Az Irgalmasság Szent Éve 283.
Az
első látomás
„Én, János, a királyságban és a türelmes várásban testvéretek Jézusban,
és az üldöztetésben társatok, a Patmosz nevű szigeten voltam, az Isten szava
miatt, és Jézus tanúságtétele miatt. Az Úr napján elragadtatásba estem. Hátam
mögül, mint valami harsona, megszólalt egy hang: „Amit látsz, írd le egy
könyvbe, és küldd el a hét egyháznak: Efezusba, Szmirnába, Pergamonba,
Tiatírába, Szárdeszbe, Filadelfiába és Laodiceába” (Jel 1,9-11) János apostol
az Úr Jézus keresztje mellett állt a Fájdalmas Anya, Mária közelében. „Jézus
keresztje alatt ott állt anyja, anyjának nővére, Mária, aki Kleofás felesége
volt, és Mária Magdolna. Amikor Jézus látta, hogy ott áll az anyja és szeretett
tanítványa, így szólt anyjához: Asszony, nézd, a fiad! Aztán a tanítványhoz
fordult: Nézd, az anyád! Attól az órától fogva a házába fogadta a tanítvány’
(Jn 19,25-27) Gondját viselte nagy tisztelettel. Amikor a Szűzanyát Fia élő
testével együtt mennybe vitte, János egyrészt írhatta a negyedik evangéliumot,
másrészt megindult Jeruzsálem ostroma az állandó lázongások miatt és Titusz
római hadvezér bevette a várat 70 körül. Az egész zsidóságot szétszórták idegen
népek közé, Pétert Rómában keresztre feszítették a Néró császár parancsára
kirobbant első keresztényüldözés áldozataként ott, ahol most a sírja fölött a
Vatikáni bazilika áll, saját kérésére fejjel a föld felé. Pált pedig mint
„Római polgárt” karddal lefejezték. Később, az utolsó még életben maradt János
apostolt is Rómába szállították, hogy ott óriási tömeg szemeláttára olajba főzzék,
és ezzel elintézettnek mondhassák a rómaiaknak: Íme, Róma győztes a
kereszténység fölött. Amikor a hatalmas tömeg szemeláttára az aggastyán
apostolt a sokáig forralt olajba dobták, és az olaj még kis sérülést sem
okozott azon a testen, amelyre egykor Jézus mondta ki végzését: Ha én azt
akarom, hogy ne erőszakos halállal haljon meg, kinek mi köze hozzá! Az üldözők,
a megdöbbent tömeg szemeláttára elszállították a kisázsiai tengerpartra, majd
elfelejtik a rómaiak. Ezért kezdődött ott ez a látomás, és folytatódott sokáig.
Az agg apostol hűségesen írta a keresztény Szentírás utolsó könyvét, amit
Jelenések könyveként ismernek a mostani hívek.„Erre megfordultam, hogy
megnézzem, mely hang szól hozzám. Amint odafordultam, hét arany gyertyatartót
láttam, a gyertyatartók közt pedig az Emberfiához hasonlót. Bokáig érő ruhát
viselt, aranyöv övezte mellét. Feje és haja fehér volt, mint a hófehér gyapjú,
szeme mint a lobogó tűz, lába mint a kohóban izzó sárgaréz, hangja, mint a nagy
vizek zúgása. Jobbjában hét csillagot tartott, szájából két élő hegyes kard
tört elő, arca pedig olyan volt, mint a teljes erejében ragyogó nap”. (Jel
1,12-16) János Patmosz szigetén Úr napját, vagyis a keresztények szokása
szerint a hét első napját tartotta a fontos napnak, hiszen az Ószövetség Jézus
halálával megszűnt. Feltámadása a régi hét beosztását (szombattól péntekig) a
keresztények számára értelmetlenné lett. Az „Úr napja” már örökké Jézus
győzelmi napja lett. Ez a nap azért kapta magyar nyelven a vasárnap elnevezést,
mert a szentmisére messze földről összegyűlt keresztények egyidejűleg a
bevásárlásukat is megoldották. Latinul azonban kezdettől fogva Dies Dominica az
Úr Jézus napja a neve. Az isten nélküli francia forradalom ki akarta iktatni a
keresztény elnevezést és a Teremtő által elrendelt hetedik napot, mert úgy
vélték, hogy a pihenés csak tíz-naponként jár, a családi együttlét nem fontos.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése