Hétfő húsvét 7. hetében
ApCsel 19,1-8; Jn 16,29.33
„A világban megpróbáltatások érnek benneteket, de bízzatok, én legyőztem a világot”
Szent János megemlíti, hogy Jézus több példabeszédét visszaidézte, amelyeket tanítás közben a mennyei Atyáról fogalmazott és mondott el. Ezekben a példázatokban kirajzolódott az Atyateremtő hatalma, számon kérő igazságossága, nagylelkűsége, irgalma. Mivel a példabeszédek önmagukban is kedves történetek, nem mindig és nem mindenki értette meg az átvitt értelmű magyarázatot. Néha maguk az apostolok is újra kérdezték a Mestert, hogy mit jelentenek a példázatban az egyes elemek? Jézus levonja a következtetést: láthatjátok, hogy az Atya mennyire jó és mennyire szeret benneteket. Most, hogy elmegyek közületek és visszatérek az Atyához, arra biztatlak benneteket, hogy merjetek közvetlenül szólni az Atyához, akár az én nevemben, akár saját nevetekben. Az Atya mindenképpen meghallgat benneteket. Erre válaszolnak az apostolok a mai evangélium szavaival: „íme, most nyíltan beszélsz, és nem példabeszédeket mondasz. Most tudjuk, hogy mindent tudsz, és nincs szükséged arra, hogy valaki kérdezzen téged. Ezért hisszük, hogy az Istentől jöttél”.(29-30) Jézus elcsodálkozik ezen a válaszon. Ő ugyanis már régebben is megdicsérte őket azért, mert elhitték, hogy Istentől jött. „Jézus azt felelte nekik: „Most hiszitek? Íme, eljön az óra, sőt már itt is van, amikor elszéledtek, mindenki az otthonába, engem, pedig magamra hagytok. De én nem vagyok egyedül, mert az Atya velem van”(31-32) Jézus felülbírálja tanítványait, és az előbbi dicséretet nem vonva vissza, kissé keserű szájízzel az utóbbi megállapítást, hogy „most hisszük, hogy az Istentől jöttél”, ezt bizony nem erősíti meg. Jól tudja, hogy korábbi jövendölése igaz, és néhány óra múlva valóra válik: fizikai és lelki értelemben is mindenki elhagyja. Amikor elfogják, mindenki elfut, a keresztje mellé csak egyikük, János fog odaállni. Látva ellenségei győzelmét, Jézus kiszolgáltatottságát, mindenki elveszti a hitét, kivéve Édesanyját, aki a „vértanúk Királynéja”, mert kitart mellette halálában is. Minden ellentétes tapasztalat ellenére az Atya is vele lesz. Amikor kimerülten szólítja Őt: „Istenem, Istenem miért hagytál el engem?” (Mt 27, 46) ez nem a magas égbe küldött ima volt, hanem karnyújtásnyira vánszorgott a sóhaj, hiszen látta ott Atyját, és tudta, hogy közös megegyezés alapján nem tud rajta segíteni Annak ellenére, hogy az Atya nem segíthet rajta, kihangsúlyozott bizalom él majd benne, mert a megváltást végbe kell vinnie. Ezekkel a szavakkal leheli ki lelkét: „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet” (Lk 23, 46) Ha az apostoloknak is szükségük volt arra, hogy újabb és újabb tapasztalat és kegyelem növelje a hitüket, ne csodálkozzunk azon, hogy mi is erre szorulunk. Igyekezzünk tanulni a Szentírásból, elmélkedésekből, szentbeszédekből, imádságból erősíteni a hitünket
ApCsel 19,1-8; Jn 16,29.33
„A világban megpróbáltatások érnek benneteket, de bízzatok, én legyőztem a világot”
Szent János megemlíti, hogy Jézus több példabeszédét visszaidézte, amelyeket tanítás közben a mennyei Atyáról fogalmazott és mondott el. Ezekben a példázatokban kirajzolódott az Atyateremtő hatalma, számon kérő igazságossága, nagylelkűsége, irgalma. Mivel a példabeszédek önmagukban is kedves történetek, nem mindig és nem mindenki értette meg az átvitt értelmű magyarázatot. Néha maguk az apostolok is újra kérdezték a Mestert, hogy mit jelentenek a példázatban az egyes elemek? Jézus levonja a következtetést: láthatjátok, hogy az Atya mennyire jó és mennyire szeret benneteket. Most, hogy elmegyek közületek és visszatérek az Atyához, arra biztatlak benneteket, hogy merjetek közvetlenül szólni az Atyához, akár az én nevemben, akár saját nevetekben. Az Atya mindenképpen meghallgat benneteket. Erre válaszolnak az apostolok a mai evangélium szavaival: „íme, most nyíltan beszélsz, és nem példabeszédeket mondasz. Most tudjuk, hogy mindent tudsz, és nincs szükséged arra, hogy valaki kérdezzen téged. Ezért hisszük, hogy az Istentől jöttél”.(29-30) Jézus elcsodálkozik ezen a válaszon. Ő ugyanis már régebben is megdicsérte őket azért, mert elhitték, hogy Istentől jött. „Jézus azt felelte nekik: „Most hiszitek? Íme, eljön az óra, sőt már itt is van, amikor elszéledtek, mindenki az otthonába, engem, pedig magamra hagytok. De én nem vagyok egyedül, mert az Atya velem van”(31-32) Jézus felülbírálja tanítványait, és az előbbi dicséretet nem vonva vissza, kissé keserű szájízzel az utóbbi megállapítást, hogy „most hisszük, hogy az Istentől jöttél”, ezt bizony nem erősíti meg. Jól tudja, hogy korábbi jövendölése igaz, és néhány óra múlva valóra válik: fizikai és lelki értelemben is mindenki elhagyja. Amikor elfogják, mindenki elfut, a keresztje mellé csak egyikük, János fog odaállni. Látva ellenségei győzelmét, Jézus kiszolgáltatottságát, mindenki elveszti a hitét, kivéve Édesanyját, aki a „vértanúk Királynéja”, mert kitart mellette halálában is. Minden ellentétes tapasztalat ellenére az Atya is vele lesz. Amikor kimerülten szólítja Őt: „Istenem, Istenem miért hagytál el engem?” (Mt 27, 46) ez nem a magas égbe küldött ima volt, hanem karnyújtásnyira vánszorgott a sóhaj, hiszen látta ott Atyját, és tudta, hogy közös megegyezés alapján nem tud rajta segíteni Annak ellenére, hogy az Atya nem segíthet rajta, kihangsúlyozott bizalom él majd benne, mert a megváltást végbe kell vinnie. Ezekkel a szavakkal leheli ki lelkét: „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet” (Lk 23, 46) Ha az apostoloknak is szükségük volt arra, hogy újabb és újabb tapasztalat és kegyelem növelje a hitüket, ne csodálkozzunk azon, hogy mi is erre szorulunk. Igyekezzünk tanulni a Szentírásból, elmélkedésekből, szentbeszédekből, imádságból erősíteni a hitünket
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése