Magyar Schönstatti Fiúmozgalom: Hogyan válaszoljunk keresztényként korunk kihívásaira?
Az idén 25 éves Magyar Schönstatti Fiúmozgalom együttgondolkodásra hívott december 18-án a Párbeszéd Házába. Stefan Strecker és Frank Riedel németországi Schönstatt-atyák vezetésével korunk kihívásaiból kiindulva fogalmazták meg a a keresztények feladatait, lehetőségeit társadalmunk formálásában.
Az
idén 25 éves fennállását ünneplő Magyar Schönstatti Fiúmozgalom meghívására
gyűltek össze a budapesti Párbeszéd Háza nagytermében a Schönstatt-család fiú-
és a lánymozgalmának tagjai Pater Stefan Strecker és Pater Frank Riedel, a
Schönstatt-atyák európai provinciájának vezetőségi tagjai előadására és a
Schönstatt Mozgalom alapítására emlékező hagyományos, minden hónap 18-án
tartott közös szentmisére.
Stefan
Stecker korunk kihívásaival foglalkozó előadása a keresztények társadalmi
szerepvállalását és az egyház feladatait középpontba állítva számos kérdést
fogalmazott meg: Mi a kereszténység üzenete korunk számára? Keresztényként
milyen feladataink vannak világunk szolgálatában? Milyen hozzáállással tud
hozzájárulni a kereszténység társadalmunk formálásához és hogyan válaszoljunk
keresztényként korunk eseményeire?
A
keresztény szerepvállalás irányát minden korban az evangélium határozza meg,
mely a szabadság üzenetével fordul oda az emberhez – fogalmazta meg Stecker
atya. Krisztusban szabadok vagyunk, és bár meghalunk, bár vannak korlátaink és határaink,
mégis szabadok vagyunk az élet teljességére. Ezt az istengyermekségben nyert
szabadságot helyezte a középpontba a Schönstatt Mozgalom alapítója, Josef
Kentenich atya is, válaszolva a rá bízott fiatalokban tapasztalt mély
szabadságvágyra. Kentenich atya szerint a szabadság az a tér, melyben az ember
növekedni tud.
A kereszténység
ezen üzenete minden korban érvényes, de mindenkori értelmezése kemény munka, az
adott kor kultúrájának és társadalma szabadságfelfogásának függvénye. A
keresztények feladata, hogy újra és újra reflektáljanak arra, mit jelent a
szabadság Jézus Krisztusban, és párbeszédet folytatva a társadalommal, a
különböző álláspontok ütköztetésével fogalmazzák meg értelmezését.
Stefan
Stecker Európa jelenkori történetének három, szabadságfogalmunkat alakító
történését, korszakát emelte ki.
A
kommunizmus kollektivista felfogása az emberi személyiség eszményével szemben a
tömegemberséget hirdette, míg a kereszténység a személyiség kiteljesedését
célozza, növekedésének útját a kapcsolatokban látja.
A II.
vatikáni zsinat olyan egyház képét vetítette elénk, melyben az ember teret kap
növekedni.
Az
Európai Unió megalapításakor pedig, melyben meghatározó szerepet játszottak
keresztény meggyőződés szerint élő politikusok – Robert Schuman és Konrad
Adenauer példáját emelte ki az előadó – a szabadság újraértelmezését adták. E
szerint a szabadság igényli a népek, államok közti kiengesztelődést, az
igazságosságot, a szociális érdekek kiegyenlítését. Demokratikus jogállamok
születtek, melyek értékközpontú társadalmakként határozták meg magukat. „Hiba
lenne szentté avatni ezeket a demokratikus jogállamokat, de keresztényként
üdvözölnünk kell, hogy keresztény értékek alapjára épülnek. Ugyanakkor tudnunk
kell, hogy szabadságunk modellje nem az állam és a vallás egysége, ez a
középkor világa. Ma a szabadság abban áll, hogy különböző kultúrák és vallások
együtt tudnak-e élni egy társadalomban. Ma az állam feladata védeni a pluralizmust,
felelősséget vállalni az emberi jogokért.
Saját
munkás-paraszt gyökerekkel rendelkező családja – két nagybátyja választotta a
papi pályát, kettő hivatásos politikus lett – azt a tanítást adta tovább, hogy
katolikusként kötelesség részt venni minden demokratikus választáson és csak
demokratikus elkötelezettségű pártokra lehet szavazni. Stefan Stecker is ezt
fogalmazta meg a fiatalok számára: a keresztény embernek részt kell vennie a
társadalom formálásában.
Hogyan
tegye ezt a keresztény és az egyház? Legfontosabb feladatuk az emberi élet
szolgálata. A vallás számára a legnagyobb érték az élet, ahol ez nem elsőrendű,
ott nem beszélhetünk vallásról. A vallásnak a konkrét értelemben kell
szolgálnia az életet, az adott élethelyzetben kell utat mutatnia, legyen ez
akármennyire összetett és bonyolult. A kereszténység ereje abból fakad, milyen
módon tudja szolgálni az életet, tudja-e az élő kapcsolatot képviselni úgy,
hogy nem a tanítást helyezi az első helyre – hangsúlyozta az előadó. XVI.
Benedeket idézte: annyi út van Isten felé, amennyi ember. A keresztény
igazságot mindig személyes szinten kell értelmezi, az evangélium igazsága
mindig „Te”, mindig személy: Jézus Krisztus, vele akarok kapcsolatba kerülni,
őt akarom ismerni. Ugyanígy kell viszonyulnom az emberekhez és önmagamhoz is.
Perspektívát pedig a kapcsolat minősége ad.
Az
egyház feladatát ugyancsak XVI. Benedeket idézve fogalmazta meg: az egyház
évszázadokon át parancsolatok és tiltások nyelvén beszélt. Ma azt kell
megtanulnia, hogyan szólíthatja meg az embereket, „felajánlva” nekik a
keresztény üzenetet. XVI. Benedek megadta ehhez a teológiai alapvetéseket,
Ferenc pápa pedig megmutatja a konkrét utat. Nem fél a másként gondolkodókkal
való vitától, de nem fél attól sem, hogy kimondja a kereszténység válaszait.
A hit
és értelem nem áll ellentétben egymással, ellenkezőleg, kölcsönösen egymásra
vannak utalva. Csak az értelem adta érvekkel tudunk párbeszédet folytatni, de a
párbeszéd célja nem a másik meggyőzése, hanem a kapcsolat fenntartása, egymás
kölcsönös tisztelete, s eredménye a keresztény értékek újraértelmezése.
Hagyományosan
így vélekedünk: először volt a teremtés, aztán a megtérés, végül a megváltás.
Ma – ha a meghívás talaján állunk – első a teremtés, amit másodikként a
szeretetből való megváltás követ, amire az ember válasza a megtérés. A
megváltottság tudata erőt ad, az ember másként él az istengyermekség tudatában.
Ha saját erősségeinek tudatában van az ember, sokkal dinamikusabban tanul. Nem
a problémáimmal kell tisztában lennem, hanem az erőforrásaimmal. Ezt a
perspektívát adja a kereszténység – fogalmazta meg a feladatot az előadó.
Végül
arra figyelmeztetett: a munkát mindig magunkon kezdjük, mindig abból a
perspektívából, hogy meg vagyok váltva, erőt merítve a hit közösséget teremtő
kapcsolati hálójából.
Az
előadás után a résztvevők közösen ünnepeltek a szentmisében. A szónok, Frank
Riedel atya személyes valomásba ágyazta az irgalmasság szentéve üzenetét:
„Szüleim háza kulcsát mindig magamnál hordom, holott ritkán járok haza. A kulcs
számomra azt az érzést hordozza, mindig otthon vagyok náluk. Pedig nincs is rá
szükségem, mert szüleim általában már az ablakból látják, hogy jövök, s
kinyitják nekem az ajtót, s ölelő karjuk fogad.” Fontos, hogy magunk
előtt tudjunk nyitott kapukat, hogy olyan helyekre léphessünk be,
ahol otthon vagyunk, ahol biztonságot, szabadságot kapunk, s ennek erejével
léphetünk rá az útra. Tudnunk kell, hogy Isten felé nincsenek zárt ajtók, és
mindig ad számunkra megnyíló utakat, akkor is, ha ezt nem vesszük észre
– fogalmazta meg.
Útmutatásul
az előadáshoz kapcsolódva Kentenich atyát idézte: Fülünk legyen Isten szívén,
kezünk a kor pulzusán!
A
Magyar Schönstatti Fiúmozgalom
A
Schönstatt Mozgalom német gyökerű katolikus lelkiségi mozgalom. Ennek a
lelkiségnek része a magyar fiúmozgalom is, mely immár 25 éve van jelen
hazánkban. A kezdeti évek után, mikor az első résztvevők oly ankorba értek,
hogy tudtak és akartak is segíteni a vezetésben és a szervezésben, a
fiúmozgalom elkezdett a fiatalok ügye lenni, s ez ma sincs másképp: egyetemista
korú fiatalok irányítják, alakítják a mozgalom életét.
Legfontosabb programjai a nyári táborok, a régiós, illetve budapesti
csoportok, illetve a mélyebb elköteleződés felé mutató Vértező. A testi-lelki
egészséget szem előtt tartó nevelés, a természetes, külsőségek nélküli, mély
lelkiség, a kötetlen, változatos programok által sokakat elérünk. A schönstatti
pedagógiában kiemelt szerephez jut az önnevelés, a felelősség és a személyes
elköteleződés, de elsőre legtöbben talán mégis a színes, jó hangulatú társaság
miatt ragadnak itt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése