Évközi 11 hét csütörtök
Sir 48, 1-15; Mt 6, 7-15
„Illés próféta jött ezután; tűzhöz volt hasonló,a szava lángolt,mint a fáklya”
Anyaszentegyházunk nagyon bölcsen szerkeszti a misenaptárt. Amikor egy-egy bibliai nagyságot bemutat sorozatos epizódokban, utána a bölcsességi irodalomból idéz bibliai értékelést az Úr követéről. Ezek a megemlékezések nemcsak fontos megállapításokat jelentenek, hanem történelmileg közismert eseményeket költői ihlettel értékelnek. Sirák fiának könyve Dávid király dicsérete és Salamon király bölcsességének és balgaságának bemutatása után állítja elénk Illés próféta alakját tetteinek tükrében. Ezzel nyilván nemcsak szerkesztési szempontokat hangsúlyoz Sirák fia, hanem a kiválasztásra, Istentől kapott kegyelmek eredményeire is ráfigyeltet bennünket. Két kétségtelenül nagy zsidó király után bemutat egy olyan prófétát, mondhatnánk úgy is, egyszerű állampolgárt, akinek nincs sem politikai hatalma, sem számottevő birtoka. Ő Istentől ilyen előnyöket nem kapott, de maga az a tény, hogy Istennel állandóan eleven kapcsolatban áll, olyan küldetést teljesít, amely nélkülözhetetlen. Dávid király maga próféta is volt, de volt két prófétája, akiknek időnként komoly, kemény üzeneteket kellett közvetíteniük Dávid, a király felé. Sirák fia általános jellemzése Illés prófétáról: „Illés próféta jött ezután; tűzhöz volt hasonló,- a szava lángolt, mint a fáklya-, s éhínséget hozott rájuk” (1-2) Több száz tanítványát irtatta ki Jezabel királyné, aki elterjesztette a Baál kultuszt. Ezért kellett az egész országnak három és fél évig szenvednie a kínzó napsütésben, tűrni az éhséget és a szomjúságot. „Három ízben tüzet hozott le az égből. Ilyen dicső volt Illés a csodáival.”(3-4) a másik megállapítás Illésről: „Aki romlásba döntöttél királyokat, játszva megtörted hatalmukat, és sírba taszítottál ágyukról dicsőségeseket”. (6) Utalás az ágyán bosszankodó Ákábra, a mellette gonosz tervet kieszelő feleségére, Jezabelre. Amikor már nyugalmat kíván teste-lelke, s rohanva megy megállás nélkül Izrael földjéről az Ószövetség megkötésének helyére, a Hórebre, akkor Isten még nagyon fontos küldetést ad neki: „Aki ítéletről értesültél Sínai hegyén, és megtorló büntetésekről a Hóreben, aki királyokat kentél fel megtorlásra, és prófétát tettél meg utódodnak” (7-8) Ismét igen híres a földről való elvitelének módja is:„Aki felvitettél tüzes forgószélben, tüzes ló húzta kocsin,akiről meg van írva, hogy az ítélet idején csillapítod az Úr haragját. Kiengeszteled az apa szívét a fiával, és helyreállítod Jákob Törzseit”(10) Azt tudjuk a Jelenések könyvéből, hogy Hénokkal együtt jönnek majd vissza az utolsó ítélet előtt a földre, hogy az akkori nagy istentagadás ellen tanúsítsák: mi Isten mellett éltünk a mennyországban évezredeken keresztül, onnan jöttünk most, hogy tanúskodjunk mellette, higgyetek benne! És ami Szent Pálnál olvasható, hogy Izrael törzseit elvezeti Jézus Krisztushoz: az egész ószövetségi népet „helyükre, Jézus mellé irányítod!”Most a katolikus Egyháznak az is rendeltetése, hogy a föld urait figyelmeztesse,jó úton járnak-e, helyesen irányítják-e országuk népét a „res politica”-ban, az államügyekben. Ne féljünk ettől, Isten úján járunk!
Sir 48, 1-15; Mt 6, 7-15
„Illés próféta jött ezután; tűzhöz volt hasonló,a szava lángolt,mint a fáklya”
Anyaszentegyházunk nagyon bölcsen szerkeszti a misenaptárt. Amikor egy-egy bibliai nagyságot bemutat sorozatos epizódokban, utána a bölcsességi irodalomból idéz bibliai értékelést az Úr követéről. Ezek a megemlékezések nemcsak fontos megállapításokat jelentenek, hanem történelmileg közismert eseményeket költői ihlettel értékelnek. Sirák fiának könyve Dávid király dicsérete és Salamon király bölcsességének és balgaságának bemutatása után állítja elénk Illés próféta alakját tetteinek tükrében. Ezzel nyilván nemcsak szerkesztési szempontokat hangsúlyoz Sirák fia, hanem a kiválasztásra, Istentől kapott kegyelmek eredményeire is ráfigyeltet bennünket. Két kétségtelenül nagy zsidó király után bemutat egy olyan prófétát, mondhatnánk úgy is, egyszerű állampolgárt, akinek nincs sem politikai hatalma, sem számottevő birtoka. Ő Istentől ilyen előnyöket nem kapott, de maga az a tény, hogy Istennel állandóan eleven kapcsolatban áll, olyan küldetést teljesít, amely nélkülözhetetlen. Dávid király maga próféta is volt, de volt két prófétája, akiknek időnként komoly, kemény üzeneteket kellett közvetíteniük Dávid, a király felé. Sirák fia általános jellemzése Illés prófétáról: „Illés próféta jött ezután; tűzhöz volt hasonló,- a szava lángolt, mint a fáklya-, s éhínséget hozott rájuk” (1-2) Több száz tanítványát irtatta ki Jezabel királyné, aki elterjesztette a Baál kultuszt. Ezért kellett az egész országnak három és fél évig szenvednie a kínzó napsütésben, tűrni az éhséget és a szomjúságot. „Három ízben tüzet hozott le az égből. Ilyen dicső volt Illés a csodáival.”(3-4) a másik megállapítás Illésről: „Aki romlásba döntöttél királyokat, játszva megtörted hatalmukat, és sírba taszítottál ágyukról dicsőségeseket”. (6) Utalás az ágyán bosszankodó Ákábra, a mellette gonosz tervet kieszelő feleségére, Jezabelre. Amikor már nyugalmat kíván teste-lelke, s rohanva megy megállás nélkül Izrael földjéről az Ószövetség megkötésének helyére, a Hórebre, akkor Isten még nagyon fontos küldetést ad neki: „Aki ítéletről értesültél Sínai hegyén, és megtorló büntetésekről a Hóreben, aki királyokat kentél fel megtorlásra, és prófétát tettél meg utódodnak” (7-8) Ismét igen híres a földről való elvitelének módja is:„Aki felvitettél tüzes forgószélben, tüzes ló húzta kocsin,akiről meg van írva, hogy az ítélet idején csillapítod az Úr haragját. Kiengeszteled az apa szívét a fiával, és helyreállítod Jákob Törzseit”(10) Azt tudjuk a Jelenések könyvéből, hogy Hénokkal együtt jönnek majd vissza az utolsó ítélet előtt a földre, hogy az akkori nagy istentagadás ellen tanúsítsák: mi Isten mellett éltünk a mennyországban évezredeken keresztül, onnan jöttünk most, hogy tanúskodjunk mellette, higgyetek benne! És ami Szent Pálnál olvasható, hogy Izrael törzseit elvezeti Jézus Krisztushoz: az egész ószövetségi népet „helyükre, Jézus mellé irányítod!”Most a katolikus Egyháznak az is rendeltetése, hogy a föld urait figyelmeztesse,jó úton járnak-e, helyesen irányítják-e országuk népét a „res politica”-ban, az államügyekben. Ne féljünk ettől, Isten úján járunk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése