Tagle Fülöp-szigeteki
bíboros: „Fel kell mutatnunk a reményt!”
Luis Antonio Tagle Fülöp-szigeteki bíboros,
manilai érsek Erdő Péter bíboros, prímás meghívására a Budapest-Esztergomi
Főegyházmegye pedagógusainak tartott konferencia vendége volt május 25-én,
csütörtökön. Ebből az alkalomból adott interjút szerkesztőségünknek.
– A Biblia olvasásának és a karitász
gyakorlásának fontosságáról beszélt a pedagógusoknak Esztergomban. Miért éppen
ezt a két témát választotta?
– Először is azért, mert Erdő Péter bíboros úr
ezt a két témát javasolta: a Biblia vagy a karitász szerepe a katolikus
iskolákban nevelt gyermekek számára. Úgy döntöttem, mindkettőről beszélek,
hiszen nagyon fontos kérdés a gyermekek nevelésében, hogyan integrálható a
személyiségükbe Isten szava és a segítő szeretet. A II. vatikáni zsinat
tanítása a keresztény nevelésről sok fontos dologra rávilágított: nem csak az
információk, a tudományos adatok átadása fontos, az igazi cél, hogy
emberségesebb és hitelesebb embereket neveljünk. A keresztény nevelésben az
emberiesség modellje Jézus. De hogyan találkozunk Jézussal? A Biblián és a segítő
szereteten keresztül, amikor meglátjuk Jézust a felebarátainkban. A katolikus
nevelés célja, hogy megteremtsük ezt a légkört, ebben a kultúrában formáljuk a
fiatalok személyiségét. Az emberiesség kultúrájában, amely Jézus személyére
összpontosít. Isten szava és a szeretet gyakorlása nélkül nem lehet találkozni
Jézus személyével.
– Nagy Szent Gergely pápa mondása juthat erről
eszünkbe: „Isten szava együtt növekszik azzal, aki olvassa.”
– Igen, létezik ez a dinamika: amikor hittel
olvasom az evangéliumot, nemcsak Jézus személyével találkozom, hanem az egész
emberiséggel, sok ember történetével is. Jézus idejében élt emberekről van szó
az evangéliumokban, de ezek a történetek ma is folytatódnak: köztünk vannak a
szegények, a hajléktalanok, az éhezők, a kirekesztés áldozatai, a bűnös
emberek, akiket elítél a társadalom, és itt vannak a farizeusok is. Jézus
története nagyon emberi és nagyon hétköznapi, ma is folyamatosan zajlik. Amikor
Isten szavát olvassuk, korunk világának helyzetéről is olvasunk. Amikor
irgalmasan cselekszem, elmegyek például egy menekülttáborba, akkor az
evangélium fényében jól értem azt a helyzetet, ami ott uralkodik. Ha egy
keresztény meg akarja érteni a mai világot, ott van a válasz a Szentírásban.
Ugyanakkor jobban megértem és értékelem az evangéliumot, ha a saját
tapasztalataim fényében olvasom, ha ismerem a szegények szenvedését. Nem lehet
azt mondani, hogy én inkább erre vagy arra hajlok, ez nem választás kérdése, a
Biblia olvasása és a karitász gyakorlása egyaránt fontos.
– Olaszul megjelent könyvének címe: A
legutolsóktól tanultam. Hogyan lehet tőlük tanulni?
– A címet valójában a szerzők javasolták, akik
az interjúkat készítették velem. Úgy látták, ez a vezérfonala a
beszélgetéseknek: egy püspök úgy növekszik bölcsességben, hogy az utolsóktól
tanul. A legszegényebbekben nagy bölcsesség van, vannak dolgok, amiket csak a
szegények tudnak. Eszembe jut, amikor szeminaristaként Manila egy
szegénynegyedében vettem részt karácsony vigíliáján szentmisén. A terület
tulajdonosa néhány nappal korábban úgy döntött, hogy elűzi a szegényeket a
földjéről, mert a családjának szüksége van rá, ráadásul azonnal. Amikor a
szentmisén a Miatyánk elimádkozására került sor, a pap felhívását követően
csendben maradtak a hívek. Senki nem tudta elkezdeni… Kellett néhány perc, hogy
a közösség az Atyjához tudjon szólni. Egy idős nagymama megmagyarázta: „Nektek
könnyű azt mondani, hogy »Mi Atyánk…, mindennapi kenyerünket add meg nekünk
ma«, mert biztosak vagytok benne, hogy amikor hazamentek, van Atyátok, van
ételetek. Isten valóban Atya, de bennünk van egy belső harc, időnként küzdenünk
kell a kétséggel, és engednünk kell, hogy a hit győzedelmeskedjen.” Igazi
mester volt ez a néni. Sok ilyen ember volt, akitől tanulhattam hitről,
reményről, nagylelkűségről. Az igazi, hiteles nagylelkűségről: a szegények
között találkoztam sokakkal, akiknek szinte semmijük nincs, mégis gondolnak
másokra, megosztják azt a keveset velük.
– 2015-ben a Caritas Internationalis elnökévé
választották. Mit jelent Önnek ez a megbízatás?
– Úgy érzem, meghívást kaptam rá. Úgy
választottak meg, hogy nem is voltam jelen, elküldték a nevemet, de nem volt
országos szintű tapasztalatom sem, csak az egyházmegyei karitászt ismertem. Azt
mondták, ne aggódjak, ez csak egy jelölés. Aztán megválasztottak, és most már
nemcsak meghívás számomra, hanem formálódás, nevel engem is. A nehéz
helyzetekből tanulok. Felfedeztem, hogy a Caritas egyik missziója a humanitárius
segítségnyújtáson, a szegények megsegítésén túl az, hogy a remény jelét mutassa
fel a nehéz helyzetekben. A hit tekintetével megláthatjuk, hol vannak a remény
jelei. Ott vannak a menekülttáborok, szörnyű helyek: látom, érzem a
szegénységet, a szenvedést, az igazságtalanságot, ugyanakkor mást is látok.
Látom azt az édesapát, akinek semmije nincs, mégis játszik a kislányával,
minden áldozatot meghoz a szenvedésnek ebben a sivatagában, és ebben a
gesztusban kinyílik a szeretet virága. Egy szudáni családdal találkoztam
Görögországban: Szudánból Szíriába, onnan Törökországba, majd Görögországba
mentek, hihetetlenül hosszú úton, a háború elől menekülve. A feleség várandós
volt, és a táborban szülte meg a gyermekét. Hirtelen eltűnt a háború szörnyű
emléke, megszületett az élet. Ennek a családnak az öröme azt hirdette, hogy
érdemes szenvedni az új életért. Sok a konkrét feladat a Caritas
Internationalisban, ott van Venezuela, a szíriai háború, az iraki keresztények
helyzete. Pakisztán, Mianmar… 65 millió menekült él a földön, rengetegen
éheznek. Segíteni kell őket, és meg kell mutatni, hogy van remény, a szeretet
legyőzi a szenvedést, győz a háborúk felett is. Fel kell mutatnunk ezt a
reményt.
– Mik a prioritások ennek a világméretű
szervezetnek a működésében?
– Minden évben indítunk egy kampányt, idén a fő
téma a migráció, a migránsokkal való személyes találkozás fényében. A világ
számos részén félelem uralkodik a migránsokkal szemben. A legtöbben, akik
félnek, nem találkoztak soha egyetlen migránssal sem. Fel szeretnénk hívni a
figyelmet a személyes találkozásra: aki találkozik egy migránssal, az látja,
hogy normális, hétköznapi ember, olyan, mint ő, lehetne ő maga is, vagy
lehetnének a szülei, rokonai. A személyes találkozás szellemében tekintünk a
migrációra. A Caritas nem old meg minden problémát, nem számolja fel a háború
gyökereit, de előmozdíthatja a találkozást, a személyességet.
– Vannak, akik azt gondolják, a karitász
egyfajta kiegészítő tevékenység, egyes emberek feladata…
– Ez nem így van. XVI. Benedek pápa a Deus
caritas est kezdetű enciklikájában azt mondta, hogy az Egyház mint közösség
három dologra épül: Isten szavára, a szentségekre, különösen az Eucharisztiára és
a karitászra. Az egész közösség feladata a karitász, nem csak egy csoporté,
mindenkinek meg kell tennie a maga részét. Azt javasoljuk, mindenki kezdje a
saját kis világában: a családban, az iskolában, a boltban… És a kis mag, ami a
földbe hull, lassan kihajt. Az én kis hozzájárulásomnak, a kis küldetésemnek
sok gyümölcse van, melyek túlvezetnek a saját kis világomon.
– Magyarország a Fülöp-szigetektől veszi át a
stafétát 2020-ban az eucharisztikus kongresszus megszervezésével.
Hazájában a kongresszuson fontos szerepe volt a karitásznak. Milyen
összefüggés van az Eucharisztia, Krisztus megtört teste és a megtört ember
között?
– Mi hozzászoktunk ahhoz,
hogy az eucharisztikus misztériumra úgy gondoljunk, a kenyér Jézus jelenlétévé
változott. Ez igaz, de az evangéliumban, különösen János evangéliuma hatodik
fejezetében ott van az is, hogy Jézus maga vált kenyérré: „Én vagyok az élet
kenyere.” Nemcsak a kenyér válik Jézussá, hanem Jézus maga kenyérként jelenik
meg. Az ő teste a megtört test, a kenyér, az ehető kenyér. A Bibliában, a
teológiában van egyfajta egymásba mosódás: test és kenyér egymásba mosódása.
Hol van Máté evangéliuma szerint Krisztus teste? Az éhezőkben, a
mezítelenekben, a sebezhető, gyenge testekben. Szeminarista voltam, amikor
1974-ben Kalkuttai Teréz anya a Fülöp-szigetekre látogatott. Egy interjúban
megkérdezték tőle, hogy amikor elmegy más népekhez, miért a szegényekhez megy
oda, akik piszkosak, tanulatlanok, nehéz velük beszélgetni. Ő csak annyit
válaszolt: „Én Jézust látom bennük. Jézus testét érintem meg.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése