A Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanévnyitó ünnepi szenátusi ülése
Szűz Mária születése ünnepén, szeptember 8-án tartották meg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanévnyitó ünnepi szenátusi ülését, mellyel megkezdődött a Pázmány Péter által alapított egyetem 381. tanéve.
A
2016/17-es akadémiai évet, egyúttal a Pázmány Péter által alapított egyetem
381. tanévét megnyitó rendezvényen az egyetem vezető oktatóin túl jelen voltak
az egyre bővülő hazai és nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező intézmény
stratégiai partnerintézményeinek vezetői és a magyarországi felsőoktatás hivatalos
képviselői.
A
fenntartó Magyar Katolikus Püspöki Konferencia nevében Spányi Antal
székesfehérvári megyéspüspök mondott ünnepi beszédet, a Szentlélek segítségét
kérve az új tanév kezdetén az intézményben folyó oktató-, kutató- és
nevelőmunkához, az egyetem karainak szoros együttműködéséhez, és mindennek a
további – a tudományos munka mellett a keresztény értékek átadását is szolgáló
– példaadó fejlődéséhez.
Szuromi
Szabolcs, a PPKE rektora hagyományos tanévnyitó előadását ezúttal az egyetemi
képzési forma értékei változásainak szentelte. Öt nyelven elmondott beszédében
a rektor a legrégebbi európai felsőoktatási intézmény, a Párizsi Egyetem
eredeti és ősi szabályzatából idézte fel azt az értékkatalógust, amely mentén a
11–12. században megindult az egyetemi szintű képzés szerte Európában. Az
egyetemi képzés céljai ennek alapján a következők: a világról alkotott
„teljesen világos tükör”, a tudomány fényének „tartóoszlopai”, az „igazság
elérésének” hiteles útjai, „a kifogástalan tanítás”, „a világos látásmód”, „az
élet tisztasága”, „a jó hírnév elérése” (ebben az esetben a személy tényleges
szakmai és erkölcsi megbízhatóságát értve alatta), és „a tudományok
kifogástalan és tiszta művelése” mint a hallgatók számára elsajátítandó világos
alapelvek.
Szuromi
Szabolcs rámutatott, hogy a kortárs egyetemtörténeti kutatásokból kitűnik a
kialakuló egyetemi működés legegyszerűbb szerkezete, amelynek középpontjában a
professzor állt, iskolateremtő kisugárzásával, amely formába öntötte az egyes
egyetemek egyedi és autentikus képét, soha el nem tekintve az előbb felsorolt
sajátos céloktól. A PPKE rektora röviden ismertette a kibontakozó egyetemek, a
skolasztikus módszer és az egyes diszciplínák kikristályosodásának és
oktatásának alapelveit, kiemelve az igazság tudományos megismerésének
elsődleges és hiteles célját, amelynek eszköze az egyetemek klasszikus korában
a világos látásmód minél tökéletesebb átadására és a teljes ember képzésére
helyezett különleges hangsúly volt. A katolikus egyetemi képzés területén pedig
ez elválaszthatatlanul összekapcsolódott a Megváltó Krisztus művének,
cselekedeteinek és a Krisztus-követésnek a mindennapi életbe való
átültetésével.
A 18.
század vége, 19. század eleje Európa-szerte meghozta az egyházi intézmények –
így a felsőoktatás – szekularizációját. Sőt, amint a rektor rámutatott, a 19.
század és a 20. század fordulója jelentősen átformálta a társadalom életét,
amely drámaian és tragikusan csúcsosodott ki a II. világháború borzalmaiban, és
az annak nyomán beálló értékkrízisekben, mindez természetes módon jelentős
hatást gyakorolt az egyetemi képzésre, az oktatókra és hallgatókra egyaránt. Az
ezt követő új generációk (melyek további krízishelyzeteken estek át a világ
számos pontján, 1950-től mind a mai napig) képzéséből – függetlenül annak nyugati
vagy szocialista formájától – rövid idő leforgása alatt kikopott a Párizsi
Egyetem említett ősi szabályzatában rögzített értékekkel való megismerkedés és
az egyetem egész embert formáló – lelki-erkölcsi, szellemi és fizikai –
jellegének maradandó hatása, és a „produktivitás”, illetve a „piacképesség”
alapelve vette át mindennek a helyét. Ez a két elv azonban erkölcs,
lelkiismeret, tisztelet és alázat nélkül – nem említve a hit megtartó erejét –
nem képes az egy életre szóló, személyi, családi, munkahelyi, közösségi és
társadalmi nyugalmat biztosító alapot stabilan megteremteni – hangsúlyozta
Szuromi Szabolcs.
A
felsőoktatási képzési rendszer korunkban folyamatos és sokszor előre nem
látható szervezeti, technikai és oktatásszerkezeti átalakulásokon megy
keresztül az egész világon, mindennek instabilitást kiváltó hatását
továbberősíti a kulturális és módszertani ismeretek egyre erősödő hiánya, a
klasszikus kategóriák teljes szétesése, a beszélt nyelv fogalmainak tartalmi
kiüresedése. A PPKE rektora szerint éppen ezért nem véletlen, hogy a klasszikus
és a skolasztikus alapokon kikristályosodott, értékorientált, az egész ember
képzését szem előtt tartó forma a katolikus egyetemi közegben maradt meg; annak
európai és az egész világra kiterjedő egységes szabályozásában, nem változtatva
azokon az egyetemek létrejöttekor lefektetett alapvető értékeken és célokon,
amelyek elsajátítása független a konkrét tudományterület vagy tudományág
művelésétől.
Szuromi Szabolcs előadását követően, a tanévnyitó ünnepi szenátusi ülés
záróeseményeként a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Pro Universitate díjában
részesült Mezey Barna, az ELTE rektora, a magyar jogtörténet kiemelkedő
kutatója és oktatója, aki több évtizedes tevékenységével jelentősen hozzájárult
a két – egy alapításból kiinduló – egyetem közötti kapcsolat erősítéséhez,
összehangolásához, a közös munka előmozdításához, valamint az eredeti, Pázmány
Péterről elnevezett pesti egyetem három jogutódja (PPKE, ELTE, Semmelweis
Egyetem) által – a közös múlt előtt tisztelegve – 2012 nyarán alapított
Nagyszombati Felsőoktatási és Kutatási Szövetség létrejöttéhez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése