Évközi 13. hét hétfő
„pénzért eladják az igazat, és egy pár saru miatt a
szegényt”
A közelmúltban sokszor magyaráztam az Ószövetségből vett olvasmányokat.Úgy gondoltam, frissíteni kell Isten igéjének ismertetését.Ámosz prófétának a könyvének olvasása közben rádöbbentem, hogy sok dologban rokonságot mutat mostani életünkkel. Vigaszunkra szolgálhat, hogy a nehéz szociális helyzetben lévők, nyugodtan kimondhatom, hogy népünk nagy részének gazdasági és erkölcsi helyzete igen hasonló az északi zsidó ország pusztulása előtti utolsó évtizedek állapotához. Ezen a héten erősítést keresünk Istennek akkor mondott, de most is érvényes üzeneteiben. Ámosz próféta Júdeában született Jeruzsálemtől délre Tekoában. Felnőttként Isten meghívja, hogy üzeneteinek közvetítője, tehát próféta legyen. Az Úr az északi országba, Izraelbe küldi. Ott nagyobb a baj, mint délen, kevesebb az Úrnak a prófétája, csak bálványtemplomok találhatók, és sokkal közelebb van hozzájuk a teljes pusztulás büntetése. Jobban kell tehát sietni a megtérés felajánlásával. Akkor ott II. Jeroboám volt a király (782-747). A királyságot megalapító I. Jeroboám politikailag is, vallásilag is teljesen elszakította ezt az új országot Jákob Istenétől. Megváltozott a közjogi helyzet is. Isten minden családnak ingyen adott földet és házat, hogy ott élve, dolgozva el tudja látni a családját, nyugodtan és függetlenként éljen. Kialakították a király mellett az előkelőbbek és gazdagabbak rétegét, akik elfogadták az előnyöket, szegénységbe taszították kis földjükön élőket, akik előbb-utóbb szolgák, sőt rabszolgák lettek. Erre hoz üzenetet Ámosz:„Izraelnek három, sőt négy gonosztette miatt nem fordítok el róla semmit sem: mert pénzért eladják az igazat, és egy pár saru miatt a szegényt. Akik a föld porába sújtják a szegények fejét, és az alacsonysorsúak útját elfordítják” (2,6-7a) Ezzel egy időben jön az erkölcstelen vagy rossz erkölcsű élet: „Fiú és apa egy leányhoz járnak, hogy meggyalázzák szent nevemet”. (7b) Isten tiltotta a paráznaságot, az ilyen formáját pedig külön fenyítette. Hiába mondják királyaitok, hogy a két bikaszobor volt a szabadítótok Egyiptomból, mert az az egy Isten műve.„íme, én rátok nehezedem, ahogy a kévével rakott szekér a földre nehezedik, és nem lesz menedéke a gyors futónak, s az erős nem ér el erejével semmit sem, s a vitéz sem menti meg életét”. (12-14) Amikor Ámosz mindezt leírta, még nem készült Izrael ellen Asszíria serege. Isten előre üzent, talán meg lehet menteni az országot. Nekünk, magyaroknak is több lehetőséget kínált az Úr kisebb büntetésekkel megtérni. Amíg azonban a pénzes emberek belelovalják a szegényt kölcsönök esztelen felvételébe, addig könnyedén elintézik azt is, hogy fillérekért ússzék el a zálogként megjelölt ház vagy lakás. Vissza kell térni Istenhez, dolgozni tisztességesen, Ez a két eszköz biztos tényező. Az igazság és szeretet meghonosítása sokat segít.
A közelmúltban sokszor magyaráztam az Ószövetségből vett olvasmányokat.Úgy gondoltam, frissíteni kell Isten igéjének ismertetését.Ámosz prófétának a könyvének olvasása közben rádöbbentem, hogy sok dologban rokonságot mutat mostani életünkkel. Vigaszunkra szolgálhat, hogy a nehéz szociális helyzetben lévők, nyugodtan kimondhatom, hogy népünk nagy részének gazdasági és erkölcsi helyzete igen hasonló az északi zsidó ország pusztulása előtti utolsó évtizedek állapotához. Ezen a héten erősítést keresünk Istennek akkor mondott, de most is érvényes üzeneteiben. Ámosz próféta Júdeában született Jeruzsálemtől délre Tekoában. Felnőttként Isten meghívja, hogy üzeneteinek közvetítője, tehát próféta legyen. Az Úr az északi országba, Izraelbe küldi. Ott nagyobb a baj, mint délen, kevesebb az Úrnak a prófétája, csak bálványtemplomok találhatók, és sokkal közelebb van hozzájuk a teljes pusztulás büntetése. Jobban kell tehát sietni a megtérés felajánlásával. Akkor ott II. Jeroboám volt a király (782-747). A királyságot megalapító I. Jeroboám politikailag is, vallásilag is teljesen elszakította ezt az új országot Jákob Istenétől. Megváltozott a közjogi helyzet is. Isten minden családnak ingyen adott földet és házat, hogy ott élve, dolgozva el tudja látni a családját, nyugodtan és függetlenként éljen. Kialakították a király mellett az előkelőbbek és gazdagabbak rétegét, akik elfogadták az előnyöket, szegénységbe taszították kis földjükön élőket, akik előbb-utóbb szolgák, sőt rabszolgák lettek. Erre hoz üzenetet Ámosz:„Izraelnek három, sőt négy gonosztette miatt nem fordítok el róla semmit sem: mert pénzért eladják az igazat, és egy pár saru miatt a szegényt. Akik a föld porába sújtják a szegények fejét, és az alacsonysorsúak útját elfordítják” (2,6-7a) Ezzel egy időben jön az erkölcstelen vagy rossz erkölcsű élet: „Fiú és apa egy leányhoz járnak, hogy meggyalázzák szent nevemet”. (7b) Isten tiltotta a paráznaságot, az ilyen formáját pedig külön fenyítette. Hiába mondják királyaitok, hogy a két bikaszobor volt a szabadítótok Egyiptomból, mert az az egy Isten műve.„íme, én rátok nehezedem, ahogy a kévével rakott szekér a földre nehezedik, és nem lesz menedéke a gyors futónak, s az erős nem ér el erejével semmit sem, s a vitéz sem menti meg életét”. (12-14) Amikor Ámosz mindezt leírta, még nem készült Izrael ellen Asszíria serege. Isten előre üzent, talán meg lehet menteni az országot. Nekünk, magyaroknak is több lehetőséget kínált az Úr kisebb büntetésekkel megtérni. Amíg azonban a pénzes emberek belelovalják a szegényt kölcsönök esztelen felvételébe, addig könnyedén elintézik azt is, hogy fillérekért ússzék el a zálogként megjelölt ház vagy lakás. Vissza kell térni Istenhez, dolgozni tisztességesen, Ez a két eszköz biztos tényező. Az igazság és szeretet meghonosítása sokat segít.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése