THIENEI SZENT KAJETÁN
*Vicenza, 1480. október +Nápoly, 1547. augusztus 7.
Thienei Kajetán (Gaetano da Thiene) az itáliai egyház
egyik legvonzóbb alakja a reneszánsz korszakban. A 15--16. század fordulóján
élt, és csendesen, de szívós kitartással fáradozott azért, hogy Közép- és
Észak-Itália városaiban újra meghonosítsa az evangéliumi szellemet.
Tevékenysége nagyon széles körű volt: laikusok számára
szervezte meg az Isteni Szeretet Társulatát, betegek javára alapította a
Gyógyíthatatlanok Kórházát, és megújította a szerzetességet azáltal, hogy
különböző férfi és női társulatokat hívott létre, és megalapította az első
újkori, új szellemű szerzetesrendet, a Reguláris Klerikusok, vagy más néven Theatinusok
rendjét.
Kajetán 1480 októberében született a Velencei
Köztársaság területén fekvő Vicenzában. Atyja, Thienei Gáspár gróf, aki jogász
és katona volt, s egy háborúban hadvezérként is szerepelt, korán meghalt.
Édesanyja, Portói Mária grófnő nevelte két fiát. Kajetán gyakran felkereste a
Santa Corona nevű domonkos templomot, amelyben a családnak külön kápolnája
volt. Innen ered Kajetán szoros kapcsolata a domonkosokkal, s ezért választotta
gyóntatójául Gian Battista Carioni cremonai domonkost. Carioni a megújuló
itáliai egyház egyik vezéralakja a trienti zsinat előtti korszakban. Ő
tanácsolta később Kajetánnak a reguláris klerikusok rendjének alapítását, s
ugyancsak ő segítette a másik rendalapítót, Zaccaria Szent Antalt a barnabiták
alapításában. Ez a két rend kísérelte meg az ellanyhult vallásos buzgóság
felélesztését.
Kajetán ifjúkoráról nem sokat tudunk azon kívül, hogy
a páduai egyetemen tanult, és mindkét jog doktora lett. A szünidőket a család
rampazzói birtokán töltötte, ahol kápolnát emelt Szent Mária Magdolna
tiszteletére. Néhány év múlva Rómában találjuk, ahol a pápai kancellárián
iratok szerkesztésével foglalkozott. Ezek az évek jelentették a római
reneszánsz virágkorát. II. Gyula és X. Leó pápa maga köré gyűjtötte a
leghíresebb művészeket: festőket, építészeket, szobrászokat, költőket, írókat.
Raffaello ekkor festette az Apostoli Signatura termeiben csodálatos freskóit, s
Kajetán e termekben hivatalánál fogva sokszor megfordult. Róma egész Európa
kulturális életének központjává fejlődött. A jámborság és a vallásosság
területén azonban már közel sem volt rózsás a helyzet. Az emberek arról
beszéltek, hogy az Egyházban -- a főben és tagokban egyaránt -- megújulásra van
szükség. Össze is gyűlt az V. lateráni zsinat (1512-- 1517), de határozatai
csak holt betűk maradtak. Egy Rómában élő spanyol ezt az észrevételt tette:
,,olcsón árulják itt a tettek nélküli szavakat!'' És a városnak -- amelyről
Kajetán azt mondta: ,,egykor szent város volt, most pedig maga a Babilon'' --
szembe kellett néznie a protestáns reformációval.
Néhány 1517--1521 között kelt levél, melyeket Kajetán
egy észak- itáliai apácának, Laura Mignaninak írt, hírt ad tevékenységéről és
belső világáról. Szabad idejében egy papokból és laikusokból álló egyesületbe
járt, amely az Isteni Szeretet Testvérülete nevet viselte. Tagjai között volt
több, a pápai kúriában dolgozó pap és püspök is, németek, spanyolok,
angolszászok egyaránt. Céljuk az volt, hogy a szívekben ,,elültessék az isten
iránti szeretet magvát, és felneveljék e magot''. Pontos szabályzatuk volt,
amely bizonyos imádságokat, misehallgatást, havonkénti áldozást és
beteglátogatásokat kívánt meg a tagoktól. A társulat védőszentjéül az
aszkéziséről híres és bibliafordítása miatt a humanisták előtt is nagy
tiszteletben álló Szent Jeromost választották.
Éppen Szent Jeromos napján szentelték pappá Kajetánt
1517-ben, amikor már elmúlt harminchét éves. A következő évben édesanyja
betegsége miatt vissza kellett térnie Vicenzába, de ott is minden erejét az
említett társulat szolgálatába állította. Azt szokta mondani: ,,A
felebarátodban mindig a keresztutat járó Jézus álljon a szemed előtt'', és maga
is eszerint cselekedett. Korábban Rómában a szifiliszes betegek San Giacomo in
Augusta kórházában tevékenykedett, Vicenzában is egy kórházzal kapcsolatban
szervezte meg a Szent Jeromos Testvérületet. Veronában is volt egy társulat,
amellyel kapcsolatban állt, s amikor édesanyja meghalt, áttelepült Velencébe,
ahol 1522-ben egy új kórházat nyitott.
Kajetán ekkor életének nagyon kritikus pontjához
érkezett. Szigorú vizsgálat alá vette egész addigi életét és nem tudjuk, hogy
teljesen saját elgondolása alapján-e, vagy Carioni atya indítására-e,
elhatározta, hogy előbbre lép a tökéletesség útján. Ahelyett, hogy további
társulatokat alapított volna laikusok számára, a papság felé fordult, és olyan
papokat kísérelt meg maga köré gyűjteni, akik hajlandók a példás életre és az
apostoli munkát a szerzetesi élet által támogatott és táplált közösségi
életformára. Olyanokra gondolt, akik leteszik a három szerzetesi fogadalmat
(mert látta, hogy ezek nélkül nem lehet az evangéliumi életmódot biztosítani),
de felszentelt papok, akik az Istennel egyesült életből nemcsak önmagukat,
hanem lelkipásztori tevékenységük révén a híveket is táplálni tudják. Így
jutott arra a gondolatra, hogy klerikus szerzetet alapít. De egyelőre még
tanácstalan volt, mert ezt írta Velencéből: ,,Hagyom, hogy hajómat
hányják-vessék a hullámok, amíg nem látok valami fényt, amely felé
elindulhatok. Egyelőre nem látok mást, csak homályt és ködöt.''
1524. szeptember 14-én különös ünnepet ültek a Szent
Péter- bazilikában, Rómában: Kajetán a római Isteni Szeretet Testvérülete
tagjai között végre talált három társat, akik megértették szándékát, és
csatlakoztak hozzá. Egyikük Gianpietro Caraffa püspök volt, aki harminc évvel
később, 1555-ben IV. Pál néven pápa lett. A négy pap Szent Péter sírja fölött
tette le a szegénység, a tisztaság és az engedelmesség szerzetesi fogadalmát. A
fogadalomtétel napjául azért választották a Szent Kereszt felmagasztalásának
ünnepét, mert az Üdvözítőt akarták követni apostoli életükkel. Ennek érdekében
eltökélték, hogy lemondanak minden vagyonról, javadalomról és járandóságról, s
csak a hívek önkéntes adományaira hagyatkoznak az Úr szava szerint: ,,Ti
keressétek először az Isten országát és annak igazságát, és a többit
megkapjátok hozzá'' (Mt 6,34).
Az új szerzetespapi közösség tagjai oly nagy
tekintélyre tettek szert Rómában, hogy külön nevet kaptak: theatinusok. Nevük
története pedig a következő: Amikor főnököt választottak, nem Kajetánt, hanem
Caraffa püspököt választották meg, akit a székhelyéről Chieti püspökének is
neveztek. Chieti latin neve Theates volt, innen adódott, hogy a vezetése alá
tartozó papokat is theatinusoknak nevezték. Ez a név azt jelentette, hogy
viselői jámbor, igazságos és szigorú emberek.
1574-ben az új rendnek mindössze két háza volt: az
egyik Velencében, a másik Nápolyban. Ez utóbbinak Kajetán volt a házfőnöke.
Eredeti elgondolásának megfelelően a rend csak érett és kipróbált életű
embereket fogadott be, akik alkalmasak arra, hogy személyes hatásukkal is
terjesszék az evangéliumot. Az egész rend arra törekedett, hogy támogassa a
régi szerzetesrendek megújulását. Hatással voltak Emiliáni Szent Jeromosra
(lásd február 8-án), a szomaszkaiak rendalapítójára is. Kajetán személy szerint
együttműködött Maria Longóval a kapucinus apácák alapításánál, és letelepítette
Nápolyban a domonkos apácákat, akiknek főnöknője Caraffa Mária lett.
Thienei Szent Kajetán hatvanhét éves korában halt meg.
Halálát a kortársai úgy látták, mint önként felajánlott áldozatot Nápoly
békéjéért, mert a várost éppen akkor politikai viszályok sújtották. Már hónapok
óta tartott a hadiállapot, és 1547. augusztus 7-én, Kajetán halála napján
érkezett meg V. Károly követe, aki békét hozott. Akik ismerték Kajetánt,
tudták, hogy most, élete utolsó percében magára is vonatkoztatja a testvéreinek
adott tanácsot: ,,Imádkozzatok, hogy viselhessétek az egész világ terhét, és
ezáltal megmeneküljön a világ. Halljátok meg Isten szavát, amely haragvón
fordul a keresztény nép felé, és vessétek magatokat Isten és a nép közé, és
kiáltva mondjátok: Uram, itt vagyok én, a haragod engem sújtson!''
A ránk maradt mindössze harminc levél egyszerű, de
nagyon kifejező stílusban íródott. Mindegyiket áthatja a szívbéli irgalmasság.
Kajetán az egész lelki életet mint örömet határozza meg: ,,A lelki emberek igaz
és kimeríthetetlen öröme az a vágy, hogy testestül-lelkestül Jézus Krisztushoz
válhassanak hasonlóvá.'' Ez pedig nem mást jelentett számára, mint a
megfeszített Krisztus követését. Akkoriban Itáliában a vallásos életet
általában az jellemezte, hogy az emberek belefáradtak az elméletekbe és a
léhaság és erkölcstelenség általános bírálatába. Ezért kiáltott így Kajetán:
,,Nem szentimentális, hanem igaz szeretetben tisztítsátok meg a lelkeket!''
Tudta, hogyan kell összekapcsolni és összhangban tartani a vezeklést és a szeretet
tüzét. Nagyon megértő volt, de amikor a lényegről volt szó, nem ismert
alkudozást. Így mindenekelőtt a birtoklási és a becsvágy ellen küzdött, amit a
korabeli Egyház alapvető bajának ismert fel.
Thienei Kajetánt Dél-Európában és Dél-Amerikában a gondviselés
szentjeként tisztelik, mert megvonta magától a szükséges javakat is, és bízott
abban, hogy a mennyei Atya gondoskodni fog mindarról, amire szüksége van.
1671-ben avatták szentté. Ünnepe 1673-ban került be a
római naptárba.
--------------------------------------------------------------------------------
A rokonok elmondták, hogy édesanyja nagyon nehezen
hozta világra. Hosszasan vajúdott, de a gyermek csak nem akart megszületni.
Akkor valakitől azt a jámbor tanácsot kapta, hogy hagyja el fényes
lakosztályát, keressen a házban egy egyszerű kamrát, ahol majd megszületik a
gyermek. S valóban, egy elhagyott szobában, amely szinte istállónak hatott,
minden további gyötrelem nélkül megszülte a fiát. Ezt az eseményt annak
előjeleként tekintették, hogy a gyermek később elhagyja családja gazdagságát,
és önkéntes szegénységben fog élni.
Egyik levele, amelyet hamarosan a felszentelés után
írt, mutatja, hogy mennyire megragadta lelkét az Eucharisztia misztériuma: ,,Én
nyomorult féreg, én oktalan, arra merészkedtem, hogy a Paradicsom közepében Azt
érintsem, aki a napot megvilágosítja és ezt a világot teremtette. Naponta
veszem magamhoz őt, aki így hív: Tanulj tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos
szívű! -- és én mégsem vetem le a gőgömet. Magamhoz veszem a Világosságot és az
Utat, de nem követem. Kezemben és számban ég az isteni Tűz, a szívem pedig
mégis hideg marad!''
Azon a napon, amikor társaival együtt letette a
fogadalmat, ezt írta egyik rokonának: ,,Látom, hogy Krisztus szegény, én meg
gazdag vagyok; ő megvetett, engem megbecsülnek. Szeretnék egy lépéssel közelebb
kerülni hozzá, ezért elhatároztam, hogy elhagyok mindent, amit csak magaménak
mondhatok a mulandó javakból.''
Mindenki tisztelte aszkéta életmódjáért. A testét csak
úgy nevezte: ,,a lázadó'', és úgy is bánt vele. A szemét annyira féken
tartotta, hogy amikor V. Károly nagy pompával bevonult a városba, föl sem
nézett, amikor előtte elvonult. S ha valakiről az ismerősei azt akarták
mondani, hogy nagyon mértéktartó, így fejezték ki: ,,kajetános''.
A világ pompája iránti megvetését a rokonságnak is meg
kellett tapasztalnia. Egy alkalommal látogatóba jöttek hozzá, és Kajetán
meghallotta, hogy teljes díszben érkeznek, ahogy a reneszánsz kori Itália
arisztokráciája tudott csak öltözni. Üzenetet küldött nekik, hogy ha nem
Krisztus egyszerűségével jönnek, látni sem akarja őket.
Mikor velencei munkálkodásának mérlegét elkészítette,
megmutatkozott, hogy mennyire reálisan látja az Egyházat, s ha kell, nem
takarékoskodik a bírálattal sem: ,,Valóban csodálatos város, hogy ne sírna
felette az ember! Nincs itt senki, aki a megfeszített Krisztust keresné.
Elámultam rajta, hogy a nemesek körében nem találtam senkit, aki Krisztus
szeretetét ne helyezné háttérbe saját megbecsülésével szemben. Nem tagadom,
élnek itt jószándékú emberek, de szégyenkeznek, ha mások gyónni, vagy áldozni
látják őket. Én nem fogok addig nyugodni, amíg nem látom, hogy úgy sietnek a
papokhoz, mint akik éhesek Krisztusra, hogy jóllakassák őket az
Eucharisztiával, és ne szégyenkezzenek, hanem tartsák nagy megbecsülésnek, hogy
áldozhatnak!''
1527-ben szerzetestársaival együtt vészterhes napokat
élt át Rómában, amikor a császár spanyol és német zsoldosai megrohanták és
kifosztották az Örök Várost. A theatinusok házába betörő katonák a nagy
szegénységen kívül semmit nem találtak, ezért a papokon töltötték ki a
bosszújukat. Az egyik katona valamikor Kajetán családjánál szolgált, és nem
hitte el, hogy az oly gazdag család fia nem rejteget valahol a házban igen sok
kincset. Ezért végigkutattak minden zugot, s mikor semmit nem találtak,
fogságba vetették mindnyájukat, hogy így csikarják ki tőlük az elrejtett
kincseket; vagy ha tőlük semmit nem kapnak, legalább mások adjanak értük
váltságdíjat.
A szabadságukat azonban nem váltságdíj fejében, hanem
a zsolozsma imádkozásáért nyerték vissza. Történt ugyanis, hogy a ház
parancsnoka, amelyben a theatinusokat fogva tartották, meghívott ebédre egy
magasrangú katonatisztet. Miközben folyt a lakoma, egyszer csak a vendég fülét
különös hang ütötte meg: a szomszédos helyiségből athallatszott a fogoly papok
zsolozsmája. Megkérdezte, honnan jön ez a hang? Mikor elmondták neki a
történteket, kijelentette, hogy addig egy falatot le nem nyel, amíg ezeket a
papokat szabadon nem bocsátják. Ekkor a rabtartóknak nem volt mit tenniük,
elbocsátották őket.
A nápolyi évekből ismerünk egy esetet, amelyből
kiderül, hogy a theatinusok mennyire ráhagyatkoztak Istenre. Oppido gróf, aki a
szerzeteseknek hajlékot adott, nagyon szorgalmazta, hogy Kajetán évenként
fogadjon el megszabott járadékot, hogy a házukat fenn tudják tartani. A szent
megmagyarázta neki, hogy a fogadalmuk ezt kizárja, s az isteni Gondviselés majd
gondoskodik a házról a maga idejében. Arra hivatkozott, hogy Velencében sokszor
tapasztalták, még az ínséges időkben is, hogy soha nem jutottak végső nyomorba.
A gróf azzal tiltakozott, hogy ,,ami megtörtént Velencében, nem fog megtörténni
Nápolyban!'' Kajetán csak annyit válaszolt neki: ,,Már megbocsásson, Isten
Velencében ugyanaz, mint Nápolyban!''
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, ki Szent Kajetán áldozópapnak megadtad, hogy
úgy éljen, mint az apostolok, kérünk, engedd az ő közbenjárására, hogy csak
Tebenned bízzunk, és szüntelenül keressük a mennyek országát!
Példája:
Szent szegénység, szent élet, szent tudás hatalmas dolgokat eredményez!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése