XAVÉRI SZENT FERENC
*Javier vára, 1506. április 7. +San-Csao (Kanton
mellett), 1552. december 3.
Ha valaki a baszk származású nemes ifjúnak, Francisco
de Jassu y Javiernek, aki 1530-ban a párizsi egyetemen éppen magiszteri
fokozatot szerzett, azt mondta volna, hogy nevét évszázadokon át emlegetni
fogják az egész világon, lelkének legérzékenyebb pontját érintette volna. Don
Francisco ugyanis büszke ember volt, nagyra tartotta nemesi származását, és
dicsőségre, megbecsülésre vágyott.
És ez a nagyravágyó Francisco 1552-ben, távol a főúri
kastélyoktól és az egyetemi előadótermektől, de még Európától is, San-Csaóban,
egy kis sziklás szigeten, Kína partjai előtt halt meg, miközben szíve minden
vágya az volt, hogy bejuthasson Kínába. Elhagyatottsága ellenére halálhíre
hamarosan bejárta az egész akkori kultúrvilágot, és mindazok, akik hallották a
hírt, szomorkodtak elvesztése miatt. A szomorúságba azonban annál több csodálat
vegyült, minél inkább megismerték ennek az embernek a tetteit. Fél évszázad sem
telt el, és Xavéri Ferencet V. Pál pápa boldoggá, XV. Gergely pápa 1622-ben
szentté avatta. XIV. Benedek pápa 1748-ban India és az egész Távol- Kelet
védőszentjévé tette. 1927-ben XI. Pius pápa a földkerekség minden misszióját
oltalmába ajánlotta, Ferenc tehát a misszionáló Egyház védőszentje lett.
Bármilyen nagyra törő tervei voltak is az ifjú
magiszternek, erre nem számíthatott. Épp azzal lépett e dicsőség útjára, hogy
Krisztus szavától szíven találva -- ,,Mit számít az embernek, ha az egész
világot megnyeri is, de a tulajdon lelkének kárát vallja?'' -- megtagadta
minden földi vágyát, és honfitársa, Loyolai Ignác társaságához csatlakozott,
aki erre a krisztusi mondásra oly sokszor figyelmeztette. Ferenc 1534.
augusztus 15-én, Nagyboldogasszony ünnepén Ignáccal és öt hasonló gondolkodású
társával együtt letette a szegénységi és tisztasági fogadalmat. Azt is
megfogadták, hogy elzarándokolnak a Szentföldre, s 1536 telén útnak is
indultak, hogy ez utóbbi fogadalmukat teljesítsék. Velencében azonban tudomásul
kellett venniük, hogy a törökök az összes Szentföldre vezető utat lezárták.
Velencében 1537. június 27-én szentelték pappá őket, miközben a körülmények
kedvezőbb alakulására várakoztak.
1538 novemberében ott térdeltek Krisztus földi
helytartója előtt, akitől azt kérték, hadd változtassák meg fogadalmukat,
vagyis a szentföldi zarándoklat vállalása helyett fogadalommal kötelezhessék
magukat a pápa iránti tökéletes engedelmességre. Ignác, aki valaha katona volt,
a ,,Jézus Csapata'' nevet találta a legmegfelelőbbnek az új szerzetesrend
megjelölésére, de később fölcserélte a ,,Jézus Társasága'' névvel, amely
kevésbé katonásan hangzott. Azt azonban továbbra is megtartották, hogy a pápa
kívánsága számukra parancs, amelyre semmi körülmények között sem mondanak
nemet, és soha nem fogják a saját szájuk íze szerint magyarázni.
1540 tavaszán III. Pál pápa a Társaságból két személyt
Írországba, másik kettőt Portugál-Kelet-Indiába küldött. Egy testvér helyett,
aki megbetegedett, Xavéri Ferencet Indiába irányította.
Az Indiába készülő flotta 1541 áprilisában futott ki
Lisszabon kikötőjéből. Ferenc nem sokkal előbb egy pápai iratot kapott,
amellyel a pápa Távol-Kelet pápai legátusává nevezte ki. Az utazás tizenhárom
hónapot vett igénybe, beleszámítva a Mozambikban töltött telet is. Ferenc 1542.
május 6-án érkezett meg Goába.
Éppen az esős időszak utolsó hónapja volt, amely miatt
nem indulhatott tovább, de az időt itt sem töltötte tétlenül. Nagyon hamar
észrevette, hogy a portugál tengerészek, katonák, tisztviselők és kereskedők
viselkedése nem sok becsületet szerzett a keresztény névnek. Ezért keresztet
vett a kezébe, és bejárta a város negyedeit, maga köré gyűjtötte a gyermekeket
és a felnőtteket, s katekizmusra tanította őket, prédikált nekik, gyóntatott,
egyszóval mindent elkövetett annak érdekében, hogy a megkeresztelt, de lélekben
elhanyagolt híveket életre serkentse.
Szeptember végén újra hajóra szállt, még mielőtt
társai Mozambikból utolérték volna. A Comorin-fok (az Indiai-félsziget
legdélibb pontja) körül élő gyöngyhalászok közé ment, akik közül 1535--37
között mintegy húszezren megkeresztelkedtek, de jóformán semmi oktatásban nem
volt részük. Ferenc tanította nekik a katekizmust, védelmezte őket a portugál
kereskedők ravaszságával szemben, s vigasztalta és támogatta őket a muzulmánok
rajtaütései alkalmával. Később hasonlóképpen segítette Travancorból a
halászokat, akik közül mintegy tízezret ő maga keresztelt meg. Több mint egy
évet töltött egyszerű, de hívő lelkek között, akiket ,,első szerelmének''
szokott nevezni, s ha missziós útjai során a közelben hajózott, mindig
felkereste őket. Valahányszor új misszionáriusok érkeztek Goába, valakit
hozzájuk küldött. Őt magát legátusi megbízatása elszólította, mert a terület,
amely hozzá tartozott, a Jóreménység fokától (Afrika legdélibb pontja) Kínáig
terjedt.
Így Ferenc állandóan úton volt. 1545-ben Mailapurból
Malakka felé indult, amelyet a portugálok 1511-ben hódítottak el a
muzulmánoktól. Győzelmüket akkor úgy ünnepelték, mint a kereszténység diadalát
az iszlám felett. 1546. január 1-én kelt útra, hogy a ,,Fűszer-szigetek'' néven
ismertté vált Molukka-szigetekre menjen, és segítségére legyen az ott élő
keresztényeknek. Mintegy másfél év múlva tért vissza Malakkára, ahol
meghallotta, hogy a Kínai-tengertől keletre új szigeteket fedeztek föl: Japánt,
a felkelő nap országát.
Ferenc Malakkában találkozott az első japánokkal, akik
itt kerestek menedéket. Magával vitte őket Goába, útközben tanította nekik a
keresztény hitet, és meg is keresztelte őket. Közben megérlelődött benne a
terv, hogy ezzel a három japán kereszténnyel fölkeresi Japánt, hogy ott is
hirdesse az evangéliumot. Ferenc a gyors döntések embere volt: elrendezte
dolgait Goában, és már 1549 áprilisában úton voltak Japán felé. Kísérete a
három japán és két segítő testvér volt, s négy hónappal később a kis csoport
Kagoshimánál partra szállt.
A legenda azt mondja, hogy Ferenc birtokában volt a
nyelvek adományának. Levelei erről mit sem mondanak. Sőt, ellenkezőleg, arról
tanúskodnak, hogy Ferencnek nagy nehézségei voltak a nyelvvel, főleg a japán
nyelv tanulásával. Egyik levelében az áll, hogy negyven napig tartott, amíg
japán nyelven el tudta mondani a tízparancsolatot. Mindehhez járult még, hogy a
tolmácsnak kiválasztott japán keresztény félreértéseivel és rossz fordításaival
sok kellemetlenséget okozott Ferencnek. Ez Japánban különösen súlyos hiba volt.
A japánok ugyanis műveltek voltak, gondosan kidolgozott szokásrendszerük volt,
és sokat adtak a külső formákra. Szívesen hallgatták Ferencet, de vitatkoztak
vele, és nem voltak hajlandók az új hitet könnyen elfogadni. Még nehezebb volt
a boncok térítése, főképp amikor Ferenc erkölcsi életüket kezdte kifogásolni.
Nem kellett sok idő, és a boncok a legnagyobb ellenségei lettek.
Ebből következően Kagoshimában nem tudott nagy
eredményeket elérni. Így a következő évben továbbment; az volt a terve, hogy
fölkeresi Mlyakot, hogy találkozzék a császárral és shogunjával (hadvezérével).
Itt azonban újabb csalódás érte, amennyiben a császár puszta bábnak bizonyult,
shogunja pedig csecsemőnek: az igazi hatalom a földbirtokosok kezében volt.
E fölismerést Ferenc kihasználta, mert visszafelé
jövet Yamagusiban -- aboncokkal és a tudósokkal folytatott hosszas viták
eredményeként - - sikerült egy kis szigetet alkotnia, s megnyernie Bungo herceg
barátságát. Amikor ellátogatott hozzá, minden lehetséges ruhadarabot és
jelvényt magára vett, ami mint pápai legátust megillette.
Ferenc összességében két évet töltött Japánban. Ez idő
alatt mintegy ezerötszáz embert keresztelt meg. Meglehetősen kis szám ez a
másutt megkeresztelt tömegekkel szemben, de ez a kis eredmény vezette el
Ferencet a fontos felismerésre: egy olyan magas kultúrájú országban, mint
Japán, a missziót másként kell irányítani, mint a műveletlenebb népek körében.
Alkalmazkodni kell, ismerni kell a nyelvet és az érintkezési formákat: Japánnak
nagyon művelt és jól képzett misszionáriusokra van szüksége.
Ferenc azt is fölismerte, hogy Japán a kínai kultúra
örököse. A forrásokat tehát Kínában kell keresnie azokhoz az értékekhez,
amelyeket Japánban annyira megcsodált. Ezért ébredt föl benne a vágy, hogy
Kínába eljusson, s ott is evangelizálhasson.
Ezzel a szándékkal indult vissza 1551 novemberében
Goába, ahol 1552 februárjában kötött ki. Itt súlyos feladatok vártak rá,
amelyeket mint az újonnan alapított indiai jezsuita provincia vezetőjének
kellett megoldania. Éjjel-nappal dolgozott, hogy minél előbb Kínába
indulhasson. Április 17-én már újra úton volt. Malakkából egy portugál
kereskedő segítségével akarta elérni célját, a malakkai kormányzó azonban
ellenezte a tervet. Féltette a portugálok kereskedelmi kapcsolatait attól, hogy
egy külföldi titokban behatoljon az idegenek előtt szigorúan lezárt Kínába. Ferenc
ekkor elhatározta, hogy egyedül utazik tovább. Augusztus vége körül érte el
Kanton közelében a kis San Csao sziklaszigetet, amelyen át be akart jutni az
országba, ha másként nem, hát egy csempész dzsunkáján. A kínai azonban, akivel
Ferenc megegyezett, cserbenhagyta. A portugál kereskedők a tél közeledtével már
majdnem mind elhagyták a szigetet, Ferenc pedig ott maradt egyedül.
Ebben az elhagyatott, reménytelen helyzetben Ferencet
láz támadta meg, és szervezete a hosszú utazások és a kíméletlen munka után már
nem volt ellenálló. 1552. november 3-án a reggeli órákban meghalt.
Xavéri Szent Ferenc a jezsuita misszió tulajdonképpeni
megalapítója, ugyanakkor az újkori misszió történetének legnagyobb alakja is
volt. Sok kérdésben -- mert elsőként szerzett személyes tapasztalatokat --
alapvető fölismerései voltak. És a példája ezreket vonzott maga után a
missziókba.
Ünnepét 1623-ban, a szentté avatását követő évben
fölvették a római naptárba, december 3-ra.
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, ki Xavéri Szent Ferenc igehirdetésével sok
népet térítettél az igaz hitre, kérünk, add, hogy híveid lelkében ugyanolyan
buzgó hit éljen, mint őbenne, és Egyházad mindenkor örvendhessen gyermekei
sokaságának!
Példája:
tanulj, légy szorgalmas!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése