Az Élet Igéje − 2014. december
Az egész világon milliók olvassák és igyekeznek tettekre váltani azt a magyarázatot, amelyet Chiara Lubich, a Fokoláre mozgalom alapítója havonta a Biblia egy-egy mondatához fűzött, s amely széles körben hatással van az egyének és közösségek életére.
„Akinek
két ruhája van, az egyiket adja oda annak, akinek egy sincs! S akinek van mit
ennie, ugyanígy tegyen!” (Lk 3,11)
Ebben
az adventi időszakban, amikor karácsonyra készülünk, újra előtérbe kerül
Keresztelő Szent János alakja. Isten azért küldte őt, hogy előkészítse az
eljövendő Messiás útját. Akik hozzá fordultak, azoktól életük gyökeres
megváltoztatását kérte: „Teremjétek hát a bűnbánat méltó gyümölcsét!” És aki
azt kérdezte tőle: „Mit tegyünk tehát?” , annak így válaszolt:
„Akinek
két ruhája van, az egyiket adja oda annak, akinek egy sincs! S akinek van mit
ennie, ugyanígy tegyen!”
Miért
adjak a másiknak a magaméból?
A másikat is Isten teremtette, úgy, mint engem. Testvérem ő, lényem része. „Nem tudok kárt tenni benned anélkül, hogy meg ne sebezném saját magamat is” – mondta Gandhi. Ajándéknak lettünk teremtve egymás számára, Isten képmására, aki Szeretet. A szeretet isteni törvénye be van írva génjeinkbe. Jézus, amikor közénk jött, világosan kinyilatkoztatta ezt nekünk, amikor új parancsot adott: „Amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek egymást ti is!” Ez a „mennyország törvénye”, a Szentháromság élete itt a földön, az evangélium szíve. Amint az Atya, a Fiú és a Szentlélek teljes közösségben élnek a mennyben, annyira, hogy teljesen egyek, ugyanúgy a földön mi is olyan mértékben vagyunk önmagunk, amennyire megéljük a szeretet kölcsönösségét. Amint a Fiú ezt mondja az Atyának: „Mindaz, ami az enyém, a tiéd, és ami a tiéd, az enyém” , úgy közöttünk is akkor valósul meg teljes mértékben a szeretet, ha nemcsak a lelki javakat osztjuk meg, hanem az anyagiakat is.
A másikat is Isten teremtette, úgy, mint engem. Testvérem ő, lényem része. „Nem tudok kárt tenni benned anélkül, hogy meg ne sebezném saját magamat is” – mondta Gandhi. Ajándéknak lettünk teremtve egymás számára, Isten képmására, aki Szeretet. A szeretet isteni törvénye be van írva génjeinkbe. Jézus, amikor közénk jött, világosan kinyilatkoztatta ezt nekünk, amikor új parancsot adott: „Amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek egymást ti is!” Ez a „mennyország törvénye”, a Szentháromság élete itt a földön, az evangélium szíve. Amint az Atya, a Fiú és a Szentlélek teljes közösségben élnek a mennyben, annyira, hogy teljesen egyek, ugyanúgy a földön mi is olyan mértékben vagyunk önmagunk, amennyire megéljük a szeretet kölcsönösségét. Amint a Fiú ezt mondja az Atyának: „Mindaz, ami az enyém, a tiéd, és ami a tiéd, az enyém” , úgy közöttünk is akkor valósul meg teljes mértékben a szeretet, ha nemcsak a lelki javakat osztjuk meg, hanem az anyagiakat is.
Felebarátunk
szükséglete mindenki szükségletévé kell, hogy váljon. Valakinek nincs állása?
Mintha nekem nem lenne. Valakinek beteg az édesanyja? Úgy segítem őt, mintha az
enyém lenne beteg. Van, aki éhes? Mintha én lennék éhes, és úgy próbálom
előteremteni az ételt, mintha saját magamnak tenném.
Ez a jeruzsálemi első keresztények tapasztalata: „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük közös volt.” Olyan vagyonközösség volt ez, amelyet bár nem volt kötelező, mégis nagyon intenzíven gyakoroltak. Pál apostol megmagyarázza: nem arról van szó, hogy egyeseket nehéz helyzetbe kellene hozni azért, hogy másokon segítsünk, hanem arról, hogy megvalósuljon az „egyenlő mérték szerint” elve.
Ez a jeruzsálemi első keresztények tapasztalata: „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük közös volt.” Olyan vagyonközösség volt ez, amelyet bár nem volt kötelező, mégis nagyon intenzíven gyakoroltak. Pál apostol megmagyarázza: nem arról van szó, hogy egyeseket nehéz helyzetbe kellene hozni azért, hogy másokon segítsünk, hanem arról, hogy megvalósuljon az „egyenlő mérték szerint” elve.
Cezáreai
Szent Vazul ezt mondja: „Az éhezőket illeti meg az a kenyér, amit félreteszel,
a ládafiában őrzött kabátod a mezítelennek jár, rejtve őrzött pénzed pedig a
szükséget szenvedőké.” Szent Ágoston szerint: „A gazdagok feleslege a
szegényeket illeti.” „A szegényeknek is segíteniük kell egymáson: egyikük lábát
kölcsönözheti a sántának, a másikuk szemét a vaknak; ismét más meglátogathatja
a betegeket.”
„Akinek
két ruhája van, az egyiket adja oda annak, akinek egy sincs! S akinek van mit
ennie, ugyanígy tegyen!”
Ma is
élhetünk úgy, mint az első keresztények. Az evangélium nem utópia. Ezt
bizonyítják például azok az új mozgalmak, amelyeket a Szentlélek hozott létre
az egyházban, hogy az első keresztények evangéliumi radikalitását hívja újra
életre frissességével, és hogy válaszoljon az óriási igazságtalanságban és
szegénységben élő mai társadalom nagy kihívásaira.
Emlékszem
a Fokoláre mozgalom kezdetére, amikor az új karizma a szegények iránti
különleges szeretetet ültette a szívünkbe. Amikor találkoztunk velük az utcán,
felírtuk egy kis jegyzetfüzetbe a címüket, hogy felkereshessük őket, hogy
segítsünk nekik. Jézust láttuk bennük, aki azt mondta: „nekem tettétek”. Miután
meglátogattuk őket viskóikban, meghívtuk őket magunkhoz ebédre. Nekik
tartogattuk a legszebb asztalterítőt, a legjobb evőeszközöket, a legjobb
falatokat. Az első fokolárban az asztalnál így foglaltunk helyet: egy fokolarina,
egy szegény, egy fokolarina, egy szegény…
Egy
nap úgy éreztük, az Úr azt kéri tőlünk, hogy váljunk mi magunk szegénnyé, hogy
így szolgálhassuk a szegényeket és mindenkit. Ezért mindegyikünk az első
fokolár egyik szobájának közepére tette mindazt, amiről úgy gondolta, hogy
felesleges a számára. Volt ott tavaszi kabát, egy pár kesztyű, kalap, még egy
szőrmebunda is… Azóta pedig, hogy adni tudjunk a szegényeknek, olyan
vállalatokat alapítottunk, amelyek munkahelyet biztosítanak, nyereséget
termelnek, amit a rászorulók kapnak meg.
Azonban még sokat kell tennünk a szegényekért.
Azonban még sokat kell tennünk a szegényekért.
„Akinek
két ruhája van, az egyiket adja oda annak, akinek egy sincs! S akinek van mit
ennie, ugyanígy tegyen!”
Lehet,
hogy észre sem vesszük, milyen sok kincsünk van, amit a közösbe tehetünk.
Finomítani kell érzékenységünkön, és el kell sajátítanunk bizonyos ismereteket
ahhoz, hogy ténylegesen segíteni tudjunk, hogy megtaláljuk a testvériség
megélésének módját. Adhatjuk szívünk szeretetét, kinyilváníthatjuk baráti
szándékunkat, átadhatjuk örömünket, rendelkezésre bocsáthatjuk időnket,
imáinkat; szóban vagy írásban a közösbe tehetjük belső gazdagságunkat. Vannak
ezen kívül olyan tárgyaink is, mint például táskák, tollak, könyvek, de lehet
pénz, lakás vagy jármű is, amiket rendelkezésre bocsáthatunk. Lehet, hogy sok
mindent összegyűjtünk arra gondolva, hogy egyszer majd szükségünk lesz rá,
miközben környezetünkben valakinek sürgősen éppen arra volna szüksége.
Ahogyan
minden növény csak annyi vizet szív fel a talajból, amennyire szüksége van, úgy
mi is próbáljunk meg csak annyit birtokolni, amennyi nélkülözhetetlen. Jobb, ha
időnként azt vesszük észre, hogy hiányzik valami; jobb kicsit szegénynek lenni,
mint kicsit gazdagnak.
„Ha mindannyian megelégednénk a szükségessel – mondta Szent Vazul –, és fölöslegünket a nélkülözőknek adnánk, nem lenne többé sem gazdag, sem szegény.”
Próbáljuk meg, kezdjünk el így élni! Jézus biztosan nem fog megfeledkezni arról, hogy elküldje nekünk a százszorost; így további lehetőségünk lesz arra, hogy adjunk. Végül pedig azt fogja mondani, hogy amit bárkinek is adtunk, azt Neki adtuk.
„Ha mindannyian megelégednénk a szükségessel – mondta Szent Vazul –, és fölöslegünket a nélkülözőknek adnánk, nem lenne többé sem gazdag, sem szegény.”
Próbáljuk meg, kezdjünk el így élni! Jézus biztosan nem fog megfeledkezni arról, hogy elküldje nekünk a százszorost; így további lehetőségünk lesz arra, hogy adjunk. Végül pedig azt fogja mondani, hogy amit bárkinek is adtunk, azt Neki adtuk.
Chiara
Lubich
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése