BOLDOG CHAPDELAINE ÁGOSTON és TÁRSAI
vértanúk
*La
Rochelle, 1814. január 6. +Si-linkien, 1856. február 27.
Anglia Kína elleni szerencsétlen ópiumháborúja
1842-ben a nankingi szerződéssel fejeződött be, amely Kínát arra kényszerítette,
hogy öt kikötőjét nyissa meg az angol kereskedelem számára. Ugyanezeket az
előjogokat megszerezte több európai hatalom is. Franciaország már az 1844. évi
vhampoai szerződésben rögzítette a vallásgyakorlás szabadságát az öt kikötőre
vonatkozóan. A kínai tárgyalófelek viszonylag könnyen és gyorsan engedtek a
franciák kívánságának, nem annyira az általuk nem ismert keresztény vallás
iránti tiszteletből, inkább azért, mert azt hitték, hogy Franciaországban
szövetségest találnak Anglia ellen. Amikor ebbeli reményeik szétfoszlottak, a
vallásszabadságot sem vették túlságosan komolyan. Ezek az események megingatták
a Középső Birodalom belső biztonságát, s a folyamatot az ún. Tajping-lázadás
csak elmélyítette. A lázadás (1850--64) Kantonból indult ki és Nanking
elfoglalásával (1853) érte el tetőpontját. Kirobbantói vallási rajongók voltak,
akik keresztény elemeket építettek be a konfuciánus világnézetbe, ezért a
keresztényeket azzal gyanúsították -- ezúttal az ország déli részén --, hogy
együttműködnek a forradalmárokkal. Ebbe a zűrzavarba került bele a fiatal
francia hithirdető, amikor 1852-ben partra szállt Hongkongban.
Auguste Chapdelaine (1814--1856) egy La Rochelle közelében lakó,
mélységesen vallásos családból származott. Szívósságát és megtörhetetlenségét
családi örökségként, közelebbről az apjától kapta, aki a forradalom utáni nehéz
években az Egyházhoz hű katolikusok és a gyakran rejtekhelyről rejtekhelyre
igyekvő papok támasza volt. Ezek az események, amelyek születésekor még eleven
emlékekként éltek családjában, a kis Ágostonra minden bizonnyal mély hatást
gyakoroltak; már korán felébredt ugyanis benne a vágy, hogy pap legyen. Ám
kemény mezei munka közben kellett várakoznia a huszadik évéig, amíg
megkezdhette a tanulmányait.
A coutances-i szemináriumban, ahol 1843. június 10-én
pappá szentelték, érlelődött meg elhatározása, hogy hithirdető lesz. Türelmének
azonban ismét kemény próbát kellett kiállnia. Az egyházmegye általános
vikáriusa megmagyarázta neki, hogy nincs kétsége ugyan missziós hivatása felől,
de bizonyos okokból, amelyeket nem közölt vele, egy ideig még várakoznia kell
kívánsága teljesülésére. A fiatal pap minden további nélkül engedelmeskedett,
és káplán lett Boucayban. Plébánosa később úgy nyilatkozott arról a két évről,
amely alatt hűségesen szolgált nála, hogy missziós eszménye tántoríthatatlanul
a szeme előtt állott, és hogy vezeklési gyakorlatokkal készült majdani
megvalósítására (hetenként háromszor böjtölt és gyakran ostorozta magát).
Végre 1851. február 16-án beléphetett Párizsban a
külföldi missziók szemináriumába. Egy évvel később, 1852 áprilisában az egykori
boucayi segédlelkész már megkapta beosztását a Kvantung és Kvangszi
tartományokban levő kínai misszióba. Április 29-én elutazott. Kína déli
részeinek misszionálását 1848-ban a párizsi missziós szemináriumra bízták.
1853-ban Zefirin Guillemint (1814--1886), Ágoston földijét nevezték ki ezeknek
a vidékeknek apostoli prefektusává; ő a vele egykorú Ágostont küldte Kvangszi
tartományba, ahol a missziós munkát újra kellett kezdeni, mert másfél évszázad
óta nem lépett hithirdető ebbe a kiterjedt tartományba. Első kísérlete
alkalmával nem jutott nagyon messze. Megtámadták és kifosztották, ezért vissza
kellett térnie Kantonba. Második útján eljutott legalább a szomszédos Kveicsu
tartományba, ahol egy kiemelkedő misszionárius, a későbbi apostoli vikárius és
püspök, Lions (+1893) vezette be a missziós életbe és a kínai nyelvbe.
Eközben Kvangszi tartományban egy buzgó világi apostol
tevékenysége következtében kialakult egy új keresztény közösség magva. Hírét
vették, hogy a tartományuk számára kijelölt hithirdető Kveicsuban tartózkodik.
Küldöttek mentek érte; öt napig tartó meneteléssel érte el végül missziós
vidékét Silin-him kerületi székhely közelében. Azonban már tíz nap múlva négy másik
katolikussal együtt elfogták, és kihallgatásra a kerület székhelyére vezették.
A jóakaratú mandarinnak meg kellett állapítani, hogy az elfogottak nem
tartoznak sem a (tajpingi) forradalmárokhoz, sem a mohamedánokhoz, akik
hasonlóan zendülést támasztottak. Hogy azonban biztos legyen a dologban, a
periratokat el kellett küldenie a tartomány kormányzójához, és meg kellett
várnia annak döntését. Így hát a hithirdetőnek és a katechumenoknak a karácsony
ünnepnapjait fogságban kellett tölteniök. A követek azonban forradalmárok
kezébe kerültek, kirabolták és további utazásukban akadályozták őket.
Visszaérkezésük után a keresztényeket szabadon engedték. Ágoston végre
elkezdhette tulajdonképpeni missziós munkáját.
1855. július 10-i levelében nagy örömmel értesíti
párizsi elöljáróját, hogy 170--180 katechumennel megkezdte a keresztségre való
előkészületet. Az első keresztségeket Szent Józsefnek, a kínai egyház
védőszentjének ünnepén szolgáltatta ki. Elsőként az a világi apostol
keresztelkedett meg, akinek a buzgóságát tanúsította mindenekelőtt a
katechumenek csapata. A József nevet kapta. Az év folyamán valószínűleg további
keresztelendők is megkapták a keresztség szentségét.
A hithirdető azonban nem túl sokáig örülhetett
fárasztó, mégis boldogító apostoli munkájának. Már 1856 februárjában újból
üldözni kezdték az ifjú közösséget. Ágoston a kerületi székhely egy katolikus
írójánál keresett először menedéket; ahelyett azonban, hogy a még nyugodt,
szomszédos Kveicsu tartományban igyekezett volna biztonságba jutni, a nyájánál
akart maradni. Már a következő napon elfogták, és a kerületi mandarin elé
vezették. A vád zendülésre való felbujtás volt, és azzal a felszólítással
végződött, hogy rossz vallásáról mondjon le. Ágoston áthagyományozott válasza
így hangzott: ,,Mivel vallásom az igazi, nem mondhatok le róla. Egyébként
nincsenek rossz szándékaim. Arra intem az embereket, hogy tegyék a jót, és így
kiérdemeljék a mennyország boldogságát.'' Erre a fogoly 300 ütést kapott a
talpára és 300 ütést bambusznáddal a testére. Vérrel és súlyos sebekkel borítva
szó nélkül szenvedett. Súlyos éjszaka után, bilincsbe verve, amely még csak
mozgást sem engedett neki, a következő reggel halálra ítélték, de a február
26-ról 27-re virradó éjszaka belehalt sebeibe; csak ezután fejezték le, és
holttestét az állatok elé vetették.
Bármilyen kicsi és jelentéktelen volt is Ágoston első
kialakuló közössége, két tagjának, a fiatal Pei-mu Lőrincnek és egy ifjú
özvegynek, Csau-Kong Ágnesnek meg kellett osztania papjukkal a vértanúságot.
Lőrinc már Ágostonnal volt a körzet székhelyén, amikor menedékhelyén megjelent
közösségének néhány asszonya kisgyermekével együtt. Férjük már fogságban volt.
Ágoston segítségét és tanácsát kérték, s abban egyeztek meg, hogy az asszonyok
gyermekeikkel együtt a mandarin lába elé borulnak, hogy férjük és apjuk
életéért könyörögjenek. Mivel mégsem volt bátorságuk az ilyen, kínai viszonyok
között rendkívüli lépéshez, Lőrinc vezetőként élükre állt. Ekkor a mandarin
egész dühe ellene fordult. Mialatt az asszonyokat kegyetlenül megverték és
fogságba vetették, neki borzasztó kínvallatást kellett kiállnia, s ez azzal a
felszólítással végződött, hogy tagadja meg hitét. Bátor magatartása a mandarin
dühét a végsőkig fokozta, úgyhogy őt még Ágoston elfogása előtt kivégezték.
Csau-Kong Ágnes Kveicsu szomszédos tartományából való
volt, ott született 1833-ban. Fiatalon férjhez adták egy keresztény férfihoz,
majd annak halála után nem ment ismét férjhez, hanem iskolába járt, és tudását
az Egyház szolgálatába állította. Amikor Ágoston Lions nevű társától alkalmas
hitoktatónőt kért leendő közössége asszonyai és lányai számára, Ágnes
ajánlkozott erre a feladatra. Úgy látszik, hogy önfeláldozó és sikeres
tevékenysége magára vonta üldözői figyelmét, mert már a férfiak első
csoportjával együtt elfogták és fogságba vetették. A bírósági tárgyalás napján,
amikor Ágoston sorsa is eldőlt, igen kiemelkedő bátorságot tanúsított. Sem
ígéretek, sem fenyegetések nem tudták eltántorítani hitétől. Az elítélése előtt
mondott és áthagyományozott kevés szava az ókeresztények kihallgatásaira
emlékeztet. Ugyanazzal a halállal sújtották, mint Ágostont. Négy nappal később
halt meg sebei következtében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése