Gondolatok Európa
lelkiségéről – Beran Ferenc írása
Az alábbiakban Beran Ferenc egyetemi docens, a
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karának erkölcsteológia-tanára
jegyzetét tesszük közzé.
Szent II. János Pál pápa 2003 nyarán megrázó
hangú apostoli buzdítással fordult a világ felé. Az Egyház Európában
című írásában Szent Péter utóda így buzdít: „Európának minőségi ugrásra van
szüksége spirituális örökségének tudatosításában.” Ez a kijelentés nem hagy
kétséget afelől, hogy Európának van egy sajátos lelkisége, és azt történelmi
öröksége hordozza. A Szentatya arra is rámutat, hogy ez a lelkiség az utóbbi
időben meggyengült, ezért szükség van a megújítására. Fontosnak tartjuk, hogy
ez a felhívás nem sokkal az Európai Unió bővítése előtt (2004) hangzott el.
Valóban szükség volt arra, hogy Európa újragondolja ezt az örökséget és
megújuljon, hogy aztán továbbadhassa sajátos értékeit.
Az apostoli buzdítás törekvésének irányát
követve ez a rövid írás azt a célt tűzte maga elé, hogy feltárja Európa a
Szentírás üzenetéből táplálkozó spirituális örökségének legfontosabb elemeit,
és elgondolkodtasson arról, hogy földrészünk hogyan tud ennek az örökségnek
megőrzője, hordozója és továbbéltetője lenni a mai világban.
Európa lelkiségének gyökerei
A szent pápa az imént idézett apostoli
buzdításban nem csupán arra szólít fel, hogy Európa tudatosítsa spirituális
örökségét, hanem azt is jelzi, hogy ebben az örökségben meghatározó szerepet
foglal el a kereszténység, amely az Isten Jézus Krisztus által kiáradt
szeretetéből táplálkozik: Ezért „az európai Egyház feladata, hogy segítse a
kortársakat megtapasztalni az Atyaistent, és szeretetét a Szentlélekben a
szeretet tanúságtételével, amelynek önmagában evangelizáló ereje van”.
Európának pedig „kreatív hűséggel föl kell ismernie azokat az alapvető
értékeket, amelyek megszerzésben a kereszténységnek meghatározó szerepe volt”.
Meg is jelöli ezeket: „az emberi személy transzcendens méltóságának elismerése;
az értelem, a szabadság, a demokrácia; a jogállam, a politika és a vallás
közötti különbség értéke”. Ha ezeken végigtekintünk, láthatjuk, hogy a
társadalmi élet különböző területein állandóan hivatkoznak rájuk, talán nem is
gondolva arra, hogy vallási gyökereik vannak. Közülük most a két legfontosabb
társadalometikai érték, az emberi méltóság és a szeretet
értelmezésével foglalkozunk, valamint az európai lelkiség vonatkozásában
megmutatkozó jelentőségükkel.
A személy méltóságának keresztény értelmezése
Ha Európa lelkiségét jellemezni kívánjuk, az
emberi személy méltóságának értelmezésével kell kezdenünk, amely napjaink
minden, etikai kérdésekkel foglalkozó (nemzetközi) dokumentumának alapjává
vált. Az Egyesült Nemzetek Szervezete által elfogadott Az Emberi Jogok
Egyetemes Nyilatkozata első cikkelyében kimondja: „Minden ember szabadnak
születik, és egyenlő méltósága és joga van. Az emberek, ésszel és
lelkiismerettel bírván, egymással szemben testvéri szellemben kell, hogy
viselkedjenek.” Ez az alapelv tükröződik az Európai Unió Alapjogi
Chartájában is: „Az emberi méltóság sérthetetlen. Tiszteletben kell tartani
és védelmezni kell.” Ez a rendkívül fontos alapjog azonban nincs kellően
megalapozva, olyan kijelentés marad, amely mögött nem találunk egyértelmű és
kétségbevonhatatlan hivatkozási alapot. A dokumentumok utalnak ugyan az emberi
értelemre, lelkiismeretre, az európai népek hagyományaira, de ezek az egyébként
valóban fontos emberi adottságok, képességek, erények olyan jelzések, amelyek
az ember sebzettsége (egyéni és társadalmi törékenysége) miatt bizonytalanok lehetnek.
Az emberi értelem és lelkiismeret tévedhet, a népek hagyományai pedig nem
mindig képviselnek azonos, általánosan érvényesnek elfogadott értékeket.
Ezzel magyarázható, hogy a pápa azzal a
kéréssel fordult az európai alkotmány szerkesztőihez, hogy – a történelmi
hűségnek megfelelően – szilárd és egyértelmű alapként hivatkozzanak „Európa
vallásos, főleg keresztény örökségére”. Európa az a földrész, ahol a
kereszténység a létrejöttétől kezdve gyökeret vert, és ahonnan a világ többi
része felé is kisugárzott, miközben magát a kontinenst is átformálva e földrész
lelkiségét máig ható módon meghatározta – akkor is, ha ezt a tényt sokan nem
szívesen veszik tudomásul, illetve igyekeznek csupán a múlt részének
beállítani.
A kereszténység a minden embert egyaránt
jellemző és megillető emberi méltóság megalapozásnál nem valamiféle
közmeggyőződésből, közmegegyezést rögzítő, de többségi döntéssel bármikor
megváltoztatható törvényből indul ki, hanem az ember Isten-képiségéből.
A Szentírás úgy mutatja be az embert, mint aki isteni vonásokat hordoz:
„theoform” (vö. Gerhard von Rad, Az Ószövetség teológiája I, Osiris,
Budapest, 2000. 124. oldal). Ennek az isteni kinyilatkoztatásnak több lényeges
következménye van. Az egyik az ember méltósága. Az embert mint személyt tehát
nem családi származása vagy erkölcsi tulajdonságai miatt kell tisztelni, hanem
azért, mert Teremtőjének vonásait hordozza. Az istenképiség azonban nem csupán
méltóságot, hanem feladatot is jelent: az embernek hasonlóvá kell válnia ahhoz,
aki megalkotta őt. Ezt a feladatot elsősorban a szabadsága révén tudja
megvalósítani, amellyel azonban vissza is élhet. Az istenképiségből származó
emberi méltóságnak a társadalmi életre nézve is fontos következményei vannak. A
teremtés, az, hogy Isten minden egyes embert a saját képére és hasonlatosságára
teremt, olyan méltóságot adott az embernek, amely fölötte áll a nemek, fajok,
vallások, kultúrák, vagyoni helyzetek és osztályok közötti minden különbségnek.
A szeretet és szolidaritás keresztény
értelmezése
Az Európai Unió Alapjogi Chartájának
preambuluma az emberi méltóságból indul ki, logikusan ehhez kapcsolja a
szabadság és az egyenlőség elvét, majd ezután „a szolidaritás osztatlan és
egyetemes elvére” hivatkozik. A részletesebb kifejtésnél pedig azokat a
törvényeket rögzíti, amelyek a szolidaritás szellemében védik a legfontosabb
emberi értékeket. Idetartoznak azok a törvények is, amelyek a szolidaritás
szellemében védik a személy legfontosabb jogait. Ilyenek például a munkához, a
családhoz, az egészségvédelemhez és a környezetvédelemhez való jogok. Valóban:
a szolidaritásnak mint a másik emberrel való sorsközösség vállalásnak az élet
minden fontos területére ki kell terjednie.
Érdemes keresztény szempontból is megvizsgálni
a szolidaritás fogalmát: Vannak-e a kinyilatkoztatásból táplálkozó gyökerei? A
keresztény tanítás szerint igen, mert Istennek Jézusban „felragyogott”
szeretete indítja az ember arra, hogy sorsközösséget tudjon vállalni a
nehéz helyzetben lévő embertársával. Az Isten szeretetéből táplálkozó szeretetnek
azonban, az evangélium üzenete szerint, minden ember felé meg kell
nyilvánulnia, abból még az ellenséget sem szabad kizárnunk. Ez a
természetfeletti kegyelemből táplálkozás „segít bennünket abban, hogy a
'másikban' személyt, népet, nemzetet lássunk, és ne valamiféle eszköznek
tekintsük (…), hanem (…) hozzánk »hasonlónak«, »segítőtársnak«, aki hozzánk
hasonlóan részt vesz az élet lakomáján, amelyre Isten minden embert egyaránt
meghívott”.
Az Európai Unió hivatalos jelmondata: „Egység a
sokféleségben” (In varietate concordia) még kifejezőbbé válik, ha hozzátesszük
az európai kulturális örökség vonatkozásában használatos második részét is:
„sokféleség az egységben”. Ez azt is jelenti, hogy bár a nemzetek egyazon
földrészen élnek, különböző nyelvi és kulturális sajátosságokkal rendelkeznek.
Európa lelkiségének egyik fontos összetevője ez a sokszínűség. Egyes
gondolkodók ezt a változatosságot visszavezetik (egyebek között) a földrész
földrajzi-morfológiai „cizelláltságára” – jól körülhatárolható tengerparti öblök
és szakaszok, kontinentális egységek mozaikjaira mint sajátosan eltérő
környezeti kihívásokra, amelyekre az emberi közösségek az általuk adott
válaszok sokféleségével reagálnak. Innen eredeztethető az Európa századait és
társadalmait (a regionális eltérések ellenére is) általánosságban jellemző
innovációs törekvés és képesség is. Meg az a bámulatos megújulási képesség is,
amelyet történelme folyamán a kontinens különféle (akár éppen a kereszténységet
is érintő) válságok és katasztrófák, legutóbb az e földrészről kiinduló és azt
a legjobban sújtó két világháború után is fel tudott mutatni.
Az önrendelkezés és azzal összeforrva a
„szubszidiaritás” eszméje mentén kibontakozó közösségi identitásokat
történetileg is a kereszténység illeszti az azokat összefogó európaiság keretei
közé, felülírva ezzel a kizárólag emberi-hatalmi törekvések szerint alakuló
politikai entitások változásait. Az európai lelkiségen belül lehetnek (vannak
is) regionális eltérések – nyugat, közép, kelet vagy éppen észak és dél
viszonylatában –, mégis: ha más földrészek, kultúrák felől nézzük, Európa
„mássága” – múltja, jelene, civilizációja, kultúrája, és főképpen: lelkisége –
nem értelmezhető és nem érthető meg a mindezekbe mélyen beivódott
kereszténység nélkül. Ezek után az sem lehet igazán kérdéses, hogy az
előzőekben kifejtetteknek mi a jelentőségük a lelkiség vonatkozásában Európa
jövőjére nézve.
Kontinensünk lelkiségéről
szóló rövid írásunkat összefoglalva elmondhatjuk, hogy földrészünk lelkiségének
gyökerei a zsidó-keresztény vallás által megőrzött és megélt
kinyilatkoztatásban találhatók meg. Azok a legfontosabb etikai fogalmak is,
amelyeket az európai dokumentumok használnak (például emberi méltóság,
szolidaritás), egyedül a Szentírás tanítása alapján értelmezhetők, arra
vezethetők vissza. Ahhoz, hogy Európa lelkiségében megújuljon, vissza kell
térnie ezeknek a fogalmaknak az eredeti értelmezéséhez, átélve azt, hogy Isten
végtelen és ingyenes szeretete indítja az embert arra, hogy közösséget alkosson
és közös lelkiségben éljen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése