Ferenc pápa: Attól kell félnünk, ha nem a testvériségen dolgozunk!
2019. április 3-án a Szentatya a hétvégi marokkói útját idézte fel az általános kihallgatásra a Szent Péter téren egybegyűlt hívőknek.
Kedves
testvéreim, jó napot kívánok!
Múlt
szombaton és vasárnap apostoli úton voltam Marokkóban, őfelsége VI. Mohamed
király meghívására. Szeretnék köszönetet mondani neki és a többi marokkói
vezetőnek a meleg fogadtatásért és az egész együttműködésért; különösen a
királynak: nagyon testvéries, rendkívül barátságos, egészen közvetlen volt.
Főleg az
Úrnak mondok köszönetet, aki megengedte, hogy egy további lépést tegyek a
muszlim testvérekkel való párbeszéd és találkozás útján, hogy – amint az út
mottója szólt – „a remény szolgája” legyek a mai világban. Zarándoklatom két
szent nyomdokait követte: Assisi Ferencét és II. János Pálét. Nyolcszáz évvel
ezelőtt Ferenc a béke és a testvériség üzenetét vitte el Malik al-Kámil
szultánnak; Wojtyła pápa 1985-ben tett emlékezetes utazást Marokkóba, miután
fogadta a Vatikánban – a muszlim államfők közül elsőként – II. Hasszan királyt.
Feltehetné
valaki a kérdést: miért megy a pápa a muszlimokhoz és nemcsak a katolikusokhoz?
Miért van olyan sok vallás, hogyhogy ilyen sok vallás létezik? A muszlimokkal
együtt ugyanazon atyának, Ábrahámnak a leszármazottai vagyunk. Miért engedi meg
Isten, hogy sok vallás létezzen? Isten meg akarta engedni ezt: a skolasztikus
teológusok Isten megengedő akaratára (voluntas permissiva) hivatkoztak. Ő meg
akarta engedni ezt a valóságot: sok vallás van, némelyek a kultúrából
születnek, de mindig az ég felé, Istenre tekintenek. De amit Isten akar, az a
testvériség közöttünk, és különösképpen – ennek az útnak az indokát itt
találjuk – azokkal a testvéreinkkel, akik hozzánk hasonlóan Ábrahám gyermekei,
a muszlimok. Nem kell félnünk a különbözőségtől: Isten megengedte ezt. Attól
kell félnünk, ha nem a testvériségen dolgozunk, nem annak érdekében, hogy
együtt járjunk az életben.
A remény
szolgálata – egy olyan korban, mint a mienk – mindenekelőtt azt jelenti, hogy
hidat verünk a civilizációk között. Számomra öröm és megtiszteltetés volt, hogy
ezt Marokkó nemes királyságával tehettem, találkozva az ország népével és
vezetőivel. Megemlékeztünk néhány fontos nemzetközi csúcstalálkozóról, melyeket
az utóbbi években abban az országban tartottak, és VI. Mohamed királlyal
hangsúlyoztuk a vallások lényegi szerepét az emberi méltóság védelmezésében, a
béke, az igazságosság előmozdításában, valamit a teremtett világ gondozásában,
amely a mi közös otthonunk. Ebben a perspektívában a királlyal közösen
aláírtunk egy felhívást Jeruzsálemért, hogy a szent várost őrizzék meg az
emberiség örökségeként és a békés találkozás színhelyeként, különösen a három
monoteista vallás hívői számára. Meglátogattam V. Mohamed mauzóleumát, leróva
kegyelemet emléke és II. Hasszan emléke előtt. Meglátogattam az imám- és
hitszónokképző intézetet is. Ez az intézet egy olyan iszlámot igyekszik
előmozdítani, amely tiszteletben tart más vallásokat, visszautasítja az
erőszakot és az integralizmust, vagyis hangsúlyozza, hogy mindannyian testvérek
vagyunk és a testvériség érdekében kell dolgoznunk.
Különös
figyelmet szenteltem a migrációs kérdésnek, amikor a hatóságokhoz beszéltem, és
főleg azon a találkozón, amelyet kimondottan migránsoknak szerveztünk.
Némelyikük tanúságot tett arról, hogy megváltozik és ismét emberivé válik a
migráns élete, amikor olyan közösségre talál, amely személyként befogadja őt.
Ez alapvető fontosságú. Épp a marokkói Marrákesben ratifikálták – tavaly
decemberben – „a biztonságos, rendezett és szabályozott migrációról szóló
globális egyezményt”. Ez jelentős lépés a nemzetközi közösség
felelősségvállalása felé. Szentszékként felkínáltuk hozzájárulásunkat, amelyet
négy igével lehet összefoglalni: befogadni, védelmezni, támogatni és integrálni
a migránsokat. Nem arra gondolunk, hogy a magasból kell segélyprogramokat
leeresztenünk, hanem arra, hogy együtt kell közös úton járnunk ezzel a négy
tevékenyéggel, hogy olyan városokat és országokat építsünk, amelyek – megőrizve
saját kulturális és vallási identitásukat – nyitottak a különbözőségekre és meg
tudják becsülni azokat az emberi testvériség jegyében. A Marokkóban élő Egyház
közel áll a migránsokhoz, elkötelezetten segíti őket. Nem szeretek migránsokat
mondani; inkább migráns személyekről szeretek beszélni. Tudjátok, miért? Mert a
migráns egy melléknév, míg a személy szó főnév. Beleestünk a melléknevek
kultúrájába: rengeteg melléknevet használunk, és sokszor megfeledkezünk a
főnevekről, vagyis a lényegről. A melléknév mindig egy főnévhez, egy személyhez
kapcsolódik; tehát: migráns személy. Így megmarad a tisztelet. Ne essünk bele a
mellékneves kultúrába, amely túlságosan cseppfolyós, túlságosan megfoghatatlan.
A Marokkóban élő Egyház – amint mondtam – elkötelezetten segíti a migráns
személyeket, és köszönetet akartam mondani nekik, és bátorítani akartam
mindazokat, akik nagylelkű szolgálatot végeznek értük, és így megvalósítják
Krisztus szavát: „Idegen voltam, és befogadtatok” (Mt 25,35).
A
vasárnapot a keresztény közösségnek szenteltük. Először is meglátogattam a
Vidéki Szociális Szolgáltató Központot, amelyet a Szeretet Leányai nővérek
működtetnek, ugyanazok, akik itt a Szent Márta Háznál a gyermekorvosi rendelőt
vezetik, és ezek a nővérek – ott, Marokkóban – számos önkéntessel együttműködve
dolgoznak, különféle szolgáltatásokat kínálnak a lakosság számára.
A rabati
székesegyházban találkoztam a papokkal, a megszentelt személyekkel és az
Egyházak Világtanácsával. Kis nyájat alkotnak ők Marokkóban, és ezért idéztem
fel a só, a fény és a kovász evangéliumi képét (vö. Mt 5,13–16; 13,33); a róluk
szóló szakaszt olvastuk fel a mostani általános kihallgatás elején. Nem a
mennyiség számít, hanem az, hogy a sónak legyen íze, hogy a fény ragyogjon, és
hogy a kovásznak legyen ereje megkeleszteni az egész tésztát. És ez nem tőlünk
jön, hanem Istentől, a Szentlélektől, aki Krisztus tanúivá tesz bennünket ott,
ahol vagyunk, a párbeszéd és a barátság olyan stílusában, amelyet először
köztünk, keresztények között kell megélnünk, mert – azt mondja Jézus – „arról
tudják majd meg rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, ha szeretettel vagytok
egymás iránt” (Jn 13,35).
Az
egyházi közösség feletti öröm a vasárnapi eucharisztiában találta meg alapját
és teljes kifejeződését, amelyet a főváros egyik sportkomplexumában
ünnepeltünk. Sok ezer ember, mintegy hatvan nemzetből! Egyedülálló epifániája
Isten népének egy muszlim ország szívében. Az irgalmas apáról szóló példabeszéd
felragyogtatta közöttünk Isten tervének szépségét, aki azt akarja, hogy minden
gyermeke részt vegyen az ő örömében, a megbocsátás és a megbékélés ünnepén.
Erre az ünnepre azok lépnek be, akik képesek elismerni, hogy rászorulnak az
Atya irgalmára, és tudnak együtt örülni vele, amikor az egyik fivér vagy nővér
hazatér. Nem véletlen, hogy ott, ahol a muszlimok mindennap a Könyörületeshez
és az Irgalmashoz fohászkodnak, elhangzott az Atya irgalmasságáról szóló nagy
példabeszéd. Így van: egyedül az, aki újjászületett és ennek az Atyának az
ölelésében él, egyedül azok, akik testvérnek érzik magukat, egyedül ők lehetnek
a remény szolgái a világban!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése