Évközi 33. hét szerda
Bizonyos
értelemben igaz, hogy Isten felveszi, amit le nem tett, és learatja, amit nem
vetett az ember életében. A természetben ugyanis csak az növekszik, bontakozik
ki és hoz gyümölcsöt, amit Isten kezdettől fogva belétáplált; a teremtés
megannyi csodája egy jól működő program eredménye, és Isten nem a maga
gyönyörűségére alkotta, hanem az ember használatára. Ő azonban nem a természetre
kíváncsi, hanem sokkal inkább az érdekli, hogy az ember, akit saját képére és
hasonlatosságára teremtett, szabad akaratából mit hoz ki mindabból, amit
kapott, hogyan használja fel a teremtett világ javait, hogy valami újat, többet
adjon vissza ahhoz képest, mint amije induláskor volt. Ez az ember
szabadságának és méltóságának titka.
Nem
is annyira tehetségünk kamatoztatásáról van szó, hiszen azt Isten adta, úgyhogy
termését joga van learatni, hanem mindenekelőtt a szabadságban fogant
önátadásról, arról a választásról, amellyel mindenki maga dönt saját
üdvösségről. E nélkül az önátadás nélkül tehetségünk kamatoztatása elvetélt
önmegvalósítási kísérlet csupán, amelynek eredményeképpen azt is elveszítjük,
amink eredetileg volt. Az önátadás viszont a szerényebb képességű emberből is
szentet nevel, akár a hősiesség olyan magas fokára emelve, mint amilyenre a mai
Olvasmányban szereplő hét testvér és édesanyjuk került. Az ő vértanúságuk – ha
pusztán emberi szempontból nézzük – őrültség, ideológiai fanatizmusból fakadó
öngyilkosság. De vajon nem még nagyobb őrültség, amit a király tesz, hogy
korbáccsal és szíjjal akarja őket arra kényszeríteni, hogy sertéshúst egyenek?
Lehet egyáltalán pusztán emberi szempontból nézni mindezt?
Urunk Jézus, segíts minket kegyelmeddel, hogy a
hét testvér és édesanyjuk példájára merjünk áldozatot hozni Érted, tanúskodván
arról a kicsiny kis többletről, amit nem lehet ebből a világból, a puszta
emberi logikából megmagyarázni, s melynek jutalma sem e világhoz méretezett,
hanem a Te mérhetetlen szeretetedhez és isteni bőkezűségedhez méltó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése