A sokółkai eucharisztikus csoda: az ostya egy haldokló férfi szívszövetét tartalmazza
A
legismertebb eucharisztikus csoda: Bolsena
Laboratóriumi
elemzések megerősítik: a szívizomrostok és a kenyér szerkezete úgy fonódnak
egybe, hogy azt emberi eszközökkel képtelenség lenne reprodukálni. A katolikus
templomok oltárain világszerte minden nap megtörténik a legnagyobb lehetséges
csoda: a kenyér és a bor átváltozása Krisztus valóságos Testévé és Vérévé.
Ennek ellenére, amikor szentáldozásban részesülünk, annak igazi természetét
csak hitünkkel érinthetjük meg, mert érzékeink pusztán a kenyeret és a bort
észlelik, amelyek az átváltoztatáskor fizikailag változatlanok maradnak.
Mit ad
hozzá tehát hitünkhöz a Lengyelországban, Sokółkában történt eucharisztikus
esemény?
2008.
október 12-én, vasárnap történt, két héttel Isten Szolgája, Michał Sopoćko atya
boldoggá avatása után. (Itt jegyezzük meg, hogy Boldog Michał Sopoćko atya
Szent Fausztina nővér lelkivezetője és gyóntatója volt).
A
szentmise során, amelyet a sokółkai Szent Antal plébániatemplomban mutattak be
reggel fél 9-kor, egy felszentelt ostya kiesett az egyik pap kezéből az
áldoztatáskor, közel az oltárhoz. A pap félbeszakította az áldoztatást,
felvette az ostyát, és a liturgikus előírásoknak megfelelően azt egy kis
víztartó edénybe helyezte – néhány templomban a tabernákulum mellett található
egy ilyen edény, amelyben a pap leöblítheti ujjait az áldoztatás után. Az
ostyának fel kellett volna oldódnia a vízben, amelyet később megfelelő módon
eltávolítottak volna.
Julia
Dubowska nővér, az Eucharisztikus Nővérek Kongregációjának tagja volt a
plébániai sekrestyés. A szentmise végén, Stanisław Gniedziejko atya kérésére
egy másik edénybe öntötte át a vizet és az ostyát. Tudván azt, hogy a
megszentelt ostya egy idő múlva feloldódik, az új edényt a plébánia
sekrestyéjében található széfben helyezte el. Csak a nővérnek és a papnak volt
kulcsa a széfhez.
Egy
héttel később, október 19-én, Missziós Vasárnapon, amikor a pap érdeklődött az
ostya állapota felől, Júlia nővér a széfhez ment. Miközben kinyitotta ajtaját,
kovásztalan kenyér finom illatát érezte. Amikor kinyitotta az edényt, a még
mindig javarészt érintetlen ostya közepén egy görbe, fényes vörös foltot,
egyfajta vérfoltot vett észre: egy test élő részecskéjét. A szín nem festette
pirosra a vizet, az szennyezetlen maradt.
A nővér
azonnal értesítette a papot, aki magával hozta a plébánia többi papját és a
látogatáson lévő misszionáriust, Ryszard Górowski atyát. Mindnyájan elámultak
és elnémultak a látottakon.
Diszkréten
és nagy óvatosságal hallgattak az eseményről, tekintve annak jelentőségét; ez
egy felszentelt ostya volt, amely Krisztusnak az Utolsó Vacsorán kimondott
szavai erejében, valóban az Ő Teste volt. Emberi szempontból ekkor nehéz volt
meghatározni, hogy az ostya maradványának megváltozott formája egy szervi
növekedés, egy kémiai reakció vagy egyéb kiváltó ok eredménye volt.
Azonnal
értesítették Białystok metropolita érsekét, Edward Ozorowskit, aki az érsekség
titkárjával és más egyházmegyei tisztviselőkkel Sokółkába ment. Mindnyájukat
nagyon meghatotta, amit láttak. Az érsek elrendelte, hogy az ostyát biztos
helyen őrizzék, várva, hogy mi fog történni.
Október
29-én az edényt az ostyával átvitték a plébániaépület Isteni Irgalmasság
Kápolnájába és a tabernákulumban helyezték el. Másnap az érsek döntése
értelmében a vérfoltos ostyát kivették a vízből és egy kis korporáléra
helyezték, amelyet visszatettek a tabernákulumba. Az ostyát ilyen módon őrizték
három éven át, majd 2011. október 2-án ünnepélyesen átvitték a templomba. Az
első évben titokban tartották. Közben az egyházi hatóságok mérlegelték, hogy
mit tegyenek, hiszen Isten egy jeléről volt szó, amelynek szüksége volt
értelmezésre.
2009
januárjának közepén az ostya megváltozott töredéke természetes módon kiszáradt
és úgy nézett ki, mint egy vérfolt vagy egy rög, alvadék; attól kezdve külsőleg
nem változott. Még ugyanabban a hónapban az érsek kórszövettani vizsgálatokat
kért az ostyáról. Március 30-án egyházi bizottságot állított fel a jelenség
tanulmányozására.
A
megváltozott ostya egy darabját két szakértő, Maria Sobaniec-Łotowska és
Stanisław Sulkowski orvosprofesszorok elemezték egymástól függetlenül, hogy
biztosítsák az eredmények hihetőségét. Mindketten kórszövettan szakorvosok
Białystok Orvostudományi Egyetemén. Az elemzéseket az egyetem morfopatológiai
osztályán végezték el.
A
szakemberek munkáját a Lengyel Tudományos Akadémia Tudományos Etikai
Bizottságának direktíváival összhangban lévő tudományos normatívák és
kötelezettségek irányították. A vizsgálatokat kimerítően leírták és
lefényképezték. A teljes dokumentációt átadták a Białystoki Érsekségnek.
Amikor a
mintadarabokat elemzésre átvették, a felszentelt ostya nem feloldott része
beágyazódott a ruhaanyagba. Mindazonáltal a vörös vérrög olyan világos volt,
mint mindig. Az ostyának ez az átalakult része száraz és törékeny volt,
elválaszthatatlanul összefonódott a töredék többi részével, amely megtartotta
kenyér alakját. A mintadarab elég nagy volt ahhoz, hogy elvégezhessék rajta az
összes szükséges vizsgálatot.
Mindkét,
egymástól független vizsgálat eredményei tökéletesen megegyeztek. Azt a
végkövetkeztetést vonták le, hogy az ostya átalakult töredékének szerkezete
azonos egy halálhoz közel álló élő személy miokardiális (szív) szövetével. A
szívizomrost szerkezete mélyen egybefonódik a kenyérével, olyan módon, hogy azt
emberi eszközökkel lehetetlen megvalósítani, Maria Sobaniec-Łotowska orvosprofesszor
nyilatkozata szerint.
A
vizsgálatok bebizonyították, hogy a felszentelt ostyához semmiféle idegen
anyagot nem adtak. Viszont az ostya egy része felvette egy halálhoz közel álló
személy szívizmának alakját. Ez a fajta jelenség megmagyarázhatatlan a
természettudományok által. Ugyanakkor az egyház azt tanítja, hogy a felszentelt
ostya Krisztus Testvévé válik, az Utolsó Vacsorán Őáltala kiejtett szavak
erejében, amelyeket a szentmisén a pap megismétel az átváltoztatáskor. A
kórszövettani vizsgálatok 2009. január 21-én keltezett eredményeit
belefoglalták a Białystok-i Érseki Kúria dokumentációjába.
A
Białystoki Érseki Kúria hivatalos közleménye megállapította: „A Sokołka-i
esemény nem ellenkezik az egyház hitével; inkább megerősíti azt. Az egyház vallja,
hogy az átváltoztatás szavai után, a Szentlélek erejéből, a kenyér átalakul
Krisztus Testévé, és a bor az Ő Vérévé. Továbbá ez egy felhívás az Eucharisztia
minden kiszolgáltatójának, hogy az Úr Testét hittel és gonddal osszák ki, a
hívek pedig imádattal fogadják Őt”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése