Hogyan győzd le a gonoszt? Tanácsok Róma fő ördögűzőjétől
A 2016-ban elhunyt olasz exorcista, Gabriele Amorth 2015-ben egy hosszú interjúban osztotta meg, hogyan tarthatjuk távol magunktól a sátánt.
Sok
keresztény nem hisz a gonosz létezésében. Egy bíboros magát Amorth atyát, a
híres ördögűzőt és mariológust is figyelmeztette, hogy szerinte mindez csupán
babonaság. Mások viszont a másik végletbe esnek, és mindenhol az ördögöt
látják, egészségtelen mértékű figyelmet fordítanak rá. Amorth atya élete vége
felé, 90 évesen megfogalmazott „spirituális testamentumában” a helyes
perspektívába kívánta helyezni a dolgokat.
A
valóság az, hogy Isten elmondhatatlanul szebb, mint az ördög, sokkal vonzóbb –
fogalmazott Amorth atya az interjúkötetben, melyet kollégája, Angelo De Simone
készített vele. Szomorú, hogy sok katolikus úgy él, mintha Isten szeretete
elkedvetlenítené az embert… Ezzel természetesen a gonosz malmára hajtjuk a
vizet.
Isten
gyermekei vagyunk – ez az örömhír, amelyet minden kereszténynek sugároznia
kellene. Hogyan tudunk evangelizálni, ha nem sugárzik rólunk Isten szeretete?
Hogyan tudjuk továbbadni ezt a tüzet, ha pusztán „vallásosak” vagyunk (mindenki
az valahol, még a legkeményebb ateista is), de nem simultunk oda Jézus
szívéhez?
Mária
oltalma alatt
A gonosz
valóban létezik, és vannak emberek, akik a hatalma alá kerülnek, bár nem sokan.
Amorth atya élete java részét az ő megszabadításuknak szentelte, illetve az
ördögnek a társadalomban látszó „ujjlenyomatait és pusztító hatású műveit” is
igyekezett eltüntetni.
És
mégis, ez a pap, aki Lucifer-szakértőnek mondhatta volna magát, nagyon is
óvatos volt: vigyázott, hogy mindez ne váljék megszállottsággá. A keresztények
életét is kísérő kísértések és elbukások esetére a következő tanácsokat adja:
„Ha van egyetlen biztos módja annak, hogy megmeneküljünk az ördög hatásától, az
az, ha engedjük, hogy a jóság és szépség vonzzon magához minket, amely a jóból,
az Istenből, a mi Atyánkból árad.” Ő maga a királyi utat választotta: Mária
példáját követte, és a Szent Szűz oltalma alá helyezte magát.
Gabriele
Amorth, Pio atya tanítványa egyáltalán nem akarta kisebbíteni a bűnt, a
gonoszt, a pokolt. Azonban, miként Kis Szent Teréz, tudta jól, hogy a szeretet
fog megítélni minket. És mégis, Ádám és Éva bűnbeesése óta „a mélyebb ok, ami
újra és újra megakadályozza az Istennel való közösséget, a félelem Istentől; a
félelem, amely nem engedi, hogy érezzük: gyermekként szeretnek minket”. Ez a
sötétség angyalának rettenetes hazugsága: „Isten nem szeret téged.” Ez a
legnagyobb rossz mind közül, és ebből fakad az összes többi: „nem ismerték az
Atyát”. Az Atya szeretete nélkül a törvény csak súlyos teher.
Teljes
és tökéletes bizalom az Atya szeretetében
Krisztus
egész életében, a Golgotáig tanúságot tett róla és példát adott, hogyan kell
ellenállni a sátánnak és legyőzni a gonoszt: az Atyára való tökéletes ráhagyatkozással,
átengedve magunkat az Ő szeretetének. Ez nem tud megtörténni a mindennapos
közreműködésünk, odafigyelésünk nélkül – hogy „átalakítsuk szolgai állapotunkat
a fiú identitásává”. Utunk közben az ördög megtesz mindent, hogy akadályozzon:
„jelenléte és cselekedetei a világban éberen tartanak minket, hogy készen
álljunk a csatára”. A Fiú azt akarja, hogy mi is részesei legyünk az Ő sikeres
harcának a sátán ellen, és minden művének, hogy mi is győztesek legyünk Vele
együtt, az Atya tenyerén.
A
keresztény arra kap meghívást, hogy vegye fel a harcot, mint Krisztus, nem úgy,
hogy a gonosztevők ütéseire ütéssel válaszol, hanem azzal, hogy békésen tesz
tanúságot az igazságról: „Mi nem hús-vér teremtmények ellen küzdünk, hanem
gonosz lelkek ellen, akik ezt a sötét birodalmat lakják.” Nem embereket kell
kiszemelnünk, akiknek talán csak „nem volt lehetőségük megismerni az Atyát”,
inkább engedelmeskedjünk Krisztusnak, és kövessük az útmutatást, amelyet Szent
Pál a római keresztényeknek adott: győzzük le a rosszat jóval, mert „a bosszú
bosszút szül, nem töri meg a gonosz láncolatát: állandósítja és súlyosbítja
azt”.
Alázat,
hit és imádság
És
legvégül: a legfélelmetesebb ördögi csapda a kishitűség, a közöny, a lelki
dermedtség, mely fokozatosan sötétségbe taszít minket. Hogy tudjuk ezt és a
gonosz kísértéseinek sokaságát elkerülni? Ennek eszközei és gyógymódjai már
kétezer éve ismertek: „…alázat, hit, imádság (rózsafüzér), a szentségekhez való
gyakori járulás (szentmise, kiengesztelődés), keresztény élet, összhangban az
evangéliummal, jótékonyság és az ellenségeinknek való megbocsátás”. Valamint
Mária példájának követése, az ő védelme, oltalma alá menekülés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése