VI. Pál pápa “Populorum progressio” k. körlevelének időszerűsége: P. Szabó Ferenc SJ jegyzete
Egyháztörténészek egyöntetű véleménye szerint Montini/VI. Pál pápa
legjelentősebb műve a II. Vatikáni zsinat továbbvitele volt XXIII. János pápa
halála után, illetve az a tény, hogy az egyetemes zsinatnak új irányt és
lendületet adott a második ülésszakot megnyitó híres beszédével, majd első, a
dialógusról szóló Ecclesiam suam k. körlevelével. Két évvel a zsinat befejezése
után két újabb dokumentumot tett közzé: Populorum progressio k., valamint a
papi cölibátusról szóló, Sacerdotalis celibatus k. körlevelét.
A II.
Vatikáni zsinat befejezése (1965. dec. 8) után, két évvel, 1967. március 26-án
tette közzé VI. Pál pápa a népek fejlődéséről szóló Populorum
progressio k. körlevelét. Ezzel eleget tett a zsinati atyák kívánságának,
akik az Egyház és a világ kapcsolatával foglalkozó, Gaudium et spes kezdetű
konstitúció megvitatásakor felfigyeltek a világméretű gazdasági-kulturális
problémákra (vö. GS 86). Montini pápa még megválasztása előtt latin-amerikai,
afrikai és ázsiai útjai során személyesen is meggyőződhetett azokról a súlyos
terhekről, „amelyeket a fejlődés problémáival viaskodó ősi kultúrájú népeknek
hordozniuk kell”. A zsinat vége felé (1965. okt. 4) az ENSZ New York-i
székházában mondott beszédében szólt a világméretűvé terebélyesedett társadalmi
konfliktusokról, a botrányos egyenlőtlenségekről, a luxusszínvonalon élő
kevesek és a nyomorban tengődő tömegek közti igazságtalan aránytalanságról.
Ugyanígy tűrhetetlen a gazdag és a fejlődésben elmaradt országok közötti
gazdasági, társadalmi és kulturális szakadék. VI. Pál a körlevélben (76) idéz
az ENSZ székhelyén mondott beszédéből, amikor is azt hangsúlyozta, hogy „fejlődés
a béke új neve”. New Yorkból visszatérve a zsinati atyák előtt megvallotta:
“ Az
ember bizonnyal meg tudja szervezni a földet Isten nélkül is, de Isten nélkül
végső soron csakis az ember ellen tudja megszervezni. Ezért minden, önmagán
kívüli szemponttól elszakított, abszolút humanizmus – embertelen humanizmus. ”
A pápa
még sürgette az ENSZ delegátusai előtt „valamiféle világtekintély
megteremtését”. Sajnos, ahogy a pápa sejtette, ez a mai napig csupán ábránd
maradt.
Amikor a
pápa leszögezi a keresztény nézőpontot a fejlődésről, hangsúlyozza, hogy a
fejlődés csak akkor valóságos, ha minden ember és a teljes ember növekedését,
kibontakozását biztosítja. Nem elégséges a gazdasági fejlődés, nem lehet
elválasztani a gazdasági szempontot az emberitől. „Az embert kell középpontba
állítani, minden embert, minden embercsoportot, a legkisebbtől kezdve egészen
az emberiségig.” (14. pont, hivatkozás Lebret domonkos Közgazdaság és
humanizmus című könyvére.) A pápa igazában a keresztény humanizmust
állítja az igazságos társadalmi-kulturális fejlődés alapjául. Mert az emberi
személy méltósága, az ember természetfeletti hivatásának állítása a szociális
tanítás sarkpontja. Nemcsak többet birtokolni, hanem többnek lenni;
lelkileg/szellemileg kibontakozni. Az „egydimenziós” ember, a csupán termelő és
fogyasztó lény materialista szemléletével szemben a pápa Pascallal állítja: „Az
ember végtelenül túlszárnyalja az embert.” (42) Sajnos, ma is érvényes Európára
– Magyarországra is – az, amit a 41. pontban a materializmus kísértéséről ír:
„A fejlődő országok népei helyesen válasszák ki, mérjék meg az értékeket:
vessék el a hamis értékeket, amelyek az ideális létformát lealacsonyítják.” VI.
Pál utal Jacques Maritain Teljes humanizmus c., a két háború
között megjelent könyvére, amely a feltörő totalitarizmusok idején hangoztatta,
hogy a teljes ember és minden ember mindenoldalú fejlődését kell előmozdítani,
majd szó szerint idézi a jezsuita teológus, Henri de Lubac híres könyvét,
amely Maritain gondolatait a háború másnapján jobban kibontotta,
rávilágítva az ateista humanizmus tragédiájára. Idézzük a 42.
pontból a Lubactól kölcsönzött sorokat:
“ Az
ember bizonnyal meg tudja szervezni a földet Isten nélkül is, de Isten nélkül
végső soron csakis az ember ellen tudja megszervezni. Ezért minden, önmagán
kívüli szemponttól elszakított, abszolút humanizmus – embertelen humanizmus. ”
A XX.
század totalitarizmusai elegendő példával szolgáltak e kijelentések
hitelességére.
VI. Pál
körlevele még hangsúlyozza a szolidáris fejlődés elősegítésének
kötelezettségét, az emberi és természetfeletti testvériséget, ami a gazdagabb
és szegényebb nemzetek közötti segítségnyújtást, kereskedelmi és kulturális
kapcsolatok kiépítését jelenti, és azt, hogy minden ember és nemzet ad és kap,
hogy egymás fejlődését elősegítsék. E problémától függ az egész emberiség
civilizációja, a békés jövendő. A pápa minden hívőt és minden jóakaratú embert
arra szólított fel, hogy vegye ki részét a szolidáris felelősségből.
VI. Pál
körlevele elején jelzi, hogy a zsinat óhaját teljesítve hozta létre a Iustitia
et Pax (Igazságosság és Béke) bizottságot, hogy Isten egész népét
ráébressze küldetésére a mai világban, és elősegítse a szegényebb népek, az
elmaradt nemzetek fejlődését.
A Populorum progressio időszerűsége
Rövid
ismertetésünkből is napnál világosabbnak tűnik (Boldog, októberben Szent) VI.
Pál pápa fél évszázaddal ezelőtti körlevelének időszerűsége. Montini
pápa természetesen hivatkozik elődeinek az egyház szociális tanítását kifejtő
körleveleire. XIII. Leó pápa Rerum novarum kezdetű körlevele a
munkáskérdésről (1891-ben) nyitotta meg a sort. II. János Pál pedig száz évvel
később Centesimus annus kezdetû körlevelében áttekintette azt
a száz éves társadalmi tanítást, amely nem zárt rendszer, nem ideológia, hanem
arra irányul, hogy az Evangélium fényével megvilágítsa a kor társadalmi
kérdéseit, tehát igazában az erkölcsteológia keretébe tartozik. (Szent)
II. János Pál jelezte a nagy gazdasági, társadalmi, politikai változásokat,
különösen kiemelve az 1989-es évet, amikor megbukott az elnyomó kommunista
rendszer, és az Egyháznak az új kihívásokkal kellett szembenéznie. Amikor VI.
Pál közzétette a Populorum progressiót, még nem lehetett előre
látni a bolsevizmus bukását. De a körlevélben leszögezett alapelvek továbbra is
érvényben maradnak. Sőt időszerűségük ma még szembetűnőbb, amikor az ún.
“harmadik világból” jött Ferenc pápa - elődeinek szociális tanítására
hivatkozva - sürgeti a világméretű igazságtalanságok okainak megszüntetését: a
pénzimádatból és hatalomvágyból eredő háborús konfliktusok és ezek
következménye, a migránskérdés gyökeres orvoslását. A fegyvergyártásra
kidobott mérhetetlen összegeket a fejlődésben elmaradt országok megsegítésére
kellene fordítani: a kőolaj kizsákmányolása és a polgárháborúkat szító
versengés helyett az éhínség és helyi gazdasági-társadalmi-kulturális fejlődés
hathatós támogatása lenne a sürgető nemzetközi feladat!
“
Fejlődés a béke új neve! ”
VI.
Pálnak az ENSZ-ben elhangzott felszólítása fél évszázad után vészkiáltásként
hangzik vajúdó világunkban!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése