Isten
dolgozik
Isten úgy mutatkozik be az Ószövetségben, hogy dolgozik, pihen és megszabadít a szolgaságból, tehát példáját követniük kell az embereknek. „Emlékezzél meg arról, hogy magad is szolga voltál Egyiptomban, s az Úr, a te Istened hozott ki onnan erős kézzel, és kinyújtott karral, azért parancsolta neked, hogy tartsd meg a szombat napját”. (MTörv.5,15) a Törvény több cikkelyének célja, hogy Isten akaratából védje meg a rabszolgát és a bérmunkát a munkáltató kapzsiságától: „Ne keress ürügyet felebarátod ellen, és erőszakkal ne nyomd el őt. Napszámosod bére ne maradjon reggelig tenálad!” (Lev 19,13) Nem szabad a munkást ellehetetleníteni: „Ne tartsd vissza a szűkölködő és szegény munkás bérét, se testvéredét, se a jövevényét, aki veled lakik földeden, s kapuidon belül van, hanem még aznap napszállta előtt fizesd ki neki munkadíját, - hiszen szegény, s abból tartja fenn életét – hogy ne kiáltson az Úrhoz miattad, s Ő bűnül ne tulajdonítsa ezt neked”. (MTörv.24,14-15) a sátán azonban ismét megpróbálja visszacsempészni a gyakorlatba a bűnös visszaéléseket. Izrael kénytelen dolgozni, munkája gyümölcséből három évenként karitatív célra adnia kell. Másoknak is, de munkáját megáldja Isten, azért marad még saját magának is bőven: „A harmadik esztendőben vedd tizedét mindannak, ami neked abban az időben terem, s rakd le kapuidban, s jöjjön el a levita, - akinek nincs más osztályrésze s birtoka melletted - ,meg az idegen, és az árva meg az özvegy, akik kapuidon belül vannak,s egyenek s lakjanak jól, hogy megáldjon téged az Úr, a te Istened kezed munkájában, amelyet végzel”. (MTörv.14,28-29) Ugyanígy a gazdának a szent sátornál, később a jeruzsálemi templomnál is meg kellett adnia az évenkénti zarándokút alkalmával a maga ajándékát: „Ne jelenjék meg senki sem üres kézzel az Úr előtt, hanem mutasson be mindenki áldozatot ahhoz képest, amije van, ahhoz az áldáshoz képest, amelyet az Úr, az ő Istene juttat majd neki”. (MTörv.16,16-17) „Élvezed akkor kezed munkáját, boldog vagy és jó dolgod lesz”.(Zsolt.128.2) Régen is sokszor megtörtént, hogy a gazda rengeteget dolgozott szántóföldjén, szőlőjében, a munkája gyümölcsét azonban mások élvezték: idegen hadsereg, tolvaj, mezei vadak. „És jóra fordítom népemnek, Izraelnek sorsát, és felépítik az elhagyott városokat, és lakni fognak bennük; szőlőket ültetnek és borukat isszák, kerteket ültetnek és gyümölcsüket eszik”(Ám.9,14)„Az Úr megesküdött jobbjára és hatalmas karjára: Nem adom többé gabonádat eledelül ellenségeidnek, és nem isszák idegenek fiai mustodat, amelyért te fáradoztál, hanem akik betakarítják, azok eszik, és dicsérik az Urat, és akik leszüretelik, azok isszák szent udvaraimban”. (Iz.62,8-9) Megtörténhet büntetésül ezek ellentétje is: „Feleséget veszel, és más fog hálni vele, házat építesz, és nem fogsz lakni benne, szőlőt ültetsz, és nem szüretelsz belőle. Előtted fogják levágni marhádat, és te nem eszel belőle, szemed előtt rabolják el szamaradat, s nem adják többé vissza neked, ellenségeidnek adják juhaidat, s nem lesz, aki segítsen téged” (MTörv.28,30-31)
Isten úgy mutatkozik be az Ószövetségben, hogy dolgozik, pihen és megszabadít a szolgaságból, tehát példáját követniük kell az embereknek. „Emlékezzél meg arról, hogy magad is szolga voltál Egyiptomban, s az Úr, a te Istened hozott ki onnan erős kézzel, és kinyújtott karral, azért parancsolta neked, hogy tartsd meg a szombat napját”. (MTörv.5,15) a Törvény több cikkelyének célja, hogy Isten akaratából védje meg a rabszolgát és a bérmunkát a munkáltató kapzsiságától: „Ne keress ürügyet felebarátod ellen, és erőszakkal ne nyomd el őt. Napszámosod bére ne maradjon reggelig tenálad!” (Lev 19,13) Nem szabad a munkást ellehetetleníteni: „Ne tartsd vissza a szűkölködő és szegény munkás bérét, se testvéredét, se a jövevényét, aki veled lakik földeden, s kapuidon belül van, hanem még aznap napszállta előtt fizesd ki neki munkadíját, - hiszen szegény, s abból tartja fenn életét – hogy ne kiáltson az Úrhoz miattad, s Ő bűnül ne tulajdonítsa ezt neked”. (MTörv.24,14-15) a sátán azonban ismét megpróbálja visszacsempészni a gyakorlatba a bűnös visszaéléseket. Izrael kénytelen dolgozni, munkája gyümölcséből három évenként karitatív célra adnia kell. Másoknak is, de munkáját megáldja Isten, azért marad még saját magának is bőven: „A harmadik esztendőben vedd tizedét mindannak, ami neked abban az időben terem, s rakd le kapuidban, s jöjjön el a levita, - akinek nincs más osztályrésze s birtoka melletted - ,meg az idegen, és az árva meg az özvegy, akik kapuidon belül vannak,s egyenek s lakjanak jól, hogy megáldjon téged az Úr, a te Istened kezed munkájában, amelyet végzel”. (MTörv.14,28-29) Ugyanígy a gazdának a szent sátornál, később a jeruzsálemi templomnál is meg kellett adnia az évenkénti zarándokút alkalmával a maga ajándékát: „Ne jelenjék meg senki sem üres kézzel az Úr előtt, hanem mutasson be mindenki áldozatot ahhoz képest, amije van, ahhoz az áldáshoz képest, amelyet az Úr, az ő Istene juttat majd neki”. (MTörv.16,16-17) „Élvezed akkor kezed munkáját, boldog vagy és jó dolgod lesz”.(Zsolt.128.2) Régen is sokszor megtörtént, hogy a gazda rengeteget dolgozott szántóföldjén, szőlőjében, a munkája gyümölcsét azonban mások élvezték: idegen hadsereg, tolvaj, mezei vadak. „És jóra fordítom népemnek, Izraelnek sorsát, és felépítik az elhagyott városokat, és lakni fognak bennük; szőlőket ültetnek és borukat isszák, kerteket ültetnek és gyümölcsüket eszik”(Ám.9,14)„Az Úr megesküdött jobbjára és hatalmas karjára: Nem adom többé gabonádat eledelül ellenségeidnek, és nem isszák idegenek fiai mustodat, amelyért te fáradoztál, hanem akik betakarítják, azok eszik, és dicsérik az Urat, és akik leszüretelik, azok isszák szent udvaraimban”. (Iz.62,8-9) Megtörténhet büntetésül ezek ellentétje is: „Feleséget veszel, és más fog hálni vele, házat építesz, és nem fogsz lakni benne, szőlőt ültetsz, és nem szüretelsz belőle. Előtted fogják levágni marhádat, és te nem eszel belőle, szemed előtt rabolják el szamaradat, s nem adják többé vissza neked, ellenségeidnek adják juhaidat, s nem lesz, aki segítsen téged” (MTörv.28,30-31)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése