó sorozatunk első része
II.
János Pál pápa a Fatimai Szűzanya előtt imádkozik 2000-ben
Ferenc
pápa május 13-án szentté avatta Fatimában a két kis pásztor látnokot, Boldog
Ferencet és Jácintát a Szűzanya jelenéseinek 100. évfordulójára emlékező
jubileumi év csúcseseményeként.
A 2016.
november 27-től 2017. november 26-ig tartó jubileum egy másik fontos eseményére
június 21. és 24. között kerül sor a fatimai kegyhely és a portugál Katolikus
Egyetem teológiai fakultásának közös szervezésében. A kegyhely VI. Pál
Lelkipásztori Központjában megrendezésre kerülő nemzetközi kongresszuson
interdiszciplináris összefüggésben vizsgálják neves kutatók, szakértők Fatima
teológiai, szociológiai, pszichológiai, kulturális, történelmi és művészeti
hatását, amely jóval túlmutat Portugália határain. Június 24-én a szimpóziumot
Gianfranco Ravasi bíboros, a Kultúra Pápai Tanácsának elnöke zárja le „Fatima,
mint ígéret” c. előadásával.
A
fatimai jelenések centenáriuma alkalmából az ukrajnai római katolikus püspöki konferencia
körlevelet tett közzé, amely röviden összefoglalja a jelenések történetét,
megállapítva, hogy a fatimai üzenetek lényegében konkrét felhívásokat
tartalmaznak, amelyek ma is időszerűek. A főpásztorok felidézik XVI. Benedek
pápa 2010. május 13-án mondott szavait, miszerint „Téved az, aki azt gondolja,
hogy Fatima prófétai küldetése véget ért”.
„Szűz
Mária Fatimában kérte a gyermekeket, hogy imádkozzanak Oroszország megtéréséért;
arra figyelmeztetett, ha Oroszország nem tér meg, téves nézetei lesznek,
amelyek elterjednek az egész világon. A gyermekek nem tudták, mit jelent
Oroszország, azt gondolták, hogy ez egy asszony, akinek szüksége van a
megtérésre. A Szűzanya figyelmeztetése néhány hónappal az Oroszországban kitört
bolsevik forradalom előtt hangzott el, amely néhány nappal az utolsó jelenés
után történt”.
Eddig az
idézet a körlevélből. (Megjegyezzük: Rússia, vagyis Oroszország portugálul, női
névként hangzik.)
A
Szűzanya a jelenésekkor többek között azt is kérte, hogy a pápa
ajánlja fel a püspökökkel együtt a világot Szeplőtelen Szívének.
Ezt II. János Pál pápa tette meg 1984. március 25-én, lélekben a világ összes,
előzőleg „összehívott” püspökével együtt Mária Szeplőtelen Szívének ajánlotta
mind az embereket, mind a népeket az 1981-ben tett fölajánlás szavaival:
„Ezért,
ó emberek és népek Anyja, te, aki ismered minden szenvedésüket és reményüket,
te, aki anyai szíveddel érzed a mai világban folyó összes harcot a jó és a
rossz, a világosság és a sötétség között, halld meg kiáltásunkat, melyet a Szentlélektől
indítva közvetlenül a te Szívedhez intézünk: öleld át az Anya és az Úr
Szolgálóleánya szeretetével emberi világunkat, melyet - az emberek és népek
földi és örök sorsa miatti nyugtalansággal - fölajánlunk és neked szentelünk.
Különösen neked ajánljuk és szenteljük azokat az embereket és nemzeteket,
melyeknek különlegesen szükségük van erre a fölajánlásra és neked szentelésre.
„Oltalmad alá futunk, Istennek Szent Anyja! Könyörgésünket meg ne vesd
szükségünk idején!”
Lúcia
nővér 1989. november 8-án kelt levelében a következő szavakkal erősítette meg
személyesen, hogy ez az egyetemes és ünnepélyes fölajánlás megfelelt a Szűzanya
kívánságának: „Igen, 1984. március 25-én megtörtént az, amit Miasszonyunk
kért”.
1981-ben
II. János Pál pápa az ellene Ali Ağca török terrorista által éppen május
13-án elkövetett merénylet miatt nem tudta megtenni a felajánlást. A merénylet
után világos lett Wojtyła pápa számára, hogy „egy anyai kéz irányította a golyó pályáját”,
megengedve a „haldokló pápának”, hogy megálljon a halál küszöbén (II. János Pál
pápa: Elmélkedés az olasz püspökökkel a Gemelli klinikán. Insegnamenti, XVII/1.
1994, 1061.). Amikor egy alkalommal az akkor leiria-fatimai püspök Rómában
járt, a pápa úgy határozott, hogy neki adja azt a golyót, ami a merénylet után
az autóban maradt, hogy a fatimai szentélyben őrizzék. Később a püspök
kezdeményezésére a fatimai Szűzanya-szobor koronájába foglalták bele.
Az
összesen hét jelenés alkalmával a Szűzanya arról biztosította a kis látnokokat,
hogy „Végül
az én Szeplőtelen Szívem győzni fog”.
A
Fatimai Szűzanya kéréséhez, hogy a pásztorgyermekek imádkozzanak Oroszország
megtéréséért, valamint ígéretéhez, hogy „Szeplőtelen Szíve végül győzni fog”,
szorosan kapcsolódik a történelmi valóság: a Szovjetunió 1991. december 8-án, Szeplőtelen
Fogantatás ünnepén szűnt meg. Oroszország, Ukrajna és
Fehéroroszország vezetői ezen a napon közleményben tudatták a világgal, hogy „a
Szovjetunió, mint a nemzetközi jog alanya, és mint geopolitikai realitás többé
nem létezik”, egyben háromoldalú egyezményt írtak alá közös államszövetségük, a
Független Államok Közösségének (FÁK) megalakításáról.
2002.
május 13-án Joachim Meisner bíboros, ma már
nyugalmazott, akkor aktív kölni érsek mutatta be az ünnepi szentmisét
Fatimában. A wrocławi születésű bíboros, aki idén Esztergomban Mindszenty
József bíboros emlékmiséjének főcelebránsa és szónoka volt, a II. világháború
végéig Lengyelországban élt. Tizenöt évvel ezelőtti szentbeszédében szintén
részletesen elemezte a Szűzanya Oroszország megtérésére vonatkozó kérését.
„Úgy
látszik, Mária annyira szereti Fatimát, hogy erről a kegyhelyről egyáltalán nem
akar eltávozni és az égbe visszamenni” – kezdte homíliáját a német bíboros.
„Ezért kell mindnyájunknak Fatimába jönni, hogy itt találkozzunk Máriával. Fatima
Portugáliában, Lourdes Franciaországban, Loreto Olaszországban és Częstochowa
Lengyelországban egyformán Mária hídfői egy közös, emberi Európa felé vezető
úton”.
Meisner
bíboros utalt az azokban az években folyó vitákra, amelyek eredményeként „Európa
új alkotmányából makacsul” kihagyták Istent, ami azt jelenti, hogy az új, közös
Európa jogi alapvetése Isten nélkül kell, hogy működjön. Utalt rá, hogy az
Európai Unió zászlaja, a rajta látható 12 arany csillaggal a kék mezőben – bár
hivatalosan ezt nem ismerik el – mégis Mária zászló lett. Isten
talán éppen az EU- zászlón keresztül mutatja meg, hogy mi hiányzik Európa
alkotmányából – fejtette ki
Meisner
bíboros, majd a Ferenc pápa által gyakran hangsúlyozott perifériák szimbolikus
jelentőségére hívta fel a hívek figyelmét:
„A
társadalom peremén élő embereket Krisztus a középpontba helyezi, és velük
műveli csodáit. Így Szent Józsefet a peremről a Boldogságos Szűz Mária mellé
állította védelmezőül, hogy megvalósíthassa vele minden idők legnagyobb csodáját,
a megtestesülést”. Mária Európa pereméről, Fatimából, a
vallásszabadság értékes kincsét Rómán keresztül Európa legkeletibb országába,
Oroszországba viszi. A közbeeső állomás Fatimából kiindulva a
római Szent Péter tér, ahol egy vörös kő jelzi a II. János Pál pápa ellen
elkövetett merénylet helyét. A kommunista rendszer által 1917-ben lerombolt
Megváltó székesegyházat a moszkvai Vörös Tér közelében közben ismét
felépítették, az elnyert vallásszabadság jelképeként – mondta fatimai
homíliájában 2002-ben Meisner bíboros.
Nem
láthatta előre, hogy a szekularizált Európában tizenötévvel később
paradox módon rohamosan terjed a földrész iszlamizációja. A
harcos ateizmus örökösei, akik egykor azt hirdették, hogy a „vallás a népek
ópiuma”, ma a liberális baloldal képviselői – ők támogatják a legelszántabban,
éppen a vallásszabadság alapvető jogának nevében mecsetek építését. Erre egy
példa, hogy április 28-án, a svédországi Malmöben, a katari iszlámügyi
miniszter megnyitott egy több mint három millió eurós költséggel felépített
mecsetet, amely kétezer muzulmán befogadására alkalmas. Olaszországban iszlám
párt van alakulóban, amelynek szóvivője az emberi jogok közé sorolja a
poligámiát, hangsúlyozza, hogy a muzulmán nőknek joguk van fejkendő, hidzsáb
viselésére.
A Szűzanya
imára, bűnbánatra, vezeklésre, áldozathozatalra szóló kérései tehát ma is
időszerűek, amikor a statisztikák egyértelműen arról tanúskodnak, hogy
napjainkban a kereszténység a világ legüldözöttebb vallása.
A
Hittani Kongregáció 2000. június 26-án „Fatima üzenete” címmel közzétett
dokumentumának végén Joseph Ratzinger bíboros idézi a fatimai
„titok joggal híressé vált mondását: „Az én Szeplőtelen Szívem győzni fog”.
XVI. Benedek pápa, akkor,
mint a Kongregáció prefektusa a következő elmélkedést fűzte a Szűzanya
igéretéhez: „Mit jelent ez? Azt, hogy az Isten számára nyitott, az Isten
szemlélése által megtisztult szív erősebb minden fegyvernél. Mária „igenje”,
szívének szava megváltoztatta a világtörténelmet, mert bebocsátotta a Megváltót
e világba - mert ennek az igennek a terében Isten emberré tudott lenni és
örökre az marad. A Gonosznak van hatalma a világban, látjuk, újra meg újra
megtapasztaljuk; van hatalma, mert a mi szabadságunk eltéríthető Istentől.
Mióta azonban Istennek emberi szíve van és az emberi szabadságot a jóra, Isten
felé fordította, nem a rosszra való szabadságé az utolsó szó. Azóta érvényes:
„A világban üldözést fogtok szenvedni, de bízzatok, én legyőztem a világot”
(Jn 16,33). Fatima üzenete arra biztat, hogy merjünk bízni ebben az ígéretben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése