Jó nekünk itt! – Interjú Német László nagybecskereki megyéspüspökkel
Főpásztori szolgálatának eltelt tizenegy évéről, a délvidéki katolikusság életéről, misszióról és missziós tapasztalatairól, valamint a csíksomlyói pápalátogatásról nyilatkozott Német László SVD nagybecskereki megyéspüspök a Romkat.ro erdélyi hírportálnak. Részleteket közlünk az interjúból.
– Tavaly
ünnepelte püspökké szentelésének tizedik évfordulóját. Milyen volt ez az
évtized, milyenek a hívek, a katolikusság, milyen az élet a nagybecskereki
egyházmegyében?
–
Egyházmegyénk egyik különlegessége, hogy kétnyelvű, de van több nyelvcsoport
is. A hívek nagyobbik része, körülbelül 75 százaléka magyar anyanyelvű, majd
következnek a szláv csoportok: horvátok, csehek, szlovákok, bolgárok. Nagyon
érdekes, kevert világban élünk. A híveink vallásossága jó értelemben
tradicionális, megőrizték a régi jámborság elemeit. Ilyen például a
Mária-tisztelet, a szentmise értéke, a szentségekhez való járulás, a
zarándokhelyek látogatása. Jámborok és egyházhűek, és a Szentatyát is szeretik
a hívek. Ezek azok a pontok, amelyek meghatározzák a keresztény, katolikus jelenlétünket.
Ugyanakkor
szórványban élünk, az egész egyházmegye egy nagy szórvány: északon, a magyar
határ közelében található a tömbmagyarság, a tömbplébániák. Nagybecskerektől
délre a magyarok száma csökken. A déli végeken valójában már csak szláv
plébániák vannak, köztük csak egy nagyobb magyar közösség, Székelykeve. A
települést az 1890-es években betelepített bukovinai székelyek lakják, de ők
hihetetlenül gyorsan tűnnek el.
Nagyon
sok az idős ember. 1991-ben, amikor a volt Jugoszlávia területén kitört a háború,
a szétesés háborúja, akkor a sorozás elől nagyon sok magyar és horvát katolikus
fiatal ment el. Utóbbiakat különösen is érintette a háború, mivel horvát–szerb
szembenállás volt, és nem akartak saját embereik ellen harcolni. Jellemző volt,
hogy sokkal több kisebbségi fiatalembert hívtak be, mint szerbet, emiatt is
kezdődött az elvándorlás. Először csak a férfiak mentek, de őket követte a
család, az asszonyok a gyerekekkel. Abban reménykedtek, hogy a háború egy-két
évig tart majd, de négy évig tartott… És Szerbiában még akkor se fejeződött be,
mert folytatódott a déli tartományban, Koszovóban. 1999-ben még a NATO is
bombázta Szerbiát, tehát nagyon-nagyon rossz volt a helyzet. Ez az elvándorlás
nemcsak a háború miatt volt, hanem a gazdasági hanyatlás miatt is. Minden
háború rengeteg pénzbe kerül, és azt egyszer – előbb vagy utóbb – ki kell
fizetni. Majd a 2008-as gazdasági válság oda vezetett, hogy nagyon sok
munkahely veszett el Szerbiában, akkor újból megindultak a polgáraink.
A
katolikusok Szerbiában 99 százalékban nem szerb nemzetiségűek, mert a szerbek
pravoszlávok. Sokkal könnyebb volt úgy kiutazni az országból, hogy van egy
hátország, tehát a magyaroknak ott volt Magyarország, a horvátoknak
Horvátország, a bolgároknak Bulgária.
2010
után bevezették a kettős állampolgárságot, amely hihetetlen csapássá változott
azáltal, hogy a 250 ezer magyarból több mint 100 ezren kaptak állampolgárságot,
és abból aki csak tehette – nagyjából 30 ezer fő – elment. Ők mind a fiatalabb
és a munkaképesebb rétegből kerültek ki. Sok plébániánk van, ahol kevés a
gyerek, ez látszik a hittanórákon, látszik a bérmálások és az esküvők számában.
Rengeteg iskolát zár be a kormány, a falvakban régóta nincs, csak négy-öt vagy
tíz gyerek. Ilyen értelemben rossz irányba haladunk. A híveinkben, akik otthon
maradtak, van kitartás. „Jó nekünk itt!” mottóval – elsősorban Urunk
színeváltozásának eseményére utalva – 2016 óta tart az egyházmegyei zsinatunk.
Tudjuk, ez a színeváltozás csak egy pillanat volt Jézus életében, még a
szenvedése előtt, ez nem ment fel semmi alól, tehát a szenvedés és a
megdicsőülés egybe tartozik, de akárhogy nézzük, Isten velünk van, és Jézus,
akire felnézünk, nemcsak földi király, hanem a Megváltó, Isten fia, akire azt
mondta az Atya hangja: ez az én szeretett fiam, akiben kedvem telik.
Hihetetlen
karizmákat fedeztünk fel a híveinkben, különösen a zsinati folyamatban, amelyet
2020 szeptember végén akarunk befejezni. Rengeteg ember van, aki szívügyeként
tekint az Egyházra. Boldog vagyok és elégedett, meg kell dicsérnem a híveimet:
van 113 animátorunk, 60 zsinati atya és anya. Személyesen hívtam fel
mindegyiket, hogy vállalja, és hihetetlen, hogy egyetlenegy személytől sem
kaptam elutasító választ, mindenki elfogadta első körben. Ezek az emberek azok,
akik tényleg csinálják, de nem kényszerből és nem fizetségért.
– A
pápalátogatás témája, úgy gondolom, az egész Kárpát-medence magyarságát megszólítja.
Készülnek erre a zarándoklatra? Miben látja leginkább az esemény fontosságát?
–
Készülünk. Nem sokkal azután, hogy megjelent a hír hivatalosan is a vatikáni
honlapon, az egyik papom feltette a kérdést, hogy ha Szarajevóba mentünk három
évvel ezelőtt, amikor a pápa Boszniában járt, akkor Csíksomlyóra is
mehetnénk-e? Nem egészen tíz nap alatt össze is jött egy buszra való, hatvan
ember, és lesz három papi kísérő is. A csoportot Halmai Tibor, az egyházmegyei
Karitász igazgatója vezeti.
Örülünk,
hogy a pápa eljön Csíksomlyóra, mert kicsit fájó volt húsz évvel ezelőtt, hogy
csak Bukarestet kereste fel a Szentatya, pedig a katolikusok nagy része nem ott
él. Szerintem a mostani látogatás kimagaslóan fontos és jelképes: Ferenc pápa
találkozik románokkal és magyarokkal. Ismerjük Ferenc pápánkat, biztos vagyok
abban, hogy ki tudja használni ennek a lehetőségét, hogy rámutasson a közösség
és az együttműködés fontosságára, mert ez a helyzet, itt élünk ebben a kevert
környezetben. Én Szerbiában nem tudom elképzelni az életemet úgy, hogy a szerb
valóságtól elszakadva éljek. A kultúránk lehet különböző, de megvan az állami
berendezkedés, amelynek a keretein belül élünk.
Szerintem
a pápának az az igazi feladata, hogy megerősítsen minket a hitben, rámutasson a
vallásunk szépségére, az élő Isten jelenlétére itt és ezen körülmények között,
és hogy felhívja figyelmünket arra, hogy a cselekvő szeretet fontos a népi
vallásosságban is, amit meg kell tisztítani azoktól az elemektől, amelyek nem mindig
felelnek meg a katolikus tanításnak. Mindig van egy olyan kérdés, hogy mit és
hogyan lehetne változtatni azért, hogy közelebb kerüljünk ahhoz az ideálhoz,
amelyre a jó Isten ösztökél minket.
–
Verbita szerzetesként mi a kívánsága saját egyházmegyéje és egyházmegyéink
számára a misszió terén? Hová tartsunk, mi az irány?
– Ferenc
pápával újból központi témává vált a missziós gondolat. Emlékszem, amikor
beléptem a noviciátusba ’77-ben, akkor még az volt az alapgondolat: megyünk
valahová misszióba. Időközben tudjuk, hogy ez megváltozott, tehát elsősorban
nem földrajzi vonatkozású, mert missziósnak lenni azt jelenti, hogy azt a
hitet, amit ajándékba kaptunk, azt éljük meg. És ha az ember őszintén megéli a
saját hitét, akkor nem tud a bőrében maradni, hanem tovább akarja adni a hitet.
Ez a missziós szellem kell hogy uralkodjon Nagyváradon, Nagybecskereken és
mindenhol. Boldogan kell beszélni arról, hogy katolikus vagyok. Ilyen
értelemben ennek az örömteli továbbadásnak kellene uralkodnia híveinkben,
egyházmegyéinkben, egyházközségeinkben. Néha úgy érzem, hiányzik belőlünk a
pozitív hozzáállás, mert sokkal könnyebb rögtön a rosszat látni és azzal
foglalkozni. A zsinati folyamatban látja az ember, hogy mennyi jó dolog
történik, amiről fogalma sincs. Az volna a fontos, hogy ne zárkózzunk
önmagunkba, és ne bízzunk kizárólag önmagunkban. Mindennek célja van, tehát nem
azért van, hogy önmagában valamit gyarapítsunk, hanem hogy közelebb vigyük az
embereket Istenhez és az Istent az emberekhez. Ez volna számomra fontos, és
ebben látom a missziós életet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése