KERESZTES SZENT JÁNOS
*Fontiveros,
1542. június 24. +Ubeda, 1591. december 14.
János
alig volt kétesztendős, amikor atyja meghalt, és édesanyja, három gyermekével
együtt, a legnagyobb nyomorúságba került. Ennek ellenére Katalin asszony
legkisebb fiát, Jánost iskolába járatta Arévalóba, mert észrevette tehetségét.
De hamarosan át kellett költözniük Medina del Campóba, ahol a legidősebb fiú,
Francisco-Luis mint takács jobb munkalehetőséget talált. A három fiú közül a
középső meghalt.
Jánosnak
tanulnia kellett, csakhogy édesanyja a tanulás költségeit nem tudta fedezni.
Ezért a jezsuiták kollégiumába került, ott tanult, de többfelé szolgált, hogy
fenntarthassa magát. Ismételten megpróbálkozott valamilyen mesterség
elsajátításával, de mindig kiderült, hogy ehhez nincs tehetsége. Adottságai a
könyvek felé irányították, s a szíve az Egyház szolgálata felé vonzódott. Egy
ispotály alapítója, amikor fölismerte János tehetségét és nemes szándékát,
elhatározta, hogy viseli tanulásának költségeit, s megígérte, hogyha pappá
szentelik, kórházi lelkészként fogja alkalmazni.
Csakhogy
Jánosnak soha nem volt ahhoz hajlandósága, hogy életét mások által megszabott
irányban és utakon folytassa. Mint atyja, ő is maga akarta meghatározni sorsát.
Döntését, amellyel egy határozott hívásra válaszolt, semmi sem befolyásolhatta.
Ennek megfelelően egy szép napon belépett a medinai kármelitákhoz.
A
kolostorban élő testvérek reménykedve néztek az ifjú novíciusra.
Továbbtanulásra szánták, s miután megvizsgálták képességeit, a Salamancai
Egyetemre küldték, ahol elvégezte a teológiát. Mikor aztán fölszentelése után a
kármelita rend úgy vélte, hogy rendelkezhet vele, János közölte elöljáróival,
hogy elmegy karthauzinak. De éppen ekkor - -látszólag véletlenül, valójában a
Gondviselés bölcs jóságából -- találkozott Avilai Szent Terézzel, és ebben az
egy esetben a mások akaratát oly kevéssé követő János fejet hajtott, és Teréz
tanácsa szerint végképp elkötelezte magát a Kármellel. Kinyilvánította, hogy
kész megmaradni a kármelita rendben, azzal a föltétellel, hogy -- és az eszmét
Szent Teréziától vette át -- biztosítják számára a rend eredeti szigora
helyreállításának lehetőségét.
János
1568. november 28-án érezte először, hogy megragadja lelkét az az ideál, amely
később a Keresztes szentet formálta belőle: a sarutlan kármeliták ideálja. A
megvalósításhoz a dorvelói kolostor alapításával fogott hozzá, s hamarosan
további kolostorokat alapíthatott. Egymást követték a mancerai, a pastranai
kolostor, az alcalai egyetemi kollégium -- s közben megmutatkozott, hogy ez az
önfejűnek látszó és mindig egyéni útjait kereső szerzetes milyen kiváló
szervező. Tevékenységének, amely mindig a megújított szerzet szolgálatában állt
-- és a rend tagjai atyjuknak és nevelőjüknek tekintették őt --, csak a halál
vetett véget. Ez az ,,égi és isteni ember'', ahogy Szent Terézia nevezte,
miután öt évig gyóntató volt az avilai Megtestesülésről nevezett kolostorban,
kiváló lelkivezetőnek bizonyult, aki szenteket tudott nevelni.
A
renden belül azonban az elméleti és joghatósági viták odáig fajultak, hogy
Jánost a testvérei a toledói konventban egy cellába zárták és rabként tartották
fogva. A cella végtelennek látszó sötétségét arra használta föl, hogy
megrajzolja saját lelke képét. Mikor végre elhagyhatta börtönét, magával vitt
egy iskolás füzetet tele olyan tájak és jelenetek rajzaival, amilyeneket ugyanebben
az időben és ugyancsak Toledóban El Greco festett. A dolgok természetes rendje
szerint vad és keserű szavakat várnánk tőle haragja és keserűsége kifejezésére
a kegyetlen bánásmód miatt. Ehelyett, mintha mindez nem is vele történt volna,
derűsen rajzolja és festi a szabadság diadalát, melyet nem lehet sem börtönbe
zárni, sem megbilincselni: a szeretet szabadságáét.
Börtönében
írt elemzéseinek alaptémája a szeretet küzdelmei a Lélek sötét éjszakájában; a
lélek csodálatos útjai a Lelki páros ének mélységeiben és tágasságában. Mindaz,
amit leírt, különböző módszerekkel készült önarckép; románcok, amelyekben -- az
egy vonallal készült vázlatokhoz hasonlóan -- a Szentháromság, a misztikus
Test, a Megtestesülés szépsége és a lélek minden szabadsága benne foglaltatik,
úgy, ahogy azt csak a 136. zsoltárban lehet megtalálni.
Toledói
börtönéből megszabadulva János Andalúziába ment. Három esztendő kivételével,
amelyet Segoviában töltött, további élete ezen a tájon folyt le. Andalúzia
lelke, napfénye, színei, éghajlatának heve, népének szenvedélyei, zsidó és mór
legendái s titokzatos történetei, mind hatottak a misztikus és gondolkodó, a
költő és művész lelkére. Egy vershez írt kommentárban vagy új költeményben
sűrűsödtek össze, hogy aztán teljességükben az egész keresztény kultúra
kincsesházát gazdagítsák. János nem feledkezett meg fő feladatáról sem, arról,
hogy napról napra tökéletesedjék, s mindenütt, minden pillanatban átadja magát
a kimondhatatlan istentapasztalás élményének.
Keresztes
Szent János egészen egyedülálló jelenség. Egész irodalmi termése önéletrajz
természetű, és telve van fennkölt érzésekkel és optimizmussal. Meggyőződésének
ereje és következetessége, a könnyedség, amellyel meghatározásait fogalmazza,
és mindenekelőtt a biztonság, amellyel az életszentség szabályait a semmiből
megformulázza -- mindezekből egy olyan ember képe rajzolódik ki előttünk,
akinek e földi élet, annak minden szenvedélye, s általában az emberi élet
kalandja nem más, mint teljesen járulékos mozzanat az egyetlen lényegeshez:
eljutni mindenáron az Istennel való egyesülésre, és a hozzá vezető
átalakulásban élni.
Az
élete rendkívül nehéz és kemény volt gyermekkorától a haláláig, pillanatnyi
pihenés és szünet nélkül. Amikor Segoviában volt, Istentől azt kérte ajándékba,
hogy megvetés és félreértések közepette élhessen, azért, hogy minél többet
szenvedhessen. Krisztus pedig szívesen tartotta őt a keresztjén: Jánosnak, aki
a reform első embere volt, saját rendjében szüntelen üldözést, megalázást,
terhes feladatokat kellett vállalnia, veszekedő pártok és önző egyéni
törekvések hálójában kellett eligazodnia. Mint szerzetes elöljáró és sok új
kolostor alapítója -- aki állandóan úton volt és súlyos kötelezettségeknek tett
eleget -- minden erkölcsi és fizikai szenvedés után is nyugodt
megelégedettséggel szemlélte terhei gyarapodását.
Magatartásában
és személyében ugyanaz történik, mint írásaiban: egy emberileg nézve
tűrhetetlenül kemény élet prózai valóságából ének születik, amely nem más, mint
maga az Isten iránti szeretet és épp ennek a kemény életnek a szeretete, mivel
ez az élet biztosítja számára az istenszeretetet. A sok támadás és
ellenségeskedés diszharmóniája, az önzések és egyéni ötletek emberi zaja,
amelyek közepette élnie kellett, beleolvad ebbe az énekbe, és az egész együtt
az életmű csodálatos harmóniáját -- az Út a Kármel hegyére, a Lélek sötét
éjszakája, a Lelki páros ének és a Szeretet eleven lángja c. művek bámulatra
méltó szimfóniáját -- adja.
,,Este
majd próbára teszlek a szeretetben'' -- mondja egyik írásában, és joggal, mert
,,erre a célra, a szeretetre lettünk teremtve''. Úgy látja, hogy a szeretetnek,
e nehezen taglalható témának a titka abban rejlik, hogy igaz fogalmat kell
alkotni a szeretetről. Az emberek ugyanis általában a szeretetet az ösztönök és
az érzelmek birodalmában élik meg, holott a szeretet az az állapot, amelyben az
embernek sikerül a gondolkodását, az emlékezetét és a szívét alávetnie a
helyesen használt szabadságnak, és ezáltal a lélek minden képessége egyetlen
célra irányul, amit a szeretet állít a lélek elé. Mert valójában csak az az
ember veszti el a szabadságát, aki nem érti ,,hogyan kell igazán örülnie és
szomorkodnia, mert nem fogta föl a jó és a rossz közötti különbséget''. Hiszen
az emberek életük megoldását általában abban látják, hogy rögzíteni próbálják a
lázasan hajszolt örömöt és beteljesedést; vagy érzéketlenné teszik a szívüket a
szenvedéssel szemben, vagy legalábbis könnyíteni akarnak a szenvedéseken.
Keresztes Szent János számára a megoldás nem a menekülésben, nem az
elfojtásban, s nem is kényszerhelyzetek szülte közönyben rejlik, hanem abban,
hogy személyisége egységes, nyílt és Krisztushoz emelkedett. Szerinte minden
attól függ, hogy valaki birtokában van-e a fölismerésnek, hogy milyen nagyságot
és méltóságot jelent a gondolkodás, s hogy mekkora hatalom a szeretet, amely
képessé teszi az embert arra, hogy a saját magától vagy másoktól eredő
elméletektől függetlenül, szabadon éljen. ,,Egyetlen emberi gondolat
értékesebb, mint az egész világ, ezért a gondolatnak egy méltó tárgya van:
Isten.'' Természetesen nem szabad megfeledkezni arról, hogy Isten végtelenül
fölülmúlja minden elképzelésünket.
Ez
azonban a szeretetnek csak az egyik oldala. A másik oldal abban mutatkozik meg,
hogy az embernek szeretet-igénye van. Szeretetet viszont akkor nyerünk, ,,ha
oda viszünk szeretetet, ahol nincsen''. Isten Krisztus és az Egyház misztériuma
által ,,saját Igéjét és szeretetét állítja közénk, hogy mi belőlük éljünk''. És
ezzel minden megoldás megadatott.
A
kérdés ezek után már csak az, hogy megszabadulunk-e álmaink, örömeink, vágyaink
és reményeink alacsonyságától, azaz befogadjuk-e a saját életünkbe a mondott
megoldásokat, azért, hogy örökre és szeretetből odaadjunk érte mindent.
Keresztes
Szent János az istengyermekek tökéletes szabadságának a szentje. Egész élete
liturgia, amelyben minden emberi valóság énekké és költészetté vált. Olyan,
mint egy trubadúr, akit a természet, a szeretetben töltött élet és a kereszt, a
szeretetnek a legnagyobb megnyilvánulása ragadott magához. A keresztjét úgy
ölelte magához, ahogy egy muzsikus a hárfáját.
Röviddel
a halála előtt kérte: olvassák föl neki az Énekek énekét, hogy a kereszt iránti
szerelme új táplálékot kapjon. Ez a Szeplőtelen Fogantatás oktáváján, éjfélkor
történt (azaz december 16-án), s miközben a testvérek a kórusban megkezdték
Mária ünnepi zsolozsmáját, János fölujjongott, hogy az égbe mehet és ott énekli
tovább a zsolozsmát. Ez volt az utolsó szava itt a földön. Úgy élt, és indult
el ebből az életből, ahogy énekelt. Énekeit azok az erős és optimista lelkek
öröklik, akik bármilyen területen -- szeretetből -- a szabadságért küzdenek.
XI. Pius pápa 1926-ban egyháztanítóvá nyilvánította.
1726-ban
avatták szentté, ünnepét 1738-ban vették föl a római naptárba, november 24-re.
1969-ben áthelyezték december 14-re.
--------------------------------------------------------------------------------
A
nagy spanyol misztikus életéről, aki ,,nem rózsalugasban, hanem sötét és
tövises úton át akart a tökéletességre jutni'', elsősorban a tulajdon művei
tudósítanak.
Már
egészen kis korában különleges módon tapasztalta, hogy Isten ajándékaként a
Szűzanya rendkívüli oltalma alatt áll. Kétszer is megtörtént, hogy játék közben
vízbe esett, és a Szűzanya, amikor hozzá fohászkodott, eljött és kimentette.
Ugyanígy csodálatos módon menekült meg, amikor fiatal klerikus korában egyszer
fal omlott rá.
Miután
Szent Teréziával találkozott, kigyulladt szívében a vágy, hogy helyreállítsa az
ősi, kármelita szigort. Durvelo kármelita kolostorában előbb önmaga, majd két társa
számára olyan cellát alakított ki, amelyben rendesen felállni vagy kinyújtózni
sem lehetett. Fejpárnájuk egy kő, takarójuk széna volt. Istenben elmerülten
járták a vidéket, hogy az evangéliumot hirdessék a szegényeknek. Nem koldultak,
s énekelve a legnagyobb éhezést is elviselték, és ha valamit kaptak, azonnal
továbbajándékozták a rászorulóknak.
Amikor
János már rendi elöljáró volt, egy tudós férfi lépett be a rendbe. Meglátta a
kolostori könyvtárat, s lekicsinylően nyilatkozott annak szegényességéről.
János elvette a tudós férfi személyes tulajdonát képező könyveit, és a kezébe
adott egy katekizmust ezekkel a szavakkal: ,,Ahhoz, hogy a mennyei bölcsességre
eljuss, és boldog légy, a tudományod nem segít semmit, mert ahhoz ártatlan
gyermekké kell válnod.''
Csak
az Isten iránti szerelem hevítette és a lelkek megszentelésével törődött, mégis
tragikus módon belebonyolódott abba a harcba, amely a kármelita férfirend sarus
és sarutlan irányzata között robbant ki. A toledói sarus kármeliták -- akik az
idők folyamán fellazult fegyelemhez szoktak -- hat hónapra elzárták egy sötét
és levegőtlen cellába. Senki sem látogathatta, a fehérneműjét nem váltották, a
férgek iszonyatosan kínozták, s emellett mint lázadót és árulót állandóan
bántalmazták. Éheztették, a szó szoros értelmében lábbal tiporták
testét-lelkét, és hetenként kétszer az egész konvent színe előtt megvesszőzték.
A végén már közel állt a halálhoz, de a kínzásoknál rosszabb volt számára az,
hogy az Istentől való elhagyatottság éjszakájában élt, s úgy érezte magát, mint
akit elnyelt a cethal.
Egy
napon azonban a kegyelem megvilágosította és erőt adott számára. Akkor csíkokra
tépte a takaróját és az ingét, kötelet font, s a tetőn át megszökött. A kötél
azonban rövid volt, s bár halálosan ki volt merülve, egy vakmerő ugrással
sikerült a városfalra vetnie magát. Szökése csodálatos módon sikerült, de a
nyomorúsága ezzel még nem ért véget. A kínzásoktól és éhségtől elgyötört
Jánosnak hallania kellett a sarus rend atyáitól a szemrehányást, hogy
megszökött a kereszt elől, nem volt állhatatos, és bizonyára Teréz anya is
szökevénynek fogja tekinteni. Isten azonban melléje állt, és nyomorúságát
örömre fordította.
Belső
szabadsága lehetővé tette, hogy állandó szemlélődésben éljen, ugyanakkor
gyakorlati feladatokat is megoldjon. Mint prior, rektor és provinciális végezte
napi munkáját, s közben gyakran elragadtatásba esett. Egyszer a kvadrum falán
véresre verte az öklét: a falat ütötte, hogy ellen tudjon állni az
elragadtatásnak, mert egy látogatóval kellett tárgyalnia. Máskor egy segovai
ember arra figyelt föl, hogy különös világosság árad a szent gyóntatószékéből.
Mikor megkérdezte, hogy mi ez, János így válaszolt neki: ,,Hallgass, te bolond,
ne beszélj róla!'' 1572-ben pedig, amikor egy alkalommal Szent Terézzel a Szentháromságról
beszélgettek, olyan erejű elragadtatásban volt része, hogy a szék, amelyben
megkapaszkodott, vele együtt a magasba emelkedett.
János
Segoviában az egyik falra elhelyezett egy képet, amely a keresztet hordozó
Krisztust ábrázolta. Egy nap megállt a kép előtt imádkozni, s akkor ezeket a
szavakat hallotta Krisztus ajkáról: ,,János testvér, kérj tőlem, amit csak
akarsz. A szolgálatért, amelyet nekem tettél, teljesítem kérésedet.'' A szent
így válaszolt: ,,Uram, azt szeretném, ha fáradozásokat adnál nekem, melyeket
érted viselhetnék, és azt, hogy kevésre becsüljenek és semmibe vegyenek.''
Mivel
rendi neve a Keresztről nevezett János volt, mindig az elnyomottak pártjára
állt. Többek között ezért szállt szembe páter Doriával -- aki mint a sarutlan
kármeliták általános vikáriusa, nagy hatalmú ember volt --, és védelmébe vette
azokat az apácákat, akikre a vikárius megharagudott. Egy másik esetben szót
emelt pater Grácián mellett. Grácián nagyon sok fájdalmat okozott Jánosnak, de
amikor a már említett vikárius haragja lesújtott rá, János olyan merész hangú
levelet írt Madridba a királyhoz, hogy a titkár, aki leírta, elborzadt tőle.
Az
általános káptalanon János harcba szállt a szeretethez való jogának
megvédéséért. A többiek azonban magára hagyták, sőt alkalmatlannak
nyilvánították minden hivatal betöltésére. Mikor azonban megformulázták az
ítéletet, ellenfelei is visszariadtak az igazságtalanságtól. Ezért
megkönnyebbülten lélegeztek föl, amikor János bejelentette, hogy elmegy
Mexikóba azzal a tizenkét kármelita testvérrel, akik ott fognak kolostort
alapítani. Úgy tűnt, hogy ezzel sikerül botrány nélkül eltávolítani Jánost a
rend spanyol tartományából. Röviddel ezután János így írt az egyik testvérének:
,,Páter György testvér! Nem jelent számomra semmit, hogy hivatal nélkül
maradtam. Isten nagy irgalmasságot tanúsított irántam ezáltal!'' Még azt is meg
kellett érnie, hogy kizárták a rendből, sőt fanatikus apácák tűzre vetették az
írásait.
Élete
utolsó napjairól életrajzírója a következőket jegyezte föl: ,,1591 őszén János
testvér orvosi kezelésre szorult. A térdében gyulladás támadt, amitől állandóan
lázas volt. Baeza városába küldték, ahol rektorsága idején sok öröme telt a
kollégiumban. Ő maga éppen ezért nem akart odamenni, hanem úgy döntött, hogy
Ubedába megy, ahol a prior nem kedvelte őt. Megérkezése után hamarosan
kiderült, hogy az ubedai szerzetesek becsülik és szeretik, és ez még inkább
felbőszítette a priort. A testvéreknek megtiltotta, hogy látogassák a beteget,
megvonta tőle a szeretet minden megnyilvánulását, s ha maga belépett hozzá,
csak szidta és becsmérelte Jánost. Ő mindezt angyali türelemmel viselte, és
amikor a halál közeledtét érezte, magához kérette a priort, bocsánatát és
áldását kérte. És ekkor győzött: a prior sírva borult az ágya mellé, és úgy
imádkozott a haldokló mellett.''
Ennek
a szentnek, akinek az útja a sötétségből vezetett a világosság felé, a halála
-- illő módon -- éjfélkor következett be. De ez az éjfél csodálatosan fényes
volt: az egyik testvér látta, hogy a mennyezetről az ágy fejénél egy fényes
gömb ereszkedik alá, majd végighalad a test fölött és megáll a lábánál. Húsz
lángot látott, amelyek egyetlen fényességgé egyesültek. Ez a fénygömb annak a
világosságnak volt a jele, amely minden döntését megvilágosította: annak az
egyetlen igennek, amellyel Isten izzó szeretetére válaszolt.
--------------------------------------------------------------------------------
Mindenható Istenünk,
kérünk, segíts, hogy Szent János áldozópapod példáját követve egyre
gyarapodjunk a szentek tudományában, és felebarátainknak megbocsátva irgalomra
találjunk nálad!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése