ANIANEI SZENT BENEDEK
bencés apát
*Aquitánia, 750 körül. +Kornelimünster, 821. február 11.
*Aquitánia, 750 körül. +Kornelimünster, 821. február 11.
Vitiza
-- így hívták Benedeket megtérése előtt -- Aquitánia egy nyugati gót nemesi
családjából származott. 750 körül született Maguelone grófjának fiaként, s a
katonai-udvari életben nőtt fel. Apja ezt az életpályát szánta neki. Pipin,
majd Nagy Károly alatti szolgálatai megmutatták, amint életrajzírója, Ardo
elmondja, hogy a fiatal lovagot tehetsége, hajlamai és képességei vezető
szerepre jelölték ki. A ragyogó jövőt ígérő fényes udvari szolgálat közepette
azonban lényének egy másik oldala vált erőteljesebbé. Végiggondolta életének és
törekvéseinek értékét, s lelki beállítottsága alapvető változáson esett át.
Három évig őrizte szívében e folyamat titkát, végül elhatározta, hogy a
Legfölségesebb szolgálatába lép. Nagy buzgalommal gyakorolta a hallgatás és a
böjt aszkézisét, s egyre nőtt benne annak tudata, hogy a szerzetességre
hivatott. Hogy atyjának és rokonságának ellenkezését elkerülje, elindult Aachen
felé, de fele útról visszaküldte kísérőjét, és 774-ben belépett a Dijon
melletti Saint-Seine apátságba.
Mint
sok nagy szent, Benedek is azzal kezdte szerzetesi szemléletének kialakítását,
hogy kemény életmódot, szélsőségesen radikális aszkézist, elkülönült
szemlélődést gyakorolt. A keleti sivatagi atyák voltak a mintaképei. Miközben
azonban a legnagyobb eszményekre törekedett, megőrizte az élet valóságai iránti
érzékét is. Kezdte felfogni, hogy a bencés Regula nemcsak kezdőknek és gyenge
lelkeknek való, mint korábban hitte, hanem hogy a valódi szerzetesi élet
regulás szabályozása a nyugati embernek szól. Egyre jobban megtanulta a bencés
Regula értelmezését és a testvéri közösség iránti szeretetet mint aszkézisének
mértékét, és az engedelmességet mint annak magvát.
Amikor Saint-Seine-ben cellerárius (házgondnok) és apát volt, belső fejlődésének még csak a kezdetén állott. Semmit sem tartott elég szigorúnak, elég keménynek. Szerzetestársai nem osztották szigorú nézeteit. Elhagyta hát ezt a kolostort, és néhány követőjével együtt szülőföldjén, az atyai földön megalapította az ,,új élet''-et. Ez azonban még csak a helyes útért való harc, életfeladata tisztaságáért vívott küzdelmének ideje volt. Csak lassanként és ismételt nekirugaszkodások után szakadt el a bencéstől idegen, szokatlan keménységtől, és jutott el a montecassinói szerzetes atya bölcsességéhez.
Benedek reformáló buzgósága anianei kolostorának határain is túlterjedt. Meglátogatott más apátságokat, magyarázta a Regulát, szóval és tettel egyaránt segített. Az anianei anyakolostor maga is alapított új házakat, és mintául szolgált ezek számára. Mindegyik Benedek fennhatósága alá tartozott; ilyképpen kolostorszövetség jött létre.
Amikor Saint-Seine-ben cellerárius (házgondnok) és apát volt, belső fejlődésének még csak a kezdetén állott. Semmit sem tartott elég szigorúnak, elég keménynek. Szerzetestársai nem osztották szigorú nézeteit. Elhagyta hát ezt a kolostort, és néhány követőjével együtt szülőföldjén, az atyai földön megalapította az ,,új élet''-et. Ez azonban még csak a helyes útért való harc, életfeladata tisztaságáért vívott küzdelmének ideje volt. Csak lassanként és ismételt nekirugaszkodások után szakadt el a bencéstől idegen, szokatlan keménységtől, és jutott el a montecassinói szerzetes atya bölcsességéhez.
Benedek reformáló buzgósága anianei kolostorának határain is túlterjedt. Meglátogatott más apátságokat, magyarázta a Regulát, szóval és tettel egyaránt segített. Az anianei anyakolostor maga is alapított új házakat, és mintául szolgált ezek számára. Mindegyik Benedek fennhatósága alá tartozott; ilyképpen kolostorszövetség jött létre.
Nagy
Károly és Alkuin (730 körül--804) megbízása alapján Benedek két utat tett a
hispániai határszélre, s ott fellépett az adopcianizmus tévtanai ellen. Amikor
Károly halála (814) után Jámbor Lajos lett a császár, Benedek munkássága még
hatékonyabbá vált az egész birodalom számára. Az elzászi Maursmünster reformja
után a császár megbízta, hogy alapítsa meg Aachen mellett az Inden kolostort,
amelyet a frank birodalom mintakolostorának szánt. Aachen közelében Benedek
apát Lajos bizalmasa és tanácsadója, s a birodalom minden kolostorának
generális apátja lett. A birodalom valamennyi kolostorának életkörülményeire
vonatkozó, messzemenő egységesítés reformját a 816. évi első összejövetel után
a 817. évi híres zsinat volt hivatott szolgálni. Az apátoknak ezen a gyűlésén
-- tudósít Benedek életrajzírója, Ardo -- ,,Benedek apát megmagyarázta az egész
Regulát, megvilágította néhány nehéz helyét, a felvetett kételyeket megoldotta,
feltárta a tévedéseket, és jóváhagyta az elfogadásra érdemes szokásokat és
kiegészítéseket. Végül javaslatait jóváhagyásra az egyetemes gyűlés elé
terjesztette. A határozatot egy kapituláréban foglalta össze, a császártól
pedig kérte megerősítését, hogy ezek a rendelkezések a királyság valamennyi
kolostorában jogerőre emelkedjenek.'' Egy regulagyűjtemény (Codex regularum) és
egy regulakonkordancia (Concordia regularum) szolgált arra, hogy közelebbről
megokolja a bencés Regulának és az aacheni statútumnak egyedüli jogosultságát.
Amikor 821. február 11-én meghalt, törekvései még nem valósultak meg általánosan, a következő politikai zűrzavar pedig megakadályozta az egyenes vonalú fejlődést. Ennek ellenére életműve a bencés rendben a legmaradandóbbak közé tartozik: a hatáskörébe tartozó kolostorok zöme visszatalált a Regula szerinti életre, és a bencés Regula a császári törvényhozás segítségével egyedüli érvényességre jutott a frank birodalomban. Szent Benedek rendjében elmélyítette a liturgikus életet; aszkézisére a zsolozsma bővítése, a világból való elvonulás, rendi irányítására pedig a központosítás jellemző. Később mindez Clunyben is otthonra talált.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése