Szaniszló Krakkó
püspöke, vértanú (†1079). Boleszló lengyel királyt kicsapongó élete miatt
sokszor megfeddte. Boleszló azzal próbálta rágalmazni, hogy az elhalt
nagybátyjától vásárolt telek árával a püspök adós maradt. Szaniszló három nap –
három éjjel böjtölve, virrasztva, kérte a halottat, hogy tanúskodjék mellette.
A halott nagybácsi a tárgyaláson meg is jelent, és tisztázta Szaniszlót.
Intelmeit azonban a király ezután sem hallgatta meg, sőt a püspököt kivégeztette.
Hallgassuk
meg erről az Érdy–kódex* előadását:
az
Úristennek szent papját kivonyá az egyházból és mind ízenkéd koncoltatá és
bestyeknek és égi madaraknak hányatá megemészteni. De ime azonközben Úristennek
akaratjából Vizli vízről négy keselyűmadarak jövének és ez szent mártirnak
szent testét senkinek sem hagyák bántani. Mikoron mindez isteni csodadolgokat
látták volna, nekik ájotatusságnak okáért odamenének, és felgyőjtvén az szent
testnek remekeit. És mikoron egymás mellé rakták volna, ottan egésszé lén az
szent test, mintha semmi seb reá nem esött volna. Szent
Mihály egyházában temették el, és az lámpás, kit fejének felfüggesztöttek,
nagy sok esztendég szenetlen égött minden segedelem nélkül.
Szaniszló
tisztelete leginkább a Szepességben és a vele szomszédos tájakon virágzott, ami
világosan a lengyel jámborság átsugárzását bizonyítja. Ismeretes az is, hogy
Zsigmond király tizenhat szepesi várost zálogosított el Lengyelországnak,
amelyek csak jó negyedfélszázad múlva, Mária Terézia idejében kerültek vissza
hazánkhoz.
A szent
hajdani tiszteletét Szaniszló, Szanka családneveink is
tanúsítják.
Szaniszló
legrégibb ismert hazai patrociniuma Nagysáros (Velky Šariš), Szent
Ágoston remetéinek perjelsége (1274).'*
Nyilván
még szintén középkori Frigyesvágása (Friedmann, Frydnam), Pongrácfalva
(Pongracovce), Szaniszló-patrociniuma. A podolini piarista templom és kollégium
titulusát (1642) az magyarázza, hogy a rend egyrészt Lengyelországból települt
át hazánkba, másfelől pedig alapítója Lubomirski Szaniszló volt. Adatok
híján nem tudjuk magyarázni Apátfalva (Opatovce, Nyitra)
Szaniszló-patrociniumának eredetét.
Szaniszló
alakja föltűnik Bélakorompa (Krempa 1516), Kassa (1440), Kisszeben
(Sabinov 1500, István király társaságában), Nagyszalók (Velky Slavkov
1483), Németlipcse (Partizénská Lupča 1450), Szepesszombat
(Spišska Sobota 1516) szárnyasoltárainak táblaképein.*
Egy, a
Szépművészeti Múzeumban őrzött, nyilván a Szepességből származó házioltárka
(1420) Vencel király társaságában örökíti meg Szaniszlót. Szintén itt látható
Jankovich Miklós gyűjteményéből, ismeretlen helyről, de mégis a Szepességről
három táblakép: 1. Szaniszló vértanúsága, 2. Csoda Szaniszló ereklyéjénél, 3. A
gyilkos Boleszló halála.* A legenda szerint a király
megtébolyodott, és a Kárpátok erdőségeiben bolyongva lelte halálát.
A szent
gótikus faszobrát őrzi (Gánovce, Szaniszló-oltár 1480).*
Szaniszló-oltára
van a lőcsei volt jezsuita templomnak.*
Lengyel
kapcsolataink melegségére jellemző, hogy a püspök ünnepével középkori
misekönyveinkben sűrűn találkozunk.
Népéleti
nyomaink, egyben Szaniszló interetnikus: lengyel, szlovák, szepesi német
kultuszának vizsgálata elsősorban a szlovák, illetőleg lengyel szakkutatásra
tartozik.
Nyilvánvalóan
lappangó barokk irodalmi forrásból merít Varga Lajos szakrális népköltő verses
földolgozása: A megtámadott végrendelet.* Eszerint Millén Péter dúsgazdag
lengyel államférfi halálos ágyán átok terhe alatt vagyonának felét három fiára,
másik felét pedig az Egyházra hagyta. Ott állott mellette Szaniszló püspök is.
A gonosz Boleszláv király hamis tanúvallomások alapján az egyház jussára
rátette a kezét. Szaniszló hiába kérte a három fiút, hogy mondják meg a
királynak az igazat, őket ugyanis a király örökségüktől nem fosztotta meg. A
püspök – miután a király könyörtelen maradt – a halott Pétert hívta tanúnak,
aki már három éve nyugodott székesegyházbeli sírjában. Ez Mindenszentek napján
történt, de a király kinevette. Szaniszló erre halottak napján a sírt
felbontatta, és a halottat bizonyságul hívta. Péter megelevenedett, Szaniszló
pedig kezénél fogva a király elé vezette. Boleszláv remegve ígért bűnbánatot és
elégtételt. Péter még a hívekhez fordult, és olyan életre ösztönözte őket, hogy
méltók legyenek az örökboldogságra, majd visszatért sírjába, ahol nyomban por
és hamuvá foszlott.
A király
ezután sorvadó betegségbe esett, de halála késett. Varga itt erkölcstanító
buzgalmában – megtérni sohasem késő – eltért a középkori legendától. A király
ugyanis vezekelni kezdett, majd amikor minden törvénytelenségét
helyreigazította, megbékélve fogadta Szaniszló kezéből a végső vigasztalást.
Tudomásunk
szerint Varga Lajos műve szakrális folklórhagyományunkban nem hagyott nyomot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése