Róma katakombái a krisztusi élet húsvéti hírnökei
„A keresztények a pogány nekropolisszal szemben egy egészen sajátos, egyedi névvel illették sírhelyeiket: koimeterion, coemeterium, vagyis a szendergés helye.” Vértesaljai László SJ, a Vatikáni Rádió magyar szerkesztőségének főszerkesztője írását olvashatják.
Leszállok
a mélybe, a rőtbarna tufába vájt római katakombák végeláthatatlan sorába.
Mindegy is, hogy melyikbe, a Sebastiano-, a Domitilla-, a Callisto-, a
Priscilla-, az Agnese- vagy a többi katakombába, hisz lényegében mindegyik
ugyanarról az életről vall, amely belemerítkezett a szenvedésen és halálon
átment Krisztus új életébe, és most annak megnyilvánulását várja az ott
elföldelt testeken. Keresztény eleink vallották, hogy ők az Úr
békéjében nyugszanak, és szenderegve várják, amikor eljön az
övéiért, hogy mindörökké vele lehessenek.
A
föltámadt Krisztusban megjelent irgalmas szeretet jelei
Leszállok
a mélybe, a rőtbarna tufába vájt római katakombák végeláthatatlan sorába és
számba veszem ókeresztény eleink hitét, ahogy falfestményeken, feliratokon és
karcolatokon, valamint szarkofágok domborművein némán és mégis ékesszólóan
üzennek az első századok szenvedés hitelesítette hitéről. Látom az egyszerű
jeleket: alfa és ómega; Krisztus-monogram a név két görög kezdőbetűjével;
„Jézus Krisztus, Isten Fia Megváltó” hitvallást rövidítő Ichtüsz-hal; reménység
horgonya; kikötőbe igyekvő keresztény bárka-hajó; hit világítótornya;
megváltottak győzelmi babérkoszorúja; megszabadulást hirdető galamb csőrében
olajággal; delfineket megtérítő szigony; hamvaiból föltámadó főnixmadár; kakas
mint az új nap hajnali hírnöke; romolhatatlannak tartott páva; négy évszak és
pálma mint az örök élet jelei; keresztség és az eljövendő felüdülés vázája
fölszökellő forrással; kenyérrel és hallal teli kosár; kereszttel megjelölt
eucharisztikus kenyér; hívő ember mint bárány; Jézus, a jó pásztor; imádkozó
Orante. Ezeket az egyszerűbb jeleket egészítik ki a szentírási jelenetek az Ó-
és Újszövetség világából. A katakombák szimbólumvilága a megváltás központi
témájához kapcsolódik, és többnyire a keresztség, valamint az Eucharisztia
szentségeibe bevezető, úgynevezett misztagógikus katekézis útjának kifejezői. A
leggyakrabban használt ószövetségi témák: Ádám és Éva bűnbeesése; Noé bárkája a
szövetség és a megmentés jeleként; Ábrahám Izsák feláldozásával a krisztusi
megváltás előjeleként; átkelés a Vörös-tengeren és amint Mózes vizet fakaszt a
sziklából a keresztség előképeként; Jónás-ciklus: vízbevetése, partra kerülése,
pihenése a pergola alatt; a három ifjú a kemencében; Dániel az oroszlánok
között. Az Újszövetség jelenetei: Jézus Anyja a háromkirályokkal; Jézus
keresztsége; kenyérszaporítás; Jézus a szamariai asszonnyal Jákob kútjánál; a
vérfolyásos asszony, a béna, a vak meggyógyítása; Lázár feltámasztása, az
Eucharisztia alapítása…
Jónás
példája: Isten mindenkit meghív és mindenkivel irgalmas
E gazdag
sorozatból csak egyet emelek ki, amelynek éppen itt, Rómában különös
jelentősége van, ez pedig a Jónás-ciklus. Az ókeresztények számára ez a képsor
azért is volt olyan fontos, mert Jónásban önmagukat látva könnyen azonosultak
vele. Azt is tudták, hogy Jónás az Ószövetség egyetlen alakja, akiről Jézus
maga beszélt, és a próféta példáját önmagára vonatkoztatta: „Ez a
gonosz és parázna nemzedék jelet kíván, de nem kap más jelet, csak Jónás
próféta jelét” (Mt 12,39). A Biblia e kicsi könyve a
misszióról szól: Jónás küldetést kap Istentől, hogy egy távoli, hitetlen
nagyvárosban hirdesse a megtérést, és noha fél, szorong a missziótól, mégis
elindul, hirdeti a bűnbánatot és Isten irgalmas jóságát. Az asszíriai Ninive
megtérésének bibliai példája lelkesítően hatott a római Krisztus-követőkre:
Jónás az üdvösségre meghívottság egyetemes jellegének prófétája, mert Isten
egyenlőképpen meghív mindenkit választott népéből éppúgy, mint a pogány
nemzetekből. Sőt, minthogy a római keresztény katakombákba temetettek pogány
származásúak voltak, így Jónás számukra Isten irgalmasságának egyetemességét
jelentette. A cet gyomrából partra vetett Jónás húsvéti teremtmény, a
feltámadás jelképe Jézus szavai nyomán: „Amint ugyanis Jónás próféta három
nap és három éjjel volt a hal gyomrában, úgy lesz az Emberfia is három nap és
három éjjel a föld szívében” (Mt 12,40). A katakomba-kereszténység a
Jónás-ciklus jelében nemcsak Jézus feltámadását vallotta, hanem a benne hívők
testének a feltámadását is, ahogy a III. század eucharisztikus imádsága
vallotta: „Jónás a harmadik napon épen és sértetlenül megszabadult a
cethal gyomrából, a három ifjú a babiloni tüzes kemencéből és Dániel az
oroszlánok verméből, így tehát nekünk sem hiányzik majd az erő, mely felébreszt
a szendergésünkből.” A Jónás-ciklus harmadik mozzanata ez, a ricinusbokor alatt
megpihenő próféta alakja, mely téma önállósul a katakombákban, és egyedül is
megjelenik: a szeretteiket eltemető hívek ebben a képben, a békében pihenő és
meztelenül ábrázolt Jónás alakjában az eltemetettek sorsát szemlélték, akik
Isten örök békéjében nyugszanak. Ez az az béke, amit Jézus szerzett meg
számukra a megváltás ajándékaként, amit a Feltámadott ünnepélyesen átadott
övéinek. Ezen a ponton az ókeresztények hite lényegesen különbözik pogány kortársaik
meggyőződésétől, és szinte ebben az egyetlen szóban: béke – latinul pax, görögül eiréné –
összefoglalható a húsvéti hitük. Ennek megértéséhez elhagyom most a rőtbarna
tufába vájt római katakombák végeláthatatlan sorát, és az I. keresztény század
temetkezését veszem sorra. Ekkor még nincsenek katakombák, de nem létezik más
közös keresztény temetkezési hely sem. Csak pogány temetők vannak. De ne
keseredjünk el, és ne hiányoljuk azt, amit ők a maguk módján szépen
megoldottak! A valóság szebb, mint a róla költött mítosz! Segítsen egy kora
keresztény irat, melynek szerzője ismeretlen, csak a címzettje tudott: egy
bizonyos Diognétosznak írták a levelet: „A keresztényeket nem lehet
megkülönböztetni a többi embertől. Saját hazájukban laknak, de mégis jövevényekként;
mindenben részt vesznek polgárokként, de mindent elviselnek. Mint mindenki más,
házasodnak, gyermeket nemzenek, de a magzatot nem hajtják el. Közös az asztal,
melyhez letelepednek, de nem közös az ágy. Testben vannak ugyan, de nem a test
szerint élnek. A földön időznek, de a mennyben van polgárságuk. Mindenkit
szeretnek, mindenki üldözi őket. Félreismerik őket, elítélik őket; halálra
adják őket, de életre támadnak.”
A
katakomba az Isten békéjében szendergés helye
Az I.
század keresztényei a mindenki számára közös temetkezési helyeken, pogány sírok
mellé temetkeztek, melyek szabad ég alatt, sub divo coelo készített
sírhelyek. Így történt ez Szent Péter esetében is, akit vértanúhalála után a
vatikáni dombon húzódó pogány nekropolisz egyik sírhelyébe temettek,
hasonlóképpen Szent Pál holttestét a tengerparti Ostiába vezető út mentén
húzódó sírok egyikében hantolták el. Rómában a Krisztus előtti V. század
közepétől fogva a tizenkét táblás törvények szabályozták az elhunytak sorsát,
amelyek megtiltották a város falain belül a temetést, ami ennek megfelelően a
városból kivezető utak mentén történt, a városkapuk után kifelé. A római
hitvilág szent és sérthetetlen helynek (locus religiosus) tekintette a
temetőt, és babonás félelem övezte a sírkamrákat.
A
keresztények száma a II. században kezd gyarapodni Rómában és birodalomszerte
is, de valójában csak a III. század elején születik meg a sajátosan keresztény
temetkezési hely. Formálódó benső igény szüli meg a katakombák világát. Tény,
hogy Zefirinusz pápa (199–217) egyik diakónusát bízza meg a keresztény
közösségek szempontjából hét részre osztott Róma temetkezési feladatával.
Kallisztusz, a későbbi pápa pedig nekifog és megteremti a római keresztények
hivatalosan bejelentett és engedélyezett temetkezési helyét, amit ők kriptának
hívtak, és csak később nevezték el éppen róla Kallisztusz-katakombának. A
katakomba név – mely a közeli Szent Sebestyén mártír sírját leíró görög
helyrajzi név latin átirata (kata kümbé, ad catacumbas, a
mélyedésnél) – csak a középkorban terjedt el és jelzi máig a föld alatti
temetőket. A szabad ég alatti egykori pogány temetők neve nekropolisz, halotti
város. Ezt tartalmilag nem fogadták el a keresztények, mert ők a feltámadásba
vetett hit által a halálon túl új életet láttak. Ennek jelzésére írták az
elhunyt neve mellé, hogy in pace vagy en
eiréné, hiszen Rómában az I. és a II. században a görög még
beszélt nyelv. A pogányok ellenben soha nem használták ezt a „békében”
jókívánságot. A keresztények a pogány nekropolisszal szemben egy egészen
sajátos, egyedi névvel illetik sírhelyeiket: koimeterion, coemeterium, a
szendergés helye. A latin temető szó magyarosítása, a régi cinterem szavunk
is erre utal, arra a szendergésre, amit Jézus Jairus lányáról mond: „Nem
halt meg, csak alszik” (Mk 5,39), vagy ahogy István
diakónusról írják, megkövezését lezáró utolsó szavai után: „Uram ne ródd
fel nekik bűnül! – majd elszenderült az Úrban” (ApCsel 7,60). A
keresztények inhumálták, elföldelték a halottaikat, de sohasem hamvasztották, szemben
a pogányokkal, mert várták a test föltámadását, illetve ebben is közvetlenül
követték Krisztus példáját. Amikor számban jelentősen megnövekednek, közös
temetkezési helyet vásárolnak (Kallisztusz-katakomba) a városból kivezető utak
mentén, vagy pedig keresztény hitre jutott módosabb hittestvérük a saját,
nagyobb temetkezési helyét osztja meg a közösséggel (Domitilla-katakomba). A
saját katakombákat tehát számbeli növekedésük és annak igénye teremtette, hogy
egymással szolidáris és egységes közösséget alkossanak. A temetkezés a
keresztények számára a felebaráti szeretet legutolsó megnyilvánulási formája, s
ezért saját szeretteiken túl eltemették a szegényeket, valamint a
szerencsétlenségek és a hajótörések áldozatait. A diakónus feladata volt,
hogy „keresse meg, öltöztesse fel és temesse el őket”. Szükség volt
továbbá olyan liturgikus terekre, ahol szentmisében vagy akár más közös
imádságban búcsút vehettek az elhunytaktól, vagy éppen később emlékezhettek
rájuk. A könnyen vájható, mégis elég tartós római vulkanikus tufa könnyen
lehetővé tette, hogy lefelé terjeszkedjenek, amire anyagi okok szorították rá a
keresztényeket. Szűk galériák ágaztak szerte több szinten át, de a
közhiedelemmel ellentétben a keresztények nem laktak itt, és nem is menekültek
ide. A katakomba csupán temető volt számukra, és az imádságos találkozás helye.
Róma közel hetven keresztény katakombájának galériái mintegy kétszázhetven
kilométer hosszúságban kígyóznak az Urbs alatt. Ingens
multitudo, nagyszámú sokaság, ahogy korábban Tacitus történetíró
(55–120) mondta a keresztényekről.
Az üres
sír tanúságtételének erejével
Szerényen
temetkeztek Róma ókeresztényei. Fehér gyolcsba göngyölt elhunyt testvéreiket
legtöbbször tufába vájt, lapos hasáb formájú sírüregbe, a loculusba helyezték,
amit általában terrakotta lappal fedtek be. Erre karcolták, festették aztán az
elhunyt nevét. Lakonizmusnak, tömörségnek hívja az ókeresztény régészet azt a
jelenséget, ami ezt a keresztény szűkszavúságot illeti. Jó pásztorukról,
Jézusról tudták, hogy nevükön szólítja őket. Ehhez a névhez kapcsolták a
korábban említett egyszerű jeleket, mint a Priscilla-katakomba Felicitas
nevű elhunytja esetében is, akinek neve mellett csak egy horgony látható az
eljövendő élet reményének jeleként. Megrendítő ez az egyszerűség, sokszor
jeltelenség, van, mikor egyenesen névtelenség is. Olyan, mint az üres sír húsvét
hajnalán, csak az otthagyott gyolcsok beszélnek. Római keresztény testvéreim,
köszönjük a tanúságtételt és a mélyen gyökerező hitet! Ti előbb tudtátok nálunk
és megőrizve továbbadtátok nekünk a hitet: a föltámadt, húsvéti Jézus Krisztus
ugyanaz tegnap, ma és mindörökké! E hit elkötelező és felelős ereje teremtette
meg és éltette Európát mindmáig. Segítsetek, hogy megőrizzük szent
örökségünket!
Vértesaljai
László SJ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése