Advent 1.hete szombat
SZŰZ MÁRIA SZEPLŐTELEN FOGANTATÁSA
Ter 3,9-15.20; Zs 97; Ef 1,3-6.11-12; Lk 1,26-38
„Mária zavarba jött és gondolkodóba esett, hogy miféle köszöntés ez?”
Mit jelent ez a fogalom: Szeplőtelen Fogantatás? Egyházunk pontos tanítása: Mária fogantatása pillanatában úgy kapta lelkét a Teremtő Istentől, hogy azt a megszentelő kegyelem. díszítette Minden más esetben ezt a kegyelmet Isten nem teremti hozzá a magzat lelkéhez. Ezt a hiányosságot nevezzük áteredő bűnnek, bűn-szeplőnek. Ettől mentesül tehát fogantatásakor a Boldogságos Szűz Mária. Minden fogantatást a szülőknek köszönhetünk. Ők azonban sem a fogantatás pillanatát nem ismerik, sem azt nem tudják, hogy a saját testükből milyen örökséget visznek át az ismeretlen gének magzatuk testébe. Isten rendezi ezt, Ő felügyeli az ősök vérvonalát Ádámtól-Évától kezdve az új kis élőig, akinek egyéni életet, teljesítendő feladatsort tervezett. Az így létrejött emberi testhez Isten teremti semmiből a lelket. Pontosan olyat, amelyik az adott testhez való, bele értelmet és akaratot a célnak megfelelően. Aztán megteremti az új személyt, neki ajándékozza a természetet, és indulhat a fejlődés titkos útján. De a kijelölt tervnek megfelelően Isten hozzá rendel még természetfeletti kiegészítő erőket, kegyelmeket is, hiszen az ember végcélja természetfeletti, az örök élet. Máriánál Isten mindezt ugyanígy rendezte. Az Ő életcélja azonban egészen különleges: Őt a világba készülő Fiúisten édesanyjának rendelte az Úr. Ezért különleges gonddal válogatott számára ősöket: Ádám-Éva, Ábrahám-Sára, Jákob-Lia, Júda-Támár, Dávid-Betszabé, Joachim-Anna. Eme testi vonalhoz járult a gondos lélek-teremtés: gyökerében benne volt az Istennek szenteltség szűzi elgondolása, de a legszentebb anyaság is. Értelme és akarata ennek megfelelően rendkívüli képességekkel megáldott. Személye felülmúlt minden emberi személyt. A kegyelmeket pedig így fogalmazza meg Gábor főangyal a megváltás kezdetének bejelentésekor: Kegyelemmel teljes. Ebben benne van a Szeplőtelen Fogantatás teljesen egyedi adománya, a minden bűntől való abszolút mentessége, örökös szüzessége, testben történő mennybevétele, és királynői méltósága, valamint a krisztusi kegyelmek szétosztása is. Mindehhez csatlakozik a legmélyebb alázat: nem téveszti meg a kegyelmek és kiváltságok sokasága. Az angyalnak adott válasza felülmúlhatatlan: „Íme, az Úr szolgálóleánya, legyen nekem a te igéd szerint”.(Lk1,38) Hasonlóan nyilatkozik a történelem nagy szereplőinek gondolatait csodás versbe gyűjtő énekében is: „Magasztalja lelkem az Urat, és szívem ujjong Megváltó Istenemben, mert tekintetre méltatta szolgálója alázatosságát”(46-48)Méltán ünnepeljük Őt, aki Istenanya lett és a világmindenség Királynője, Jézus minden hívének Édesanyja, a kegyelmek szétosztója, nekünk, magyaroknak pedig Nagyasszonyunk.
SZŰZ MÁRIA SZEPLŐTELEN FOGANTATÁSA
Ter 3,9-15.20; Zs 97; Ef 1,3-6.11-12; Lk 1,26-38
„Mária zavarba jött és gondolkodóba esett, hogy miféle köszöntés ez?”
Mit jelent ez a fogalom: Szeplőtelen Fogantatás? Egyházunk pontos tanítása: Mária fogantatása pillanatában úgy kapta lelkét a Teremtő Istentől, hogy azt a megszentelő kegyelem. díszítette Minden más esetben ezt a kegyelmet Isten nem teremti hozzá a magzat lelkéhez. Ezt a hiányosságot nevezzük áteredő bűnnek, bűn-szeplőnek. Ettől mentesül tehát fogantatásakor a Boldogságos Szűz Mária. Minden fogantatást a szülőknek köszönhetünk. Ők azonban sem a fogantatás pillanatát nem ismerik, sem azt nem tudják, hogy a saját testükből milyen örökséget visznek át az ismeretlen gének magzatuk testébe. Isten rendezi ezt, Ő felügyeli az ősök vérvonalát Ádámtól-Évától kezdve az új kis élőig, akinek egyéni életet, teljesítendő feladatsort tervezett. Az így létrejött emberi testhez Isten teremti semmiből a lelket. Pontosan olyat, amelyik az adott testhez való, bele értelmet és akaratot a célnak megfelelően. Aztán megteremti az új személyt, neki ajándékozza a természetet, és indulhat a fejlődés titkos útján. De a kijelölt tervnek megfelelően Isten hozzá rendel még természetfeletti kiegészítő erőket, kegyelmeket is, hiszen az ember végcélja természetfeletti, az örök élet. Máriánál Isten mindezt ugyanígy rendezte. Az Ő életcélja azonban egészen különleges: Őt a világba készülő Fiúisten édesanyjának rendelte az Úr. Ezért különleges gonddal válogatott számára ősöket: Ádám-Éva, Ábrahám-Sára, Jákob-Lia, Júda-Támár, Dávid-Betszabé, Joachim-Anna. Eme testi vonalhoz járult a gondos lélek-teremtés: gyökerében benne volt az Istennek szenteltség szűzi elgondolása, de a legszentebb anyaság is. Értelme és akarata ennek megfelelően rendkívüli képességekkel megáldott. Személye felülmúlt minden emberi személyt. A kegyelmeket pedig így fogalmazza meg Gábor főangyal a megváltás kezdetének bejelentésekor: Kegyelemmel teljes. Ebben benne van a Szeplőtelen Fogantatás teljesen egyedi adománya, a minden bűntől való abszolút mentessége, örökös szüzessége, testben történő mennybevétele, és királynői méltósága, valamint a krisztusi kegyelmek szétosztása is. Mindehhez csatlakozik a legmélyebb alázat: nem téveszti meg a kegyelmek és kiváltságok sokasága. Az angyalnak adott válasza felülmúlhatatlan: „Íme, az Úr szolgálóleánya, legyen nekem a te igéd szerint”.(Lk1,38) Hasonlóan nyilatkozik a történelem nagy szereplőinek gondolatait csodás versbe gyűjtő énekében is: „Magasztalja lelkem az Urat, és szívem ujjong Megváltó Istenemben, mert tekintetre méltatta szolgálója alázatosságát”(46-48)Méltán ünnepeljük Őt, aki Istenanya lett és a világmindenség Királynője, Jézus minden hívének Édesanyja, a kegyelmek szétosztója, nekünk, magyaroknak pedig Nagyasszonyunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése