„Ne féljetek!” – II.
János Pál pápa székfoglaló homíliája (Róma, 1978. október 22.)
Szent II. János Pál pápa homíliáját adjuk közre
az alábbiakban, mely a római Szent Péter téren bemutatott első ünnepélyes
szentmisében hangzott el negyven évvel ezelőtt.
„Te vagy a Krisztus, az elő Isten Fia!” (Mt
16,16) Ezeket a szavakat Simon, Jónás fia mondta Fülöp Cezareájának vidékén.
Igen, a saját nyelvén mondta ki, mély, eleven és átérzett meggyőződéssel, de
amit kimondott, az nem belőle származott, nem Ő maga volt a forrása: „mert nem
a test és a vér nyilatkoztatta ezt ki neked, hanem az én Atyám, aki a
mennyekben van”(Mt 16,17)
Ezek a hitnek a szavai voltak. És e szavak
jelzik Péter küldetésének kezdetét az üdvtörténetben, Isten népének
történelmében. Ettől fogva, e hitvallás elhangzásától kezdve Isten népe
üdvösségének szent története más dimenziókat nyert: az Egyház történelmi
távlataiban kezdett megmutatkozni. Az üdvtörténet ezen egyházi dimenziói
eredetükben és születésükben a hit szavához tartoznak, és ahhoz az emberhez
kötődnek, aki e szavakat kimondta: „Te Péter vagy – azaz kőszikla, kőszál –, és
én tereád mint sziklára fogom építeni Egyházamat”. Ma és ezen a helyen újra el
kell hangoznia és újra meg kell hallanunk ezeket a szavakat: „Te vagy a
Krisztus, az élő Isten Fia!”
Igen, Testvéreim és Gyermekeim, először ezeket
kell elmondanunk és meghallanotok. Mert e szavak tartalma szemünk elé állítja
az élő Isten misztériumát: azt a titkot, amelyet a Fiú ismer és elhozott
nekünk. Ugyanis senki nem hozta oly közel az emberekhez az élő Istent, és senki
nem nyilatkoztatta ki úgy, ahogy Ő maga. Istenismeretünkben és Isten felé
vezető utunkon teljesen ezekhez a szavakhoz vagyunk kötve: „Aki engem lát,
látja az Atyát”. Isten, aki végtelen, kifürkészhetetlen és kimondhatatlan,
közel jött hozzánk Jézus Krisztusban, az egyszülött Fiúban, aki Szűz Máriától
született a betlehemi barlangistállóban.
Valamennyien, hívő emberek, akik birtokában
vagytok a hit fölbecsülhetetlen ajándékának; s mind, akik keresitek Istent, de
azok is, akiket még kétségek gyötörnek, halljátok meg újra – ma és ezen a szent
helyen – Simon Péter szavait, és ezekben a szavakban az Egyház hitét. Mert
bennük van az új igazság, sőt a végső és megmásíthatatlan igazság az emberről:
hogy az ember az élő Isten fia! „Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia!”
Ma az új római püspök ünnepélyesen megkezdi
szolgálatát és elkezdi Péter küldetésének teljesítését. Mert Péter ebben a
városban bontakoztatta ki és fejezte be az Úrtól kapott küldetését. Az Úr hozzá
fordult és ezt mondta neki: „...amikor még fiatal voltál, magad övezted föl
magadat és oda mentél, ahova akartál. De majd ha megöregszel, kiterjeszted a
kezeidet, más övez föl téged és oda visz, ahova te nem akarod.” (Jn 21,18)
Péter eljött Rómába! Mi vezérelte őt, és mi hozta
el ebbe a Városba, a Római Birodalom szívébe, ha nem az Úrtól kapott indítás
iránti engedelmesség? Ez a galileai halász talán nem is akart idejönni. Talán
szívesebben maradt volna otthon, a Genezáreti-tó partján hajójával és hálói
között. De az Úr szavára, indításának engedelmeskedve, elérkezett idáig.
Egy nagyon régi hagyomány szerint (ami
nagyszerű irodalmi formát kapott Henryk Sienkiewicz regényében) a Néró-féle
üldözés idején Péter el akarta hagyni Rómát. De az Úr közbelépett: szembe jött
vele. Péter ezzel a kérdéssel fordult hozzá: „Quo vadis, Domine? – Hová mégy,
Uram?” Az Úr ezt válaszolta neki: „Megyek Rómába, hogy másodszor is
megfeszítsenek.” Péter erre visszatért a városba, és ott maradt egészen addig,
míg megfeszítették.
Igen, Testvéreim és Gyermekeim, Róma Péter
székvárosa. A századok folyamán mindig új és új püspökök léptek az ő helyébe.
És ma is új püspök foglalja el Péter római székét. Egy püspök, aki telve van
félelemmel és a saját méltatlanságának tudatával. De hogyan ne remegne a neki szóló
meghívás nagyságától és ennek a Római Széknek az Egyház egésze felé szóló
küldetésétől?
Ma olyan püspök kerül Péter római székébe, aki
maga nem római. Egy olyan püspök, aki Lengyelország fia. De ettől a perctől
kezdve maga is rómaivá lesz. Igen, római lesz! Azért is, mert egy olyan nemzet
fia, amelynek a történelme, a csíráitól kezdve és ezeréves folyamatában
mindvégig, eleven, erős, megszakítások nélküli kapcsolatban élt Péter székével;
egy olyan nemzet fia, amely mindig hűséges volt a Római Székhez. Ó, micsoda
kifürkészhetetlenek az isteni gondviselés tervei!
Az elmúlt századokban, amikor Péter utóda
elfoglalta az ő székét, a fejére tették a hármas uralkodás jelképét, a tiarát.
Az utolsó így megkoronázott pápa VI. Pál pápa volt 1963-ban. De a koronázás
szertartása után mar soha nem viselte a tiarát, és szabadságot hagyott utódának
abban a kérdésben, hogy akarja-e viselni.
I. János Pál pápa, akinek emléke elevenen él a
szívünkben, nem akarta viselni a tiarát, és nem akarja az ő utóda sem. Nincs
itt az ideje annak, hogy visszatérjünk a koronázás szertartásához és a
tiarához, amelyet – talán méltatlanul – a pápák e világi hatalma szimbólumának
tekintettek.
A mi korunk arra szólít, arra ösztökél és arra
kötelez, hogy az Úrra tekintsünk, és Krisztus legfőbb hatalmának misztériumában
merüljünk el alázatos és áhítatos meditációban. Mert Ő, aki Szűz Máriától
született – az ács fia, ahogy vélekedtek róla, és az élő Isten Fia, amint Péter
megvallotta –, azért jött, hogy valamennyiünkből „papi népet” alkosson.
A II. Vatikáni Zsinat emlékezetünkbe idézte
ennek a hatalomnak a misztériumát és azt a tényt, hogy Krisztus küldetése – a
Pap, a prófétai Tanító és a Király küldetése – folytatódik az Egyházban.
Mindenki, Isten egész népe részese ennek a hármas küldetésnek. A múltban talán
azért is tették a pápa fejére a hármas koronát, hogy ezzel a szimbólummal
fejezzék ki, hogy Krisztus Egyházának egész hierarchikus rendje, az egész
„szent hatalom”, amelyet az Egyházban gyakorolnak, nem egyéb, mint szolgálat.
Olyan szolgálat, amelynek egyetlen célja van: hogy Isten egész népe részesedjék
Krisztusnak e hármas küldetésében és mindig az Úr hatalma alatt maradjon. Ez a
hatalom nem e világi eredetű, hanem a mennyei Atyától való, s a kereszt és a
föltámadás misztériumából következik.
Az Úr feltétlen és mégis édes és szelíd hatalma
az ember legmélyebb vágyainak felel meg, és kielégíti értelmének, akaratának és
szívének legmagasabb törekvéseit; nem az erőszak nyelvén beszél, hanem a
szeretetben és az igazságban fejezi ki magát.
Péter új utóda a Római Székben ma alázattal, de
bizakodva és áhítattal így imádkozik: „Ó Krisztus! Engedd, hogy a te egyetlen
hatalmad szolgája lehessek! A te édes hatalmad szolgája! A te hanyatlást nem
ismerő hatalmad szolgája! Tedd meg, hogy szolga legyek, sőt a te szolgáidnak a
szolgája!”
Testvéreim! Ne féljetek Krisztus körül
összegyűlni és elfogadni az ő hatalmát! Legyetek segítségére a pápának és
mindazoknak, akik Krisztusnak akarnak szolgálni és Krisztus hatalmával akarják
szolgálni az embert és az egész emberiséget!
Ne féljetek! Nyissátok meg, sőt tárjátok ki
Krisztus előtt a kapukat! Nyissátok meg az ő üdvözítő hatalma előtt az
államhatárokat, a gazdasági és politikai rendszerek határait, a kultúra, a
fejlődés és a civilizáció széles mezőinek korlátait. Ne féljetek! Krisztus
tudja, hogy „mi lakik az emberben”. De egyedülő tudja ezt! Manapság az emberek
nagyon sokszor nem tudják, hogy mit hordoznak magukban, lelkük mélyén, a
szívükben. Sokszor olyan bizonytalanná válik a földi élet értelme.
Kételyek árasztják el az embert, és kétségbe is
tud esni. Engedjétek tehát – kérlek benneteket, alázattal és bizalommal kérlek
–, hagyjátok, hogy Krisztus beszéljen az emberekhez. Egyedül nála vannak az
élet, az örök élet igéi!
Ma üli az Egyház a Missziók vasárnapját. Azért
imádkozik, elmélkedik és cselekszik, hogy Krisztus szava el tudjon jutni minden
emberhez; hogy életet adó szavait úgy hallgassák az emberek, mint a remény, az
üdvösség és a teljes szabadulás üzenetét.
Megköszönöm mindenkinek, aki úgy határozott,
hogy részt vesz Péter új utódjának ünnepélyes szolgálatkezdésén.
Szívből köszönetet mondok az Államfőknek, a
diplomáciai képviseleteknek, és a kormányküldöttségeknek, hogy megjelenésükkel
megtiszteltek.
Köszönet nektek, Római Anyaszentegyház Bíborosai!
Köszönetet mondok nektek, szeretett Püspöktestvéreim!
Köszönet nektek Papok, de nektek is, minden szerzet fiai és leányai!
Köszönet nektek, Rómaiak!
Köszönet a zarándokoknak, akik a világ minden tájáról eljöttek!
És köszöntésem mindazoknak, akik kapcsolatban vannak velünk ebben a szentmisében a rádió vagy a televízió révén.
Köszönet nektek, Római Anyaszentegyház Bíborosai!
Köszönetet mondok nektek, szeretett Püspöktestvéreim!
Köszönet nektek Papok, de nektek is, minden szerzet fiai és leányai!
Köszönet nektek, Rómaiak!
Köszönet a zarándokoknak, akik a világ minden tájáról eljöttek!
És köszöntésem mindazoknak, akik kapcsolatban vannak velünk ebben a szentmisében a rádió vagy a televízió révén.
Ezután néhány lengyel mondat következett, amit
olaszul így magyarázott meg a pápa a jelenlévőknek:
Ez most imádságra szóló felhívás volt, hogy imádkozzanak az új pápáért Lengyel-országban. De ugyanazzal a felhívással fordulok a Katolikus Egyház minden Fiához és Leányához is. Emlékezzetek meg rólam ma és mindig imádságaitokban!
Ez most imádságra szóló felhívás volt, hogy imádkozzanak az új pápáért Lengyel-országban. De ugyanazzal a felhívással fordulok a Katolikus Egyház minden Fiához és Leányához is. Emlékezzetek meg rólam ma és mindig imádságaitokban!
Kitárom a szívemet felétek is, különböző
keresztény közösségeket képviselő Testvérek, és külön szeretettel fordulok
azokhoz, akik egy közeli személyes találkozásra várva vannak itt jelen. Addig
is őszinte köszönetemet fejezem ki nektek a jelenlétetekért!
És most az összes emberhez
fordulok, minden emberhez. De mekkora tisztelettel kell kimondania Krisztus
apostolának ezt a szót: EMBER! – Imádkozzatok értem!
– Segítsetek, hogy szolgálni tudjalak titeket! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése