BOLDOG ASSISI EGYED
szerzetes
+Monteripidói
remeteség, 1262. április 22.
Boldog
Egyed testvér életét csak attól az időtől kezdve ismerjük, amikor elhatározta,
hogy Szent Ferenc (lásd: A szentek élete, 566. o.) követője lesz. A legenda
minden korábbi eseményt homályban hagy. Lehetséges, hogy előzően favágó volt.
Szerzetesként mindenesetre gyakran végezte ezt a munkát. Feltehetően korán
hozzászokott a nehéz munkához. Bizonyosnak látszik, hogy elpusztíthatatlanul
egészséges volt. Egyszer azt mondta Szent Ferencről: ,,Csak egy dolog nem
adatott meg neki: az erős test. Ha ugyanis olyan test állt volna
rendelkezésére, mint az enyém, ennyire teljesítőképes, kétségtelenül bejárta
volna a világ legtávolabbi zugait is.''
Egyed
hallott már arról, hogyan csatlakozott Ferenchez első társa, Boldog
Quintavallei Bernát. Nagyon mélyen hatott rá, hogy Bernát szó szerint
teljesítette az Evangéliumot, és minden tulajdonát eladta, az árát pedig
szétosztotta Assisi szegényei között. További két férfi is csatlakozott
Ferenchez. Egyed Isten felszólításának fogta fel, hogy ez a hír eljutott hozzá.
Haladéktalanul Assisibe ment, s ott megtalálta Ferencet. ,,Hozzátok akarok
tartozni Isten iránti szeretetből'' -- így kérlelte Ferencet. Az meglátta a
kérlelőben akaratának tisztaságát, és ezekkel a szavakkal mutatta be társainak:
,,Egy jó testvért küldött hozzánk az Úr''.
A
kis közösség előtt ott állt az Úr igéje: ,,Ha tökéletes akarsz lenni, add el,
amid van, az árát oszd szét a szegények között... Aztán jöjj és kövess engem!''
(Mt 19, 21.) Ferenc drámai cselekedetével a püspök előtt lemondott gazdag
örökségéről. Quintavallei Bernát is látványosan lépett a szegénység útjára.
Egyednél egyszerűbben ment minden, mert ruházatán kívül nem volt semmije.
Ferenc magával vitte Assisibe, hogy a városban csuhát kerítsen számára a
beöltözéshez. Útjuk közben alamizsnát kért egy szegény asszony. Ferenc Egyedhez
fordult: ,,Adjuk oda neki a köpenyedet!'' Örömmel ajándékozta oda Egyed
köpenyét a koldusasszonynak. Maga is szegény volt; amit ajándékozni tudott,
azzal nem segíthetett a nép szegénységén. De azt a keveset, amit el tudott
ajándékozni, vidám szívvel adta. Még azon a napon beöltöztette őt Ferenc.
Egyed
igen nagyra becsülte Szent Ferencet. Az első társak Ferenchez való viszonya
azért mégis más volt, mint azoké, akik később érkeztek a Szent közösségébe. A
rend egyik történetírója mondta az első társakról -- s ez Egyedre is vonatkozik
--, hogy Ferenc kíséretét alkották, a rendi család azonban velük még nem jött
létre valójában: ,,Első társai bizonyára alig voltak a fiai. Olyanok voltak,
mint a testvérei, társai a legesztelenebb kalandban''. Első társai a később
jövőknél erősebben magukra és saját döntésükre voltak utalva. Jellemző továbbá,
hogy Egyed (mint még néhányan az első testvérek közül) később teljesen elhagyta
a tevékeny életet, és szemlélődőként visszavonult egy remeteségbe. Ezzel
azonban semmi esetre sem szakadt el a maga útját járva Szent Ferenc rendjétől,
hanem olyan életformát választott, amelyet a ferences élet első időszakában egy
másik lehetőségnek ismertek el az apostoli tevékenység mellett. Talán
felismerte Egyed, hogy a prédikálást hosszú távon mégiscsak a rend papjainak
kell végezniük, ezért vonult vissza.
Még
nem sok ideje volt a kisebb testvérek közösségében, amikor Ferenc apostoli
vándorútra küldte ki a világba. Úgy látszik, mintha Egyed nagy örömmel
köszöntötte volna, hogy szembekerül a világgal. Mint makkegészséges férfinak
nem kellett félnie a vándorút fáradságaitól. Útközben sokszor felajánlhatta
erejét mások szolgálatára és segítésére. Segített az embereknek az olajbogyó-szüretelésben,
friss forrásvizet vitt szét a városokban, és szolgálataiért csak a mindennapi
kenyeret kérte alamizsnaképpen. Így jutott el a spanyolországi Compostellába,
Szent Jakab apostol szentélyéhez. Amikor útközben egy szegény emberrel
találkozott, részvéttel telve odaadta neki kámzsáját és tovább vándorolt; húsz
nap múlva szerzett csak ismét másikat. Felkereste Szent Mihály arkangyal
szentélyét is Bariban. Elfogta a vándorlási láz? Lehet, hogy az is szerepet
játszott az első években. Nem várt-e azonban a világ Krisztus örömüzenetének
hirdetőire? Nem kellett-e az Isten országát hirdetőknek szüntelenül a világot
járniok, hogy az emberek szívében felkeltsék az Isten iránti szent
nyugtalanságot? Egyed testvér vándoréveiről így szól a legrégibb legenda: ,,Ekként
járta a világot, s arra ösztökélte a férfiakat és nőket, hogy féljék és
szeressék az ég és föld Teremtőjét, s vezekeljenek bűneikért.'' Feltehetően
Egyed volt az első ferences, aki a Szentföldön felkereste a szent helyeket. Ez
1215 körül lehetett.
Ferenc
nagyra tartotta testvérét, Egyedet. A legenda ugyanis ezt közli: ,,Amikor
utazásairól hazatért Szent Ferenchez, a Szent jól látta, hogy (Egyed) Isten és
a jó példa embere. Efölötti örömében azt mondta: oda mehet, ahova akar. Egyed
testvér mégis azt válaszolta, hogy nem akarja az életét ilyen laza
engedelmességben leélni. Erre Ferenc, megtérésének hatodik évében, elküldte egy
remeteségbe, név szerint Fabrionéba (ma: Favarone), Perugia síkságára.''
1215-től 1219-ig maradt ott Egyed.
Amit
Egyed átélhetett a favaronei remeteség kegyelmi istentalálkozásában, végül is a
keresztény merészségbe űzte: a Krisztusért való vértanúságot kereste.
1219/1220-ban Tuniszban volt, hogy Mohamed követői között tegyen életével
tanúságot Krisztusról. Vágya azonban nem teljesült. Bizonyára ez az élménye
szólalt meg belőle, amikor egyszer ezt mondta: ,,Bilincs és vérhullatás nélkül
is lehetünk vértanúk. A szent önátadásért, örömért és vidámságért megérdemli az
ember, hogy elnyerje a vértanúság jutalmát és koronáját.''
Egyed
testvér életének csak kevés különleges eseményéről tudunk az 1220 és 1234 közti
időből. Ezek azt mutatják, hogy nagyra becsülték. 1225 körül pl. clairvaux-i
Miklós bíboros vendégül hívta asztalához. Ezek azonban életének mégiscsak
mellékes eseményei voltak, s ő maga sem tartotta őket sokra. A legfontosabb az,
ami 1226. december 22. és 1227. január 5. között történt. Ekkor maga Krisztus
jelent meg neki. Testvéreinek észre kellett venniük, hogy istenélményben
részesült. Többször is rákérdeztek, hogy titkát megtudják. Tudakolták tőle,
hogy látomása olyan volt-e, mint Péter apostolé Róma kapui előtt, vagy Szent
Ferencé stigmatizációja alkalmával. Egyed azonban megmagyarázta: ,,Valóban,
mindegyik nagy dolog volt. De mások az Úr művei, és más az Úr személyesen.'' Többet
nem árult el. Ez a látomásos élménye azonban arra késztette, hogy teljesen
hagyjon fel tevékeny életével, és csak szemlélődésnek szentelje magát. Kb.
1234-től haláláig, 1262. április 22- ig Perugia mellett a monteripidói
remeteségben élt.
Egyed
testvért ,,a nagy szemlélődés testvérének'' nevezték. A szemlélődést
feladatának fogta fel Isten országában. Tudta, hogy aki misztikus kegyelemben
részesül, az maga is kegyelem és segítség mindazok számára, akik Isten
országához tartoznak. Arra is oktatott mindenkit, hogy a kegyelemben való
kitartás az első és voltaképpeni hivatásunk. Ő maga ugyan nem írt, és
feltehetően hosszabb beszédeket sem tartott a lelki élet kérdéseiről; a
hallgatást szerette. Akik azonban vele együtt éltek, megismerték annak nagy
értékét, amit Egyed rövid mondatokban foglalt össze. Mondásait Arany szavak
címen gyűjtötték össze. Ezekben a szavakban megérezhetjük az általa látott örök
Ige visszhangját. Beszéde ezért igaz, telve van Isten bölcsességével, útmutató
és gyakran kérlelhetetlenül világos. Amit Egyed a szemlélődésről és
fokozatairól elmondott, fontos lett a szemlélődés elmélete számára. Szent
Bonaventura (lásd: A szentek élete, 352. o.) átvette egyszerű testvérének
fejtegetéseit, és helytállóbbaknak találta őket, mint amiket a szemlélődésről
mondtak az olyan nagy teológusok, mint Clairvaux-i Szent Bernát (lásd: A
szentek élete, 470. o.) és Szentviktori Richárd (+1173).
Egyed
testvér magatartására jellemzőek szavai: ,,Isten igéje nem hallgatójánál vagy
hirdetőjénél, hanem végrehajtójánál van.'' Csak aki valóban engedelmeskedik
Isten szavának, emelkedhet fel a szemlélődésre; az embernek azonban nincs
hatalma rajta, minden csak meg nem érdemelt kegyelem. Egyed testvér Arany
szavai sokak számára lettek ,,áldást hozó lelki könyvvé'', amint már első
másolói mondták ezekről a szavakról. Nem tudományos kifejezések, hanem egy
tapasztalt lélek szavai vezetnek el az Istenben való helyesebb imádkozáshoz és
élethez. Boldog Egyed tisztelete Perugiában és a ferencesek rendjében mindjárt
halála után megkezdődött. VI. Pius pápa ezt a tiszteletet 1777-ben
megerősítette és megengedte, hogy ünnepét évenként április 23-án üljék meg.
Boldog
Egyed mondásaiból:
„Nagy
dolog, ha az ember a szerzetben helyesen tud élni, s abban haláláig híven és
buzgón meg tud maradni.”
„Azt
hiszem, hogy a Kisebb Atyafiak szeretetét Isten az emberi nemzedék nem csekély
hasznára engedélyezte. Jaj azonban nekünk, ha nem leszünk olyanok, mint
amilyennek lennünk kellene.”
Imádság:
Istenünk, te Boldog Egyedet
a szemlélődés magaslatára emelted. Közbenjárására add meg nekünk, hogy minden
tettünkben szemed elott legyünk, és elnyerjük békédet, mely meghalad minden
képzeletet. Krisztus, a mi Urunk által.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése