A hit erejével a
Szovjetunió poklában – Walter J. Ciszek és Daniel L. Flaherty: Az Úr vezetett
engem
Könyvében, melynek címe a 23. zsoltár szavait
tükrözi: „Az Úr vezetett engem”, Walter J. Ciszek SJ arra keresi a választ,
hogyan sikerült túlélnie a börtönt és a munkatábort. A kötet megírásában
alkotótársként vett részt Ciszek atya barátja és rendtársa, Daniel L. Flaherty
SJ.
Walter J. Ciszek SJ (1904–1984) amerikai
jezsuita szerzetes, pap huszonhárom évet töltött a Szovjetunióban, legnagyobbrészt
börtönben vagy szibériai kényszermunkatáborokban. Viszontagságairól két könyvet
is írt.
Az első kötetben (Istennel Oroszországban)
elsősorban az eseményekre koncentrált. A most magyarul is megjelent könyvében
viszont arra keresi a választ, hogyan sikerült túlélnie a börtönt és a
munkatábort. A kötet címe a 23. zsoltár szavait tükrözi, kifejezve a lényeget: „Az
Úr vezetett engem.” Mindkét könyv megírásában alkotótársként vett részt
Ciszek atya barátja és rendtársa, Daniel L. Flaherty SJ.
Walter J. Ciszek 1928-ban hagyta el otthonát, a
pennsylvaniai Shenandoah-t, hogy belépjen a jezsuiták közé, és nem sokkal
ezután önkéntesnek jelentkezett az „orosz misszióba.” XI. Pius pápa 1929-ben
írt egy levelet valamennyi szeminaristának – kiemelve a jezsuitákat –, amelybe
arra kérte a növendékeket, hogy jelentkezzenek egy új orosz központba, melyet
azért indítanak Rómában, hogy fiatal papokat készítsenek fel egy lehetséges
oroszországi munkára. Mire azonban az ifjú jezsuitát felszentelték, már nem
volt lehetséges, hogy papokat Oroszországba küldjenek, ehelyett a
lengyelországi Albertynbe helyezték, ahol keleti rítusú missziót működtettek a
jezsuiták. Ciszek atya itt dolgozott, amikor 1939-ben kitört a második
világháború. A németek elfoglalták Varsót és Lengyelország nagy részét, a Vörös
Hadsereg pedig Kelet-Lengyelországot, benne Albertynt. E zűrzavaros időben
számos lengyel menekült Oroszországba. A jezsuita szerzetes sokáig vívódott,
velük tartson-e, s azért imádkozott, hogy hagyatkozzon teljesen Isten gondviselésére,
csak benne bízzon, hasonlóan Ábrahámhoz, kövesse hívását, bárhová vezesse is.
„Útmutatásért imádkoztam. És abban a
pillanatban újra elárasztott az a béke, öröm, a bizonyosság az egyszerű és
őszinte hitben, ami az egyedül belé vetett bizalomban fejeződik ki. És akkor
már tudtam, mit kell tennem.” Az öröm és a béke érzete Ciszek atya számára
ismertetőjele volt annak, hogy Isten valóban belépett a lelkébe, így aztán ő is
a menekültekkel tartott, abban bízva, hogy szolgálatukra lehet lelki szükségeikben.
A szovjet rendőrséget azonban nem tudta megtéveszteni, az NKVD (a Belügyi
Népbiztosság) 1941 júniusában lecsapott rá, és kémkedés vádjával börtönbe
zárták.
Ciszek atya tényként állapítja meg, hogy minden
ember életének része a szenvedés. „Időnként mindannyian csaknem kétségbeesünk,
mikor azt kérdezzük Istentől, miért engedi meg, hogy a gonosz és a szenvedés
legyőzzön minket, és azokat, akiket szeretünk.” A jezsuita pap rengeteg
szenvedést látott az emberek életében, akikkel a táborokban és a börtönökben
találkozott. Nem sok hiányzott, hogy ő is felhagyjon minden reménnyel, de
azokban a sötét órákban megtanulta, hogy Istenhez forduljon vigasztalásért, és
egyedül benne bízzon. Hosszas lelki gyötrelem után Isten megadta számára és a
vele raboskodó egyik paptársa számára is a kegyelmet, hogy „helyzetünket az ő
szemszögéből és ne a sajátunkból lássuk. Megkaptuk a kegyelmet, hogy ne emberi
mértékkel, s ne is a magunk akarata vagy elképzelése szerint mérjük
erőfeszítéseinket, hanem Isten elgondolása alapján.”
Az emberileg szinte elképzelhetetlenül
kegyetlen rabságban, a sötétség erőinek való totális kiszolgáltatottság
állapotában Ciszek atya felismerte azt a „nyilvánvaló és egyszerű” igazságot,
hogy Isten akarata az, „amit a körülményeken, a helyeken, az embereken és a
problémákon keresztül mindennap küldeni akar nekünk. Az a művészet, hogy ezt
megtanuljuk meglátni – nemcsak elméletben vagy időnként, amikor Isten kegyelme
felvillantja előttünk egy-egy pillanatra, hanem mindennap.” Az igazi kihívás
az, hogy megtanuljuk ezt az igazságot, és eszerint cselekedjünk napról napra,
minden pillanatban, kerüljünk bármilyen kilátástalannak látszó helyzetekbe is.
Mindig és mindenben Isten akaratát kell követnünk, „végső soron ez életünk
egyetlen célja, s erre teremtettünk. Nincs ennél nagyobb biztonság, amelyet
ember kérhet, és nincs nagyobb béke és nyugalom, melyet megtapasztal.”
A hírhedt szovjet börtönökben és
munkatáborokban tizenöt évet raboskodó jezsuita szerzetes saját tapasztalatai,
a legsötétebb órák megélése alapján állítja, hogy „a legnagyobb szabadság
érzése, melyet a lélek békéje és maradandó biztonságérzet kísér, akkor jön el,
ha az ember teljesen feladja saját akaratát, hogy Istenét kövesse.” Az igazi
szabadság azt jelenti, hogy minden akadály nélkül hagyjuk, hogy Isten működjön
a lelkünk mélyén, és azt is, hogy inkább az Úr akaratának adjunk elsőbbséget,
és ne a saját kezdeményezéseink alapján cselekedjünk. „Isten akarata pedig a
sugallatokban, inspirációkban és egyéb módokon mutatkozik meg, ahogy ő éppen
jónak látja tudomásunkra hozni.”
Ciszek atya állítja: még a börtönben is megőrzi
az ember a szabadságát, a választás lehetőségét. Dönthet, hogy jót vagy
gonoszat tesz, küzd a túlélésért vagy elkeseredik, szolgálja-e Istent és
embertársait, vagy önző módon magába fordul. Mindez békeidőkben és a
szabadságban élők számára is érvényes igazság (Jezsuita Kiadó 2017).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése