Ferenc pápa Rabatban: Az Atya szíve azt akarja, hogy mindenki üdvözüljön
Ferenc pápa marokkói látogatásának utolsó programja március 31-én a rabati Moulay Abdullah hercegről nevezett sportközpont 52 ezer fő befogadására alkalmas stadionjában bemutatott szentmise volt, mely helyi idő szerint fél négykor kezdődött.
Nagyböjt
negyedik vasárnapjának evangéliumi szakasza, a tékozló fiú története emberi
létünk misztériumát tükrözi – mutatott rá Ferenc pápa. – Az öröm és ünneplés
helyett olykor inkább az elszigeteltséget és a magányt választjuk. Ne engedjük,
hogy szívünket megmérgezze a gyűlölet és a bosszúállás, ami csak pusztuláshoz
vezet. Az Atya szeretetéből kiindulva törekedjünk az egyetemes testvériségre,
anélkül hogy tagadnánk a különbözőségeket.
„Atyja
már messziről meglátta őt, és megesett rajta a szíve. Eléje sietett, nyakába
borult, és megcsókolta” (Lk 15,20) – kezdte homíliáját Ferenc pápa a tékozló
fiú példabeszédéből vett idézettel. Az apa, akit mélyen megrendített fia
hazatérésének a híre, nem várja meg, hogy megérkezzen, hanem elébe siet. Öröme
azonban nem lett volna teljes másik fia jelenléte nélkül, így őt is meghívja,
vegyen részt testvére ünneplésében. Azonban az idősebb fiúnak nincs ínyére az
ünnep, nem tudja elviselni apja örömét. Továbbra is úgy érzi, hogy elveszítette
testvérét, mivel ez már régen megtörtént szívében. Így képtelen részt venni az
ünneplésben, inkább választja az árvaságot a testvériséggel szemben, az
elszigeteltséget a találkozással szemben, a keserűséget az ünneppel szemben.
Nemcsak attól vonakodik, hogy megbocsásson testvérének, hanem azt sem tudja
elfogadni, hogy apja képes a megbocsátásra, az együttérzésre.
Annak az
atyai háznak a küszöbén megnyilvánul emberi mivoltunk misztériuma: egyrészt az
ünnep az újból megtalált gyermekért, másrészt egyfajta elárultság és
méltatlankodás érzése azért, mert megünnepelték a tékozló fiú visszatérését.
Egyrészt a vendégszeretet az iránt, aki megtapasztalta a nyomort és a
fájdalmat, eljutva egészen odáig, hogy a disznók eledelével táplálkozzon,
másrészt a bosszúság és a harag azért, hogy helyet készítenek egy erre
méltatlannak, aki nem érdemelte meg, hogy átöleljék.
Így
ismét felszínre kerül a feszültség, amelyet népünk körében, közösségeinkben,
sőt, még saját magunkban is megélünk. Egy feszültség, amely Káin és Ábel óta
bennünk lakik és amellyel szembe kell néznünk. Kinek van joga ahhoz, hogy
közöttünk maradjon, hogy leülhessen asztalunkhoz és helyet kapjon
összejöveteleinken, aggodalmainkban és foglalatosságainkban, tereinken és
városainkban? – tette fel a kérdést Ferenc pápa. Úgy tűnik, hogy továbbra is
visszhangzik a testvérgyilkos kérdés: „Talán őrzője vagyok testvéremnek?” (vö.
Ter 4,9) Annak a háznak a küszöbén megjelennek a megosztottságok és az
összecsapások, az agresszivitások és konfliktusok, amelyek továbbra is mindig
döngetik nagy vágyaink, a testvériségért folytatott küzdelmeink kapuit.
Annak a
háznak a küszöbén ugyanakkor teljes fényességében ragyogni fog az Atya
kívánsága, hogy minden gyermeke vegyen részt örömében; senki se éljen
embertelen körülmények között, mint kisebbik fia, sem árvaságban,
elszigeteltségben, keserűségben, mint idősebbik fia. Szíve azt akarja, hogy
minden ember üdvözöljön és eljusson az igazság ismeretére (1Tim 2,4).
Minden
bizonnyal sok körülmény táplálhatja a megosztást és a konfliktust;
tagadhatatlanok azok a helyzetek, amelyek megosztanak, összecsapáshoz
vezethetnek bennünket. Mindig fenyeget bennünket a kísértés, hogy higgyünk a
gyűlöletben és a bosszúállásban mint törvényes eljárásban, hogy gyorsan és
hatékonyan igazságosságot nyerjünk. Azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy a
gyűlölet, a megosztás és a bosszúállás csak annyit érnek el, hogy megölik
népünk lelkét, megmérgezik gyermekeink reményét, elpusztítják mindazt, amit
szeretünk.
Ezért
Jézus arra hív bennünket, hogy szemléljük az Atya szívét, csak így fedezhetjük
fel, hogy egymás testvérei vagyunk. Csak innen kiindulva leszünk képesek arra,
hogy leküzdjük a megosztottság rövidlátó logikáját, hogy eljussunk egy olyan
tekintetre, amely nem kívánja elhomályosítani vagy megcáfolni
különbözőségeinket, egy erőltetett egységet vagy egy csöndes kirekesztettséget
keresve. Csak ha mindennap képesek leszünk az égre emelni tekintetünket a „Mi
Atyánkhoz” fordulva, akkor tudunk belépni egy olyan dinamizmusba, amely
lehetővé teszi, hogy merjünk ne ellenségként, hanem testvérként élni.
„Mindenem
a tiéd” (Lk 15,31) – mondja az apa az idősebbik fiának. Nem pusztán az anyagi
javakra utal, hanem arra, hogy fia részese szeretetének és együttérzésének. Ez
egy keresztény legnagyobb öröksége és gazdagsága. Mert ahelyett, hogy
méricskélnénk vagy osztályokba sorolnánk magunkat erkölcsi, társadalmi, etnikai
vagy vallási szempontok alapján, elismerhetjük, hogy van egy másik emberi
állapot, amit senki sem tud eltörölni vagy megsemmisíteni, mivel puszta
ajándék: az Atya által szeretett, várt és ünnepelt gyermekek léte. „Mindenem a
tiéd” – az együttérző képességem is, mondja nekünk az Atya. Ne essünk abba a
kísértésbe, hogy lefokozzuk gyermekségünket törvények és tiltások, kötelességek
és előírások betartása kérdésévé. A mi gyermekségünk és küldetésünk nem
születik önkéntességből, törvényességből, relativizmusokból vagy
integrizmusokból, hanem hívő személyekből, akik mindennap alázatosan
könyörögnek az Atyához: „jöjjön el a te országod”.
Az evangéliumi
példabeszéd befejezése nyitott. Az atya kéri idősebb fiát, hogy vegyen részt az
irgalmasság ünnepén, de nem tudjuk, hogy elsőszülötte milyen döntést hozott.
Talán azért nyitott ez a befejezés, hogy minden közösség, minden egyén
megírhassa azt saját életével. A keresztény tudja, hogy az Atya házában sok
hely van, és csak azok maradnak kívül, akik nem akarnak részt venni örömében.
A pápa
homíliája végén köszönetét fejezte ki a marokkói keresztényeknek, hogy
tanúságot tesznek az ország földjén az irgalmasság evangéliumáról. Továbbra is
növeljék az irgalmasság kultúráját, amelyben senki sem néz közömbösen a
másikra, nem fordítja el tekintetét a másik szenvedését látva, szolgálják a
kicsinyeket és a szegényeket, a kirekesztetteket. Legyenek továbbra is az Atya
ölelésének és szívének jele. Az Irgalmas és Könyörületes – akihez olyan gyakran
fohászkodnak muzulmán fivéreink és nővéreink – erősítse meg őket és tegye
termékennyé szeretetének műveit – zárta beszédét Ferenc pápa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése