Pápai Lajos püspök újévi körlevele
A győri megyéspüspök újév napjára írott, a Győri Egyházmegye templomaiban elhangzott körlevelét olvashatják.
Kedves
Testvérek!
Szentatyánk,
Ferenc pápa tavaly december 8-án a római Szent Péter-bazilikában megnyitotta az
Irgalmasság Rendkívüli Szentévét. A következő vasárnap pedig a katolikus Egyház
minden székesegyházában – így Győrben is – megnyílt a szent kapu, elkezdődött a
szentév.
Az
isteni irgalmasságról való elmélkedés ma különösen is időszerű. Szent II. János
Pál pápa második enciklikáját (Dives in Misericordia) e témának
szentelte. Mikor az enciklikát bemutatta 1980. november 30-án, Advent I.
vasárnapján, a következőket mondta: „(az enciklika) legfőbb célja, hogy az
Isten szeretetére emlékezzen és emlékeztessen, amely Krisztus egész messiási
művében megnyilvánult, világra jövetelétől a kereszthalálig és feltámadásáig.
[…] Az Egyháznak és a világnak szüksége van az irgalomra, amelyben testet ölt a
szeretet, amely erősebb – bűnnél és mindenfajta rossznál, amely az embert földi
élete folyamán behálózza.” Ebben az enciklikában a pápa mindenekelőtt kiemelte,
hogy napjaink kultúrájában feledésbe merül az irgalmasság. Korunk embere
„megpróbálja, hogy az emberi szívből kiirtsa és az életből kiiktassa az
irgalmasság gyakorlatát is” (Ferenc pápa Misericordiae Vultus kezdetű
bullája, 11.p. – a továbbiakban: M.V.). A modern ember, aki soha nem
látott tudományos és technikai fejlődése jóvoltából hatalma alá vetette a
földet, úgy gondolja, hogy a föld feletti uralom „nem hagy helyet az
irgalmasságnak…” (M.V. 11.p.) A diktatúrák világa ezt világosan
megmutatta nekünk, és ma, a „relativitás diktatúrájának” korában is
tapasztaljuk, hogy az uralom vágya és igénye nem hagy helyet az irgalom
számára. Szent II. János Pál szerint: „…kortársaink nagy részének meglátása
szerint az irgalmasság igen nagy veszélyben forog. Krisztus misztériuma […]
arra is szólít, hogy hirdessük az irgalmat, mint a könyörülő Isten Krisztus
misztériumában bemutatott szeretetét” (M.V. 11.p.).
Ferenc
pápa Misericordiae Vultus bulláját e szavakkal kezdi: „Jézus Krisztus
az Atya irgalmasságának az arca” (M.V. 1.p.). Minden Isten, az Atya
szeretetével és szeretetéből fakadó irgalmasságával kezdődik. Aquinói Szent Tamás
szerint: „az irgalmasság gyakorlása isteni tulajdonság, melyben különösen
megmutatkozik mindenhatósága” (M.V. 6.p.). Ugyanezt a gondolatot
fogalmazta meg szépen Nagy Szent Leo pápa is (+461), mikor arról írt, hogy
létezik Istenben „egy lehajlás, ami irgalmas, de ami nem a hatalom hiánya”
(„Inclinatio fuit miserationis, non defectio petestatis”). „»Isten a szeretet«,
írja Szent János első levelében (1Jn 4,8.16), és ez a szeretet vált
láthatóvá és tapinthatóvá Jézus egész életében. Benne minden az irgalmasságról
szól; benne semmi nincs együttérzés nélkül” (M.V. 8.p.). Ha Isten, az
Atya csak az igazságosságot nézné, mindnyájan méltatlanok lennénk barátságára.
Az Isten szeretete minden elképzelésünket felülmúlja, és irgalmas irántunk.
Ahogy
Szent II. János Pál írta: „Isten […] az irgalmasság és a szeretet teljessége,
mégpedig úgy, hogy az igazságosság a szeretetre épül, a szeretetből következik
és arra irányul. Krisztus szenvedésében és halálában […] az abszolút
igazságosság azért mutatkozik meg, mert Krisztus az emberi nem bűneiért viseli
a szenvedést és a halált. […] De ez a fajta igazságosság, amely teljes
egészében Isten »mértéke szerinti« igazságosság, a szeretetből születik, még
pedig az Atya és a Fiú szeretetéből; és teljes egészében a szeretetben hozza gyümölcsét”
(Dives in Misericorida 114.p.).
Isten
irgalmassága, amint megtapasztalhattuk Jézus Krisztusban, folytatódik Krisztus
testében: az Egyházban. Ferenc pápa ezt írta: „Mennyire szeretném, ha a
következő éveket áthatná az irgalmasság, hogy mindenki találkozhasson Isten
jóságával és gyöngédségével! Mindenkihez – hívőkhöz és távolállókhoz is –
jusson el az irgalmasság balzsama, ami Isten már köztünk jelen lévő országának
jele” (M.V. 5.p.).
A
szentév egyik célja, hogy az Egyház is úgy jelenjék meg a világban mint Isten
irgalmasságának a jele. „Az Egyház egész lelkipásztori tevékenységét át
kell(ene) hatnia a hívők felé forduló gyöngédségnek; egyetlen igehirdető szava,
és a világ felé közvetített tanúságtétele sem nélkülözheti az irgalmasságot” (M.V.
10.p.). S a Szentatya idézi II. János Pál enciklikájából, hogy „Az Egyház akkor
él hiteles életet, amikor vallja és hirdeti az irgalmasságot, […] és amikor az
embereket az Üdvözítő által őrzésre és osztogatásra rábízott irgalmának
forrásaihoz vezeti.” (M.V. 11.p.) S ezek közül a források közül az
első és legfontosabb a bűnbocsánat szentsége: a szentgyónás.
Az
Egyházon belül minden egyes keresztény ember kell, hogy az isteni irgalmasságot
sugározza és jelezze hívők és hitetlenek felé. Ez azzal kezdődik, hogy mi magunk
döbbenünk rá először, hogy Isten irgalmas hozzánk is. Hogy „úgy szerette a
világot, hogy egyszülött Fiát adta oda érte”. Hogy Isten Fia irgalmasságában
értem is meghalt. Ez a szeretetből fakadó isteni irgalmasság bátorítson fel
arra, hogy az Istenhez forduljak, és bocsánatát kérjem.
A
Szentatya, Ferenc pápa gyakran ismételgeti, hogy Isten soha nem fárad bele
abba, hogy megbocsásson, csak mi fáradunk bele, hogy bocsánatot kérjünk. Az
irgalmasság szentévében az első lépés a miénk: „felkelek és Atyámhoz megyek!” A
jó szentgyónás – az új élet kezdete.
Aztán
a Szentatya figyelmeztet arra, hogy fedezzük fel a csend értékeit, hogy
meghallgassuk a hozzánk intézett Szót, az Isten Szavát. Imádság, elmélkedés, a
Szentírás egyéni és közös olvasása segít ebben. Megnyitottuk a szent kaput, s
ez arra is figyelmeztet, hogy zarándokolni kell, hogy ezt átléphessük. Az ember
homo viator, s a zarándoklat erőfeszítést és áldozatot is kíván. S ez
a zarándoklat kell, hogy a megtérésre késztessen minket. Majd külön is felszólít
minket a Szentatya, hogy
1. ne
ítéljünk és ne ítélkezzünk,
2.
tudjunk megbocsátani, és megajándékozni megbocsátásunkkal és szeretetünkkel
másokat.
Életünk
zarándokútján Isten segítsége abban áll, hogy „elfogadtatja velünk jelenlétét
és közelségét” (M.V. 14.p.).
A
Szentévben Ferenc pápa figyelmünkbe ajánlja az Egyház hagyományos tanítását az
irgalmasság testi és lelki cselekedeteiről. Az irgalmasság testi cselekedeti
mindig jelen voltak az Egyházban intézményes szinten is, például: kórházak,
öregotthonok, kallódó fiatalok mentése, stb. Ma is vannak ilyen intézményes
segítségek, például: egyházi karitász, gyűjtések. De a keresztény ember itt nem
állhat meg: mindig meg lehet találni a lehetőséget a konkrét, személyes
segítésre is. Az irgalmasság lelki cselekedetei még inkább személyes jellegű
jócselekedetek: jó tanácsot adni bizonytalanoknak, inteni a bűnösöket,
vigasztalni a szomorkodókat, megbocsátani, elviselni kellemetlen embereket,
imádkozni élőkért-holtakért. Keresztes Szent János OCD misztikust idézi a
Szentatya: „Az élet alkonyán a szeretet alapján ítéltetünk meg.” Külön is
kiemeli a Szentatya a búcsú jelentőségét.
Sokan
nem értik az Egyház búcsúgyakorlatát, és Istenhez méltatlan büntetést, illetve
büntetéselengedést látják benne. Mintha az üdvösséget meg lehetne vásárolni
imádsággal, jócselekedettel. A valóság azonban az, hogy Isten nem ró ki
cselekedeteinkre, magatartásunkra külön büntetést. A bűn magában hordja
büntetését. Így, mikor valaki halálos bűnt követ el, elszakítja magát Isten
szeretetétől. S a kárhozat pont azt jelenti, hogy Istentől megfosztva, magába
zárva marad valaki örökre. Isten a bűnbánónak a szentgyónásban újra felajánlja
szeretetét és barátságát. De ezután is, ahogy a Szentatya írja: „a bűneink
által magatartásunkban és gondolatainkban hagyott negatív lenyomat megmarad”.
A
búcsú bűneinknek – még a megbocsátásuk után is – megmaradó nyomait tünteti el.
A Szentatya így írja: „Isten irgalma még ennél is erősebb. Az Atyától nyert
búcsúvá-megbocsátássá válik, mely Krisztus Jegyesének (az Egyháznak)
közvetítésével érkezik a bocsánatot nyert bűnöshöz, megszabadítja a bűn
következményének minden maradványától, és készségessé teszi arra, hogy
szeretettel cselekedjen, és inkább a szeretetben növekedjék, mint hogy
visszaesne a bűnbe” (M.V. 22.p.). Búcsút mindenki – már a kegyelem
állapotában – elnyerhet saját maga számára, de felajánlhatja a megholtakért is.
Kedves
Testvérek!
„Gondolataink
most az Irgalmasság Anyja (a boldogságos Szűz Mária) felé fordulnak. […] Máriát
az Atya szeretete öröktől fogva arra készítette, hogy a Szövetség Szekrénye
legyen Isten és az emberek között. […] Mária tanúsítja, hogy Isten Fiának
irgalmassága határtalan, és kivétel nélkül mindenkihez eljut. Forduljunk hozzá
a Salve Regina ősi és mégis mindig új imádságával, hogy bele ne
fáradjon irgalmas szemeit felénk fordítani, és tegyen méltóvá bennünket Fiának,
Jézusnak, az irgalmasság Arcának szemlélésére” (M.V. 24.p).
Ámen.
Győr,
2016. január 1.
Dr. Pápai
Lajos győri megyéspüspök
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése