„Boldogok vagyunk, mert
keresztények lehetünk” – egy iraki pap megrendítő tanúságtétele
Roni Szalím egyike azon négy iraki szír
katolikus papnak, akik az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye vendégeként
érkeztek Magyarországra. Portálunknak adott interjújában az iraki keresztények
helyzetéről, üldöztetésükről, a szenvedésben való kitartásukról és az örömről
vallott.
Az esztergomi Szent Adalbert Központ belső
udvarán találkozunk. Feltámad a szél, furcsán alakítva a kis szökőkút
vízsugarait, hajunkba terméseket fúj. Leülünk egy árnyékos padra, ahol Roni
Szalím megrendítő egyszerűséggel, hittel és erővel tesz tanúságot életéről, de
mindazok küzdelméről is, akik iraki keresztényként a fennmaradásért küzdenek.
Átható tekintete magával ragadó, szavainak és jelenlétének könnyedsége, az
átélt nehézségek ellenére, belső örömöt és derűt sugároz…
– Honnan érkezett, és melyik keleti egyházhoz
tartozik?
– Először is szeretném megköszönni, hogy
eljöttek, hogy beszámoljanak az iraki keresztények helyzetéről. Szír katolikus
pap vagyok, Moszulból érkeztem, amely a Ninivei-fennsíkon fekszik Irakban,
ahogyan Karakos is, az a város, amely az iraki keresztények kulturális,
szellemi és lelki központja volt. Karakosban volt a szír katolikus egyház
püspöki székhelye, több mint ötvenezer keresztény élt a városban az Iszlám
Állam pusztítása előtt. Gyönyörű hely volt, a Közel-Kelet Vatikánjának is
nevezhetjük, hiszen rengeteg templom, monostor található ott. A Közel-Kelet
egyik legnagyobb keresztény temploma is itt áll, romos állapotban, a
Szeplőtelen Fogantatás- (al-Tahira-) templom, amely az Iszlám Állam hódításakor
jelentős károkat szenvedett. Háromezer férőhelyes volt, minden vasárnap négy szentmisét
celebráltunk ott, amelyekre teljesen megtelt a templom…
Karakost ugyan felszabadították, de a város
szinte teljesen elpusztult. Én jelenleg Erbíl legnagyobb plébániáján teljesítek
szolgálatot, ahol paptársammal több mint harmincezer hívőt kell ellátnunk.
– Mi a célja Magyarországi látogatásának?
Hogyan kapta a lehetőséget?
– Három paptársammal angol nyelvű képzésen
veszünk részt Magyarországon. Nagyon örülünk a lehetőségnek, és sokan hívnak
bennünket, hogy tanúságot tegyünk tapasztalatainkról és az iraki keresztények
életéről.
Amikor a magyar állam papokból és egyetemi
tanárokból álló küldöttsége megérkezett Irakba, találkoztak a szír katolikus
püspökkel. Megkérdezték tőle, hogyan tudnak segíteni a papokon, akiken látták,
hogy nagyon fáradtak. Püspökünk, Petros Mouche kérte, hogy ha tudják, hívják
meg néhányukat Magyarországra, hogy angolul tanulhassanak, és tudjanak pihenni,
kikapcsolódni, hogy megismerhessék az országot. Ekkor Erdő Péter bíboros
meghívott bennünket ide, Esztergomba.
– Mennyi ideig lesznek itt?
– Negyven nappal ezelőtt érkeztünk, és július
3-án indulunk vissza Irakba.
– Mi történt azokkal, akiknek el kellett
hagyniuk Karakost?
– Amikor az Iszlám Állam térhódításával el
kellett hagynunk a várost, először a nőket és a gyerekeket küldtük Erbílbe,
hiszen félő volt, hogy az ISIS katonái foglyul ejtik és eladják őket. A
püspökünk kérésére így először ők hagyták el a várost, és csak a férfiak
maradtak ott. Pár nap múlva azonban az egész város az Iszlám Állam kezére
került, így nekünk is el kellett hagynunk. Erbílben nem volt és nincs semmink
sem, csupán az Egyház támogatására számíthattunk, a Karakosból menekült emberek
templomokban, parkokban töltötték az éjszakákat. Az emberek, akiket
megkérdeztem, azt mondták, bár el kellett hagyniuk mindenüket, vagyonukat és
otthonukat, nem szomorúak, mert hitüket megőrizték. Az iraki keresztények nagyon
gazdagok, mert nagy hitük van.
Amikor az Iszlám Állam betört Karakosba, három
lehetőséget adott nekünk, keresztényeknek: áttérni az iszlámra, adót fizetni,
vagy ha egyiket sem teljesítjük, megölnek bennünket. A karakosi keresztények ezért
úgy döntöttek, inkább elhagyják a várost. Erbílbe megérkezve azt tapasztaltuk,
hogy a kormány sem törődik velünk. Ugyanakkor a szír katolikus keresztények
teszik ki a keresztény menekültek hetven százalékát a térségben, ez azt
jelenti, hogy Karakost ötvenezren hagytuk el. A menekültek egy része, látva a
jövő kilátástalanságát, más országokba vándorolt. Egy héttagú karakosi
keresztény család menekülés közben, a tengeren vesztette életét. Sokan, mintegy
ötezren Libanonba mentek át, legalább ugyanennyien Jordániában kerestek
menedéket.
Karakos felszabadulása után egyházmegyénk
püspöke elhatározta, hogy fotókon dokumentálja a házakban és templomokban
okozott károkat, és segítséget kér európai és amerikai szervezetektől, hogy
újjá tudjunk építeni mindent. Megkezdtük a munkálatokat, de további segítségre
van szükségünk. Szeretnénk, ha szeptemberre minden elkészülne, hogy az oktatást
el lehessen kezdeni. Erbílben van egy iskola, ahol elkezdődik majd a tanítás,
de szeretnénk, ha Karakosban is megindulna az élet, és a családok vissza
tudnának térni otthonaikba. A kormány támogatására nem számíthatunk, csak az
egyházi források állnak rendelkezésünkre, illetve a katolikus szervezetekben
bízhatunk.
– Mi volt az első gondolata, érzése, amikor az
Iszlám Állam elfoglalta a várost?
– A püspökömmel és paptestvéreimmel az utolsó
percekig a városban maradtunk. Nagyon nehéz pillanatok voltak számomra, mivel
Karakosban nőttem fel, és féltem, hogy elveszítem az oda kötődő emlékeimet.
Mindannyian sírtunk, amikor elhagytuk a várost. A püspököm nem szeretett volna
elmenni, azt mondta, inkább itt maradna és meghalna a város keresztényeiért.
Inkább fogják el őt az ISIS katonái, de ne vesszen el senki a város lakói
közül.
Szeretnénk nemzetközi védelmet élvezni, és
szükségünk van anyagi támogatásra is, hogy mindent elölről tudjunk kezdeni. A
keresztények a kezdetek óta jelen vannak a Közel-Keleten, Karakosban egy
második századi monostor is fennmaradt. Az Iszlám Állam mindent el akar
pusztítani, ami a kereszténységhez kapcsolódik, a történelmünket, kultúránkat,
mindent. Nem engedhetjük, hogy ez megtörténjen, éppen ezért szeretnénk
visszatérni Karakosba. A pusztítás előtt mindannyian békében, boldogan éltünk a
városban, keresztény szerzetesek, papok és világi hívek, egy közösségben.
– Sok keresztény menekült el a Közel-Keletről.
Hogyan tudnak kapcsolatban maradni velük?
– Kapcsolatban vagyunk velük, küldtünk hozzájuk
papokat, hogy segítsék őket, így Libanonban, Jordániában, Törökországban és más
európai országokban is próbáljuk a híveket szolgálni, de ez nagyon nehéz,
hiszen egy vagy két papnak kell több ezer ember gondját viselnie. A szír
keresztények szétszóródtak a világban. Aggódunk ezekért az emberekért. Amikor
Karakosban éltünk, egy családot alkottunk, olyan értelemben is, hogy egy-egy
családban több generáció élt együtt, ugyanabban a házban. Ebből nagy erőt tudtunk
meríteni. Most mindenki máshol van, máshová menekült, sokan elhagyták Irakot.
Ha újra fel tudjuk építeni azt, amit leromboltak, talán vissza tudnak majd
térni.
– Találkoztak menekültcsaládokkal is
Magyarországon?
– Igen, meglátogattunk egy családot, akik tíz
éve itt élnek, előbb Szíriába emigráltak, majd onnan érkeztek Magyarországra.
Ők az egyetlen szír katolikus család Budapesten. Meglátogattam azokat az iraki
testvéreinket is, tíz szír katolikus családot, akik a szlovákiai Nyitrán élnek.
Kétszer is felkerestem őket, és szentmisét mutattam be nekik. Két éve érkeztek,
miután az Iszlám Állam elfoglalta Karakost.
– Megpróbálta visszahívni őket Irakba?
– Nem hívhatok vissza senkit, mivel a helyzet
nagyon nehéz, de reményt tudok nekik adni; hogyha úgy gondolnák, visszatérnek,
mi ott leszünk. Ha nem szeretnének visszatérni, a püspök eldönti majd, hogyan
tudnánk őket segíteni itt, Európában. Azért is fontos ez, mivel itt más a
nyelv, különbözik a liturgia is, és már nem imádkozzák a szír keresztény
imákat, az ide menekültek nem tudnak szír katolikus liturgián részt venni.
Félünk, hogy a hívek elveszítik gyökereiket, a liturgiát és nyelvünket, az
arámit, amely Jézus nyelve volt. Erre nagyon büszkék vagyunk, nagyon nagy
ajándéknak tartjuk.
A busz, amelyen Roni Szalím és diáktársai utaztak
– Úgy értesültem, hogy túlélt egy bombamerényletet…
– 2010-ben történt. Mivel Karakosban nem volt
egyetem, a szír katolikus fiataloknak Moszulba kellett járniuk az ottani
egyetemre. Akkoriban ez nem volt veszélytelen, hiszen megölhettek bennünket. A
püspök elhatározta, buszokat vásárol, hogy a diákok mindennap Moszulba
utazhassanak. Huszonöt buszt szereztek be erre a célra. 2010. május 2-án együtt
indultunk Moszulba. Reggel fél hétkor, két ellenőrző pont között az összes
buszt felrobbantották. Összesen több mint ezerötszáz diák utazott a buszokon.
Amikor a bombák robbantak, hallottam a detonációt, és éreztem, hogy a busz
ablakainak szilánkjai a testem minden részét megsértik, különösen a szememet és
a karjaimat. Emlékszem, hogy Máriához könyörögtünk, hogy segítsen meg
bennünket. A húgommal egy buszon utaztunk, aki elesett, azt hittem, meghalt.
Felkaroltam, és levittem őt a buszból, majd két óra múlva kerültünk be a kórházba.
Kilenc műtéttel hozták helyre az orromat, kettővel a szememet, eggyel a kezemet
és egy másikkal a gyomromat. Hasonló történt a húgommal is.
Ugyanakkor a támadás során csodát élhettünk át,
hiszen három bomba robbant, de az ezerötszázból háromszázan sérültünk meg, és
ketten haltak meg. Két-három nappal az eset után muszlimok, akik a közelben
laktak, elmondták a püspökünknek, hogy látták a Szűzanyát, aki minden diákot
oltalmazón magához ölelt, karjaiba vett, csak ketten hulltak a földre, akik
vértanúhalált haltak.
Úgy gondolom, nagyon sok csoda történt velem. A
legnagyobb az volt, amikor hat óra alatt tizenötezer ember tudta elhagyni
Karakost nagyobb baj nélkül. Június 9-én egy Christina nevű kislány tért vissza
az Iszlám Állam fogságából, akit hároméves kora körül raboltak el, és most,
három év múlva visszatérhetett családjához.
– Mikor döntötte el, hogy pap lesz?
– Amikor vasárnapi misére
kellett mennünk, ami reggel fél hatkor kezdődött, édesapám ébresztett
bennünket, de mi nem akartunk felkelni, mert nagyon korán volt. Mindig arra
hivatkoztunk, hogy betegek vagyunk és a többi… Édesapám a szíjával ijesztett
ránk, és határozottan mondta, hogy mennünk kell a templomba. Ez nagyon furcsán
hangzik, de úgy érzem, a családomtól nagyon sokat kaptam a hitet illetően, de
ugyanígy azoktól papoktól, szerzetesektől is, akik a katekézisre oktattak. A
busztragédia után döntöttem a papi hivatás mellett. Miután elhagytam a
kórházat, elhatároztam, hogy jelentkezem a szemináriumba. Úgy éreztem, valami
vagy Valaki a papi hivatás felé vezet engem. Tudtam, hogy csoda történt velem
és mindazokkal, akik túlélték a robbantást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése