Octavius: egy korai keresztény apológia
A gyakorlati szempontú, politikai vallásosság és a különféle kultuszokban való részvétel szemben áll a lelkiismeret és a józan ész megkövetelte cselekvéssel. Heidl György írását adjuk közre.
Amikor a
középkori szerzetesek Arnobiusnak, a keresztény hitre tért 3. századi siccai
rétornak Adversus
nationes (A pogányok ellen) című munkáját olvasva a hetedik könyv
végére értek, nem sejtették, hogy az incipit liber VIII feliciter
megjegyzés után valójában nem a nyolcadik könyvet, a liber octavust, hanem az Octaviust,
kezdték olvasni, vagyis azt a könyvet, amelyről Lactantius és Szent Jeromos
több helyütt is úgy emlékezett meg, mint egy bizonyos Minucius Felix művéről. A
hajdani figyelmetlen kódexmásoló e tévedése még az 1543-ban, Rómában, Sabaeus
Brixianus műhelyében napvilágot látott editio princepsbe, valamint Gelenius
1546-os Arnobius-kiadásába is átkerült, mígnem Franciscus Balduinus tisztázta a
kérdést, és 1560-ban Heidelbergben eredeti címén kiadta Minucius Felix Octavius
című dialógusát.
A
dialógusnak három szereplője van, a pogány ügyvéd, Caecilius Natalis, a
keresztény ügyvéd, Octavius Januarius, és a kettejük vitájában döntőbíróként
résztvevő szerző, a szintén keresztény ügyvéd, Minucius Felix. Az ókeresztény
irodalom tanulmányozói egyetértenek abban, hogy Minuciust a többi latin
apologétától, s különösen Tertullianustól, megkülönbözteti mind vérmérséklete,
mind hitvédelmi módszere. Visszafogott, de határozott, nem heveskedik, nem
gúnyolódik; inkább akar az értelemre, mint az érzelmekre hatni. Tertullianus
ismeri a pogány filozófusok nézeteit, némelyiknek írásait is, de megveti és a
kereszténység szempontjából haszontalannak ítéli azokat. Minucius inkább csak
másodkézből ismeri, ámde elismeri a bölcselők törekvéseit, még ha erkölcsi
szempontból bírálja is őket. A dialógusban igyekszik kimutatni, hogy a
filozófiai hagyományon belül is megtalálható az egy Isten eszméje. Sorra veszi
a kiemelkedő filozófusok tanításait, s végül leszögezi: „különféle
elnevezésekkel ugyan, de egy Istent jelöltek, úgyhogy bárki azt gondolhatná,
hogy vagy a keresztények most a bölcselők, vagy a bölcselők már akkor
keresztények voltak.”
Más
korai keresztény apologétákhoz hasonlóan Minucius Felix is meg volt győződve
arról, hogy minden ember természeténél fogva képes a helyes észhasználatra, és
ha következetesen gondolkodik, akkor eljuthat legalább három dolog belátására.
Először is arra, hogy egy Isten létezik; másodszor, hogy ez az Isten alkotta
meg a világot és mindazt, ami benne van; harmadszor, hogy Isten gondját viseli
alkotásainak. Octavius is erről próbálja meggyőzni pogány ellenfelét, mégpedig
nem is eredménytelenül, hiszen Caecilius a vita végén kijelenti: „elismerem a
gondviselést, és engedek Istennel kapcsolatban.” E felismerésekhez nincs
szükség külön kinyilatkoztatásra, elegendő alaposan körülnézni a világban, és
szemügyre venni Isten alkotásait, beleértve természetesen az embert is,
önmagunkat. A filozófusok legjobbjai ezt megtették, sőt néhányan, mint például
Szókratész vagy Platón, egészen kivételes magasságokig jutottak el e kérdések
vizsgálatában. A baj csak az, hogy még Szókratész is kakast áldozott
Aszklépiosznak, azaz, még az erkölcsi szempontból szinte kifogástalan bölcselők
is követték – politikai megfontolásból, teszi hozzá Minucius Felix – kortársaik
helytelen istentiszteleti szokásait, hiszen az egy Istenről alkotott
meggyőződésüket leplezték a sokistenhitű környezetben. A gyakorlati szempontú,
politikai vallásosság és a különféle kultuszokban való részvétel szemben áll a
lelkiismeret és a józan ész megkövetelte cselekvéssel.
Caecilius
kortársai és elvbarátai jól látták, hogy a keresztények valóságos veszélyt
jelentenek erre a kultuszokkal biztosított politikai egységre és nyugalomra,
hiszen nem vesznek részt a közös vallási eseményeken, megtagadják környezetük
vallási-politikai gesztusrendszerét, és elítélik az uralkodó istenítését. Az
ellenszenvet fokozta, hogy a keresztények olyan kérdésekben fogalmaztak meg igen
határozott álláspontot, amelyeket hagyományosan a bölcselők igyekeztek
megoldani; ráadásul a vélemények sokfélesége és különbözősége azt mutatta, hogy
e kérdésekre voltaképpen nem is adható biztos válasz. Azok a művelt pogányok,
akiket a dialógusban Caecilius képvisel, s akik közé olyan jeles szónokokat,
irodalmárokat sorolhatunk, mint Favorinus és Fronto, a keresztények isteni és
emberi dolgokban tanúsított magabiztosságával éppen a maguk filozófiailag
megalapozott kételkedését állíthatták szembe. Nem voltak sem eredeti, sem
különösebben következetes gondolkodók; vonzódtak a régiségekhez, például a
köztársasági kor irodalmához, és – érthető módon – igyekeztek megvédeni
mindazt, amit a görög és a római kultúrában értékesnek és hasznosnak
tapasztaltak meg. Ők voltak a 2. századi pogány Róma szellemi vezetői, de
szemléletmódjuk erősen befolyásolta a későbbi nemzedékek gondolkodását is, így
Minucius Felix kortársainak viszonyát a kereszténységhez. Bár Fronto
keresztényellenes beszédei nem maradtak fenn, az Octavius utalásaiból
következtethetünk arra, hogy Caecilius tőle vette érvkészletének javarészét, és
azokat a vádakat idézi, amelyek nap mint nap elhangozhattak Minucius Felix
Rómájának értelmiségi elitköreiben. Ékes, kifinomult latinsággal és nagy
körültekintéssel az ő számukra írta meg Minucius Felix a kereszténység
védőbeszédét, mégpedig úgy, hogy a sajátosan keresztény tanításokról és
szertartásokról szinte egyetlen szót sem ejtett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése