Bartók Tibor SJ: Krisztus követése Szent Ignác lelkiségében
Loyolai
Szent Ignác
-
Ismertetjük Bartók Tibor jezsuita teológus tanulmányát az ignáci lelkiség
forrásairól
A
liturgia július 31-én emlékezik meg Loyolai Szent Ignácról, Jézus Társasága, a
jezsuita rend alapítójáról. Ebből az alkalomból bemutatjuk a megtért baszk
katona lelkiségének alapvonását. Ignác a sebesülés után betegágyán Jézus
és a szentek életét olvasva kapta a Lélek indítását, hogy megváltoztatva eddigi
világias életét, a szentek példáját követve Krisztus követésére vállalkozzék,
és saját és az emberek üdvösségéért fáradozzon.
Jézus
Társasága alapítója lelkiségének forrásairól alapos tanulmányt közölt a
jezsuiták folyóirata, a Távlatok-online: szerzője a jezsuita Bartók Tibor
teológus, aki ősztől a keresztény lelkiség történetéről tart előadásokat a
római Pápai Gergely Egyetemen.[1] Most lényegesen lerövidítve a hosszú
szakszerű tanulmányt, felolvassuk főbb gondolatait, következtetéseit.
„Ignác
számára lényegében négy könyv közvetítette a korábbi lelkiségi hagyományokat.
Kettő loyolai betegágyához, kettő pedig tizenegy hónapos manresai
tartózkodásához kötődik. Lényegében mind a négy könyv a bibliai
Kinyilatkoztatással és az egyházi hagyománnyal kötötte össze Ignácot.
A
loyolai olvasmányok egyike a karthauzi Szász Ludolf (1300–1378) Vita Christi-je
(„Krisztus élete”). Ludolf eredetileg domonkos szerzetes volt, 1340-ben lépett
át a strassbourg-i karthauziakhoz. Óriási Krisztus-életrajzát még domonkos
korában kezdte írni. (…) A Vita Christi elsődleges forrásává vált Ignác Jézus
Krisztus iránti szeretetének és elköteleződésének.
A
második loyolai olvasmány a domonkos Jacopo da Varezze (latinosan Jacobus de
Voragine, 1228–1298) Flos Sanctorum-a, vagy más nevén Legenda Aureaja, mai
kifejezéssel élve egy „Szentek legendái” gyűjtemény. (Ignác egyébként azt a
spanyol fordítást olvasta, amely pontosan ezzel a címmel készült: La „Leyenda
de los Santos”.) Ez a könyv szította fel Ignácban a szentek utánzásának a
vágyát, elsősorban Szent Ferenc és Domonkos példájának követését. (…)
A
montserrati és manresai tartózkodás két meghatározó olvasmánya közül az egyik a
Compendio breve de ejercicios espirituales. Magyarul így lehetne visszaadni a
címet: „Lelkigyakorlatok rövid foglalata”. A cím már önmagában is sokat sejtet
az Ignác Lelkigyakorlataival való kapcsolatról. A Compendio egy híres monserrati
bencés apát, García Jiménez de Cisneros (1455–1510) két nagyobb munkájából (az
Ejercitatorio de [la] vida espiritual és a Directorio de las Horas Canónicas
című könyvekből) készült kivonat, kompendium. Szerzője egy ismeretlen
monserrati bencés szerzetes.(…)
A másik
manresai meghatározó művecske a Kempis Tamásnak (1380–1471) tulajdonított De
imitatione Christi, amelyet hagyományosan Krisztus követésének fordítunk, bár
helyesebben Krisztus utánzását kellene mondani. (Ignác idejében a De
imitationé-t nem Kempisnek, hanem Jean Gersonnak (1363–1429), a párizsi egyetem
nagykancellárjának tulajdonították, aki teológiai művei mellett számos
lelkiségi könyvet is írt. (Gerson neve alapján Spanyolországban úgy emlegették
a De imitationét, mint „Gersoncito”-t, azaz „kis Gerson”-t, utalva a mű rövid
terjedelmére.) Egy Ignácot közelről ismerő jezsuita, Luís Gonçalves da Câmara
szerint, miután Ignác Manresában, ahová megtérése után egy évre visszavonult,
először olvasta a „Kis Gerson”-t (Gersoncitót), attól kezdve nem akart más
lelki könyvet olvasni. Később is szokása volt, hogy naponta kétszer olvasott
belőle: először egy fejezetet folyamatosan, abban a sorrendben, ahogy az
következett, s étkezés után pedig találomra ütötte fel, s „mindig arra talált,
ami abban az órában éppen a szívében volt, s amire éppen szüksége volt”. A
Krisztus követése minden bizonnyal hatást gyakorolt Ignác lelkiségi
szókincsére, de még inkább a rendezetlen ragaszkodásokról, illetve a benső
megmozdulások („szellemek”) megkülönböztetéséről vallott felfogására. Igaz, az
ignáci megkülönböztetési szabályok szövegében ott tükröződik az egész korábbi
lelkiségi hagyomány, de ennek jelentős része a Krisztus követésén keresztül
áramlott át Ignáchoz. Természetesen nemcsak a fenti négy mű alakította Ignác
gondolkodását és lelkiségét, hanem későbbi tanulmányai is, amelyekben jelentős
szerep jutott a skolasztikus filozófiának és teológiának. Ugyanígy, a
Rendalkotmány írásához és kiterjedt levezéséhez – mindkettőt titkára, Juan de
Polanco segítségével bonyolította – jelentős mértékben felhasználta az ókori és
középkori teológiai és lelkiségi irodalmat.
Mindazonáltal
a loyolai és manresai könyvek töltöttek be meghatározó szerepet megtérésének
korszakában: egyrészt szókincset biztosítottak számára lelki tapasztalatának
kifejezésére, ugyanakkor befolyásolták is ennek a lelki tapasztalatnak a
jellegét. E négy művön – különösen a Compendión és a Krisztus követésén –
keresztül Ignác közvetlen kapcsolatba került azzal a lelkiségi irányzattal,
amely Devotio Moderna néven meghatározta az XIV–XV. század lelkiségét.”
P.
Bartók Tibor hosszú, szakszerű tanulmánya ezután ismerteti az Ignácnak
kedves Krisztus követése c. könyvet befolyásoló „devotio moderna” lelki
irányzat szellemiségét.
Röviden
ez a lelkiség „modern” abban az értelemben, hogy világiak számára is utat
nyitott az elmélyültebb lelki életre. Busch révén a mozgalom kiterjedt
Németországra is, Jean Mombaer (Mauburnus, †1501) révén pedig Franciaországra.
A „Közös Élet” testvérei nem tettek szerzetesi fogadalmakat, hanem
szegénységben élve az imádságnak szentelték magukat, és általában
könyvmásolásból tartották fenn közösségeiket.”
Ezután
P. Bartók részletesen megmutatja a négy forrás hatását és egyben Loyolai
Ignác lelkiségének eredetiségét is főleg a Lelkigyakorlatok és a Rendalkotmány.
Hosszú elemzései végén így következtet:
„Ignác
tökéletes örököse a ciszterci és ferences lelkiség, valamit a Devotio Moderna
krisztocentrikus gondolkodásának, különösen is az ember Jézus iránti
odaadásának. Az ember Jézus életének eseményein – az ún. misztériumokon – való
elmélkedést a Vita Christi-vel kezdte, majd a Compendio segítségével
folytatta.” (…)
„Jézus
emberségének a szemlélése azonban nemcsak arra szolgál számára, hogy növekedjen
Jézus erényeiben, ahogy ezt a Devotio Moderna képviselői és az őket megelőző
hagyomány értette. Számukra Jézus az erények ősmintája, exempluma, modellje,
akinek a szemlélése és utánzása (imitatio, mimeszisz) révén haladhat előre az
ember az Istenhez vezető úton a régi patrisztikus bölcsességnek megfelelően:
per Christum hominem ad Christum Deum. Ignác azonban Jézust nemcsak utánozni
(imitar), hanem követni is akarja (seguir), ami apostolibb jelleget kölcsönöz
Krisztussal való kapcsolatának. A Vita Christi és a Compendio jórészt még
szerzetesi keretek között képzeli el a Krisztus utánzásából fakadó
tökéletességet. Az ignáci Lelkigyakorlatok a szerzetesi kereteken kívül is
megvalósíthatónak látja.” (…)
„A döntő
különbség a Lelkigyakorlatok meditációs anyaga és a Compendio 4–5. hete vagy a
Vita Christi meditációs elmélkedései között a következő: ez utóbbiak tele
vannak patrisztikus és középkori szerzőknek az adott Krisztus-misztériumra
vonatkozó idézeteivel, illetve kommentárjaival. Ezzel szemben Ignác tömören
csak az evangéliumi jelenet lényeges pontjait sorolja fel, minden kommentár
nélkül, visszavezetve az imádkozót a forráshoz, vagyis az evangéliumhoz, bízva
abban, hogy az imádkozó maga jut el a misztérium interiorizációjára /bensőséges
elmélyítésére/.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése