Márton Áron püspök újévi beszéde
Az alábbiakban teljes terjedelmében olvashatják Márton Áron püspök 1947. január 1-jén, a gyulafehérvári székesegyházban elhangzott beszédét, melyet a Gyulafehérvári Római Katolikus Egyházmegye honlapján tettek közzé.
Rosszak
az idők, mert rosszak az emberek...
Gondok
és aggodalmak között lépjük át az új esztendő küszöbét. És ez már a nyolcadik
újév napja, amely szenvedések és rossz sejtelmek komor hangulatával köszönt
reánk.
A
háborút hivatalosan felszámolták. A nagy csatatereken nem zajlik a véres torna,
s nem ugatnak a vérszomjas acélkutyák. Egyes népek hozzá is fogtak, hogy a
véres iszapot, hullákat és üszkös romokat eltakarítsák. De a lelkekben még
nyugtalanság remeg. Az emberek az új év küszöbéről bizalmatlanul kémlelik az
elkövetkezendő események jeleit. És bizalmatlanul, gyanakodva figyelik
egymásban is, hogy ki a jó barát és ki az ellenség. Helyénvaló és fölötte
időszerű tehát, hogy megkérdezzük: Honnan van ez a kínzó bizonytalanság?
„Rosszak
az idők, mert rosszak az emberek – mondotta a Szentatya egyik minapi
beszédében. – Az embereknek kell megjavulniuk, hogy jóra forduljanak az
idők.”
A
beomlott ház romjain
A
keresztény ember tehát úgy látja, hogy a bajok oka nem a külső körülményekben
van, hanem az emberi lélekben. Így látják ezt egyébként a világ bölcsei is,
akik az emberiség és a keresztény kultúra sorsáért aggódva felelősségtudattal
és segítő szándékkal vizsgálják a világválság mélyebb okait. Egyhangúan
állítják, hogy az ember láthatatlan világában, érzéseiben és gondolkozásában
ment végbe olyan változás, mely megrontotta a világ külső rendjét is. Az ember
döntötte ki a társadalmi élet tartóoszlopait és borította magára a házat. Most
a beomlott ház romjain ülve tapogatja a sebeit, s azon töpreng, hogy kezdje el
a romok eltakarítását és az új épület építését.
De:
hogy jutottunk ide? Az ember gondolkozását ki vagy mi befolyásolta és
változtatta meg annyira, hogy botorul, vak Sámson módjára magára ontsa a saját
házát? Ki a felelős?
A
folyamat századokkal ezelőtt indult, és több irányból ásta alá az élet
alapjait. A kialakult szerencsétlen helyzetért és gyászos következményeiért
pedig a modern írástudók, törvényhozók és farizeusok a felelősök.
Az
írástudók árulása
Felelős
az a természettudományos irányzat, mely elég lelkiismeretlen és komolytalan
volt, hogy kétes értékű tudományos feltevések, ún. hipotézisek alapján az ember
isteni származását tagadásba vegye. Az igazi nagy tudósok alázattal térdeltek
le Isten nyomai előtt, melyeket a természet nyitott könyvében mindenütt
felfedeztek. Akadtak azonban olyanok is, akik meghamisították a nagyok
gondolatait, a meghamisított gondolatokat katedrákról és népszerűsítő
füzetekkel kidobták a tömeg közé, s ezzel a méreggel az Istenhez vezető
legfinomabb hajszálgyökereket rothasztották el.
Felelős
az a bölcselet és pedagógia, mely a kereszténység egyik legnagyobb hittételét,
az eredeti bűn létezését letagadta. Több mint kétszáz éve tartja magát –
ellentétben a keresztény tanítással – egy olyan felfogás, hogy az ember rossz
hajlamok nélkül, jónak születik, s ha elromlik, ennek a kedvezőtlen
körülmények, az úgynevezett környezet az oka. Hiába mondott ellene ennek a feltevésnek
maga az élet, hiába cáfolta meg bűnökkel és gaztettekkel a mindennapi
tapasztalat, felelőtlen társadalomtudósok és nevelők még hangosabban hirdették
az ellenkezőjét, s a nyárspolgár, akinek a napi bűnözés úgyis kényelmetlenül
nyomta a lelkiismeretét, szívesen elhitte a színes hazugságot, hogy a bűneit
áttolhassa a körülményekre.
Felelős
az az irodalom, mely az említett tudományok szólamait és féligazságait
lefordította a tömegek nyelveire, s könnyed, regényes és elbeszélő formában
továbbadta, és a könnyelműséget és felelőtlenséget széles körök életfelfogásává
tette.
Felelős
az a művészet, amely – követve az irodalmat – szakított az óriás elődök nagy
hagyományaival, s a kereszténység természetfölötti tényeinek és időtlen
gondolatainak – a művészet egyetlen méltó tárgyának – a megfogása helyett ereje
legjavát és hatalmas tömegnevelő lehetőségeit a testiség, s a bűnös és
kicsinyes és szellemtelen polgári élet ábrázolására pazarolta.
Felelősek
az államok, melyek – szintén engedve annak a korszellemnek, melyet a tudomány,
bölcselet, irodalom és művészet szuggeráltak – törvényeikkel egymásután
lazították meg a legnagyobb erkölcsi kötelékeket. A felvilágosultság és a
helytelenül értelmezett szabadság nevében egymás után szabadították fel az
állhatatlan házasokat a házasság felbontására, a lelkiismeretlen szülőt a
gyermek elhagyására, az erőset a gyenge elnyomására, a gazdagot a szegény
kihasználására, a többségi népet a kisebbségi nép, a többségi állampolgárt a
kisebbségi állampolgár, egyik fajt a másik faj, sőt: egyik vallást a másik
vallás üldözésére.
Felelős
az a képmutató társadalom, mely az államok keresztény és erkölcsellenes
törvényeit megtapsolta és elfogadta. Kereszténynek mondotta magát, vasár- és
ünnepnapokon kegyes arcot öltött, hithűségével a kaporból és mentából tizedet
fizető farizeusmódján kérkedett. De élete a valóságban pogány élet volt:
templom után és a hét többi napjain nyugodtan elkövette a maga uzsoraüzleteit,
elhelyezte a rágalmazó megjegyzéseit; szalonjaiban és kaszinóiban vitatta a házaséletről
vallott felfogást, szórakozásaival, szabados életmódjával és felelőtlen
közéleti szereplésével megtagadta a keresztény elveket.
Megalkuvók
a papi palástban
És –
végül, de nem utolsósorban – felelősök azok a vallások és azok az egyháziak,
akik a mindenkori hatalom előtt szolgalelkűen meghajoltak, ma ennek, holnap az
ellentétes irányzatnak az uszályába kapaszkodtak, az igazság és a nagy erkölcsi
törvények védelméről gyáván lemondtak, a hatalom törvénytelenségeinél
asszisztáltak; akik a korszellemmel mindig kiegyeztek ötven százalékra, a maguk
hűtlen és elvtelen magatartásának az igazolására mindig olyan mentségeket
találtak ki, hogy az igazságba és az erkölcsbe vetett hitet és az erkölcsi
tekintély hitelét a hűséges és jó szándékú hívek lelkében is megölték.
Ezeknek
a szellemi és erkölcsi árulásoknak, ennek a nagy aposztáziának a következménye
a mai ember tragédiája. Amilyen mértékben fordult el Istentől és törvényeitől,
olyan mértékben tompult el a lelkiismerete. Az ellentmondások és következetlenségek
úgy megzavarták az erkölcsi érzékét, hogy már nem tesz, és maholnap nem is tud
különbséget tenni a jó és a rossz, az igaz és a hamis, a megengedett és a meg
nem engedett, a tisztességes és a tisztességtelen, a becsületes és a becstelen
cselekedetek: az erény és a bűn között. Eltűnt a jog és az igazság tisztelete,
és eltűnt a szeretet. Helyettük az erőszak, az önzés és a hazugság vette át az
uralmat a társadalmi élet fölött. Ami nem megy csellel, hazugsággal vagy
megtévesztéssel, azt megveszik pénzzel, vagy kikényszerítik erőszakkal.
Lelkiismeret-furdalások, erkölcsi gátlások nem feszélyezik sem a kicsiket, sem
a nagyokat.
Az
élet ítélete
Az
élet nem sokat törődik a politikusok, még a tudósok fecsegésével és
képzelődésével sem, amíg az fecsegés és képzelődés marad. De ha a fecsegő ember
a képzelet világából leszáll a földre, s a gondolatnak, mely az agyában
született, testet akar adni, az élet azonnal felmozdul s összetöri a képzelet
legcsillogóbb építményét is, ha az nem illeszkedik bele az Isten által megállapított
rendbe.
Így
törte össze a szuverén valóság azokat a rendszereket, elképzeléseket, eszméket,
amelyekért a mai ember lelkesedett, s amelyek gazdasági, társadalmi, politikai
életét irányították. Mindenik a teljes boldogságot ígérte, s ma örülnünk kell,
hogy az emberi életnek és a kultúrának legalább egy részét megmenthettük a
történelem legvéresebb háborújától. Mindenik a szabadság varázsos igéjével
toborozta a tömegeket a maga táborába, s ma bilincsekben vergődik az emberi
gondolat is.
Vagy...
vagy...
Isten
időnként alkalmat ad, hogy az emberi életnek és az Isten által megállapított
rendnek, a látható és a láthatatlan világnak az összefüggését a saját
szemeinkkel lássuk, szinte kézzel kitapintsuk. A most élő nemzedékeknek
megadatott ez az alkalom. Ma a fájó élet ezer hangon sikoltozza az apostol
kérdéseit: „Mi része van az igazságosságnak a gonoszsággal? Vagy mi társulása a
világosságnak a sötétséggel? Vagy mi egyessége Krisztusnak Béliállal? Vagy mi
része a hívőnek a hitetlennel?” (Vö. 2 Kor 6, 14–16). Az események feltárták a nagy
hazugságok és ellentmondások összes veszélyeit, s a világ vezetői roskadoznak a
kérdések megoldásának és a veszélyek elhárításának a súlya alatt. S mi még
kérdezni is alig merjük, hogy mi következhetik, ha ennek a nemzedéknek sem lesz
elég bátorsága elválasztani a világosságot a sötétségtől, az igazságot a
hazugságtól, a hitet a hitetlenségtől, Krisztus ügyét a Béliál ügyétől? ...
Új
élet: igazságban és szeretetben
„Az
embereknek kell megjavulniuk, hogy jóra forduljanak az idők” – ez az idők
parancsa, és ez számunkra az újévi feladat. Elpogányodtunk, s pogány
szenvedések szakadtak reánk. Hűtlenek lettünk az igazsághoz, s
igazságtalanságokat kellett elszenvednünk minden nap. A szeretetet régen
elfeledtük, s önző, könyörtelen emberekkel van nap nap után dolgunk. Komolyan
kell tehát vennünk és szó szerint meg kell tartanunk mindazt, amit Isten
egyszülött Fia kihirdetett és az Anyaszentegyház az Ő nevében tanít. A világ
lealjasodott szellemével egy emelkedett lelkületet kell szembeállítanunk. A
hétköznapok jelentéktelen feladataiban is az igazságot és a szeretetet kell
érvényre juttatnunk. Vagyis: újból keresztényeknek kell lennünk ízig-vérig,
hogy emberekké nemesedjünk, a földön emberi életet élhessünk, és Isten áldására
méltók legyünk.
Ezekkel a gondolatokkal kívánok Tisztelendő Testvéreimnek, kedves
Híveimnek és minden embertársamnak az Úr Jézus nevében boldog új esztendőt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése