BOLDOG MANGIN LEÓ-IGNÁC
és TÁRSAI vértanúk
*Verny, 1857. július 30. +Csu-kia-ho, 1900. július 20.
*Verny, 1857. július 30. +Csu-kia-ho, 1900. július 20.
A
kínai keresztényüldözések a 18--19. században is kifejezetten vallásellenes
jellegűek voltak. A vértanúkat félreérthetetlen hittagadásra szólították fel életük
megmentése érdekében. Azzal, hogy hűek maradtak keresztény hitükhöz, az
életüket kockáztatták. A kínai keresztényeket többnyire száműzetésre ítélték a
Falon túlra, az európai hithirdetőket viszont, akik nem csupán csatlakoztak az
államilag tiltott valláshoz, hanem az állami tilalom ellenére az országban
tartózkodtak és terjesztették ezt a vallást, főként halálbüntetésre, amelynek
végrehajtása a pekingi császár megerősítésétől függött. Az 1870. évi ún.
,,tiencsini vérfürdő'' alkalmával, amelynek többek között egy francia és egy
kínai lazarista és tíz irgalmas nővér is áldozatul esett, előtérbe került egy
olyan elem, amely előzően is megvolt ugyan, csak mindig a háttérben: az
idegenek és európaiak gyűlölete. Ez a gyűlölet indította a császárt arra, hogy
az 1899-ben kitört úgynevezett bokszerlázadást eszközül használja fel.
Az
utóbbi évtizedekben kínai történészek kínai forrásanyagra támaszkodva
kimutatták, hogy a bokszerlázadás eredetileg vallási mozgalom volt, és
voltaképpen csak mellékesen terelődött politikai mederbe. Hogy kezdettől fogva
keresztényellenes volt, mindenekelőtt abból a körülményből adódott, hogy --
kiváltképpen a 19. század folyamán -- a három vallás: a konfucianizmus, a
buddhizmus és a taoizmus összefonódott együttélése alakult ki. Korábban a
konfuciánus nagybirtokos és művelt réteg volt az üldözések hajtóereje, most
pedig mindhárom hívei együtt. Szó szerint ez olvasható egy 1900-beli gyalázkodó
iratban: ,,Védjétek meg országunkat, űzzétek ki az idegeneket, és öljétek meg a
keresztényeket! Az eretnek tant (kereszténységet) sem az istenek, sem a buddhák
nem veszik figyelembe.'' A kormányzat 1900. június 21-i nyilatkozatában,
amelyben összekeverednek a politikai és a vallási ügyek, az áll, hogy a
keresztények megvetik az isteneket, ezért a derék bokszerek lerombolják
templomaikat, a keresztényeket pedig megölik. Erre a nehéz, viharos időre esik
az 1955-ben boldoggá avatott délkelet-cselyi (ma Hope tartomány Peking
fővárossal) mártírok vértanúsága, akiknek a vezéralakja Mangin Ignác lotharingiai
jezsuita volt. Csely tartományt kiemelkedő jelentősége miatt (fővárosa egyben
az ország fővárosa is volt) már 1854-ben három apostoli helynökségre osztották.
Az északi és nyugati rész a lazarista hithirdetőké maradt, Délkelet-Cselyben a
francia jezsuiták misszionáltak.
Ignace
Mangin 1857. július 30-án született a Metz melletti Vernyben, egy francia
tábornok fiaként. Humán tanulmányai után belépett a jezsuita rendbe.
Feltehetően már nagyon korán kérte, hogy küldjék ki a kínai misszióba.
Filozófiai-teológiai tanulmányainak befejezése után pappá szentelték, és
beosztották a délkelet-cselyi misszióba. Ez a misszió, amelyet már a 17.
századtól kezdve a jezsuiták vezettek, a kezdeti nehézségek legyőzése után szép
sikereket ért el. 1900-ban az apostoli helynökség területén 50.000 katolikus
élt. Közöttük bontakoztatta ki gyümölcsöző apostolkodását Mangin atya is. A
csu-kia- hói nagy közösség elöljárójává rendelték, majd segítségül hívták a
fenyegetett missziós központba, amely Csang-kia-csuangban, Sien-shien közelében
volt található. Kínai katonák segítségével meg tudta menteni a pusztulástól az
iskolát, a nyomdát, a kínai nővérek kolostorát és a szemináriumot. Mangin atya
ezekről az eseményekről és az előzményekről részletes tudósítást írt a francia
jezsuiták folyóiratának, az Études- nek. Tudósításában világosan elmondja, hogy
a bokszerek azt hozták fel ürügyül: a meggyengült mandzsu dinasztiát
támogatják, de ismételten kifejezi azt a kételyét, hogy a kínai
tartománykormányzatok hivatalos szervei meg tudnák-e védeni a hithirdetőket a
felkelőkkel szemben. Valójában, s ezt a misszionárius még nem tudhatta, a
felkelők alapvetően megváltoztatták politikai nézeteiket. Santung tartományból
indultak, de akkoriban a mandzsu dinasztia megbuktatását is a zászlójukra írták.
Az energikus és tetterős kormányzónak, Jüansikainak azonban, aki a továbbiakban
még jelentős szerepet játszott a kínai történelemben, sikerült a santungi
felkelőket már 1899 végén ártalmatlanná tennie és a tartomány határain túlra
űznie. Így jutottak el Cselybe, és itt változott meg politikai programjuk. A
mandzsuk megbuktatásából a mandzsuk védelme lett. Az európaiak elűzése és a
keresztények megölése maradt a fő célkitűzés a továbbiakban. Ennek az új
helyzetnek estek áldozatul a csu-kia-hói vértanúk.
Úgy
látszik, hogy a bokszerek szándékai a helyi hatóságok számára sem voltak
teljesen világosak. Úgy léptek fel ellenük, mint rablóbandák és tolvajok ellen,
és felszólították a hithirdetőket: tegyenek meg mindent, hogy keresztényeik
segítségével megvédhessék magukat. Ez a felszólítás eljutott a missziós
központot védelmező Mangin atyához is. Keresztényeivel földhányásokat
emeltetett, gondoskodott a férfiak katonai kiképzéséről, és elegendő élelmiszer
összegyűjtéséről a mind nagyobbá váló közösség számára. A bokszereknek a
szomszédos közösségekben elkövetett fosztogatása miatt sok keresztény menekült
Csu- kia-hóba, s így a katolikus közösség létszáma 300-ról 3.000-re emelkedett
a sáncokon belül. Mangin atya meghívta az ,,erődítménybe'' egy francia
rendtársát, Denn atyát is, aki már 1872 óta Kínában működött.
Mangin atya minden emberi fáradozás ellenére világosan látta elkövetkező sorsát. 1900. június 10-én egyik utolsó levelében a misszió helyzetének áttekintése után befejezésül ezt írta az Études szerkesztőjének: ,,Ez minden, kedves Atya, amit jelenlegi helyzetünkről mondhatok Önnek, hogy kívánsága szerint új hírekkel szolgáljak. Amint látja, a helyzet nem rózsás, és emberileg tekintve bőven van félnivalónk. Minden reménytelenség ellenére remélünk az isteni Szív mérhetetlen irgalmában. Folytassa imáit értünk és keresztényeinkért!'' 1900. július 28-án fivérének írt levele még többet mond: ,,Életemet áldozatul adom a lelkek üdvéért és egész családunk jólétéért. Ha majd értesülsz a halálomról, imádkozz értem, és köszönd meg Istennek, amiért arra méltatott, hogy kiválasztott a családunkból erre az áldozatra.''
Mangin atya minden emberi fáradozás ellenére világosan látta elkövetkező sorsát. 1900. június 10-én egyik utolsó levelében a misszió helyzetének áttekintése után befejezésül ezt írta az Études szerkesztőjének: ,,Ez minden, kedves Atya, amit jelenlegi helyzetünkről mondhatok Önnek, hogy kívánsága szerint új hírekkel szolgáljak. Amint látja, a helyzet nem rózsás, és emberileg tekintve bőven van félnivalónk. Minden reménytelenség ellenére remélünk az isteni Szív mérhetetlen irgalmában. Folytassa imáit értünk és keresztényeinkért!'' 1900. július 28-án fivérének írt levele még többet mond: ,,Életemet áldozatul adom a lelkek üdvéért és egész családunk jólétéért. Ha majd értesülsz a halálomról, imádkozz értem, és köszönd meg Istennek, amiért arra méltatott, hogy kiválasztott a családunkból erre az áldozatra.''
A vértanúk között a két hithirdetőn és a bátor Csu-U-chen Márián kívül, akit gyermekével együtt elsőnek öltek meg, amikor meg akarta védeni a misszionáriusokat, boldoggá avattak még két férfit is, akik ugyan nem voltak az összegyűlt közösséggel, hanem a harc során ejtették foglyul, majd este lefejezték őket.
Az 1955. április 17-én boldoggá avatott ötvenhat vértanú csak egy kis csoport a 3.000 áldozatból, akiket a bokszerfelkelés követelt a tartományban. Mivel Mangin atya nemcsak az egyik legjelentősebb missziós állomás elöljárója volt, hanem egy nagy kiterjedésű kerületé is, joggal áll e vértanúk élén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése